محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827056583
شناخت شناسی فاطمۀ زهرا (س) در بهار فاطمی؛ از منظر آیت الله جوادی آملی
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: شناخت شناسی فاطمۀ زهرا (س) در بهار فاطمی؛ از منظر آیت الله جوادی آملی
با فرارسیدن سال جدید و تقارن آن با ایام شهادت حضرت فاطمۀ زهرا(س)، لزوم بسط و گسترش آموزه های فاطمی ، می تواند در نوع خود منجر به تقویت آموز ه های معنوی در سطح جامعه گردد.
به گزارش نامه نیوز دل نگاشته ای از مفسر بزرگ قرآن در سالروز شهادت اسوۀ زنان عالم صدیقۀ کبری(س) به شرح زیر است:
با فرارسیدن سال جدید و تقارن آن با ایام شهادت حضرت فاطمۀ زهرا(س)، لزوم بسط و گسترش آموزه های فاطمی ، می تواند در نوع خود منجر به تقویت آموز ه های معنوی در سطح جامعه گردد، لذا ضرورت این مسأله ما را بر آن داشت تا با انتشار دل نگاشتۀ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی که دغدغه ها ی دل و جان خود را در وصف شاخصه های حضرت فاطمۀ زهرا(س)به رشتۀ تحریر درآورد ، گامی در جهت شناخت هر چه بیشتر حضرت صدیقۀ کبری(س) برداریم، که تحقق این شناخت می تواند بهار فاطمی را با آموزه های فاطمی پیوند زند و به طور روز افزون جامعۀ اسلامی را به سوی سبک زندگی فاطمی رهنمون سازد.
1. با تحلیل کتاب و سنّت معصومین(علیهمالسلام) و ترسیم گوشهای از کمال وجودی این سیده زنان جهان ، میتوان به راز نامگذاری آن حضرت به «فاطمه» توجه نمود که حضرت امام باقر(علیهالسلام) فرمود: هنگام تولد آن بانوٍّ خداوند فرشتهای را با وحی سبب قرار داد که پیامبراکرم(صلّی الله علیه وآله وسلّم) آن حضرت را به نام «فاطمه» بنامد.
سپس فرمود: من تو را به علم، «فطم» نمودم و امام باقر(علیهالسلام) فرمود: سوگند به خدا! خداوند او را با علم، فطم نمود ؛ یعنی از هر جهل و غفلتی جدا نمود؛ چنانکه رضاع او نیز با علم و معرفت شروع شد. و السلام علیها یوم ولدت و یوم استشهدت و یوم تبعث حیاً؛ اللّهم اهل بیت الوحی کما نحب فاجعلنا کما یحبون!
وقتی سخن از موجودی است که زهره سماء و زهرای زمین است ، وجودی که عرش و فرش، فرش هستی اوست و چهره ای که ثمره نتیجه هستی است ، قلم سرافکنده و از ناوک او عرق خجلت بر صفحه کاغذ می نشیند و زبان، الکن و تنها شیون و ناله اَخرس را دارد.
2. بیاییم به مقدار توان، کوثر وجودش را در طرف هستی خود مالامال گردانیم؛ زهرایی که در سیر عشق به پروردگارش سبقت گرفته؛ بلکه الگوی همه عاشقان شده.
او که هیچ چیز جز ذکر محبوب و یاد معشوق نمی تواند وَقود عشقش و شعله حُبّش را سرد و خنک کند: «یا ربّ لیست من أحد غیرک تثلج بها صدری» ، او که شادی قلبش و سرور نفسش در شعاع فیض ربوبی است و «تسرّ بها نفسی» او که قرّه عینش و اشک شوقش در پرتو نگاه رحمانی است و «تقرّ بها عینی» و بالاخره، او که آرامش قلبش و آسایش جانش در توجه به اوست و «یطمئنّ بها قلبی» ، او زهراست.
3. اگر در صحنه سلامت نفس و صیانت روح او را بنگری، طائر طاهر وجودش سبکبال از هرچه بدی و پرتو آن از هرچه نیکی در آسمان پر ستاره فضیلت به پرواز درآمده و ندا در می دهد: «اللّهمّ انزع العجب و الریاءِ و الکبر و البغی و الحسد و الضعف و الشکّ و الوهن و الضرّ و الأسقام و الخذلان و المکر و الخدیعة و البلیة و الفساد من سمعی و بصری و جمیع جوارحی و خذ بناصیتی إلی ما تحبّ و ترضی» ، او از آفریدگارش مسئلت می کند تا همه ارجاس نفسانی و ارجاز جسمانی را از او دور دارد و زمام هستی و ناصیه وجودش را به سمتی بکشاند که رضای او در آن است.
«فإنّها تعدل عنّی حسناً وحسیناً».
4. او در مقام تعلیم و آموزش علوم الهی و حقایق دینی، هرگز خستگی به خود راه نمی داد؛ بلکه شوق پاداش تعلیم و صواب آموزش آنچنان او را به خود مشغول می داشت که ضربات خستگی و لطمات رنج و ناراحتی، کمترین آسیبی به پیکره روح راسخ او وارد نمی ساخت: «فقالت: إکتریت أنا لکلّ مسألة بأکثر من ملء ما بین الثری إلی العرش لؤلؤاً فأحری أن لا یثقل علیّ».
5. وقتی او را در سیمای علی(علیهالسلام) می یافتی، بهترین مددکار و یار علی در مسیر طاعت الهی بود. از دیدگاه علی بهترین همسر کسی است که نه تنها اجازه ندهد که شوهر در جهت خلاف گام بردارد و از میدان اطاعت الهی بگریزد و نه تنها مانع کمال و عبودیت در مسیر الهی شوهرش نگردد، بلکه او را در این مسیر سختْ یار و مساعد باشد. قال(علیهالسلام): «الزهراء نعم العون علی طاعة الله».
6. چون یکی از راههای شناخت امور، شناسایی معادل و همسان است، برای بازیافت حقیقت و دریافت نفاست زهرا، تابلوی رسا و آیة کبرای وجود امیرالمؤمنین بهترین راهنماست و لذا رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) فرمود: اگر علی(علیهالسلام) نبود، زهراءٍّ کفو و همتایی نداشت: «لولا أنّ أمیرالمؤمنین تزوّجها لما کان لها کفواً علی وجه الأرض إلی یوم القیامة مِنْ آدم فَمِنْ دونه».
7. اگر او را در یکی از عالیترین چهره ها و برجسته ترین صورتهایش که همانا دفاع از حریم ولایت استْ بنگری، مشاهده می کنی دریای وجودش به جوش آمده و موج هستیاش به اوج رسیده، همه و همه را فدای راه علی و نثار مقام علی(علیهالسلام) می نماید و می گوید: یا علی! جانم فدای جان تو و نفس من نگاهبان نفس تو باد!: «قالت: روحی لروحک الفداء و نفسی لنفسک الوقاء» . او وقتی می بیند همسرش را با اکراه به مسجد می برند و به راحتی مقام خلافت را تعدّی می نمایند، فریاد بر می آورد: دست از پسر عمویم بردارید و در غیر این صورت با همه وجودم از خدا دادرسی می طلبم و بدون شک،
ناقه صالح از من در نزد پروردگار کریمتر نیست و بچه های من از بچه شتر کمتر نیستند: «خلّو عن ابن عمّی فوالذی بعث محمّداً بالحقّ! لئن لم تخلّوا عنه لأنشرن شعری و لأضعنّ قمیص رسول الله علی رأسی و لأصرخنّ إلی الله تبارک وتعالی فما ناقة صالح بأکرم علی الله منّی و لا الفصیل بأکرم علی الله من ولدی».
8. چهره زهرا که مظهر عطوفت رحمانی و رأفت یزدانی است، نسبت به شیعیان و پیروان ولایت که گرد عصیان و غبار طغیان بر سیمای جانشان نشسته است، همانند باران رحمتی شستوشوگر ذنوب و رافع کدور است. او همه انبیاء را مشفوع به بکاء طفلان نموده و به عنوان زمینه دریافت غفران، پروردگارش را بدانها سوگند می دهد: «إلهی وسیّدی! أسئلک بالذین اصْطفیتهم وببکاء ولدیَّ فی مفارقتی أن تغفر لعصاة شیعتی و شیعة ذرّیتی» ، و آنگاه که در صحرای محشر، عده ای زفیر آتش و نفیر نار را می شنوند و فریاد ﴿هل من مزید﴾ جهنّم نیز بلند است، اجنحه نجات و بال شفاعت از طرف حضرت زهراءٍّ بر سر آنها گسترده می شود که: «إذا حشرت یوم القیامة أشفع عصاة النبی».
9. وقتی زهرا را در نقش پرهیز از دنیا و میل عقبا می نگری، شهد شیرین رضوان او را از مرداب عَفِن طغیان باز می دارد و هرگز رغبتی حتی در حد نظر به دنیا ندارد و گاه که رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) وارد منزل شد، فاطمه دستی بر آسیاب و دستی به آفتاب سیمای حسن داشت. وقتی او را به شوق آخرت دعوت و از میل به دنیا منع می نمود، او با تمام خرسندی حامد نعم و شاکر آلاء الهی بود: «یا بنتاه! تعجّلی مرارة الدنیا بحلاوة الآخرة؛ فقالت: یا رسول الله! الحمد لله علی نعمائه و الشکر لله علی آلائه».
وقتی سلمان به لباس کهنه و مندرس زهرا نظر می کند و انگشت عجب بر دهان و دیدگان شگفتی باز می کند؛ حضرت به وی می فرماید: ما از نصیب مادی خود در این دنیا گذشتیم و به بهره عقبا می نگریم: «یا سلمان إنّ الله ذخر لنا الثیاب و الکراسی لیوم آخر».
گاه که یاد معاد با دشواری راه و تهیدستی جان به خاطرش می آمد، ابر اضطراب و غمام غصّه بر چهره اش می نشست و روزی که چشم رسول اکرم به این چهره نگران و روی اندوهگین افتاده، فلسفه آن را پرسید، حضرتش عرض کرد: یاد قیامت و عریان بودن مردم در پیشگاه ربوبی، اینگونه مرا پریشان نموده است: «یا أبة ذکرتُ المحشر و وقوف الناس عراة یوم القیامة».
گاه دیگری که رسول الله (صلّی الله علیه وآله وسلّم) او را اینچنین سرآسیمه و آشفته دید، فرمود: دخترم چگونه ای؟ او در جواب از شدّت خوف و زیادتی فاقه و طول اسف نسبت به معاد حکایت کرد: «والله! لقد اشتدّ حزنی و اشتدّت فاقتی و طال سقمی».
10. آنگاه که در مقام تربیت فرزند قرار می گیرد و می خواهد همانند باغبانی دلسوز، لاله های باغ هستی را آن سان بپروراند که شمیم عطر وجودشان جامعه بشری را در اوج عبودیت و نیز معیار عدالت را در میان اجتماع گسترده سازد، آنها را امر به اطاعت الهی و بندگی ربوبی نموده و توصیه می کند همانند پدرشان علی(علیهالسلام) بوده که تنها در مقابل پروردگاری که مبدأ قدرت و منشأ عزّت است، سر فرود آورده و هر قدرت غیر الهی را به هیچ انگاشته و با انسانهای کینه توز و دشمن، هرگز طرح دوستی و زمینه رفاقت در نیاندازد:
أشبه أباک یا حسن! واخْلع عن الحقّ الرسن ٭٭٭٭ و اعبد إله ذا منن و لا توال ذا الإحن
11. چهره تابناک زهرا در تحمّل مشکلات و پذیرش مصائب، به حدّی پرصلابت است که گویا کوه وجودش را با بنیانی سُربی پی ریزی نموده و هیچ مصیبتی نمی تواند آن را متزلزل و دگرگون سازد؛ بلکه هرچه این مصائب بر او ببارد، آن ممتحنه الهی شکوفاتر و درجات قرب الهی او افزونتر می گردد: «یا ممتحنة امتحنک الله الذی خلقک قبل أن یخلقک فوجدک لما امتحنک صابرة».
اعتقاد به کوثر بودن زهراٍّ و الگو بودن دختر بطحاء است. او نه تنها اسوه زنان و رهبر نسوان است، بلکه امام مردان و زعیم قاطبه نیکان است.
و چون رضا و غضب دو وصف نیست، بلکه جامع همه اوصاف انسانی است، زیرا کار انسانی یا مورد رضای الهی است و یا جای غضب پروردگاری؛ و چون فاطمه مظهر رضای الهی و غضب ربوبی است، بنابر این تمام اوصاف انسانی با معیار رضا و غضب فاطمه بررسی می شود که اگر عملی از دیدگاه فاطمه، مظهر رحمانیت الهی، پسندیده و نیکو بود، خدا از عمل و صاحب آن راضی و اگر پذیرفته نبود، خداوند نیز از آن کار و صاحب آن غضبْ آلوده است.
از این جهت، او معیار صحت و قبولی و ارزش و بی اعتباری همه عقاید اعمال و کردار است و اگر در روایت آمده است که آنها در قیامت میزان اعمال هستند ، یعنی معیار بودن آنها در صحرای محشر ظاهر می شود؛ وگرنه آنها هم اکنون معیارند و رضای آنها ملاک حقّانیت و غضب آنها میزان بطلان است.
منبع: اسرانیوز
۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 438]
صفحات پیشنهادی
چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی از منظر آیتالله جوادیآملی
شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ آیتالله جوادیآملی در درس خارج فقه خود به بیان نکاتی درباره چگونگی دستیابی انسان به کمالات اخلاقی پرداخت به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این مرجع تقلید اظهار کرد انسان از آن جهت که شئون متعدّدی دارد و این شئون با هم درگیرشناخت شناسی فاطمۀ زهرا(س) در بهار فاطمی
دل نگاشته ای از مفسر قرآن کریم در سالروز شهادت صدیقۀ کبری س شناخت شناسی فاطمۀ زهرا س در بهار فاطمی شناسهٔ خبر 2522426 دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۳ دین و اندیشه > اندیشمندان حضرت زهرا س معيار صحت و قبولي و ارزش و بي اعتباري همه عقايد اعمال و کردار است و اگر در روايت آمده اتوصیه های آیت الله جوادی آملی به رانندگان: سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است
توصیه های آیت الله جوادی آملی به رانندگان سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است سیاست > احزاب و شخصیتها - مهر نوشت آیت الله جوادی آملی گفت همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد آیت اللآیت الله جوادی آملی: سیاستهای جنگ طلبانه غرب شکست خورده است
آیت الله جوادی آملی سیاستهای جنگ طلبانه غرب شکست خورده استیکی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه سیاستهای جنگ طلبانه غرب شکست خورده است گفت اگر دلیل و توجیه ساخت این همه سلاح توسط غرب حفظ انسان و انسانیت است باید به آنها فهماند تا تعریف از انسان مشخص نباشد این هدف محقق نخواهد شآيت الله جوادي آملي از برادر شهيدان شکروي تقدير کرد
۲۳ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۹ق ظ آيت الله جوادي آملي از برادر شهيدان شکروي تقدير کرد موج - آيت الله جوادي آملي همزمان با روز بزرگداشت شهدا از پدر دو شهيد بزرگوار و برادر دو شهيد بزرگوار شکروي با حضور مدير کل بنياد استان قم و جمعي از خادمان به شهدا تجليل کرد به گزارش خبرگزاري موج از قم آتوصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگان
توصیه آیتالله جوادی آملی به رانندگانتاریخ انتشار چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴ ۴۲ آیت الله جوادی آملی گفت همه باید بدانند سرعت و سبقت غیرمجاز حرام است باید تلاش کنیم فرهنگ رانندگی ما الگوی کشورهای دیگر به ویژه کشورهای اسلامی باشد به گزارش مهر آیت الله جوادی آملی ترویج فرهآیت الله جوادی آملی با صدور پیامی درگذشت خواهر رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت
آیت الله جوادی آملی با صدور پیامی درگذشت خواهر رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت آیت الله جوادی آملی با صدور پیامی درگذشت خواهر رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت به گزارش نامه نیوز در این پیام آمده است در گذشت بانوی مکرّمه همشیره گرامی حضرت آیت الله خامنهای مقام معظم رهبری را به معظآیت الله جوادی آملی: عقل و نقل صراط ساز نیست
آیت الله جوادی آملی عقل و نقل صراط ساز نیست قم - ایرنا - آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چراغ هیچ کاری ساخته نیست به گزارش اپیام تسلیت آیتالله جوادی آملی به رئیس جمهوری
پیام تسلیت آیتالله جوادی آملی به رئیس جمهوری آیتالله جوادی آملی با صدور پیامی به حجتالاسلام و المسلمین حسن روحانی با تسلیت درگذشت والده وی برای آن فقیده سعیده علو درجات و برای بازماندگان صبر از خداوند متعال مسالت کرد به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران آیتاللهآیت الله جوادی آملی: حضرت فاطمه(س) حبل متین خداوند است
آیت الله جوادی آملی حضرت فاطمه س حبل متین خداوند است فرهنگ > دین و اندیشه - نوشتاری از آیتالله جوادی آملی به مناسبت شهادت حضرت فاطمه س وجود مبارک صدیقه کبرا فاطمه زهرا سلام الله علیها سیره و سنتی دارد که معرف هویت اوست چون این ذات پر برکت همانند سایر ذوات قدپیام تسلیت آیت الله جوادی آملی به رهبر معظم انقلاب
پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی به رهبر معظم انقلاب شناسهٔ خبر 2522429 دوشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۲ دین و اندیشه > سایر آیت الله جوادی آملی در پیامی درگذشت خواهر رهبر معظم انقلاب را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری مهر حضرت آیت الله جوادی آملی با صدور پیامی درگذشت خواهر رهبشاخصههای صیانت از محیط زیست در بیان آیتالله جوادیآملی
یادداشتی به مناسبت هفته منابع طبیعی شاخصههای صیانت از محیط زیست در بیان آیتالله جوادیآملی شناسهٔ خبر 2513192 شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴ ۲۷ دین و اندیشه > اندیشمندان موضوع اهتمام به محیط زیست به نحو اعم و مسأله درختکاری در اسلام به نحو اخص ازجمله آموزه هایی است که در آموزه هاآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست |اخبار ایران و جهان
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیست آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چراغ هیچ کاری ساخته نیست کد خبر ۴۸۴۵۵۱ تاریخ انآيت الله جوادي آملي: اگر بخواهيم فضاي مجازي پاک داشته باشيم بايد مردم را باور کنيم که ستون اين نظامند
آيت الله جوادي آملي اگر بخواهيم فضاي مجازي پاک داشته باشيم بايد مردم را باور کنيم که ستون اين نظامند آیت الله جوادی آملی در پیامی به همایش بین المللی فضای مجازی پاک غیرت را از برجسته ترین اوصاف انسانی برشمرده و گفته است انسان غیور نه در حریم دیگران دخالت می کند و نه به دیگرانآیتاللهجوادیآملی: عقل و نقل صراطساز نیست
آیتاللهجوادیآملی عقل و نقل صراطساز نیستتاریخ انتشار سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۲۲ ۰۰ آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید گفت آنچه را که معصوم ع می گوید راه است اما چه و کجا فرموده را باید با عقل و نقل متوجه شویم عقل و نقل صراط ساز نیستند و فقط چراغ هستند و از چرتسلیت گویی آیت الله جوادی آملی و وزیر اطلاعات به رهبر انقلاب
تسلیت گویی آیت الله جوادی آملی و وزیر اطلاعات به رهبر انقلاب سیاست > احزاب و شخصیتها - تسنیم نوشت آیت الله جوادی آملی در پیامی درگذشت همشیره مقام معظم رهبری را تسلیت گفت مرجع تقلید شیعیان در این پیام اظهار داشت در گذشت بانوی مکرّمه همشیره گرامی حضرت آیت الله خامپای درس اخلاق آیتالله جوادی آملی سه خصلت نمازگزار واقعی چیست
پای درس اخلاق آیتالله جوادی آملیسه خصلت نمازگزار واقعی چیستوقتی نمازگزار به نماز میایستد فرشتگان از آنجا تا دورنمای آسمان او را در بر میگیرند و خداوند متعال فرشتهای را وکیل میکند تا به نمازگزار بگوید تو اگر بدانی با چه کسی مناجات میکنی دست از نماز بر نمیداری به گزارش خ-
گوناگون
پربازدیدترینها