واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: امام جمعه مشهد: اجازه ندهيد عوامل گردشگر و توريست خوشگذران، براي تفريح خود به عنوان امام رضا(ع) به طرقبه بيايند ایسنا - امام جمعه مشهد با اشاره به اينکه اگر امروز معرفتشناسي خود را نسبت به اهل بيت(ع) کامل کنيم، ميتوانيم دنيا را به طرف آنان متوجه کنيم، گفت: اگر دنيا به طرف اهل بيت(ع) متوجه شد، زمينه ظهور امام زمان(عج) فراهم شده است.حجتالاسلام والمسلمين سيداحمد علمالهدي شب گذشته در مراسم شب شهادت امام باقر(ع) که در امامزادگان سيدياسر و ناصر(ع) شهرستان طرقبه برگزار شد گفت: بايد تلاش شود اين امامزادگان پايگاه فرهنگي شهر شود آنگونه که خود اهالي، آيندهي شهر را به عنوان منطقهي توريستي به تمام معنا هم از نظر توريست مذهبي و هم از نظر توريست گردشگري در ذهن دارند. اگر اينجا از يک فضاي قوي فرهنگي با محوريت يک جريان وابسته به عشق اهل بيت(ع) برخوردار نباشد، در کنار مرقد مطهر امام هشتم(ع) اين شهر توريستي به صورت يک پايگاه الحادي، فسق و فجور و نفاق درخواهد آمد. وي ادامه داد: بايد از ظرفيت اين امامزادگان به عنوان يک پايگاه فرهنگي منطقه استفاده شود. طرقه منطقهاي بوده که در دوران اختناق رضاخاني پناهگاه علماي فراري از جنايت رضاخان بوده است. عفت و حجاب در طرقبه به عنوان يک ضربالمثل در مشهد مطرح بود. امام جمعه مشهد تأکيد کرد: اجازه ندهيد مفاخر پدران و مادران شما در منطقه از بين رود و عوامل گردشگر و توريست خوشگذران، براي تفريح خود به عنوان امام رضا(ع) به اين منطقه بيايند و پايشان را روي گردهي دين، عفت، تقوا، ناموس شما بگذارند و اينجا را مرکز فسق و فجور و عياشي قرار دهند. اگر فرد پولپرست رفاهگر نيز ميخواهد با سوء استفاده از منطقه و آب و هواي خوش، اينجا را پايگاه پول درآوردن و کاسبي خود با توسعه فسق و فجور قرار دهد، شما مردم نگذاريد. وي ادامه داد: اگر طرح توسعه امامزادگان به صورتي پياده شود که اينجا مرکز فعاليتهاي فرهنگي تمام اين شهرستان و اطراف باشد، و يک مرکز حوزه علميه نيز براي اينجا درنظر گرفته شود، وجود طلاب ديني در اطراف اين حرم، خود يک پايگاه عظيم ديني و فرهنگي خواهد بود. با استفاده از ظرفيت بالا و درحال توسعه اين امامزادگان و سيل ميليوني زائر، انواع و اقسام سازندگيهاي قابل انجام است. علمالهدي خاطرنشان کرد: بايد در استفاده از ظرفيتهاي بقاع براي تبديل به پايگاه فرهنگي استفاده شود. درگذشته اين ظرفيتها را از دست ميداديم. مرزهاي فرهنگي در دنيا درحال درهم شکسته شدن است و فرهنگ غالب بر دنيا مسلط ميشود. فرهنگ غالب فرهنگ اسلام است زيرا ريشه در فطرت مردم دارد.وی با اشاره به اينکه حضرت باقرالعلوم(ع)، بنيانگذار انقلاب فرهنگي و فکري در امت اسلام بود، افزود: نقطه اشکالي که در جمع شيعيان و ارادتمندان اهل بيت(ع) وجود دارد که تا امروز نتوانستهاند رسالت خود را در توسعهي معارف اهل بيت(ع) در دنيا و حتي جوامع اسلامي اجرا کنند، ضعف معرفتشناسي آنان نسبت به مقام مقدس امام است.وي افزود: آن طور که نسبت به اهل بيت(ع) عشق، هيجان و عاطفه داريم، معرفتشناسي ما در آن پهنه نيست. به بيان روشنتر آن مقداري که ائمه(ع) را دوست داريم، نسبت به آنان شناخت و معرفت نداريم. هرجا به زيارت اهل بيت(ع) توصيه شده بر شناخت نيز تأکيد شده است، زيرا اگر اين عشق، آميخته با معرفت شناسي نبود از حوزهي وجودي خود انسان تجاوز نميکند و نميتواند حامل معارف اهل بيت(ع) در ترويج جهاني و اجتماعي در امت اسلام باشد.امام جمعه مشهد با اشاره به اينکه اکتفا به دوستي ائمه(ع) تنها در قلب انسان است، خاطرنشان کرد: اگر اين دوستي با معرفتشناسي نسبت به ائمه(ع) آميخته شد، انديشه، تفکر، علم، دانش و شناخت از بيان و منطق و قلم انسانها تجاوز ميکند و شخصيت امام(ع) و معارف اهل بيت(ع) را توسعه ميدهد. شناخت ما نسبت به ائمه(ع) بسيار کم و فوقالعاده محدود و قاصر است.وي ادامه داد: حتي اگر يک نظرسنجي در سطح شيعيان درخصوص امام باقر(ع) داشته باشيم، بيش از اينکه ايشان امام پنجم و فرزند حضرت زينالعابدين(ع) و پدر امام صادق(ع) هستند، شايد 80 تا 70 درصد شناخت شيعيان از ايشان، از اين مرز تجاوز نکند درحالي که اگر در عمق شخصيت ايشان قرار بگيريم وجود ايشان درحقيقت بنيانگذار انقلابي پس از انقلاب پيامبر اکرم(ص) بود.علمالهدي با اشاره به حديث جابر از پيامبر(ص)، گفت: اين پيام رسولالله به جابر براي امام باقر(ع) نمايانگر حقيقتي است که حضرت باقر(ع) انقلابگر انقلاب دوم بعد از انقلاب پيامبر(ص) بود. مکتب اسلام به دست پيامبر(ص) بنيانگذاري شد اما انحراف از خط رهبري و از خط امامت، پس از پيامبر اکرم(ص) و بحرانهاي سياسي دوران خلفا و بنياميه، تمام شخصيت مکتبي و ديني اسلام را تحتالشعاع قرار داد.وي با بيان اينکه آنها درصدد براندازي اساس مکتب و نابودسازي چهره وحي اسلام در ميان مردم برآمدند، افزود: براي مردم اينگونه جا افتاده بود که پيامبر اکرم(ص) آمد، يک امپراتوري سوم - امپراتوري نژاد تازي و عرب - در برابر امپراتوري روم و ايران تشکيل شد و اکنون هر توانمندي که زورش از ديگران بيشتر بود در رأس اين امپراتوري قرار ميگيرد، چهره مکتبي درحال از بين رفتن بود.عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به اينکه اگر امام باقر(ع) وارد قيام سياسي و نظامي ميشد، ممکن بود با شرايط بنياميه در آن زمان پيروز شود و قدرت را نيز به دست گيرد، ابراز داشت: اما پندار غلط بايد از ميان مردم برداشته ميشد و اسلام در موقعيت فکري و علمي خود در دنيا جا ميافتاد که در اين صورت مردم به دنبال جانشين پيغمبرند و نه به دنبال يک مدير زندگي همزيستي و قدرتمداري که زمام مديريت حکومت اجتماعي سياسي آنان را به دست گيرد.وي انقلاب سياسي را دنباله خط انقلاب فرهنگي امام باقر(ع) عنوان کرد و يادآور شد: امام باقر(ع) در روايت متواتر به جابر جعفي ميفرمايند «اسلام بر پنج پايهي نماز، زکات، جهاد، حج و ولايت استوار است و پايهي اصلي ولايت است». به هيچ چيز به اندازهي ولايت توصيه نشده است. امام باقر در ذيل حديث ميفرمايند «مردم چهار مورد را گرفتند و ولايت را رها کردند» که مقصود ايشان عشق به اهل بيت(ع) نبوده است، بلکه منظور حاکميت امام زمان و امام معصوم و حاکميت اجرايي مقام امامت و ولايت بود.علمالهدي با بيان اينکه اين ولايتي که به عنوان ستون پنجم و به عنوان استوانه قويپيکر و محوري دين معرفي ميشود، حاکميت اجرايي امامت است، افزود: مشکلي که ما امروز در جامعهي ديني خود با عدهاي افراد متحجر که خود را ولايتي نامگذاري کردهاند و نسبت به نظام و انقلاب حالت بيتفاوتي دارند همين است که در حقيقت مقابل امام باقر(ع) ايستادهاند و فرمايش ايشان را نفهميدهاند.وي ادامه داد: اين ضد ولايت است که وقتي ولي امر مسلمين ميگويد قمه نزنيد، قمه بزنند. وقتي ميگويد حرکتهاي ناهنجار به نام اهل بيت(ع) انجام ندهيد تا نقطهي ضعف به دست دشمنان دهد، بدتر کنند و روي شيشه بيفتند، روي آتش بروند و دست به حرکتهاي ناهنجار بزنند. در زمان غيبت حاکميت اجرايي امامت برحسب ولايتي است که امام معصوم با مجتهد جامعالشرايط قرار دادهاند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 215]