تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798722978




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قوانین بانکداری تا چه حدی زمینه سوءاستفاده‌ فسادهای اقتصادی را فراهم می‌کند؟/ آیا بساط فسادهای بزرگ برچیده خواهد شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تکرار/ گزارش؛
قوانین بانکداری تا چه حدی زمینه سوءاستفاده‌ فسادهای اقتصادی را فراهم می‌کند؟/ آیا بساط فسادهای بزرگ برچیده خواهد شد؟
با کمی تامل در فسادهای بزرگ اعلام شده در کشور می‌توان رد پای بانک‌ها را می‌توان مشاهده کرد که یکی از اعضای ستاد مبارزه با فساد اقتصادی خلاءهای قانونی و عدم نظارت کافی بانک مرکزی را از دلایل این مسئله می‌داند.

قوانین بانکداری تا چه حدی زمینه سوءاستفاده‌ فسادهای اقتصادی را فراهم می‌کند؟/ آیا بساط فسادهای بزرگ برچیده خواهد شد؟
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، مبارزه با فساد دغدغه بزرگ جامعه بشری در سطح ملی، بین‌المللی و فراملی است و مقام معظم رهبری در فرمان ۸ ماده‌ای در اردیبهشت ماه ۱۳۸۰ فرمودند که خشکاندن ریشه فساد مالی، اقتصادی و عمل قاطع و گره‌گشا در این باره مستلزم همکاری قوای سه گانه مخصوصا قوه مجریه و قضائیه است. 


در سال‌های متمادی و در دولت‌های مختلف مبارزه با فساد صورت گرفته است، اما سوال اصلی اینجاست که چرا آمار فسادهای اقتصادی اعلام شده هر روز بزرگ‌تر می‌شوند؟ سمینارها، همایش‌ها و دستورات برای مبارزه با فسادی که می‌تواند اعتماد مردم را نسبت به مسئولان کم رنگ کند، هر روز بیشتر می‌شود اما متاسفانه اقدامات عملی در این زمینه کم‌تر شده و یا اینکه در صورت اقدام به صورت اصولی انجام نمی‌شود.


مجلس شورای اسلامی نیز در عرصه‌های مختلف قوانین و مقررات، بر اساس روح ضد فساد حاکم بر قانون اساسی، قانون ارتقای نظام سلامت اداری و مبارزه با فساد را در 18 می 2008 و قانون مبارزه با پولشویی را در 31 فوریه 2008 به تصویب رساند. 


دولت یازدهم نیز برای آنکه اراده خود را برای مبارزه با فساد نشان دهد، صبح روز دوشنبه (17 آذرماه) همایش ملی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد را با حضور سران قوا، معاون اول رئیس‌جمهور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، وزیر اطلاعات، معاونت نظارت راهبردی و برنامه‌ریزی دولت، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر دادگستری، معاون فرهنگی قوه قضاییه، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس اتاق بازرگانی کشور، دادستان تهران و وزیر نفت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تعدادی از نمایندگان مجلس و ... و بسیاری دیگر از مسئولان کشوری برگزار کرد که تمامی این اشخاص با قرار گرفتن در پشت تریبون هراس از "صدای پای فساد" را گوشزد ‌کردند.


تاکید بیشتر دولت در این همایش برای مبارزه با فساد وقتی نمایان‌تر شد که "جهانگیری" معاون اول رئیس‌جمهور در پایان جلسه که مقارن با ساعت 17 بعداظهر بود، اعلام کرد که حضور من در این همایش از 8 صبح تاکنون دلیلی بر اراده جدی دولت در مبارزه با فساد است.


اما بعد از برپایی این همایش برخی از نمایندگان خانه ملت برگزاری اینگونه همایش‌ها را کم اثر و بیشتر تشریفاتی دانستند، "حجت‌الاسلام مصباحی مقدم" نماینده مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این رابطه با تاکید بر اینکه نیازی به این همایش نبود، گفت که همان مسئولان کشور که برای مبارزه با فساد اقدام کردند باید طی 10 روز در رسانه گزارش‌هایشان را به صورت ملی ارائه می‌کردند.


"میرمحمدی" رئیس کمیته مبارزه با زمین‌خواری نیز بیان کرد؛ مسئولان باید به جای برگزاری چنین همایش‌هایی که اساساً خروجی قابل توجهی ندارد در فکر کارهای عملیاتی باشند.


اما با کمی‌ تامل بر روی بسیاری از فساد‌های بزرگ انجام شده در کشور می‌توان رد پای بانک‌ها را مشاهده کرد که وجود مقررات قدیمی و بعضا خلا‌ءهای قانونی را می‌توان مقصر اصلی در ایجاد این فسادها از طریق بانک‌ها دانست.


از جمله فسادهای بزرگ که در کشور سرو صدای زیادی به پا کرد، اختلاس موسوم به 123 میلیاردی از "بانک صادرات" با محوریت فاضل خداداد، اختلاس سه هزار میلیاردی با محوریت "محمودرضا خاوری"، پرونده "بابک زنجانی" و همچنین فساد 12 هزار میلیاردی اخیر که گوی سبقت را از دیگر اختلاس‌ها نیز ربود.


امروز افکار عمومی بر این باور است که بانک‌ها در پرداخت وام‌های کوچک به مردم بسیار کند و مشکل‌دار هستند اما در اعطای برخی وام‌های بزرگ و میلیاردی به سرعت عمل می‌‌شود که این موضوع خود جای تامل و تعجب دارد.


"شجاعی‌کیاسری" نماینده ساری و عضو ناظر بر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مصاحبه اخیر خود گفت که قوانین بانک‌ها متعلق به صد سال پیش است البته نظارت بانک مرکزی نیز ضعیف است و اکنون فعالیت همه بانک‌ها و موسسات پولی در دستور کار ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفته است.


این سخن که "نظارت بانک مرکزی ضعیف است" بسیار قابل تامل و ملموس بود زیرا وقتی چند ماه گذشته بانک مرکزی لیستی از اسامی بانک‌ها و موسسات دارای مجوز را اعلام کرد و از مردم خواست که حواسشان را جمع کنند و اگر به بانک‌ها و موسسات بدون مجوز رجوع کنند، خودشان مقصر هستند! و این مطلب تعجب بسیاری را برانگیخت.


اما جای تعجب بیشتر آنجا بود که یکی از بانک‌ها که دارای شعبات بسیار و همچنین تبلیغات متعددی در کوچه پس کوچه‌های کشورمان است و حتی یکبار هم نام خود را به دلیل عدم مجوز تغییر داده بود، نامش در لیست دارای مجوزهای اعلامی بانک مرکزی نبود، البته این یکی از نمونه‌های بانک‌ها و موسسات مالی غیر مجوزدار است که می‌توان به راحتی در تمامی شهرهای کشور یافت که مشتریان بسیاری هم دارند!!!


البته "یوسفیان‌ملا" عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و نماینده آمل و لاریجان نیز چندی پیش اعلام کرد که قرار است یکی از موسسات مالی و یا بانک‌هایی که توسط این ستاد بررسی می‌شود، منحل شود حال باید منتظر ماند و دید که کدام یک از این موسسات و یا بانک‌های بدون مجوز که رشد قارچ‌گونه داشته‌اند منحل خواهد شد؟ 


اکنون باید منتظر ماند و مشاهده کرد که با این تاکیدات متعدد نمایندگان مجلس در نطق‌ها و تذکرات، مسئولان قضایی، دولتمردان و ستادها و کمیته‌های مختلف مبارزه با فسادها در انواع گوناگون اقدام عملی قابل نوجهی صورت خواهد گرفت که تا حد بسیار زیادی قابل لمس باشد که در این شرایط است که بار دیگر اعتماد مردم به سیستم اقتصادی و بانکی کشور بازخواهد گشت و به تبع آن سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی را شاهد خواهیم بود.


"گزارش از سارا خالقی" 


انتهای پیام/  



اخبار مرتبط

آیا نظارت جدی شورای پول و اعتبار بر مجوز بانک‌ها زمینه فساد را از بین خواهد برد؟
اگر نظام بانکداري اصلاح مي‌شد، اختلاس 3 هزار ميلياردي صورت نمي‌گرفت
مبارزه با فساد مالی اولویت مجلس نهم باشد
مسئولان قضايي، براي احقاق حقوق مردم مصمم‌اند
مشروح اظهارات كدخدايي در نشست خبري صبح امروز
اگر نظارت مجلس جدي‌تر بود، فساد بزرگ اقتصادي رخ نمي‌داد
ترس از مجازات منحرفين را به واكنش وا داشت
وزارت خارجه از تابعیت دوگانه برخی افراد در فساد بانکی اخیر آگاه نبود




۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن