تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820230942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مذاکرات هسته ای ایران و غرب شتاب گرفته است


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


گزارش مفصل خبرگزاری رویترز؛
مذاکرات هسته ای ایران و غرب شتاب گرفته است
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اواخر روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد پیشرفت حاصل شده ولی "نکات مهم" حل و فصل نشده است.



  به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی از لوزان سوئیس به قلم لزلی راتون و پریسا حافظی نوشت: با از سرگیری مذاکرات بین آمریکا و ایران، تلاش ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی درباره برنامه هسته ای تهران تا پایان ماه، روز سه شنبه شدت گرفت و مقامات غربی هشدار دادند مسائل دشوار هنوز حل و فصل نشده است.  
هیئت های آمریکا و ایران به ریاست جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران دور دیگر گفتگوها را در شهر لوزان سوئیس پس از آن آغاز کردند که ایرانی ها دیشب از بروکسل که در آن با وزرای امور خارجه اروپایی دیدار کرده بودند، بازگشتند.  
انتظار می رود مقامات ارشد اروپایی اواخر روز سه شنبه وارد لوزان شوند به طوری که وزرای امور خارجه احتمالا در پایان هفته در صورتی که گفتگوها پیشرفت داشته باشد، به آنها خواهند پیوست.  
یک دیپلمات غربی با اشاره به مهلت پایان ماه مارس برای دستیابی به کلیات توافق بین ایران و شش قدرت بزرگ -آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین- اعلام کرد: «ما هنوز به آنجا نرسیده ایم.»  
یک دیپلمات ارشد غربی نیز  گفت: «ما خواهیم دید چه اتفاقی در باقیمانده هفته می افتد ولی فعلا به آنجا نرسیده ایم. آمریکایی ها همین احساس را در لوزان داشتند.»  
یک مقام ارشد آمریکایی پس از چندین ساعت گفتگو در روز دوشنبه با اعلام اینکه ایران باید تصمیم های "سخت" بگیرد، افزود: «ما تلاش می کنیم به آنجا برسیم ولی صادقانه بگویم ما هنوز نمی دانیم که آیا خواهیم توانست یا خیر.»  


به گزارش (irib)، این مقام در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ایران هنوز باید برخی تصمیمات بسیار سخت و لازم را به منظور برطرف کردن نگرانیهای قابل توجه که همچنان درباره برنامه هسته ای این کشور وجود دارد، بگیرد.»  
این مقام آمریکایی افزود در صورت لزوم، طرفین تا پایان ماه به منظور دستیابی به یک توافق تلاش خواهند کرد.  
لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اواخر روز دوشنبه در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد پیشرفت حاصل شده ولی "نکات مهم" حل و فصل نشده است.  
فرانک والتر اشتاینمایر وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرد نمی توان «به هر قیمتی» به توافق دست یافت.  
با توجه به این که تعطیلات سال نو ایرانی (نوروز) نزدیک می شود، مقامات نزدیک به گفتگوها اعلام کردند تکمیل یک توافق سیاسی در این هفته، دشوار خواهد بود.  
اگر تا اوایل هفته آینده امکان پذیر نباشد، ممکن است گفتگوها در روزهای آخر ماه مارس مجددا از سرگرفته شود.  
ظریف اعلام کرد همه طرف ها باید این هفته به گفتگو ادامه دهند تا ببینند به چه چیزی می توان دست یافت.  
وی در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد: «درباره برخی مسائل، ما به راه حل نزدیک تر هستیم و بر این اساس، ما می توانیم بگویم راه حل قابل دستیابی است. در همین حال، ما درباره برخی مسائل، فاصله داریم.»    


شش قدرت جهان تلاش می کنند تا پایان ماه به کلیات توافقی سیاسی با ایران دست یابند که در ازای لغو تدریجی برخی از تحریم ها، حساس ترین فعالیت های هسته ای این کشور را به مدت دست کم 10 سال محدود کند.  
طرفین سی ام ماه ژوئن را به عنوان ضرب الاجلی برای نهایی کردن همه جزئیات فنی یک توافق تعیین کرده اند.  
مقامات غربی به طور خصوصی می گویند که فائق آمدن بر اختلافات درباره برخی از مسائل باقیمانده بسیار دشوار خواهد بود.  
سطح فعالیت های غنی سازی ایران و چگونگی لغو تحریم ها از جمله مسائل مورد اختلاف است.  
خبرگزاری رسمی ایرنا روز دوشنبه به نقل از بیژن زنگنه وزیر نفت ایران اعلام کرد تحریم های «ناعادلانه» غرب باید لغو شود. وی گفت ایران آماده است زمانی که تحریم ها لغو شود، صادرات نفت را به میزان تا یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد و این تاثیری بر قیمت نفت خام نخواهد داشت.  
تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که در سال 2012 اجرا شد، واردات، خرید و انتقال فراورده های نفتی ایران را ممنوع می کند که این مسئله، اقتصاد این صادرکننده مهم نفت را فلج کرده است.  
یک مقام ارشد ایرانی درباره این که این هفته توافق حاصل شود، ابراز تردید و علت آن را این اعلام کرد که شکاف هایی درباره برخی از مسائل مهم وجود دارد هر چند که فضای گفتگوها، خوب است.  
فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد گفتگوها، مفید بوده است.  
یک منبع دیپلماتیک اروپایی در عین حال اعلام کرد شکاف های مهمی همچنان وجود دارد و مشخص نیست که بتوان این اختلافات را در روزهای آتی حل و فصل کرد.  
پس از آن که ظریف با همتایان فرانسوی، آلمانی و انگلیسی خود دیدار کرد، این منبع گفت: «گفتگوها، طولانی و مفصل بود ولی به ما امکان نداد اختلافات خود را کاهش دهیم.»  

511



۲۶/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن