تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سكوت مؤمن تفكر و سكوت منافق غفلت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821129239




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

استقبال از نوروز با یادی از درگذشتگان/عطر آگین مزارها به بوی عید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصویری تشریحی مهر/
استقبال از نوروز با یادی از درگذشتگان/عطر آگین مزارها به بوی عید

کراپ‌شده - آرامگاه


شناسهٔ خبر: 2521566 جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۵
استانها > اردبیل

اردبیل – طبق عادتی دیرینه اردبیلی ها در روزهای پایانی سال به ویژه پنجشنبه آخر سال به مزار درگذشتگان خود می روند. به گزارش خبرنگار مهر، اینجا هر چند غمی در چهره ها نهفته است اما بوی عید می آید. سبزه ها بر روی مزار  از دست رفته ها ردیف شده اند و شمع های رنگارنگ عید روشن شده و ته مانده آن نشان از انتظار طولانی کسانی است که بر سر مزار نشسته اند.برخی شکلات های عید و گل های طبیعی پر پر شده را بر روی سنگ قبرها ریخته اند و کوچک و بزرگ با شور و اشتیاق در جشن طبیعت درگذشتگان خود را سهیم می کنند.
آرامگاه
زنی که بر مزار همسر از دست رفته نشسته و پدر و مادری که پس از سال ها سوگوار کودک خود هستند و مادر شهیدی که شمع خاموش شده را دوباره روشن می کند و می خواهد در جشن بزرگ طبیعت یاد پسر ایثارگر خود را زنده نگه دارد.
آرامگاه
سمیرا هاشمی سبزه خود را بر مزار مادر می گذارد و می گوید این سومین سال است که برایش سبزه عید می خرم.
آرامگاه
سمیرا در تمامی عید ها به مادر سر می زند. باشد یا نباشد یادش همیشه زنده و گرامی است.
آرامگاه
بر سر مزاری تاریخ فوت سال ۹۱ نوشته شده است. پسر جوانی که روی سنگ قبرش نوشته شده جوان ناکام. سبزه و شمع به شکل زیبایی چیده شده است.
آرامگاه
مزار جوان تر ها تزئینات بیشتری دارد. محمد رضا حکمتی می گوید غم از دست دادن جوان سخت تر است و گلبرگ های در دست را بر روی مزار دخترک هشت ساله خود می ریزد.
آرامگاه
جای دیگر دختران دور سنگ قبر سایه رنگی حلقه زده اند. دو سال است پدر خود را از دست داده اند. سبزه، شمع گلهای پرپر شده و حتی دسته گلی طبیعی را روی سنگ مزار پدر زینت داده اند.
آرامگاه
آرام دعا می خوانند و کوچک ترینشان که سه سال بیشتر ندارد دعا ها را با زبان کودکانه تکرار می کند.رسم دیرینه شریک کردن درگذشتگان موجب شده در جای جای آرامگاه های اردبیل فروش سبزه و شمع و ماهی نیز به چشم بخورد. بازارچه کوچک داخل آرامگاه ها اشتغال موقت تعدادی است که اغلب جوان هستند و  می خواهند روزهای پایانی سال خرده پولی صاحب شوند و دست پر در خانه ها یشان را باز کنند.
آرامگاه
از یکی اجازه می گیرم که عکس ماهی هایش را ثبت کنم. با شرم و خجالت کنار می کشد. می پرسم فروشت خوب است؟ می گوید شکر.
آرامگاه
در جای جای آرامگاه دستفروشی سایر اجناس از لباس و لوازم خانه گرفته تا پارچه و دسته گل های مصنوعی به فروش می رسد.یکی از دستفروش ها می گوید اگر امرو و فردا همه را نفروشم روی دستم می ماند. دغدغه زندگی درست در یک قدمی کسانی است که به خواب ابدی فرو رفته اند.
آرامگاه
تلاش تا آخرین نفس برای اینکه خود را به ثبات و قوام  برسانی در چهره دست فروشان به وضوح دیده می شود.حال و هوای آرامگاه های اردبیل در روزهای پایانی سال نه تنها نویدی از مرگ و نیستی نیست بلکه سرشار از شور و حیات و تجدید خاطرات است.
آرامگاه
خاطراتی که روز  ۱۳ ام فرودین با گره زدن سبزه های روی مزارها دوباره تجدید خواهد شد.عکس و گزارش: ونوس بهنود









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 135]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن