تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798608698




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رویترز: ایران و آمریکا، نزدیکتر از همیشه به توافق هسته ای


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: رویترز: ایران و آمریکا، نزدیکتر از همیشه به توافق هسته ای
رويترز نوشت: آمريکا و ايران به يک توافق سياسي از همیشه نزديک تر شدند که زمينه را براي موافقتنامه اي هسته اي فراهم خواهد کرد، با اين حال، يک مقام آمريکايي روز دوشنبه هشدار داد ايران بايد انتخاب هايي دشوار را براي فرو نشاندن نگراني ها در خصوص بلندپروازي هاي اتمي اين کشور انجام دهد.
به گزارش نامه نیوز، جان کري وزير امور خارجه آمريکا و محمد جواد ظريف وزير امور خارجه ايران مذاکراتي تقريبا پنج ساعته را در شهر لوزان سوييس برگزار کردند. اين مذاکرات پيش از عزيمت هيئت ايراني به بروکسل براي ديدارهايي با وزيران اروپايي برگزار شد.


پس از ديدار کري و ظريف، يک مقام ارشد آمريکايي به خبرنگاران گفت مشخص نيست که آيا ضرب الاجل پايان مارس براي دستيابي به چارچوب يک توافق بين ايران و شش قدرت جهاني رعايت خواهد شد يا خير.

اين مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت :« ما تلاش مي کنيم به آنجا برسيم اما صادقانه همچنان نمي دانيم آيا قادر خواهيم بود يا خير ».

اين مقام خاطر نشان کرد :« ايران همچنان بايد انتخاب هايي بسيار دشوار و ضروري را به منظور برطرف کردن نگراني هاي مهمي که همچنان در خصوص برنامه هسته اي اين کشور باقي است، انجام دهد».

اين مقام بدون توضيحي افزود هيئت ايراني همچنين در ديدار با کري نامه ارسال شده از سوي 47 سناتور جمهوريخواه را براي رهبران ايران، مطرح کرد. آنها در اين نامه هشدار داده بودند مي توانند هر توافقي را که باراک اوباما با ايراني ها به دست آورد، لغو کنند.

اين مقام گفت :«‌ اين نوع اقدامات زماني که در خصوص موضوعي بسيار جدي گفتگو مي کنيم، مفيد نيست».

اين مقام آمريکايي خاطر نشان کرد طرف ها در صورت لزوم تا آخر ماه براي دستيابي به يک توافق کار و تلاش خواهند کرد ».

مذاکرات قرار است روز سه شنبه از سرگرفته شود.

لوران فابيوس وزير امور خارجه فرانسه در گفتگو با خبرنگاران در بروکسل اعلام کرد پيشرفت در مذاکرات صورت گرفته است اما «‌ نکات مهم » حل و فصل نشده است.در حالي که تعطيلات سال جديد ايراني نزديک مي شود، مقامات نزديک به مذاکرات مي گويند کامل کردن توافقي سياسي در اين هفته دشوار خواهد بود. اگر اين تا آخر هفته امکان پذير نباشد، مذاکرات ممکن است در روزهاي آخر ماه مارس برگزار شود.

ظريف اعلام کرد همه طرف ها بايد اين هفته به گفتگو ادامه دهند تا ببينيم به چه مي توان دست يافت.

ظريف به خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) گفت :« در خصوص برخي مسائل ما به يک راه حل نزديک تر هستيم و بر اساس اين، مي توانيم بگوييم راه حل ها در دسترس است. در عين حال، ما در خصوص برخي مسائل فاصله داريم ».

شش قدرت جهاني - آمريکا، آلمان، فرانسه، انگليس، روسيه و چين - در تلاشند به چارچوب يک توافق سياسي با ايران تا پايان ماه مارس دست يابند که فعاليت هاي هسته اي حساس تهران را براي دست‌کم ده سال در ازاي لغو تدريجي برخي تحريم ها محدود خواهد کرد.

طرف ها ضرب الاجل سي ام ژوئن را براي نهايي کردن همه جزئيات فني اين توافق تعيين کرده اند.
مقامات غربي به طور خصوصي و محرمانه مي گويند فائق آمدن بر اختلافات در خصوص برخي مسائل مورد اختلاف بسيار دشوار خواهد بود.

در ديدار بين کري و ظريف، ارنست مونيز وزير انرژي آمريکا و علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي ايران نيز حضور داشتند.

صالحي پس از اين ديدار به خبرنگاران گفت :« من بسيار خوشبينم».

با اين حال، يک مقام ارشد ايراني ابراز ترديد کرد که يک توافق اين هفته حاصل شود زيرا هر چند فضاي مذاکرات خوب بود، شکاف هايي در خصوص برخي مسائل مهم باقي بود.

کري از ايران خواسته است امتيازهايي بدهد که به طرف ها اجازه دهد به يک چارچوب توافق سياسي براي موافقتنامه اي هسته اي که تحريم ها را در ازاي محدوديت هاي شديد بر برنامه هسته اي تهران، لغو کند، دست يابند.غرب مدعي است تهران مي خواهد به توانايي ساخت تسليحات هسته اي دست يابد. تهران اين اتهام را رد مي کند و مي گويد تحقيقات اين کشور صرفا براي مقاصد صلح آميز است.
فيليپ هاموند وزير امور خارجه انگليس نيز در بروکسل گفت هنوز تا دستيابي به يک چارچوب توافق فاصله وجود دارد.

هاموند به خبرنگاران گفت:«حوزه هايي وجود دارد که ما در آنها پيشرفت داشته ايم و حوزه هايي که ما هيچ پيشرفتي نداشته ايم ».

- پيشرفت در مذاکرات صورت گرفته است اما موانع باقي است.

هيئت ايراني پس از ديدار با وزيران اروپايي در بروکسل، براي مذاکرات بيشتر با آمريکايي ها به لوزان سوييس باز خواهد گشت و بعدا در اين هفته وزيران اروپايي به آنها ملحق خواهند شد.

در تهران، علي لاريجاني رئيس کنوني مجلس ايران و مذاکره کننده ارشد هسته اي سابق اين کشور گفت ناکامي در دستيابي به يک توافق فاجعه نيست.

طرف ها دو بار مذاکرات در خصوص مسئله هسته اي ايران را تمديد کرده اند. آمريکا مي گويد اين توافق بايد مدت زماني دست‌کم ده ساله داشته باشد. آنها نوامبر 2013 ميلادي موافقتنامه اي موقت را امضا کردند که در ازاي برخي محدوديت ها بر فعاليت هاي هسته اي ايران، برخي تحريم ها را عليه اين کشور کاهش داد.

مقامات ايراني، آمريکايي و اروپايي مي گويند پس از ماه ها بن بست، اخيرا حوزه هايي از پيشرفت در اين مذاکرات وجود داشته است.

آنها مي گويند تعداد سانتريفوژهاي غني سازي که ايران مي خواهد در بلند مدت به کار اندازد، که يکي از بزرگترين مسائل مورد اختلاف در اين مذاکرات از ابتدا بوده است، احتمالا قابل حل و فصل است اگر تهران بتواند حدود 6500 دستگاه را حفظ کند.

مقامات غربي مي گويند همچنين مذاکراتي در خصوص ميزان ذخاير اورانيوم ايران و اين که چه ميزان به روسيه يا کشوري ديگر منتقل خواهد شد، وجود دارد.

اخيرا آمريکا و فرانسه با در نظر گرفتن امکان تعليق سريع تحريم هاي هسته اي سازمان ملل متحد در آغاز هر توافقي، علاوه بر متوقف کردن برخي از تحريم هاي آمريکا و اروپا عليه تهران در زمينه مالي و انرژي، موافقت کردند.

موضوع لغو تحريم هاي سازمان ملل متحد، به موضوعي حساس در آمريکا تبديل شده است. جمهوريخواهان در کنگره آمريکا باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور را به تلاش براي بردن يک توافق به شوراي امنيت سازمان ملل متحد در ابتدا، در تلاش براي دور زدن قانون گذاران آمريکايي متهم مي کنند.

مقامات مي گويند مسائل دشوار، از جمله مقاومت ايران در خصوص دنبال کردن تحقيقات بر روي سانتريفوژهاي پيشرفته، لزوم اين که ايران به سوال ها در خصوص فعاليت هاي هسته اي گذشته خود که ممکن است جنبه تسليحاتي داشته باشد پاسخ دهد و سرعت لغو تحريم ها، همچنان باقي است.

ايران خواستار آن است که همه تحريم ها فورا لغو شوند اما قدرت هاي غربي لغو تدريجي تحريم ها را خواستارند.




منبع: تیک


۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن