تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر اراده قوى باشد، هيچ بدنى براى انجام دادن كار، ناتوان نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802536925




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همكاری‌های ايران و عمان برای تأمين امنيت تنگه هرمز/ نقش مؤثر عمان در تعديل مواضع شورای همكاری خليج فارس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: در گذرگاه سیاست خارجی ایران؛
همكاری‌های ايران و عمان برای تأمين امنيت تنگه هرمز/ نقش مؤثر عمان در تعديل مواضع شورای همكاری خليج فارس
همكاری‌های ايران و عمان برای تأمين امنيت تنگه هرمز در مقطعی نيز گسترش يافت و طی ‎مدت زمانی كوتاه، تعداد قابل توجهی تفاهمنامه و توافقنامه همكاری به امضاء رسيد.
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ روابط دو کشور در اوايل قرن نوزدهم و اواخر قرن هيجدهم حول مسئله بنادر چابهار و بندر عباس و جزاير قشم و هرمز و بحرين دور مى‌زد. چون پس از روى کار آمدن احمدبن‌سعيد سرسلسله آل بوسعيد در مسقط و نبودن دولت مرکزى مقتدر در ايران پس از مرگ نادرشاه، وى به بنادر و جزاير جنوب ايران دست‌اندازى کرده بعضى از آنها را تصرف کرد و در اوائل حکومت قاجار نيز کمتر به مسائل رسيدگى مى‌کردند. مسقط و عمان در قرن گذشته روابط سياسى و اقتصادى بسيار نزديکى با ايران داشته و تجار و سياحان دو منطقه مرتباً در رفت و آمد بوده‌اند. در آغاز قرن نوزدهم و آغاز مداخلات انگلستان که ابتدا در مسقط و عمان شروع شد روابط اين کشور با ايران دچار دگرگونى‌هائى گرديد.






پس از کشته شدن نادرشاه و نبودن حکومت مرکزى مقتدر در ايران، احمد بن سعيد سلطان مسقط که نيروى دريائى مجهزى گردآورى کرده بود به بنادر و جزاير جنوب ايران حمله برده در اين حمله بنادر چابهار و بندر عباس و بندر لنگه و جزاير قشم، هرمز، هنگام و کيش را تصرف کرد.

پس از به قدرت رسيدن آقامحمدخان قاجار در ايران که وضع دولت مرکزى استحکامى يافت سلطان عمان ناچار نماينده‌اى به دربار ايران اعزام کرد و خواهان اجاره اين مناطق به مدت ۹۷ سال شد. دولت قاجار که تازه نضج گرفته بود و به‌علت جدال با دولت‌هاى روس و عثمانى فرصت رسيدگى به جنوب کشور را نداشت، با اين تقاضا موافقت کرد.

غفلت حکام قاجار از اين مناطق و بى‌کفايتى سياسى حکام ايالات جنوبى ايران که کارى به‌غير از خوش‌گذرانى نداشتند، فرصت رسيدگى به بنادر و جزاير را به آنها نداده لذا به‌راحتى اين مناطق را اجاره داده ساليانه مبالغى بابت اجاره دريافت مى‌داشتند.





 
روابط ايران و عمان در سال 597 ميلادی شكل سازمان يافته‎ای به خود گرفت و در طول تاريخ به تناسب شرايط و مقتضيات زمان و با توجه به نوع حكومتها، با فراز و نشيب‌هايی همراه بوده است.  

روابط دو كشور در سال‌‎های پايانی سلسله قاجار و روی كار آمدن خاندان پهلوی به دليل  استراتژی انزواگرايی سياست خارجی عمان در زمان سلطنت سلطان سعيد بن تيمور بسيار محدود بود. با به سلطنت رسيدن سلطان قابوس، ايران سومين كشوری بود كه بعد از انگليس و آمريكا، حكومت این کشور را  به رسميت شناخت. از آنجا كه يكی از اولويتهای عمده سياست خارجی عمان به رهبری سلطان قابوس گشودن باب مراوده و ارتباط با ديگر كشورها بويژه كشورهای همسايه اعلام شده بود روابط دو كشور به سرعت برقرار گرديد و هيأت مطبوعاتی ايران در ژانويه 1971 ميلادی (1349) از عمان ديدار كرد.






برقراری روابط سياسی بين دو كشور طی بيانيه‌ای رسمی در تاريخ 26 اوت 1971 (1350) اعلام گرديد و" بهمن زند" به عنوان اولين سفير دولت ايران در آوريل 1972 (1351 ) در مسقط مستقر شد.  آقاي اسماعيل خليل الرصاصی ابتدا به سمت كاردار عمـان در تهران منصوب و سپس در فوريه 1974 (1352 ) به مقام سفيری ارتقاء يافت.  

منافع مشترك و اعتماد متقابل موجب گرديد كه همكاری‌های دو كشور در مدتی كوتاه به اوج خود برسد. عليرغم بی مهری برخی و سكوت برخی ديگر از كشورهای عربی، دولت عمان توانست با همكاری دولت ايران، تهديد دشمنان تماميت ارضي كشورش را ريشه كن نمايد. اين  همكاری استراتژيكی در اواسط دهه 1970 ميلادی عامل شتاب دهنده‌ای برای ايجاد روابطی مستحكم‌تر ميان دو كشور گرديد. همكاری‌های ايران و عمان برای تأمين امنيت تنگه هرمز در مقطعی نيز گسترش يافت و طی ‎مدت زمانی كوتاه، تعداد قابل توجهی تفاهمنامه و توافقنامه همكاری به امضاء رسيد.

چند ماه قبل از شروع جنگ تحميلی عليه ايران،روابط مسقط - بغداد که سالها به خاطر حمايت مالی و تسليحاتی عراق از جبهه آزاديبخش ظفار دشمنانه بود، ناگهان رو به بهبود گذاشت. دو کشور حملات تبليغاتی عليه يکديگر را کنار گذاشتند.وزير خارجه عمان به بغداد رفت و معاون صدام از مسقط ديدن کرد.رژيم قابوس در پس پرده از اقدام جنايتکارانه رژيم بعثی بغداد در حمله به ايران حمايت نمود.






برخورد نامناسب و غير دوستانه رژيم عمان در رابطه با مسائل جمهوری اسلامی ايران و جنگ تحميلی همچنان ادامه داشت و عليرغم اعلام بي‌طرفی مقامات عمانی،در اعلاميه ها و بيانيه های رسمی و نحوه انعکاس اخبار و گزارشات جنگ تحميلی در رسانه های گروهی اين کشور و نيز همراه با ديگر اعضاء شورای همکاری خليج فارس به نحوی به تأييد و حمايت از رژيم عراق می پرداختند. پس از فتح خرمشهر و بيرون راندن متجاوزان بعثی از خاک ايران،مواضع دولت عمان بيشتر تعديل شد.
 
نقش مؤثر عمان در تعديل مواضع شورای همكاری خليج فارس در خصوص جنگ تحميلی در زمان رياست دوره‌ای عمان بر اجلاس پنجم شورا در سال 1985 (1364) در مسقط سر آغاز دوران  بازسازی روابط دو كشور به حساب مي‎آيد. در اين اجلاس، لحن ملايم سلطان قابوس در نطق افتتاحيه و مفاد نسبتاً متعادل قطعنامه پاياني اجلاس مبني بر درخواست همكاری از ايران و عراق  براي پايان دادن به جنگ و همچنين ابراز تمايل شورا برای نزديكی به جمهوری اسلامی ايران حائز اهميت بود. از آن زمان ، عمان  با اتخاذ  سياست بيطرفی و در عين حال پيروی از سياست پايان دادن به جنگ، زمينه را برای بازسازی روابط دو جانبه تسهيل  نمود.
 
انتهای پیام/




اخبار مرتبط

تحولات دمشق _بغداد و عقب نشینی کشورهای متحجر عربی در معادلات منطقه
اصول حاکم بر ديپلماسي نوين جمهوري اسلامي ايران،‌ براي گذر به نظم جديد جهاني
عربستان در برزخ استراتژیک است/ روابط خارجی ایران در دولت سابق به صفر رسید
سیاست خارجی ایران در دوره دکتر روحانی از زبان ظریف
دیپلماسی پارلمانی صفحات جدیدی در روابط ایران و مکزیک می گشاید




۰۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن