تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833360428
علما از ازدواج و همسرانشان میگویند
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
خاطرات زندگی علما؛
علما از ازدواج و همسرانشان میگویند
به گزارش سرویس کشکول جام نیوز، بحث و سخن گفتن از ازدواج علاوه بر شیرینی، یاد آوری مشكلاتی نیز بوده است. روحانیون نیز از دغدغههای ویژهای برخوردار بودهاند. اهتمام به تحصیل و همچنین معیشتِ نهچندان متمّولانه از حساسیتهای ویژهٔ آنها بوده است. در نگاهی به خاطرات روحانیون در ماجرای ازدواجشان این نكته به خوبی نمایان است. در زیر، قسمتی از خاطرات روحانیون در ماجرای ازدواج را میآوریم. آیت الله ابوالقاسم خزعلی
من در سال ۱۳۲۷ ه.ش با خانم طاهره كلباسی ازدواج كردم. پدرخانم این جانب شیخ محمود كلباسی به گفتهٔ هاشم قزوینی یكی از بالطفترین انسانهای آن زمان بود. مرحوم پدر زنم اهل علم و تبلیغ بود و از جمله افرادی بود كه در مقابل منحرفین میایستاد. در صفای اخلاقی بخشیدن به مردم و دمیدن روحیهٔ تهذیب به آنان كوشا بود. تولیت مدرسهٔ حاج حسن با ایشان بود. این مرد چنان بیغل و غش بود كه به من پیشنهاد كرد تا دامادش شوم. بعد از فوت ایشان با دختر بزرگش ازدواج كردم.
من از نحوهٔ زندگیام راضیام و از این بابت خدا را بسیار شاكرم. گرچه آنچه در این مورد دیدهام همه از لطف پروردگار بوده است، من به صراحت میگویم كه رفتار همسرم از من بهتر است و من در خلق و رفتار از ایشان سرمشق میگیرم.
همسرم هوش بسیار خوبی دارد و بسیاری از مطالبی را كه من مدتها پیش فراموش كردهام به یادم میآورد. ایشان همسر بسیار فداكاری است و در تدبیر منزل نیز ماهر است. پیشرفتهایی كه در درس و تحقیق داشتهام بیشتر به دلیل زحماتی است كه ایشان در تكفل فرزندان و امور خانه از خود نشان داده است. هر موقع عصبانی میشوم ایشان مرا تسكین میدهد. فرزندانم نیز در خط صحیح اسلام حركت كردهاند و هیچ انحرافی در مسیر آنان تا كنون دیده نشده است.(خاطرات ابوالقاسم خزعلی، صص ۳۷-۳۸) آیت الله ابراهیم امینی زمانی فرا رسید كه احساس كردم با وجود همهٔ مشكلات باید ازدواج كنم. با راهنمایی بعضی دوستان و صلاحدید مادر و برادر و خواهرانم فرد مناسبی را برای ازدواج پیدا كردم. خانوادهای متوسط ولی محترم، آبرومند و متدین بودند. به خواستگاری رفتند و مورد موافقت قرار گرفت. در تعیین مهر و برگزاری مراسم ازدواج، به ویژه پدرخانم سختگیری نكردند. خدایش رحمت كند. مراسم عقد در منزل پدر خانم و با كمال سادگی برگزار شد. خویشان نزدیك آنها و ما جزء مدعوین بودند و با تقسیم نقل و شیرینی كه مرسوم آن زمان بود، پذیرایی به عمل آمد. در مراسم خطبهخوانی آقای شیخ حسینعلی منتظری ایجاب را بر عهده گرفت و خود من قبول را. جشنی ساده ولی با صفا، بیتوقع و بیدلخوری و كدورت بود.
همسر و فرزندانم هیچگاه مزاحم درس و بحث و مطالعه و اشتغالات علمی من نبودند. در تحمل مشكلات و دشواریهای زندگی صبور بودند. از آنان تشكر میكنم و چنانچه به غیر عمد دربارهٔ آنها كوتاهی كرده باشم پوزش میطلبم. (خاطرات آیت الله ابراهیم امینی، ص ۳۵۱) حجت الاسلام علی اكبر ناطق نوری اواخر سال ۱۳۴۶ تصمیم به ازدواج گرفتم. برخی دوستان پدرم میگفتند كه اگر میخواهی پسرت خیلی شیطانی نكند و مرتب این طرف و آن طرف نرود، زنش بدهید. فكر میكردند اگر ازدواج كنم دیگر به دنبال كار مبارزه نمیروم و ساكت میشوم. از طرفی دیگر موقع ازدواجم بود و باید ازدواج میكردم. اینكه چطور دختر آقای رسولی محلاتی نصیبم شد داستانی شنیدنی دارد.
در تكیهٔ ملكآباد منبر میرفتم. مادرم به دنبال انتخاب همسر برایم بود و چند جایی هم رفته بودند، یا من نمیپسندیدم یا آنها نمیپسندیدند. در همین محل، مادرم دخترخانمی را دیده بود، لذا مادر دختر گفته بود كه دختر ما به درد پسر شما كه طلبه است نمیخورد، اما یك فامیل داریم به نام آقای رسولی (سید هاشم رسولی محلاتی) در امامزاده قاسم شمیران، دختر دارد.
من آقای رسولی را از قم میشناختم. ایشان هم در بیت امام (ره) بود و هم اهل تألیف و تصنیف، بالاخره خانوادهٔ ما به خواستگاری دختر آقای رسولی رفتند. وقتی كه اسم مرا آورده بودند، ایشان فرموده بود: «یك چیزی در ذهنم هست اگر او باشد طلبهای متدین است». در عین حال از دوستانم نیز دربارهٔ من تحقیق كرده بودند. دوستانم گفته بودند: «وضع مالیاش خوب نیست اما از نظر اخلاقی طلبهای بسیار خوشاخلاق و خوشرفتار و متدین است». آقای رسولی هم نكتهٔ قابل توجهی را فرموده بودند این بود كه من به دنبال مال و ثروت و عنوان داماد نیستم، همین كه آدم متدینی باشد، بقیهاش را خدا درست میكند. عاقبت در ۲۷ رمضان سال ۴۶ عقد كردیم و از امامزاده قاسم شمیران، خانم را برداشتیم و به جنوب شهر در سید نصرالدین آوردیم. انصافاً خانم این جانب خیلی صبور و باتحمل هستند. در دوران مبارزه زیاد بر گردن من حق دارند و بعد از انقلاب همهٔ كارِ خانه، حتی ثبتنام بچهها و امور درسی آنها به گردن ایشان افتاد و خداوند دو فرزند ذكور به نام آقا مصطفی و آقا مجتبی و شش دختر به ما عنایت كرد. (خاطرات حجت الاسلام علی اكبر ناطق نوری، صص 81-۸۳) حجت الاسلام فلسفی
هرچه از عمرم بیشتر میگذرد، ارزش معنوی، روحانی، تقوی و فضیلت همسرم بیشتر در نظرم جلوه میكند. یكی از صفات بسیار عالی كه ایشان داشتند، علوّ همّت و بلندنظری بود. یكی از نمونههای آن را میگویم: یك چشم ایشان در این اواخر آب مروارید آورده بود كه باید عمل میشد. قرار شد چشم پزشك معروفی كه در یكی از نهادهای دولتی هم كار میكرد، عمل جراحی را انجام دهد. بنابر توصیه رئیس آن نهاد، آقای دكتر برای عمل، وجهی دریافت نكرده بود. وقتی خانم شنیدند، ناراحت شدند و گفتند من حاضر نیستم پزشك، چشم مرا با توصیه، مجانی عمل كند. حالا كه پول نمیگیرد، یك قالیچه كوچك خریداری كنیم و به عنوان هدیه برای او بفرستیم. همین كار را هم كردیم. این یك نمونه از استغناء طبع و عزت نفس ایشان بود. در برخوردها، كمال احترام را به یكدیگر میگذاشتیم. عز و عزت هر دو پیش یكدیگر بسیار محفوظ بود. ایشان هر وقت مرا صدا میزدند «آقا» خطاب میكردند. من هم هر وقت ایشان را صدا میزدم «خانم» خطاب میكردم. این یكی از اركان حفظ محبت و احترام در خانواده است. یعنی رعایت احترام شخصیت زن توسط مرد و مرد توسط زن. ایشان در حوادث و مصائبی كه در طول زندگی من اتفاق افتاد، خود را شریك میدانستند. در مواقعی كه زندانی شدم و یا در مواردی كه منبرم ممنوع میشد، از روی صفت و صمیمیتی كه داشتند، همدرد من بودند و تأثرات درونی خود را اظهار میكردند. خلاصه رابطه معنوی ما همهجانبه بود و در شادی و غم یكدیگر شریك بودیم. حتی بعضی از عوارض مزاجی كه ایشان در طول زندگی به آنها مبتلا شدند، معلول تأثرات و تأملات روحی ناشی از حوادث و پیشآمدهای مربوط به من بود. (خاطرات حجت الاسلام فلسفی، ص ۶۶) آیت الله محمد علی گرامی
در تابستان ۱۳۴۰ یكی از دوستان، ما را به مشهد دعوت كرد. آن ایام صحبت ازدواج بنده بود و ما متحیّر بودیم، مترصد بودیم كه چه كار كنیم، یعنی من بیشتر وحشت داشتم كه نكند خانوادهٔ ما از نظر فكری خیلی با آنها هماهنگ نباشد و یك وقت مشكلاتی پیش بیاید. در مشهد به امام هشتم (ع) عرض كردم موردی میخواهم كه به درس و بحثم لطمهای نخورد. از حرم بیرون آمدیم. آقای خسروشاهی كه بعد از انقلاب هم مدتی سفیر ایران در واتیكان بود مرا برای ناهار دعوت كرد. نمیدانم به چه مناسبت سر میز ناهار صحبت از ازدواج شد و در این بین كسی به من گفت: شما نمیخواهید ازدواج كنید؟ من گفتم: اگر موردی باشد، چرا كه نه! یكی از آقایان پیشنهاد كردند كه در خانوادهٔ ما موردی اینچنین هست و ما هم استقبال كردیم و خانواده را به تهران فرستادیم. سپس، مرحوم آقای اراكی برایم استخاره كرد، خودم هم استخاره كردم كه این جمله در آن استخاره بود، والذی أنزل إلیك من ربك الحق… (خاطرات آیت الله محمد علی گرامی، صص ۲۴-۲۵) آیت الله احمدی میانجی به فكر ازدواج افتادم. به حرم مطهر حضرت معصومه (س) رفتم و از حضرت تقاضا كردم ازدواج كه میكنم، همسرم مانع ادامه تحصیل من نباشد. منافاتی نداشته باشد. علمای درجه اول یا بعضی از تجار به خاطر پدرم حاضر بودند با ما وصلت كنند. اما پدرم سراغ خانه خاله من رفت. میانه كه درس میخواندم، در خانه خالهام بودم. شوهر خالهام كاسب جزئی بود. دختر ایشان را به دور از هر گونه تشریفاتی برای من خواستگاری كرد. موافقت شد. آن زمان تلفن نبود. نامه جالبی به من رسید كه بیا همسرت را ببر. عقد را هم علما غیاباً خوانده بودند. اواخر ذی حجه به ده رفتم. دو سه روز به محرم بود كه خانم مرا آوردند. بعد با هم به قم آمدیم. در قم ۵۰ سال زندگی كردیم. این سالها را الحمدلله با خوشی گذراندیم. از الطاف الهی این كه ما در قم كسی را نداشتیم. نه پدری نه مادری نه فامیلی نه پشتیبانی نه پناهگاهی. تمام مرارتها و خوشیها را دو تایی پا به پای هم رد كردیم. زمانی كه قصد داشتم با همسرم به قم بیایم، از بی بی حضرت معصومه (س) خواهش كردم كه برایم خانه مناسبی مهیا شود. خانهای را كه دو اتاق داشت، اجاره كردم. انصافاً صاحبخانه مرد خوبی بود، همسر خوبی هم داشت. شش سال آنجا نشستم. یك سال خانم صاحبخانه به همسرم گفته بود همه چیز گران شده است، آقا ماهیانه دوازده تومن را بدهید. من دوازده تومان دادم. سال بعد حرفش را پس گرفت و گفت: ماهیانه همان ده تومان را بدهید. همسایههای نجیب و با محبتی بودند. بعد از آنجا آمدیم و خانه دیگری اجاره كردیم. نه سال هم آنجا بودیم. آنها هم آدمهای خیلی خوبی بودند. انگار نه انگار كه ما اجارهنشین هستیم و آنها صاحبخانه. خیلی برادرانه زندگی میكردیم. حضرت معصومه (س) خواهش مرا رد نكرد. (خاطرات آیت الله احمدی میانجی، ص ۶۸) حجت الاسلام موحدی ساوجی پاییز سال ۱۳۴۲ بود. از طرفی ادامه تحصیل ضرورت داشت و از طرف دیگر مادرم پیشنهاد میكرد كه ازدواج كنم، اما من امكانات و توان مالی نداشتم تا بتوانم ازدواج كنم. به مادرم گفتم اگر بخواهم ازدواج كنم شرطش چند چیز است: یكی این كه آن فردی كه با من ازدواج میكند باید ازدواجش ساده و بدون تشریفات و هزینه باشد، دوم اینكه این ازدواج مانع ادامه تحصیلم نباشد. بعد از ازدواج عروس را به منزل پدر آوردم. آنها اتاقی برای من اختصاص داده بودند. منزل ما قدیمی بود كه حدود ۱۵۰ سال قبل ساخته بودند، الان هم هست و خشت و گلی است. سه تا اتاق داشت. پس از ازدواج چون من توان اجارهخانه و بردن همسر به آنجا را نداشتم و در مشهد هم تحصیل میكردم و از مشهد تا ساوه راه دوری بود تصمیم گرفتیم كه پس از ازدواج عروس در ساوه بماند و من برای ادامه تحصیل به مشهد بروم و تا آخر سال تحصیلی در مشهد بمانم و بعد به ساوه برگردم و بعد از آن تصمیم داشتم با خانواده به قم رفته و تحصیل را در آنجا پیگیری نمایم. من این مطلب و شرایط را به پدر و مادرم گفتم. پدرم یكی دو گلیم به من داد، پیش از این برای او مقدر نبود و خود من هم از منبرهایی كه در ماه محرم دههٔ اول و یكی دو دهه بعد رفته بودم حدود دویست تومان بیشتر پول نداشتم.
از این جهت من برای ازدواج امكانی نداشتم جز اینكه مقداری قرض كنم. با این دویست، سیصد تومان بدهكار میشدم. یعنی پولی كه داشتم كفایت نمیكرد. ناچار سیصد، چهارصد تومان قرض كردم و مدیون شدم. مادرم سه خواهر داشت كه نوهٔ یكی از آنها را برای من در نظر گرفته بود. البته من به آن منزل رفتوآمد داشتم، اما این نوهٔ خاله را به آن صورت ندیده بودم، چون مجلس روضهای در همانجا بود، من در آن مجلس روضه شركت میكردم و این در حدی نبود كه برای خواستگاری دیده باشم. بعد مادرم با پدر و مادر و نوهٔ خاله كه همسر فعلی من باشد صحبت كرد آنها از خانوادهٔ رعیّت و باغبان و مستضعف بودند، پدر خانواده حدود یك ماه قبل دختر بزرگتر را عروس كرده بود. چند ماه بعد از آنكه مادرم برای عروسی به مشهد رفته بود، با آنها صحبت كرد و آنها هم به خاطر علاقه و محبتی كه به من و روحانیت داشتند، همهٔ شرایط را پذیرفتند و یك جهیزیهٔ سادهای تهیه كردند. من هم شیربها نداشتم و در ساوه هم شیربها مرسوم نیست. مهریهٔ عروس پنج هزار تومان بود. عقدو عروسی با هم انجام شد و عقد را هم روحانی شهر آقای حاج محمد حسین شریعتمداری كه در آن زمان حاكم شرع بودند، انجام دادند. (خاطرات حجه الاسلام موحدی ساوجی، صص ۸۷-۸۹) آیت الله جمی حدود سال ۱۳۳۳ در آبادان با یكی از علویههای بوشهری ازدواج كردم كه ثمرهٔ این ازدواج، چهار پسر به نامهای احمد، مهدی، محمود، حمید و دو دختر به نامهای صدیقه و زهرا میباشد. (خاطرات غلامحسین جمی، ص ۲۹) آیت الله غیوری من زود ازدواج كردم. تقریباً بیست و یك سالم بود. همسرم چون خودش از خانوادهٔ روحانی بود با هم كمال سازش را داشتیم. پدر خانم من هم چون روحانی بود، بسیار به من لطف داشت و سعی میكرد از اول زندگی در فشار قرار نگیریم. بنابراین از اول در خانهٔ ایشان در قم بودم. بعد هم خدا وسیلهای رساند و یك خانهٔ محقری با قرض و قوله تهیه كردم. اوایل سخت بود، ولی كمكم زندگیمان خوب شد. (خاطرات آیت الله غیوری، ص ۳۵-۳۶) آیت الله مهدوی كنی
من در سال ۱۳۳۸ در سن ۲۸ سالگی ازدواج كردم. ازدواج ما هم مقدماتی داشت. در ابتدا علاقه داشتم در قم ازدواج كنم، چون میخواستم كه در قم بمانم زیرا به خاطر علاقه به تحصیل قصد نداشتم این شهر را رها كنم، اما مرحوم پدرم به این كار رضایت نداد. ایشان چون سالخورده بود مایل بود كه از قم به تهران بیایم.
من با صبیهٔ مرحوم آیت الله حاج شیخ زین العابدین سرخهای وصلت كردم. شاید علت اصلیاش سابقهٔ آشنایی و دوستی ایشان با پدرم بود. همسرم تحملشان خوب بود. چون روحانیزاده بودند، زندگی طلبگی و روحانی را پذیرفته بودند و میدانستند كه یك طلبهٔ روحانی چگونه زندگی میكند. البته با وضع زندگی داخلی ما نیز آشنا بودند، چون در كن رفتوآمد داشتند و فرهنگ خانوادهٔ ما برای ایشان شناختهشده بود.
وجود ایشان كمك بزرگی برای من بود به خصوص از جهت استقامتی كه در سختیها از خود نشان میداد. استقامت ایشان، بعدها در تربیت فرزندان نیز خیلی مؤثر بود. در حقیقت خود من فرصتی برای تربیت بچهها نداشتم و واقعاً او برای بچهها هم پدر بود و هم مادر.
ایشان در مدرسهٔ عالی شهید مطهری و جز آن، سالها به تحصیلاتت حوزوی و معلومات متفرقهٔ امروزی اشتغال داشتند و با این سوابق طولانی، دانشگاه خواهران را خوب اداره میكنند.
قبل از ازدواج چون ما رفتوآمد خانوادگی داشتیم یكدیگر را میشناختیم. حدود یك سال هم در عقد به سر بردیم. دوران عقد دوران شیرینی است ولی چون پدر خانواده با رفتوآمد پیش از عروسی مخالف بودند، من نمیتوانستم زیاد به آنجا بروم. مرحوم سرخهای تقریباً مطابق سنتهای قدیمی رفتار میكردند. نمیدانم این تعبیر درست است یا نه. در هر حال سنتهایی بود كه در خانوادهها حكمفرما بود. مخصوصاً در بعضی از خانوادههای روحانی كه در این مورد سختگیری بیشتری بود.
بنده بعد از ازدواج برای ادامهٔ تحصیل به قم برگشتم و حدود دو سال در قم ماندم. البته ابتدا تنها رفتم. بعد هم خانواده را بردم. اما متأسفانه به دو جهت نتوانستم در قم بمانم. یكی اینكه خانم اینجانب از نظر سنی كوچك بود چون دوازدهساله بود كه با هم ازدواج كردیم و همین كمی سن و دوری از خانواده موجب دلتنگی میشد و جهت دیگر اصرار مرحوم والدمان بود. مرحوم پدرم هم بعد از ازدواج اصرار داشتند كه من برگردم. بنابراین در سال فوت مرحوم آیت الله بروجردی –سال ۱۳۴۰- به تهران بازگشتم و متأسفانه در آنجا ماندگار شدم. (خاطرات آیت الله مهدوی كنی، صص ۴۸-۵۰)
* انتشارات مركز اسناد انقلاب اسلامی فرهنگ نيوز
206
۰۸/۰۱/۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 316]
صفحات پیشنهادی
شرط انتقال معلمان به تهران
شرط انتقال معلمان به تهران رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ضمن اعلام زمان نقل و انتقال فرهنگیان گفت برای سال آینده سیاست انقباضی در انتقال فرهنگیان به پایتخت اعمال می شود خبرگزاری مهر رئیس مرکز نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ضمن اعلام زمانسیستان وبلوچستان پایین ترین سن ازدواج را در کشور دارد
سیستان و بلوچستان سیستان وبلوچستان پایین ترین سن ازدواج را در کشور دارد مدیر ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت پایینترین سن ازدواج مربوط به استان سیستان وبلوچستان است به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان راحت دهمرده در جلسه شورای ثبت احوال افزود در یازده ماه گذشته پانزدهدختر20 ساله : پشیمانم از آن رابطه پیش از ازدواجم
دختر20 ساله پشیمانم از آن رابطه پیش از ازدواجم دختری ۲۰ سالهام حدود ۳ سال با پسری ارتباط داشتم و علاقه ما به هم زیاد بود ولی به خاطر مشکلاتی موفق به ازدواج نشدیم دختری ۲۰ سالهام حدود ۳ سال با پسری ارتباط داشتم و علاقه ما به هم زیاد بود ولی به خاطر مشکلاتی موفق به ازدوادختر مشهدی که نمیخواست با پسرخالهاش ازدواج کند، خودش را دزدید!
دختر مشهدی که نمیخواست با پسرخالهاش ازدواج کند خودش را دزدید جامعه > حوادث - ایزان نوشت «فریبا» دختر 18 سالهای است که دو هفته پیش به بهانه خرید از خانه خارج شد و دیگر بازنگشت «شهین» مادر 42 ساله این دختر جوان وقتی خبری از فریبرگزاری «انجمن علمای آسیای مرکزی؛ مقابله با افراطگرایی و تکفیر» در «بیشکک»+فیلم و عکس
برگزاری انجمن علمای آسیای مرکزی مقابله با افراطگرایی و تکفیر در بیشکک فیلم و عکساولین انجمن شورای علمای آسیای مرکزی به منظور مقابله ایدئولوژیکی با افراطگرایی و تروریسم با حضور جمعی از روحانیون سرشناس و نخبگان اسلامی قرقیزستان و آسیای مرکزی در بیشکک برگزار شد به گزارش خبرنگاراظهارات فانی درباره وضعیت معیشتی معلمان
اظهارات فانی درباره وضعیت معیشتی معلمانتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۳۰ وزیر آموزش و پرورش گفت از روزی که مسئولیت در این وزارتخانه را پذیرفتم به دنبال بهبود وضعیت معیشتی معلمان بودم و برای تحقق آن تلاش میکنم به گزارش فارس علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش دراهاندازی باشگاه معلمان نویسنده در سال 94
چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸ ۲۰ معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی ضمن اعلام اینکه باشگاه معلمان نویسنده در سال 94 راهاندازی میشود گفت انتشارات مدرسه از آثار علمی و فرهنگی و آموزشی معلمان حمایت خواهد کرد به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش ایسناانتشار عکسهای کشتار تیانآنمن؛ نگاتیوها دروغ نمیگویند
انتشار عکسهای کشتار تیانآنمن نگاتیوها دروغ نمیگویند تاریخ ایرانی آخرین کتاب زو یانگ جوانان ایدهآلگرای چینی را به تصویر میکشد که بر ضد حزب کمونیسم غریو دموکراسیخواهی سر داده بودند اما عکاس چینی این کتاب عقیده دارد چاپ عکسهایی که دو دهه پنهان مانده بود تصمیمی سیاسی نیطرح مشاوره پیش از ازدواج در استان بوشهر تصویب شد
دهقانی طرح مشاوره پیش از ازدواج در استان بوشهر تصویب شد شناسهٔ خبر 2516636 چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱ ۰۹ استانها > بوشهر بوشهر - مدیرکل امور بانوان استانداری بوشهر گفت طرح مشاوره پیش از ازدواج در استان بوشهر تصویب شد به گزارش خبرنگار مهر فاطمه دهقانی عصر چهارشنبه در نشستپیامدهای ازدواج عروس های بزرگتر از داماد
عروسی خانم بزرگ و آقا پسر پیامدهای ازدواج عروس های بزرگتر از داماد در بسیاری از موارد افرادی که به چنین ازدواجهایی رومیآورند معمولا بر این باورند که سن امری شناسنامهای بوده و هیچ تاثیری بر زندگی مشترک و موفقیت یا عدم موفقیت در آن ندارد امام صادق عليه السلام مؤمن هموااظهارات فانی درباره وضعیتمعیشتیمعلمان
اظهارات فانی درباره وضعیتمعیشتیمعلمان وزیر آموزش و پرورش گفت از روزی که مسئولیت در این وزارتخانه را پذیرفتم به دنبال بهبود وضعیت معیشتی معلمان بودم و برای تحقق آن تلاش میکنم فارس علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در آیین گشایش نخستین فروشگاه تخصصی تولیدات وزارت آموزش ونظام ارزشیابی استاندارد جهانی برای معلمان
نظام ارزشیابی استاندارد جهانی برای معلمان خبرگزاری پانا بررسی نظام ارزشیابی معلمان در مدارس تمام جهان مورد توجه قرار گرفته است ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۱ اسفند ساعت 10 18 به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا بروکینگز اجوکیشن سیستم ارزشیابی معلمان که در ایران به نام نظام رتبه بندی معلمان مطبالاترین اعتماد تعمیم یافته مردم به معلمان است
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی بالاترین اعتماد تعمیم یافته مردم به معلمان است خبرگزاری پانا مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در گردهمایی مشترک شورای معاونین اداره کل و روسای ادارات آموزش و پرورش استان گفت بر اساس آخرین پژوهش ها مردم بالاترین اعتماد تعمیم یافته را به معلمان دازدواج مرد ۹۲ ساله و دختر زیبای ۲۲ ساله + فیلم
ازدواج مرد ۹۲ ساله و دختر زیبای ۲۲ ساله فیلم ازدواج مرد ۹۲ ساله و دختر ۲۲ ساله ازدواج مرد ۹۲ ساله و دختر ۲۲ ساله در عراق پنجشنبه 21 اسفند 1393واکنش جمعیت علمای عراق به بیانیه الازهر
واکنش جمعیت علمای عراق به بیانیه الازهر جمعیت علمای عراق با صدور بیانیه ای به موضع گیری الازهر علیه نیروهای مردمی واکنش نشان داد مهر جمعیت علمای عراق با صدور بیانیه ای به موضع گیری الازهر علیه نیروهای مردمی واکنش نشان داد به گزارش شبکه السومریه جماعت علمای عراق با صدور بیانیه امجلس طرح رتبهبندی معلمان را پیگیری میکند |اخبار ایران و جهان
مجلس طرح رتبهبندی معلمان را پیگیری میکند کد خبر ۴۸۳۱۹۴ تاریخ انتشار ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶ ۳۳ - 12 March 2015 نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی گفت مجلس طرح رتبه بندی معلمان را تا حصول نتیجه پیگیری خواهد کرد به گزارش ایسنا محمدتقی توکلی در دیدار با مدیرکل آموزش و پرورشعلمای آسیای مرکزی تفسیر انحرافی از اسلام را محکوم کردند
علمای آسیای مرکزی تفسیر انحرافی از اسلام را محکوم کردنداندیشمندان اسلامی آسیای مرکزی ضمن محکوم کردن تفسیر انحرافی از معیارهای اسلام توسط پیروان گروههای افراطی بر ضرورت ایجاد سیستمهای جدید برای وحدت تلاش علمای منطقه و تدوین رویکردهای فکری هماهنگ برای مقابله با افراط تأکید کرد-
گوناگون
پربازدیدترینها