تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804406327




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نوروز ایرانی گمشده در میان برندهای خارجی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نوروز ایرانی گمشده در میان برندهای خارجی شهرکرد - ایرنا - نوروز برای ایرانیان یک جشن باستانی است که این جشن را به پاس نو شدن زمین، نیکو می دارند.


همه تا پیش از نوروز به دنبال نو شدن هستند با تلاشی بی درنگ؛ گویا این نو شدن به یک باور عمومی و جمعی در زمان حاضر بدل شده که قابل چشم پوشی نیست.
عده ای هم که در نوروز به دنبال نو شدن نیستند، چاره ای جز دست به جیب شدن ندارند چرا که فرزندان برای خرید لباس نو هیچ بهانه ای را از والدین خود نمی پذیرند.
نوروز که بر می آید، با خود لباس نو و کفش نو می آورد و این روزها حتی نوروز، روز نو شدن مبلمان خانه ها نیز شده است.
اما نوروز با همه قدمت تاریخی خود، این روزها میان این همه برند و مارک های خارجی گم شده و انگار نوروز نیز «نوروز لباس ها» شده است.
در نوروز این سال ها، به جای این که مردم دلشان مثل دانه های انار پیدا باشد، بیشتر نو شدن لباس هایش پیداست.
دستفروش های کف خیابان هم با داد و فریاد خود، به جریان نو شدن لباس های نوروزی آن هم لباس خارجی پیوسته اند و حتی جوراب های بساط کرده خود را محصول «خارج» می دانند تا شاید با این ترفند مشتری بیشتری جذب کنند.
شلوار، دامن، کت، کیف و کفش با آرم های مختلف و نشانه های تصویری درهم برهم ویترین نوروز شده است، تا نوروز را به تسخیر خویش درآورد.
مردهای کت و شلوار پوش هم که به عید دیدنی می آیند، روی آستین چپ آرم و برند تولید کننده خارجی آن مشخص است و پسران و کودکان نیز برند خارجی شلوارشان در قسمت بالای جیب سمت راست قابل مشاهده است.
در این بازار نوروزی، همه جور شلوارهای لی و کتانی ترک و کفش و جوراب چینی و حتی روسری های تایوانی و ژاپنی به قمیت مناسب البته به زعم فروشنده ها موجود است.
کیف های چرم انگلیسی، عطرهای فرانسوی، تک پوش ها و تی شرت های ترک، تک کت های اسپورت چینی، لوازم خانگی ژاپنی، عینک های آفتابی ایتالیایی و این اواخر پودر قهوه برزیلی نیز به جمع نو شدن های نوروزی اضافه شده است.
تنها در این میان، قلیان ها و زغال های داخلی برای عده ای مرغوبیت دارد، با تاکید بر این که تنباکو و معسل قلیانشان عربی است.
وقتی از یکی از این کودکان پرسیده می شود چرا نوروز ایرانی را با لباس های خارجی سپری می کند، با حاضر جوابی تمام به نفی کالای ایرانی می پردازد و آن را در شان خود نمی داند.
جالب این که تعدادی از جوانان، حاضرند کالای تقلبی خارجی مانند عینک های آفتابی را با کمترین قیمت بخرند اما حاضر نیستند که برند ایرانی داشته باشد.
اما همین دیروز در میدان امام اصفهان، گردشگران خارجی با چه اشتیاقی، آثار دست سازهای هنرمندان ایرانی را می خریدند و حتی تعدادی از زنان گردشگر در این بازار، به شدت از صنایع دستی پوشیدنی ایران از جمله لباس های ترمه دورزی استقبال می کردند.
یک دانش آموخته ارشد جامعه شناسی می گوید: عده ای تصور می کنند نو شدن، تنها در تغییر لباس است به همین دلیل ابتدایی ترین خرید نوروزیشان لباس است که لباس خارجی برای این عده در اولویت است.
اعظم حسین زاده در گفت و گو با ایرنا افزود: این نوع خریدها به دلیل فراوانی محصول است اما برای خرید محصول ایرانی در نوروز باید فرهنگ سازی کرد.
وی گفت: باید به گونه ای رسانه ها فرهنگ سازی کنند که مردم در نوروز، یک هفته یا حداقل دو هفته لباس های سنتی قوم و سرزمین و منطقه خود مانند گیوه و جامه های سنتی را بر تن کنند و بعد از نوروز لباس های روزانه و اداری خود را بپوشند.
به گفته وی، لباس های سنتی کم کم در حال تبدیل شدن به یک کالای لوکس و تزیینی شد که این روند به نفع هنرمندان این رشته های هنری و حتی مردم نیست.
وی افزود: در برخی از کشورهای حوزه نوروز هنوز مردم در آغاز سال نو، لباس های بومی به تن می کنند و در نوروز کسی به دنبال خرید و پوشیدن لباس های خارجی نمی رود و پوشیدن آن را در سال نو، عیب می دانند.
یک هنرمند تولید کننده لباس های محلی نیز می گوید: لباس های که با مارک های چینی، ترکی، تایوانی و دیگر برندها وارد باز می شود در کشور مبدا با هزینه پایین تولید می شود اما در برای مصرف کننده نهایی هزینه بالایی دارد.
مسعود سیفی اللهی در گفت وگو با ایرنا افزود: قیمت لباس های سنتی ایرانی به همان اندازه ای است که لباس خارجی در نهایت در یک مغازه به دست مشتری می رسد، اما عده ای انتظار دارند این لباس به ارزان ترین قیمت فروخته شود.
یک کارشناس اقتصاد بازار نیز می گوید: فروشندگان بر اساس ذائقه مشتریان اقدام به تهیه پوشاک شب عید می کنند اما با فرهنگ سازی می توان ذائقه نوروزی مردم را به سمت لباس های سنتی تغییر داد.
امیر عباس معصومی افزود: لباس های خارجی به دلیل ارزان تر بودن نسبت به صنایع دستی، تنوع رنگی بیشتر و مشتری پسند بودن برای فروشنده زودتر به پول تبدیل می شود به همین دلیل مغازه داران سعی می کنند انبار خود را برای نوروز از این کالاها پر کنند تا درآمد بهتری داشته باشند.
به گفته وی، با ترویج فرهنگ مصرف داخلی می توان یک جریان برای حمایت مصرف تولیدات داخلی در نوروز برای سال های آینده راه اندازی کرد اما این فرهنگ نیازمند یک کار 10 تا 20 ساله است.
توان مالی خانوارها در آستانه نوروز به دلیل پرداخت عیدی به قشرهای مختلف افزایش می یابد و به همین دلیل خرید برخی کالاهای بویژه لباس در سبد خرید خانواده ها در اولویت قرار می گیرد.
بررسی ها نشان می دهد اکنون سه هزار و 51 واحد فعال دارای مجوز تولید پوشاک از وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشتغال زایی 58 هزار و 847 نفر فعال است.
فعالیت 20 هزار واحد تولیدی و فروشگاه پوشاک بیانگر این است که ظرفیت تولید این حوزه حدود 18 میلیارد دلار است که با استقبال مردم از اجناس و لباس های داخلی و ایرانی می توان به اشتغال و توسعه نساجی ایران کمک فراوانی کرد.
میزان مصرف بازار داخلی پوشاک و نساجی ایران سالانه 6.5 میلیارد دلار است که برخی کارشناسان معتقدند تا 70 درصد این میزان به واردات پوشاک اختصاص دارد.
گزارش از محمود رییسی
2097/ 2025






06/01/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن