تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زيرا كه قرآن دل را زنده مى كند و از فحشاء و زشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804851201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تنظيم سند حفظ کاربري باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ اسفند ۱۳۹۳ (۱۲:۵۷ب.ظ)
تنظيم سند حفظ کاربري باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها موج - دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري با اشاره به در حال تنظيم بودن سند حفظ کاربري باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها گفت: اين سند هسته فعالي را براي حفظ و تثبيت فضاي سبز و باغات داخل و حريم شهرها؛ به ويژه تهران و کلانشهرها مورد تعقيب قرار مي‌دهد.
به گزارش خبرگزاري موج، پيروز حناچي، دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري، امروز صبح (۲۵ اسفند) در حاشيه نشست شوراي عالي شهرسازي و معماري در جمع خبرنگاران گفت: پيرو وظايف قانوني که شوراي عالي شهرسازي دارد حفظ باغات و فضاي سبز شهرها از جمله وظايف اين شورا است که در يک سال اخير نيز موضوع آن تعقيب شد.
وي افزود: خوشبختانه هفته گذشته تمام کساني که دست اندرکار تثبيت و برنامه‌ريزي فضاهاي سبز و باغات و محيط زيست در کشور بودند اعم از کميسيون‌هاي ماده ۵، کارگروه‌هاي برنامه‌ريزي استان‌ها، شوراهاي برنامه‌ريزي استان‌ها و همکاران در محيط زيست و جهادکشاورزي خدمت رهبر معظم انقلاب رسيديم و ايشان نقطه نظرات و احکامي را در اين حوزه خاطرنشان کردند که روح تازه‌اي به اين پيگيري‌ها دميد.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري يادآور شد: تجربيات نشان مي‌دهد با وجود همه قوانين موجود اگر باغات داخل محدوده‌ شهرها در قالب مالکيت عمومي تملک و تثبيت نشود به مرور در معرض تخريب و از بين رفتن قرار مي‌گيرند و قوانين بازدارنده و حتي قوانيني که مالکيت افراد را سلب مي کند، نتوانسته کاري براي اين فضاها کند، در مقابل فضاهايي که تملک و تبديل به فضاي عمومي شده ديگر باغ مانده است.
وي افزود: خوشبختانه در تاريخ ۲۶ بهمن شوراي شهر تهران طرح ۲ فوريتي را تصويب کرد و به شوراي عالي شهرسازي پيشنهادي براي تثبيت باغ‌هاي کن داد که اين پيشنهاد امروز در شوراي عالي شهرسازي مورد بررسي قرار گرفت و پهنه‌ها تبديل به پهنه «جي» شد و مقرر شد شهرداري و دستگاه‌هاي متولي و ذي‌ربط تمامي هم خود را براي تملک اين اراضي به کار ببندند. يادآور مي‌شوم پهنه‌هاي سبز در کاربري‌ها «جي» تلقي مي‌شود که پسنوندها نوع استفاده از اين فضاهاي سبز را مشخص مي‌کند، بر همين اساس نوع پهنه «جي» در اين جلسه فضاي حفاظت‌ شده بود تا به شکل پارک‌هاي عمومي در اختيار مردم قرار بگيرد.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: در نشست شوراي عالي شهرسازي گزارشي از محدوده شرقي شهر و شمال و جنوب بزرگراه شهيد بابايي مطرح شد و رئيس شوراي شهر تهران توضيحاتي را درباره اقدامات انجام شده، بيان کرد.
وي افرود: سندي در شوراي عالي شهرسازي در حال تنظيم است که مي‌تواند اسمش «سند حفظ کاربري باغات در داخل محدوده تهران و کلانشهرها» باشد، اين سند هسته فعالي را براي حفظ تثبيت فضاي سبز و باغات داخل و حريم شهرها به ويژه تهران و کلانشهرها مورد تعقيب قرار مي‌دهد، موضوعاتي مثل باغات سيب لواسان، کلاک، بوستان مادر موضوعاتي بود که قبلا در شوراي عالي شهرسازي مطرح و تأکيد شد اين موضوعات به جد تعقيب شود.
حناچي اظهار کرد: شوراي عالي شهرسازي اقدامات بجا و شايسته شوراي شهر تهران را در يکي از بندهاي سند مورد تقدير قرار داد و دستگاه‌هاي متولي موظف شدند نهايت اهتمام خود را چه به شکل مادي و چه به شکل معنوي براي تثبيت اين اراضي که پهنه‌هاي گسترده‌اي را شامل مي‌شود به کار گيرند؛ مثلا محدوده‌اي که حدفاصل اتوبان همت و حکيم از آن نام مي‌بريم ۱۲۰ هکتار باغات پيوسته است که تجربه نشان مي‌دهد، ظرف ۱۰ سال اخير به شکل تدريجي در حال تخريب است و اين روند بايد متوقف شود.
وي ادامه داد: دستگاه‌هاي ديگري همچون قوه قضائيه و ثبت که پشتوانه اجرايي چنين تصميماتي هستند هم بندهايي براي‌شان تصويب شد که ان شاءالله پيگيري مي‌شود و همين‌طور براي تثبيت ارتفاعات جنوبي شهر مشهد يک بند آمد که در صحبت هاي رهبر معظم انقلاب هم به آن اشاره شد.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري توضيح داد: همکاري با سازمان محيط زيست براي تهيه طرح‌هاي پيوست زيست محيطي، از جمله بند‌هاي سند تدويني است که البته در برنامه سوم و چهارم وجود داشت، اما؛ قدري مورد بي‌توجهي واقع شد ان شاء الله اين را به طور جد براساس فرمايشات مقام معظم رهبري تعقيب خواهيم کرد.
وي درباره ميزان تأثير سند تدويني براي حفظ باغات گفت: تجربه نشان مي‌دهد مناطقي که باغات به رغم فشارهاي زياد تثبيت شدند، ديگر هيچ تهديدي صورت نگرفته و حفظ شده است، اما؛ آنجا که بخواهيم باغات توسط بخش خصوصي و مردم براي شهر حفظ شوند، طبيعي است که شاد اين اتفاق؛ مخصوصا براي پهنه‌هاي درشت نيفتد، در محدوده‌هاي کوچک هم قرار بر ۳۰ درصد بارگذاري و ۷۰ درصد ثبيت باغ بود، اما؛ عملا آن سوالي که در پايان ساخت باقي مي ماند اين بود که باغ کجاست؟ چون قرار بود ۳۰ درصد بارگذاري به شرطي باشد که ۷۰ درصد ديگر باغ تثبيت شود، خوشبختانه شوراي شهر و شوراي عالي شهرسازي تأکيدشان بر اين است که ديگر پايان کار بدون آنکه محدوده ۷۰ درصد باغ تثبيت شده باشد صادر نشود.
معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: کميته محيط زيست شوراي شهر تهران گزارشي را از تخريب باغات تهران داد که ظرف نزديک به يک دهه اخير حدود ۴ هزار هکتار باغ در شهر تهران از بين رفته است.
حناچي يادآور شد: مقايسه عکس هاي هوايي نشان مي‌دهد در مدت ۱۰ سال روند تخريب باغات با سرعت بالا انجام مي‌شد يعني پهنه‌هاي گسترده فضاي سبز به مرور و خرد خرد در حال تخريب هستند و چون روند تخريب خرد خرد است کسي متوجه آن نمي‌شود، ولي؛ وقتي عکس‌هاي هوايي ۱۰ سال با هم مقايسه مي‌شود به شدت اين روند را معنادار مي‌کند.
دبير شوراي عالي شهرسازي و معماري اظهار کرد: همچنين در جلسه امروز، شوراي عالي شهرسازي در يک بندي خاص براي اتفاقاتي که در مناطق ۲۱ و ۲۲ شهر تهران افتاده، مقرر کرد که يک گزارشي درباره وضعيت فضاي سبز و اراضي مستعد اين منطقه تهيه شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن