تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819834275




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس لبنانی: توافق هسته ای اقتصاد ایران را متحول می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناس لبنانی: توافق هسته ای اقتصاد ایران را متحول می کند بیروت - ایرنا - انیس نقاش کارشناس لبنانی مسایل راهبردی با بیان اینکه "امضای توافق هسته ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 بسیار نزدیک است"، تاکید کرد که این توافق اقتصاد و تجارت ایران را متحول می کند.


رییس موسسه مطالعاتی و پژوهشی امان در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا، با تاکید بر "ضرورت طراحی یک هدف راهبردی برای منطقه خاورمیانه برای خشکاندن ریشه های تروریسم تکفیری و صهیونیستی"، گفت که "تحول اساسی در منطقه از جولان سوریه و مرزهای فلسطین اشغالی شروع می شود".
** توافق هسته ای نزدیک است و اقتصاد ایران را متحول می کند
انیس نقاش (64 ساله) با تاکید بر اینکه امضای توافق هسته ای نزدیک است، مگر اینکه یک اتفاق عجیب رخ دهد"، تصویب این توافق در شورای امنیت را برای الزام آور بودن اجرای آن از سوی همه طرف ها، مهم ارزیابی کرد.
وی اظهار داشت: توافق هسته ای یک نقطه عطف خواهد بود و می تواند اقتصاد و تجارت ایران را متحول کند، زیرا دارایی های بلوکه شده ایران در خارج با رفع تحریم ها وارد نظام اقتصادی و تجاری و برنامه ساخت طرح های زیربنایی ایران خواهد شد.
** معرفی مدرسه ایرانی، روی دیگر مذاکرات هسته ای
رییس موسسه امان به روی دیگر مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: ایران ثابت کرده که به عنوان یک بازیگر فعال جهانی و فراتر از منطقه می تواند با شش قدرت جهان رو در رو بنشیند، سخن بگوید، بدون اینکه از حقوق خود کوتاه بیاید و این یک تجربه بی نظیر در دنیا است و حتی به عنوان یک "مدرسه ایرانی" می تواند به کشورهای دیگر آموزش داده شود.
این کارشناس مسایل راهبردی افزود: ایران از فرصت مذاکرات هسته ای استفاده و با ملت های جهان نیز گفت وگو کرد و نشان داد که اهل مذاکره و دیپلماسی است.
انیس نقاش خاطرنشان کرد: وزارت خارجه آمریکا با پرونده هسته ای ایران به عنوان بزرگترین پرونده تاریخ در دستگاه دیپلماسی این کشور مواجه شده و زمان زیادی را صرف کرده تا فقط نحوه تفکر جمهوری اسلامی ایران را بشناسد.
وی با بیان اینکه "آمریکایی ها و همپیمانان آنها اکنون دریافته اند با تحریم نمی توان مردم ایران را به زانو درآورد"، تاکید کرد: ملت ایران مانند صربستان نیستند که با شروع بمباران علیه دولت خود تغییر موضع دادند، بلکه مانند مردم ضاحیه جنوبی بیروت هستند که وقتی دشمن صهیونیستی آن را بمباران می کرد، فریاد می زدند جان ما فدای سید حسن نصرالله، سید مقاومت.
رییس موسسه امان تصریح کرد: مردم ایران به رغم تحمل سال ها تحریم ظالمانه، در انتخابات و راهپیمایی های روز جهانی قدس و 22 بهمن مشارکتی بسیار بالا و شگفت انگیز دارند و امروز هم در کنار رهبری، دولت و گروه مذاکره کننده، ایستاده و از حقوق خود و کشورشان دفاع می کنند.
** محور مقاومت بازی دشمنان را به موقع شناخت و واکنش مناسب نشان داد
انیس نقاش اظهار داشت:درگیری های کنونی در منطقه ناشی از تحولات سیاسی و تنش های بین ملت ها و برخی دولت ها و سرویس های اطلاعاتی و رسانه ای وابسته است که تلاش دارند، از آنها برای تحقق اهداف خود و یا تغییر نظام های موجود در منطقه استفاده و آنها را از محوری به محور دیگر منتقل کنند.
وی گفت: تحولات در سوریه و عراق روشن کرد که ادعای کمک به مردم این کشورها برای کسب آزادی تنها بهانه ای برای تحقق دو هدف راهبردی قدرت های بزرگ یعنی ساقط کردن سران کشورهای مستقل و جایگزین کردن نیروهایی تحت فرمان غرب و تغییر نقشه و نظام این کشورها برمبنای دیدگاه هایی جدید به ویژه در رابطه با کردهای ترکیه، سوریه و عراق است.
این کارشناس راهبردی در باره نحوه مقابله با این هجمه گفت: محور مقاومت پی به اهداف این بازی برد و با واکنشی مناسب، ضربه های مهلکی به گروه های مسلح تروریستی که امنیت، ثبات و صلح منطقه را تهدید می کنند، وارد کرده است.
رییس موسسه امان افزود: درگیری های نظامی به تنهایی کافی نیست و لازم است که برای برقراری توازن در نبرد، طبیعت سیاسی و راهبردی این نبرد برای همگان بیان شود، زیرا واقعیت های کنونی نتایج سیاسی، فکری و اجتماعی به دنبال خواهد داشت و این مساله اقتضا می کند، در این زمینه کار سیاسی انجام شود.
وی تاکید کرد: طرف مقابل بدون در نظر گرفتن مرزهای سیاسی و جغرافیایی، عناصر خود را از 80 کشور دنیا گردهم جمع کرده و شهروندان سوری را از شهر و دیار خود آواره کرده و از همه نوع سلاحی در جنگ استفاده می کند.
انیس نقاش خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی محور مقاومت باید همه تجربه ها و فناوری های خود را به صحنه بیاورد و بدون هیچ گونه تعارف و مخفی کاری وارد این نبرد گسترده و همه جانبه در عرصه های امنیتی، نظامی، رسانه ای و سیاسی شود. این حق ما است، زیرا خاورمیانه منطقه ما است و همانطور که سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله اعلام کرد، ما هرجا که لازم باشد، باید حضور پیدا کنیم.
این کارشناس راهبردی تصریح کرد: در کنار راه حل های سیاسی مهمترین راه مبارزه با توطئه ها و دستیابی به نتایج مثبت این است که هدف گذاری راهبردی برای تمام منطقه به منظور رهایی از همه این بیماری ها که ره آورد لشکرکشی نظامی آمریکا به منطقه است، صورت گیرد.
رییس موسسه امان اظهار داشت: یکپارچه کردن نیروها و قرار دادن آنها در مسیر صحیح و رو به جلو با هدف آزاد سازی کشورها از اشغال استعمارگران و بیگانگان، اساس این راهبرد را تشکیل می دهد.
نقاش گفت: دستیابی به این هدف با ائتلاف های بین المللی امکان پذیر نیست، چون در این صورت با دست خود مصیبت را به کشورهای منطقه وارد کرده اند، در حالیکه باید با دخالت کشورهای بیگانه مقابله شود، چون ماهیت و جوهر درگیری ها عبارت از آزادی و استقلال کشورهای خاورمیانه است.
وی افزود: ملت ها باید متوجه شوند که این نبرد له و یا علیه هیچ طائفه، مذهب و قومیتی نیست و دستاوردهای این طرح و وحدت در مسیر نصیب همه ملت ها می شود و درگیری های داخلی به زیان همه طرف ها تمام خواهد شد.
** یمن می خواهد از سلطه عربستان نجات یابد
این کارشناس راهبردی لبنانی با بیان اینکه "ملت یمن می خواهد از سیطره و سلطه شورای همکاری کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی رها شود"، خاطر نشان کرد: ریاض در سال های گذشته میلیاردها دلار هزینه کرده تا یمن گرفتار عقب ماندگی و دودستگی باشد و نتواند روی پای خود بایستد.
رییس موسسه امان تصریح کرد: عربستان درعین حال با عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس مخالفت کرده، چرا که این کشور را از جنس دیگری می داند، زیرا نظام آن مبتنی بر جمهوری و نه پادشاهی و امیرنشین است و احزاب مختلف هم در آن فعالیت دارند.
نقاش تاکید کرد: سطح اقتصادی یمن قابل مقایسه با عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس نیست و از همین رو، عربستان با عضویت یمن در شورای همکاری خلیج فارس مخالف بوده، اما در عین حال می خواهد این کشور وابسته و دنباله رو این شورا باقی بماند.
وی اظهار داشت: اکنون ملت یمن تلاش دارد، از زیر یوغ این سلطه خارج شود و همه باید کمک کنند تا این ملت آزادی کامل خود را به دست آورد. ملت یمن حق دارد به صورت طبیعی و خارج از سلطه کشورهای دیگر زندگی کند و تحقق این مهم باعث خواهد شد تحولات بزرگی در شبه جزیره عربستان اتفاق بیفتد.
رییس موسسه امان گفت: ملت بحرین نیز حق زندگی با کرامت را دارد، باید حق انتخاب حاکمان خود را داشته باشند و نباید حکومت موروثی بر آنها تحمیل شود.
این کارشناس مسایل راهبردی افزود: تحولات در منطقه خاورمیانه به یکدیگر مرتبط است و نباید به صورت جداگانه به آنها نگریست و باید با نگاهی جامع و متکامل راهبرد خود را در این منطقه رقم بزنیم.
** الگوی ایران اسلامی مبنای راهبرد جدید منطقه
نقاش خاطرنشان کرد: در یک نگاه جامع، باید به چگونگی زندگی مسالمت آمیز و با احترام به اختلافات موجود نگریست و اظهارات سیاسی بر این مبنا بیان شود و در این زمینه می توان از الگوی جمهوری اسلامی ایران بهره برد.
وی تصریح کرد: در ایران پیروان ادیان مختلف و شش قومیت مختلف با هم و در کنار هم زندگی می کنند، در حالیکه در برخی کشورها تنها یک و یا دو قوم زندگی می کنند، بنابراین ایران باید پیش قدم شود و الگوی زندگی مسالمت آمیز، با محبت و توام با مساوات اقوام و پیروان ادیان را به کشورهای منطقه و جهان ارایه کند.
رییس موسسه امان تاکید کرد: غرب و رژیم صهیونیستی تلاش می کنند با ایجاد تفرقه بین قومیت ها و پیروان ادیان، مانع ایجاد ثبات، پیشرفت و برقراری امنیت و آرامش در کشورهای اسلامی و عربی شوند و حتی زمینه را برای جنگ های داخلی فراهم می کنند تا منافع خودشان تامین و قدرت اول در منطقه شوند.
** منطقه با وجود تروریسم صهیونیستی و تکفیری روی آرامش نخواهد دید
این کارشناس مسایل راهبردی بر ضرورت مقابله گروه های تکفیری - تروریستی و آگاهی مردم با اندیشه های تاریک آنها تاکید کرد و گفت که خاورمیانه با وجود طرح تروریسم صهیونیستی و تکفیری روی آرامش و ثبات را نخواهد دید.
** ضرورت گشودن جبهه واحد لبنان، سوریه و عراق در مقابل داعش
انیس نقاش تاکید کرد که اگر هدف فرماندهان نظامی و سیاستمداران عراق تنها بیرون راندن داعش از این کشور باشد، این گروه تروریستی با انتقال به سوریه و لبنان جنایات خود را ادامه خواهد داد و همچنان خطری برای عراق باقی خواهد ماند.
وی ضرورت همکاری و هماهنگی امنیتی، نظامی و اطلاعاتی دولت ها و ارتش های عراق، سوریه و لبنان و دیگر اعضای محور مقاومت را برای حذف داعش و امثال آن از نقشه منطقه و صحنه روزگار ضروری خواند.
رییس موسسه امان افزود: تروریست های تکفیری باید احساس کنند که هیچ کجای منطقه برای آنها امن نیست. باید یک جبهه گسترده از لبنان تا سوریه و عراق برای مبارزه با تروریست های تکفیری گشوده شود.
این کارشناس لبنانی خاطرنشان کرد: اگرچه دولت لبنان تاکنون وضعیت جنگی اعلام نکرده، اما ارتش این کشور در کنار نیروهای مقاومت عملا وارد جنگ با گروه های تروریستی تکفیری شده و صحبت از سیاست خویشتنداری و بی طرفی بی معنی است.
نقاش تصریح کرد: اگر بین دولت ها و ارتش های لبنان و سوریه هماهنگی و همکاری شکل بگیرد، نابودی گروه های تروریستی - تکفیری مستقر در ارتفاعات مرزی دو کشور بسیار آسان خواهد بود، اما مشکل اینجا است که بخشی از دولت لبنان تاکنون حاضر نیست این تصمیم بزرگ را اتخاذ کند.
وی اظها داشت: تاریخ لبنان بارها شاهد بوده که دولت، نخست وزیر و رییس جمهوری علیه منافع این کشور عمل کرده اند، زیرا دست های خارجی آنها را اداره می کرده است. بانک لبنانی از بهترین بانک ها بود، اما با تصمیم دولت آمریکا ورشکسته شد و در این توطئه برخی مقامات ارشد لبنانی مشارکت داشتند و با دست خود نظام بانکی و اقتصاد کشورشان را نابود کردند.
رییس موسسه امان گفت: آمریکایی ها تصمیم داشتند که ثروت های انباشته شده برخی دولت ها و شخصیت های عربی به جای بانک های قوی لبنانی، به بانک های آمریکا و غرب سرازیر شود.
** تحول اساسی در خاورمیانه از جولان شروع می شود
این کارشناس لبنانی در باره پیش بینی خود از آینده سوریه تاکید کرد که نظام کنونی دمشق با بشار اسد باقی می ماند و پیروزی بر تروریسم تکفیری حتمی است.
نقاش خاطرنشان کرد که نیروهای ارتش و مردمی سوریه و عراق در یک نقطه به هم وصل خواهند شد و نقطه مرکزی درگیری های آینده جبهه جنوبی سوریه و منطقه القنیطره و درعا در حاشیه مرزها با فلسطین اشغالی خواهد بود و تحول اساسی در منطقه خاورمیانه از این نقطه آغاز می شود، به ویژه اینکه محور مقاومت امروز در همین نقطه مقابل دشمن صهیونیستی قرار گرفته است.
** جنگ حزب الله و رژیم صهیونیستی
وی اظهار داشت: از من در باره احتمال جنگ میان حزب الله و رژیم صهیونیستی سووال می کنند، در پاسخ می گویم که این جنگ حتمی است و باید در باره زمان آن و اینکه چه طرفی شروع کننده است، صحبت کرد.
** نباید از سخن گفتن درباره نفوذ ایران در میان ملت ها خجالت بکشیم
رییس موسسه امان با بیان اینکه "نباید از اینکه در باره نقش و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه و نفوذ آن در میان ملت ها سخن بگوییم، خجالت بکشیم و یا بترسیم و آن را انکار کنیم"، تاکید کرد که باید با تبلیغات دروغین و مسموم رسانه های صهیونیستی، غربی و بعضا عربی در این زمینه مقابله صحیح شود.
این کارشناس لبنانی تصریح کرد: باید درباره نقش و قدرت بزرگ و اقتدار ایران و دیگر اعضای محور مقاومت از جمله در سوریه و عراق واقع بینانه سخن گفت و ملت ها را به موقع از اهداف و حجم کمک ها به طور شفاف مطلع ساخت تا سناریوسازی و توطئه چینی های دشمنان خنثی شود.
نقاش اظهار داشت: برخی رسانه ها و سیاستمداران غربی و عربی مدام مدعی طرح ایرانی و فارسی می شوند، اما اگر از آنها سووال شود که این طرح چیست، ایران به چه چیز و کجا طمع دارد، نمی توانند پاسخ دهند و یا حداکثر خیال پردازی می کنند، آنها حتی نمی توانند و یا نمی خواهند به این سووال که چرا ایران به ملت و مقاومت فلسطین برای رویارویی با دشمن صهیونیستی کمک می کند، پاسخ بدهند.
** روابط ایران با عربستان بهتر می شود
رییس موسسه امان تاکید کرد: به اعتقاد من روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در زمان ملک سلمان بهتر از گذشته می شود و اما در خصوص بهبود در روابط با مصر، مشکل در این کشور است، زیرا دولت قاهره هنوز به تعادل مناسب داخلی و منطقه ای دست نیافته است.
خاورم*390* 1324**1651















27/12/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن