تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826327032




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با خودکار پشت دستت بنویس شفقت کن!


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


با خودکار پشت دستت بنویس شفقت کن! وبلاگ > معیری‌نژاد، هادی - روزی روزگاری در جایی نه چندان دور مردمانی زندگی می کردند که به اخلاقیات شهره بودند؛ از آریایی و پارسایی بگیر تا رسم مسلمانی کسی در این دیار در نمی ماند از درد بی کسی.

اماچند سالیست که گویا به هر دلیلی ورق برگشته است و ما مردم از آن چه رسم مردی و مردمیست فاصله گرفته ایم. حقیقت این است که کمتر 10 سال است شاید، که شداید اقتصادی و افول اجتماعی و اخلاقی که ناشی از برنامه ریزی و اجرای غلط برخی سیاستها بود، اوضاع اقتصادی و اجتماعی ما ایرانیان را به شدت دگرگون کرده است. البته صحبت بر سر پر کشیدن گوشت و مرغ و لبنیات و چه و چه از سفره ما ایرانیان نیست صحبت بر سر پر کشیدن آن چیزیست که هویت فرهنگی ما ایرانیان را تشکیل داده است ؛ خلق و منش ایرانی این خلق و منش که مبتنی برخصایص ملی و مذهبی ماست بر پارسایی ، صداقت و رو راستی، جوانمردی ، شفقت بر فقرا ، مهربانی و احترام استوار است. اما هر کدام از ما در اطراف خود تا چه حد این خلقیات را در وجود خود و دیگران احساس می کنیم؟ روزی روزگاری در مذمت جوامع غربی در ترانه ها و خاطره ها و داستانها از بی کسی انسان و تنهایی و به دادنرسیدن کسی به فریاد کسی ذکر مصیبت می کردند اما به شهادت بسیاری گویا آن خلق بی تفاوتی را به مثابه کالایی وارداتی وارد کرده ایم و به مصرف آن نیز می بالیم. جامعه ما از لحاظ توزیع ثروت و فقر دچار اختلال جبران ناپذیری شده است. آمار واردات اتومبیلهای لوکس روز دنیا چون بوگاتی پورشه و مرسدس در کنار آمار کوچک شدن سفره ایرانیان به هر بهانه و دلیلی ، نشان از خط کشی بزرگ و جدی بین مردمانی دارد که همواره در روزهای پر دغدغه و گذرگاههای تاریخی بدون مرز در کنار هم بودند. از دل این شکاف های اجتماعی منشی سر بر می آورد که مبتنی بر فاصله گذاری و گریز از جمع است. این منش و خلق جدید به هیچ وجه با اخلاقیات اجتماعی سازگار نیست و با اخلاقیاتی که ما ایرانیان به آن شهره ایم فاصله بسیار دارد.
در دل مناسبات بی رحم اقتصادی که خانواده ها و آشنایان را هر چه بیشتر از هم جدا کرده است ته نشست اخلاق مبتنی بر بی رحمی و بی توجهی ، بر روی زخم حاصل از این شکاف نمک می پاشد. نگاه بی تفاوت و تحقیر آمیز نسل جوان تر به نسل قبل از خود و همچنین نگاه بی رحمانه اغنیا به دیگر اقشار جامعه که ناشی از نوکیسه گی و تازه به دوران رسیدگی طبقه ای از ثروتمندان جدید زد و بندی است باعث ایجاد نوعی فضای غبار آلود و سرشار از عقده های اجتماعی در روابط روزمره ما ایرانیان شده است. چشم و هم چشمی ،عقده نشان دادن خود و شو آف مجازی از داشته ها و نداشته ها در شبکه های اجتماعی ، پرخاشگری ،عصبیت و گم شدن واژه احترام در شبکه روابط اجتماعی تنها گوشه ای از جایگزینی ارزشها و خلقیات جدید با خلق پارسایی و رسم مسلمانیست. سالها قبل فیلم تاثیرگذاری از زندگی فرانچسکوی قدیس در سینماها به نمایش در آمد شاید هم چند باری تلویزیون این فیلم ایتالیایی را نشان داد. داستان روایت زندگی فرانچسکوی آسیزیایی است که از طبقه اشراف ایتالیا با مشاهده فقر و بیماری مردم تمامی زندگی خود را وقف فقرا می کند چنان که واتیکان را با تمام زرق و برقش مجبور به اعطای لقب قدیس می کند چرا که خداوند با زخم تثلیث بر روی دستهای وی، بالاخره با او سخن گفت. نظیر این روایت اما در تاریخ کم نیست از بودا تا ابراهیم ادهم همگی با این شیوه در عین دارندگی شفقت را پیشه کردند و در سلوک اجتماعی طرحی نو درانداختند. البته در این دوره وروزگار کسی را یارای ایثاری این چنین برای مردم نیست اما حداقل توقع از مردمی که داعیه دار اخلاقند و در عرصه های مختلف آریایی نژاد بودن و مسلمانی خویش را در بوق می کنند این است که حداقل شفقت و مهربانی را در سلوک روزانه خود لحاظ کنند. در این سال ها که سالهای دشواری برای بسیاری از اقشار محروم جامعه است نه کمک مادی و نه ابراز همدردی در فضای رسانه تنها کارساز نیست بلکه هرکدام از ما باید هر روز صبح با خودکار پشت دستمان بنویسیم شفقت کن!شقفت کن! شفقت کن!    

کلید واژه ها: سبک زندگی - جامعه‌شناسی -




سه شنبه 4 فروردین 1394 - 07:55:23





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن