تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 21 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799795727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الزامات و شروط تحقق شعار سال 94


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ فروردين ۱۳۹۴ (۲۰:۴۱ب.ظ)
الزامات و شروط تحقق شعار سال 94 موج - حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيام نوروزي خطاب به ملت ايران، سال ۱۳۹۴ را سال «دولت و ملّت، همدلي و هم‌زباني» نامگذاري کردند.
به گزارش خبرگزاري موج،در اين متن بر پايه‌ي بيانات رهبر انقلاب به بررسي رمز موفقيت دولت، ثمره همدلي و فرصت سال 94 پرداخته شده است.
رمز موفقيت دولت
در متون علوم سياسي براساس مباني، نگرش‌ها و تجربيات تاريخي تقسيم‌بندي‌هاي گوناگوني از انواع حکومتها وجود دارد که طبق آن حکومتهاي مختلف بشري از حيث مُدل و نحوه‌ي حکومت کردن به انواع مختلفي تقسيم مي‌شوند. اما رهبر انقلاب اسلامي تقسيم‌بندي‌اي کلي از انواع حکومتها براساس نحوه‌ي اداره‌ي آنها دارند و حکومتها را به سه دسته‌ي اصلي تقسيم مي‌کنند:
دسته‌ي اول نظامهاي پليسي مانند سيستمهاي استبدادي کمونيستي، سلطنتي و شبه‌سلطنتي با ويژگي‌هاي خاص خود هستند و دسته‌ي دوم دمکراسيهاي غربي هستند که با تزوير و تبليغات اداره مي‌شوند. اما سومين مُدل، نظامي است که با محبت و عطوفت مردم اداره مي‌شود. از نگاه آيت‌الله خامنه‌اي نظام اسلامي نمي‌خواهد و نمي‌تواند با دو شيوه‌ي اول اداره شود و براين اساس «اعتماد و محبت مردم به نظام» از جايگاهي بنيادين در جمهوري اسلامي برخوردار است:
«يک نوع نظام هم نظامي است که با محبت و عطوفت مردم اداره مي‌شود. بايد مردم را مورد محبت و احترام قرار داد و به آنها اعتنا کرد، تا به دستگاه حاکمه وصل باشند و پشت سرش قرار گيرند. نظام ما تا حالا اين‌گونه بوده است؛ بعد از اين هم بايد اين‌طور باشد.»
از همين جا مي‌توان علت تأکيد رهبر انقلاب بر مقوله‌ي «اعتماد متقابل مردم و نظام» در پيام نوروزي سال 94 را دريافت. رهبري در اين پيام با اشاره به ظرفيتهاي زياد ملّت ايران و سياستهاي نظام براي تحقق آرزوهاي بزرگ ملي، همکاري‌هاي صميمانه و همدلي بيشتر ميان ملت و دولت را شرط عملياتي شدن ظرفيتها و تحقق آرزوها دانسته و لازمه‌ي شکل‌گيري اين همکاري و همدلي را «اعتماد متقابل» معرفي کردند:
« اگر اين همکاري صميمانه [ميان ملّت و دولت] از دو سو شکل بگيرد، يقيناً همه‌ي آنچه را که جزو آرزوهاي ما است دست‌يافتني است و آثار آن را مردم عزيزمان به چشم خواهند ديد... هرچه بين ملّت و دولت صميميّت بيشتر و همکاري بيشتر و همدلي بيشتري باشد، کارها بهتر پيش خواهد رفت. بايد به يکديگر اعتماد کنند؛ هم دولت، ملّت را به معناي واقعي کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّيّت و توانايي‌هاي ملّت را بدرستي بپذيرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهاي او است به معناي حقيقي کلمه اعتماد کند.»
از منظر آيت‌الله خامنه‌اي اعتماد مردم به نظام زمينه‌سازِ پشتيباني آنها از حکومت را فراهم آورده و دست‌يابي به اهداف اسلامي را تضمين مي‌کند:
«در حقيقت اعتماد مردم است که پشتيباني آنها را به وجود مي‌آورد؛ و پشتيباني و اتصال مردم به دست‌اندرکاران نظام است که توفيق اين حرکت اسلامي را با اهداف اسلامي تضمين مي‌کند... مردم هستند که پشتيبان واقعي نظامند؛ اين پشتيباني، متوقف به اعتماد است و اين اعتماد هم بايد باقي بماند.»
در اين نگاه «رمز موفقيت حاکميت و قواي سه‌گانه‌ي کشور» در همين پشتيباني ملت از آنها نهفته است و هيچ عاملي نبايد به اعتماد به عنوان زمينه‌سازِ اين پشتيباني ضربه بزند:
«رمز موفقيت دولت و قوّه‌ي قضاييه و مقننه، در پشتيباني قاطبه‌ي ملت از آنهاست. هر حرکت و گفتاري که روح اعتماد مردم به اين قوا و کارگزاران آن را متزلزل و در اين پشتيباني، اندک خللي وارد سازد، حرام شرعي و خيانت ملي است.»
شرط تحقق شعار سال 94
از سوي ديگر تأکيد رهبر انقلاب بر عنصر «همدلي» که در شعار سال 94 تبلور يافته امري بي‌سابقه نيست و ايشان در گذشته نيز از اين موضوع به عنوان «نعمت بزرگ خدا» ياد کرده بودند:
«همه آحاد ملت و بخصوص مسؤولين کشور بايد نعمت وحدت و اتّفاق و همدلي را - که خداي متعال آن را به ما ارزاني داشت - براي خود حفظ کنند و آن را به خطر نيندازند: «واذکروا نعمة الله عليکم اذ کنتم اعداء فالّف بين قلوبکم فأصبحتم بنعمته اخوانا». برادري، احساس همگامي و همدلي، نعمت بزرگ خداست.»
اما شکل‌گيري و تقويت اعتماد متقابل بين ملت و دولت به عنوان شرط تحقق همکاري و همدلي بين ملت و دولت چگونه ممکن خواهد شد؟ رهبر انقلاب در پيام نوروزي خود به اين سوال پاسخي شفاف داده‌اند:
«هم دولت، ملّت را به معناي واقعي کلمه قبول داشته باشد و ارزش و اهمّيّت و توانايي‌هاي ملّت را بدرستي بپذيرد، هم ملّت به دولت که کارگزار کارهاي او است به معناي حقيقي کلمه اعتماد کند.»
نتيجه همدلي و هم‌زباني
پذيرش جايگاه والاي ملت و توانايي‌هاي عظيم آن از سوي دولت و استفاده از اين نيروي عظيم در مسير پيشرفت کشور و حل مشکلات از جمله مسائل مهم در اين زمينه است که به‌خصوص در سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملّي و مديريّت جهادي» مورد تأکيد دائمي رهبري بوده تا جايي که پيشرفت کارها را در صورت سپرده شدن آن به مردم ميسر دانستند:
«تدبير مسئولان در هر برهه‌اي از زمان در دوران جمهوري اسلامي، بايد اين باشد؛ کارها با تدبير، با برنامه‌ريزي، با ملاحظه‌ي همه‌ي ظرايف و دقايق در اختيار مردم گذاشته بشود؛ آن‌وقت کارها پيش خواهد رفت.»
اين توجه به توانايي‌هاي ملت صرفا به عنوان مسئله‌اي تبليغاتي مطرح نمي‌شود بلکه براساس برآوردي دقيق و محاسبه شده از توانمندي‌هاي ملت مورد تأکيد قرار مي‌گيرد:
«بارها اين را گفتيم - اوائل از روي حدس و گمان ميگفتيم، بعد آمارهاي بين‌المللي همين را تأييد کرد – که ما از لحاظ رتبه‌ي استعداد انساني، در رتبه‌هاي بالا هستيم؛ يعني از متوسط جوامع بشري موجود دنيا خيلي بالاتريم؛ متوسط ما از متوسط دنيا بالاتر است. استعدادهاي ما، جوانهاي ما فوق‌العاده‌اند.»
و براساس اين برآورد از واقعيت‌هاي کشور است که مسئله‌ي اتکاء به قدرت دروني به عنوان «کليد حلّ مشکلات کشور» به يکي از مهم‌ترين مطالبات رهبر انقلاب اسلامي از دولت تبديل مي‌شود:
«در داخل کشور خيلي امکانات وجود دارد که اگر چنانچه نگاه ما - چه در زمينه‌هاي اقتصادي، چه در زمينه‌هاي فرهنگي، چه در زمينه‌هاي گوناگون ديگر - [ به آنها باشد و] اگر بتوانيم از اين نيروهاي داخلي استفاده کنيم، کليد حلّ مشکلات اينجا است؛ يعني در درون کشور و امکانات داخلي کشور است که از اينها ميشود خردمندانه بهره‌برداري کرد. اينها بايد شناسايي بشوند. و اين است که رتبه‌ي ما را در دنيا بالا مي‌برد. در مناسبات بين‌المللي سهم هر کشوري به قدر قدرت دروني او است؛ هر مقداري که واقعاً در درون اقتدار داشته باشد، سهمش از مجموعه‌ي مناسبات بين‌المللي به همان نسبت بالاتر است.»
از سوي ديگر مردم، جريانهاي سياسي و شخصيتهاي متنفذ نيز وظيفه‌ي کمک به دولت را بر عهده دارند:
«من از همه‌ي جريانهاي گوناگون سياسي درخواست ميکنم و اصرار دارم، و همچنين از همه‌ي شخصيتهاي متنفذي که داراي نفوذ کلمه هستند، داراي حوزه‌ي تأثيرگذاري در ميان ملت هستند، درخواست ميکنم به مسئولين، به دولت، به رئيس جمهور کمک کنند تا ان‌شاءالله بتوانند وظائف سنگيني را که برعهده دارند، بخوبي انجام دهند.»
فرصت سال 94
به نظر مي‌رسد نامگذاري سال 94 با شعارِ «دولت و ملّت، همدلي و هم‌زباني» فرصتي گران بها براي مجموعه‌ي قواي کشور و به خصوص دولت به عنوان سکاندار اجرايي کشور از سويي و ملت ايران به عنوان «صاحبان کشور» از سوي ديگر است تا با تقويت عنصر اعتماد متقابل بين خود و شکل‌دهي هرچه بهتر و کامل‌تر فضاي همکاري و همدلي گام‌هاي مهم و بزرگي در مسير پيشرفت بردارند که در اين صورت کشور در مقابل توطئه‌هاي دشمن مصون خواهد شد:
«مصونيّت کشور، وابسته‌ي به حضور مردم است؛ کم شدن فشارهاي دشمنان، وابسته‌ي به حضور مردم است، وابسته‌ي به اتّحاد و انسجام مردم با نظام و با دستگاه جمهوري اسلامي و حسّ اعتماد متقابل بين مردم و مسئولين است. اين حسّ بايد روزبه‌روز تقويت بشود.»













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن