تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799059624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از سفر استاندار کرمان به شهر گردشگری ماهان عمارت تاریخی شترگلوی ماهان منزلگاه گردشگران می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از سفر استاندار کرمان به شهر گردشگری ماهان
عمارت تاریخی شترگلوی ماهان منزلگاه گردشگران می‌شود
استاندار کرمان در حالی از عمارت شترگلوی شهر ماهان بازدید کرد که قرار است این بنای زیبای تاریخی به اقامتگاهی برای گردشگران خارجی و داخلی تبدیل شود.

خبرگزاری فارس: عمارت تاریخی شترگلوی ماهان منزلگاه گردشگران می‌شود



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، علیرضا رزم‌حسینی در حالی از عمارت شترگلوی شهر ماهان بازدید کرد که قرار است این بنای زیبای تاریخی بعد از مرمت و بازسازی توسط بخش خصوصی به عنوان مجموعه اقامتی و تفریحی مورد استفاده گردشگران خارجی و داخلی قرار گیرد. شترگلو چیست؟ با توجه به اینکه ایران کشوری خشک و نیمه‌خشک است و کم‌آبی از مشکلات ایرانیان طی دوره‌های مختلف از گذشته تا امروز به‌شمار می‌رود، لذا این کم‌آبی موجب شده مردم کشور ما برای استفاده بهینه از منابع آب تلاش‌هایی را انجام دهند. حفر قنات‌ها، احداث آسیاب‌های آبی، سد، بند و سازه آبی شترگلو ازجمله ابتکارات ایرانیان برای استفاده بهینه از منابع آب است و شترگلو در واقع نوعی سازه آبی سنتی است که کار انتقال آب را از مکانی به مکان دیگر انجام می‌دهد. اما زمانی که در مسیر آب موانعی مانند جاده یا رودخانه قرار گرفته باشد و سطح مانع از مسیر آب پایین‌تر باشد، می‌توان با احداث شترگلو آب را به‌راحتی انتقال داد. جالب این است که عملکرد شترگلوها به عنوان سازه‌های آبی سنتی به نوعی شبیه به عملکرد سیفون‌های معکوس به عنوان سازه‌های آبی امروزی است و بی‌راه نیست اگر بگوییم، شترگلوها مادر و نمونه اولیه در ساخت سیفون‌های معکوس هستند. حال شترگلوی زیبای ماهان خوب نیست اما شهر ماهان واقع در 35 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان کرمان واقع شده است و به علت قرار گرفتن در دامنه کوه‌های جوپار و پلوار یکی از مناطق خوش آب و هوا و از شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود و کاروانسرای شترگلو در کنار باغ شاهزاده و مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی یکی از جاذبه‌های ماهان به شمار می‌آید. این در حالی‌ست که کاروانسرای زیبای شترگلو که روبه‌روی مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی واقع شده است طی سال‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته و بخش‌هایی از این بنای تاریخی تخریب شده است.

اما با حضور علی مهاجری در راس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عمارت تاریخی شترگلو هم مانند آثار تاریخی بافت قدیم کرمان و باغ فتح‌آباد اختیارآباد مورد توجه میراثی‌ها قرار گرفت و امید برای احیای این عمارت زیبای دوران قاجار در دل‌ها زنده شد. در همین حال علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در سفر یک‌روزه به شهر گردشگری ماهان به همراه معاون عمرانی استاندار کرمان، مدیر کل میراث فرهنگی، فرماندار کرمان و جمعی از مدیران استانی و محلی به عمارت شترگلو رفت تا از نزدیک این اثر تاریخی را مورد بازدید قرار دهد و در جریان آخرین وضعیت شترگلو قرار گیرد. گرچه شترگلوی ماهان این روزها حال چندان خوشی ندارد و بخش‌هایی از این عمارت تخریب شده است و نیاز به مرمت و بازسازی دارد، اما باز هم معماری کهن ایرانی در این مجموعه چشم‌نوازی می‌کند. وارد ساختمان مرکزی شترگلو که می‌شوی، حوض‌خانه‌ای زیبا با سقف گنبدی و مقرنس‌کاری‌ها چشمت را می‌نوازد، گچ‌بری‌های رواق‌ها و اتاق‌های اطراف این حوض‌خانه نیز بسیار زیبا و چشم‌نواز هستند.

به علاوه درهای چوبی قدیمی با شیشه‌های مشبک و رنگی، ستون‌ها و سرستون‌های تزئین شده با گچ‌بری‌های هنرمندانه شترگلوی ماهان هم چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. لزوم رفع موانع موجود بر سر راه مرمت آثار تاریخی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان داشت: عمارت شترگلوی ماهان 400 متر مربع زیربنا دارد و دو منزل قدیمی در اطراف این مجموعه نیز خریداری شده است و شترگلو توسط بخش خصوصی مرمت و بازسازی می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. علی مهاجری عنوان کرد: عمارت شترگلوی ماهان نیز مانند باغ متولی‌باشی به مرکز اقامتی و تفریحی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می‌شود.

اما مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمان به موانع موجود بر سر راه واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی فقط برای یک سال امکان‌پذیر است که به همین علت سرمایه‌گذاران رغبت زیادی برای ورود به آثار تاریخی ندارد و اگر این مشکل رفع شود، می‌توان بناهای تاریخی زیادی را احیا و مرمت کرد. مهاجری از طی پروسه سنگین برای اخذ مجوز بازسازی عمارت شترگلوی ماهان خبر داد و تصریح کرد: بیش از یک سال برای اخذ مجوزهای لازم تلاش کردیم و در واقع اخذ این مجوز از پروژه احیا و مرمت شترگلو دشوارتر بود. انتقاد استاندار کرمان از صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی اما استاندار کرمان هم صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: این صندوق بر روی آثار تاریخی دست گذاشته است، اما این بناهای تاریخی را مرمت نمی‌کند و اجازه هم نمی‌دهد، بخش خصوصی برای احیا، مرمت و بهره‌برداری از وارد عمل شود در حالی که تخریب آثار تاریخی روز‌به‌روز بیشتر می‌شود. سرمایه‌گذار باغ فتح‌آباد وارد شترگلوی ماهان می‌شود در ادامه این بازدید مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با اشاره به اینکه غلامرضا سرایداری مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان برای مرمت و احیای عمارت شترگلوی ماهان اعلام آمادگی کرده است، بیان داشت: چنانچه توافق با این سرمایه‌گذار نهایی شود، مرمت و بازسازی شترگلوی ماهان در سال آینده کلید می‌خورد. البته غلامرضا سرایداری مدیرعامل بنیاد توسعه موقوفات استان کرمان همان سرمایه‌گذاری است که مرمت و بازسازی باغ فتح‌آباد اختیارآباد کرمان را انجام داده و گزارش‌ها حاکی از آن است، وی از امتحان خود در زمینه بازسازی این بنای تاریخی سربلند بیرون آمده است. در همین حال علیرضا رزم‌حسینی استاندار کرمان در حاشیه بازدید از عمارت شترگلوی ماهان با سرایداری تماس برقرار کرد تا در جریان آخرین جزئیات برنامه‌های این سرمایه‌گذار برای شترگلو قرار گیرد. سرایداری در این تماس تلفنی گفت: ما نامه‌ای را به مهاجری مدیرکل میراث فرهنگی کرمان نوشته‌ایم و درخواست خود برای بازسازی و مرمت عمارت تاریخی شترگلوی ماهان را اعلام کرده‌ایم.   وی خاطرنشان کرد: طرح مرمت شترگلوی ماهان در حال نگارش است و از اردیبهشت‌ماه سال 94 بازسازی و مرمت این اثر تاریخی را آغاز می‌کنیم. عمارت شترگلوی ماهان یکی از زیباترین شترگلوهای ایران همچنین معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: عمارت شترگلوی ماهان یکی از زیباترین شترگلوهای ایران است. محسن موحدی‌نیا افزود: آبنمای بزرگی در شترگلوی ماهان قرار دارد و این عمارت تاریخی متعلق به دوران قاجار است.

گنجینه شاه نعمت‌الله‌ولی ماهان افتتاح شد استاندار کرمان همچنین در سفر به ماهان گنجینه شاه نعمت‌الله‌ولی را افتتاح کرد و حفاظت و نگهداری از وسایل و اشیای این موزه را مورد تاکید قرار داد. به گفته اتحاد محرم‌زاده رئیس اداره اوقاف شهر ماهان150 اثر در گنجینه شاه نعمت‌الله‌ولی نگهداری می‌شود و قدیمی‌ترین این اشیا یک پته سفید است که در دوره قاجار توسط 16 زن هنرمند کرمانی دوخته شده است.

وی بیان کرد: اشیای گنجینه شاه نعمت‌الله‌ولی به مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی اهدا شده‌اند و این اشیا با همکاری میراث فرهنگی پلاک‌گذاری می‌شوند.
در عین حال نشستی با حضور استاندار کرمان و مدیرانی که وی را همراهی می‌کردند در مقبره شاه نعمت‌الله‌ولی برگزار شد تا وضعیت تعدادی از ساختمان‌های متعلق به میراث فرهنگی و اوقاف مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. عمارت شترگلوی ماهان به بخش خصوصی واگذار می‌شود استاندار کرمان بعد از این جلسه به جمع خبرنگاران آمد و اظهار داشت: بر اساس سیاست‌های مراث فرهنگی در دولت یازدهم مراکز تاریخی قابل احیا برای مرمت و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. علیرضا رزم‌حسینی ادامه داد: تاکنون در استان کرمان چند اثر تاریخی از جمله باغ فتح‌آباد به بخش خصوصی واگذار شده است و عمارت قدیمی شترگلوی ماهان نیز با هماهنگی میراث فرهنگی به بخش خصوصی واگذار می‌شود. وی عنوان کرد: عمارت تاریخی شترگلوی ماهان پس از مرمت توسط بخش خصوصی به بهره‌برداری می‌رسد و خدمات اقامتی و تفریحی به گردشگران خارجی و داخلی ارائه می‌دهد. استاندار کرمان خاطرنشان کرد: بررسی لازم برای توسعه فضاهای موجود موزه شاه نعمت‌الله‌ولی به منظور استفاده مطلوب‌تر از این مجموعه صورت می‌گیرد. رزم‌حسینی یادآور شد: بیمارستان مرسلین شهر کرمان هم از سوی اداره کل اوقاف و امور خیریه بر اساس مقررات به ستاد عتبات عالیات به منظور توسعه شرکت فرش و راه‌اندازی دارهای قالی جدید واگذار می‌شود. اما افتتاح مجموعه تفریحی گردشگری رز سفید از موقوفات تحت تولیت استانداری کرمان آخرین برنامه استاندار کرمان در سفر به ماهان بود. ================== گزارش و عکس از مهسا حقانیت ================== انتهای پیام/80019/ش40

93/12/25 - 20:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن