تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820790736




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا نام حضرت مريم (ع) در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه(ع) نيامده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


آیت الله مظاهری پاسخ می دهد؛
چرا نام حضرت مريم (ع) در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه(ع) نيامده است؟
اين‌گونه ذکر کردنِ کنايي، هم از نظر فصاحت و بلاغت ادبي و حتي از نظر سياسي و اجتماعي، بهتر است.




به گزارش سرویس کشکول جام نیوز، پاسخ سئوال زیر را از زبان آیت الله مظاهری ـ حفظه اللّه ـ مشاهده می‌کنیم:   چرا نام حضرت مريم ـ عليها السلام ـ در قرآن آمده ولي نام حضرت فاطمه ـ عليها السلام ـ در قرآن نيامده است؟   اوّلاً آمدن يک اسم در قرآن کريم، صرفاً فضيلتي نيست؛ زيرا:

1- در قرآن اسم ناصالحان و ناپاکان نيز آمده است مثل: "شيطان"، "فرعون"،‌ "قارون"، "ابولهب" و نظاير آن،

2- (به همین دلیل که فضیلتی محسوب نمی‌شود)در قرآن نام بسیاری از انبياء و اولياء الهي در قرآن کريم ذکر نشده و فقط نام تعدادي از انبياء در قرآن شريف آمده است.

ثانياً از نظر ادبي، در برخي مواقع، نام کسي يا مطلبي را ذکر کردن به وسيله کنايه،‌ رساتر و بهتر است، از اين جهت نام مبارک اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ نيز در قرآن کريم تصريح نشده، ولي با کنايه بطور مکرّر و متعدّد از آن حضرت و مقام ولايت و امامت آن بزرگوار و جانشينان و فرزندانشان ذکر و ياد شده است. نام مبارک حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ هم با عناويني ذکر شده؛

1- از جمله «کوثر» که در عالم ملکوت، تجلّي حق تعالي است و در عالم ناسوت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ است و در عالم لاهوت، آن حوضِ معهود است که بهشتيان بايد از آن بنوشند تا لياقت بهشت را پيدا کنند و هر کس از آن، جرعه اي بياشامد، انسان کامل مي گردد؛

2- از جمله «‌کلمه» در آيه «فَتَلَقّي آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ‏» که منظور، انوار عترت طاهره‌ ـ عليهم‌السّلام ـ است که بارزترين مصداق اَسماء الهي هستند و در ميان آنان نور حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ از درخشندگي ويژه اي برخوردار است.

(3- از جمله آیه 61 آل عمران: ِ{فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبينَ}بگو: «بياييد پسرانمان ( امام حسن و امام حسین ـ سلام الله علیهما ـ) و پسرانتان، و زنانمان ( حضرت زهرا ـ سلام الله علیها) و زنانتان، و ما خويشان نزديك (امیرالمومنین علی ـ‌ سلام الله علیها) و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم؛ سپس مباهله كنيم، و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.» و ...)

و اين‌گونه ذکر کردنِ کنايي، هم از نظر فصاحت و بلاغت ادبي و حتي از نظر سياسي و اجتماعي، بهتر است. و در اين جهت، مطالب ديگري هست که در اين مختصر نمي‌گنجد.
    باشگاه 206  



۲۷/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن