محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842203499
جام جم ایام - روزگاری که زنان به سختی باسواد می شدند
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بنابه دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی و عوامل محدودیتزا، آموزش سواد به زنان در دوران قاجار و اوایل سلطنت رضاخان چندان رایج نبود.
زنان در تاریخ ایران، نیمه فراموش شده و نادیده گرفته شده ساختارهای سنت باور و مردسالار ایرانی بوده اند. محصور ماندن در حصار پستوها و حرم سراها، ارتباط زنان را با دنیای بیرون و هر آنچه مظاهر تمدن و پیشرفت بود، قطع می نمود و آنان را به موجوداتی بی خبر، ناآگاه و قابل چشم پوشی بدل می کرد. در جامعه قاجار تنها دختران خانواده های روشنفکر و ثروتمند، آن هم نه با حضور در اجتماع، بلکه با استفاده از معلم سرخانه آموزش می دیدند. جامعه ای که گرفتار اوهام و خرافه پرستی بود و سواد زنان را مغایر با احکام شریعت می دانست و با چنین قید و بندهایی برخی زنان باسواد، ناگزیر از پنهان نمودن سواد و دانش خویش بودند، چنانکه بنفشه حجازی در این باره می نویسد در این عصر زنان با توجه به وضعیت اقتصادی و پایگاه فرهنگی و اجتماعی خانواده هایشان در مسیر سوادآموزی قرار داشته اند ولی این مسئله با توجه به جمعیت زنان چندان قابل توجه و چشمگیر نبوده و در واقع همگانی نبوده است. در همین گروه نیز آموزش زنان که بیشتر صبغه مذهبی داشته و گاه تنها شامل خواندن بوده و نه نوشتن توسط پدران، برادران، عموها و اعضای خانواده صورت می گرفته است. در مواردی نیز زنان نسبت به آموزش دختران خود و زنان دیگر اقدام می کرده اند. البته در عصر قاجار شاهد به کارگیری معلمان سرخانه و رفتن به مکتبخانه هم هستیم ولی عمومی شدن تحصیل در دوران بعد از مشروطیت و فعالیت مردان و زنان مبارز مشهود است. سختی هایی که آن ها کشیده و صدماتی که در این راه دیده اند، نشان دهنده فضای ضدیت با سوادآمزی و تحصیل زنان است. زنانی که در راه تأسیس دبستان از شوهر خود صدمه دیدند؛ اموالشان به غارت رفت؛ دستگیر شدند و کتک خوردند؛ مورد تکفیر واقع شده و بابی خوانده شدند. اما اکثر این زنان از حمایت خانواده و بستگان خود بهره مند بوده و در واقع بیشتر فعالیت برای سوادآموزی زنان را مردان انجام داده اند. لیدی شیل در خاطراتش می نویسد: «زنان طبقه مرفه معمولاً باسوادند و با شعر و ادب مملکت خویش آشنایی دارند و اغلب آنان قرائت قرآن- نه معنی آن را- می دانند. در میان زن های ایل قاجار و به خصوص خانواده سلطنتی، تعداد افراد باسواد خیلی زیاد است و اکثر آن ها مکاتبان خود را شخصاً و بدون کمک میرزاها می نویسند.» تاریخ عضدی از تعلیم خط و ربط میرزاعبدالوهاب معتمدالدوله به تاج الدوله (طاووس خانم اصفهانیه) خبر می دهد به نحوی که «در عرایض به حضور خاقان مضامین خوب می نوشت.» ناصرالدین شاه را «عادت بر آن بود که هر گاه می خواست در اندرون یادداشت یا نامه ای بنویسد یکی از زن های درجه دوم خود را در کنارش می نشاند و چراغی به دست وی داده آنگاه به تحریر می پرداخت. بعضی از بانوان مزبور خواندن و نوشتن می دانستند و بنا بر مصلحت از ظاهر ساختن آن سخت خودداری می کردند زیرا هر چند تن طرفدار و خبرنگار یکی از رجال برجسته دولت بودند. شگفت آنکه شاه با دانستن این نکته یادداشت های عزل و نصب و مانند آن را در برابر دیده نامحرم آنان می نوشت.» اطلاع شاهزاده خانم ها و زنان دیگر از زبان هایی غیر از زبان فارسی نیز مبین استعداد و توان و تعلیم گرفتن زنان است: اشرف السلطنه (عزت الملک) فرانسه و ترکی استانبولی می دانست. عصمت الدوله و قمرالسلطنه (ماه تابان خانم) و تاج السلطنه زبان فرانسه می دانستند؛ فاطمه خالدی نقشبندی و فاطمه سلطان (شاهین) به زبان عربی مسلط بودند. دیالافوا در سفرنامه اش می نویسد که «اول قرآن خواندن را به آن ها یاد می دهند و در ضمن خواندن تقویم را هم به آن ها می آموزند تا ساعات خوب و بد را برای اهل خانه معین کنند.» دیالافوا نظر خود را در جمعی که بوده این چنین ابراز می کند: «بعضی از قسمت های این تقویم چیزهایی دارد که خوب نیست بچه ها از حالا بدانند. دانستن این گونه مطالب با سن آن ها تناسبی ندارد. از شنیدن این کلام تمام زن ها با نظر تعجب به من نگریستند و با صدای بلند خندیدند. یکی از آن ها گفت: شما چه می گویید؟ عاقبت پسر زن خواهد گرفت و دختر هم در خانه محبوس خواهد شد. چه لازم است که ما آن ها را از خواندن تقویم بازداریم. اقلاً ساعت خوب را برای شروع هر کاری برای ما معین می کنند.» «دخترها در خانه پدر که هستند خواندن و نوشتن یاد می گیرند و زردوزی و پارچه بافی و غیره می آموزند.» تاریخ لرستان از عشق یک مرد و توجه او به سوادآموزی همسرش می نویسد: «محمدعلی میرزا دولتشاه پسر فتحعلی شاه دختر کربلایی عوض نامی را که گویا از خوانین زرین چقا بوده به عقد خویش درآورد. محمدعلی میرزا به جواهرخانم علاقه و محبت زایدالوصف داشت و او را به وسیله معلمین و مربیان و ادیبانی که به تعداد بسیار در دستگاه وی بودند تحت تعلیم و تربیت قرار داد و خواندن و نوشتن را به خوبی فراگرفت و به دستور شاهزاده به مطالعه کتب پرداخت به طوری که در سیاهه اموال او که بعداً به مناسبتی تهیه شده و در اختیار نگارنده است پنج صندوق کتاب وجود دارد که مورد مطالعه او بوده است.» دیالافورا در سفرنامه اش در مورد میسیونرهای مذهبی می نویسد: «چند سالی است که این خواهران در تهران کلیسا و مدرسه ای دایر کرده اند و به تربیت کودکان چند خانواده اروپایی که در تهران اقامت دارند پرداخته اند. عده زیادی از دختران ارمنی هم به مدرسه آن ها می روند و عده بسیار قلیلی از مسلمانان هم اطفال خود را در تحت پرستاری خواهران قرار داده اند به این شرط که در عقیده و مذهب آن ها دخالت نکنند. دختران در این مدرسه خواندن و نوشتن و خیاطی و اتوکشی و خانه داری یاد می گیرند یعنی تعلیماتی که ایرانیان با آن ها آشنایی ندارند. زبان فرانسه و مختصری تاریخ و جغرافیا هم به آن ها تدریس می شود.» کارلا سرنا نیز در سفرنامه اش از جنبه هایی دیگر از فضای آموزشی ایران می نویسد: «از روی تعداد مدرسه های رشت می توان فهمید که اهالی این شهر مشوق آموزش هستند. تنها کتاب قرائت قرآن است. آموزش تعداد زیادی از ایرانی ها منحصراً در خواندن و نوشتن و شناختن اصول مقدماتی حساب خلاصه می شود. تا سن هفت سالگی دخترها هم همان درس پسرها را یاد می گیرند ولی با آموختن خیاطی معلومات آنان بیشتر می شود. دانش دختران ثروتمندان بیشتر از دختران مردم کم درآمد نیست اما با این فرق که بعضی از آنان نواختن یک آلت موسیقی یا خواندن آوازی را هم بلد هستند. دختران باسواد و تحصیل کرده اشعاری از شاعران ملی چون سعدی و حافظ را که پاره ای از ابیات آنان میان همه ضرب المثل شده است از حفظ داشتند. در مکتبخانه ملا روی زمین می نشیند و بچه ها، دختر و پسر به طور مختلط دور او حلقه می زنند.» «دختران تا سن هفت سالگی به مکتبخانه می روند و پس از آن تعلیم آن ها منحصراً زیر نظر زن باسوادی انجام می گیرد. تعلیم اطفال طبقات بالا در منزل پدرشان به وسیله اشخاصی که برای این منظور اجرت دریافت می دارند صورت می پذیرد. به دختران خواندن و نوشتن و دوختن می آموزند و گاهی نیز تعلیم آن ها شامل موسیقی ایرانی است ولی حدود افکارشان به هیچ وجه وسعت ندارد و هر کس که بیشتر از فرد ایرانی تعلیم یافته باشد شاید به طور کلی آمیزش با آن ها را جالب نیابد.» وقایع اتفاقیه در شرح وقایع سال 1317 ق خبر ناگواری را می نویسد این گزارش، درس خواندن دختران در فضایی به غیر از منزل و حدود و شرایط این تعلیم و تعلم را روشن می کند: «ضعیفه مکتبداری چند نفر شاگرد دختر داشته یکی از آن ها را محض تأدیب در زیرزمینی حبس می کند. آن دختر از توی زیرزمین هی فریاد می زند که گربه مرا خورد. ضعیفه مکتبدار به خاطرش دروغ می گوید. بعد از ساعتی که می رود در زیرزمین می بیند جانوری شبیه گربه آن دختر را خورده است. از قراری که شهرت دارد آن جانور افعی بوده.» علاوه بر این بنفشه حجازی درباره موانع تحصیل دختران در عصر قاجار می تویسد: از گفته های آقامیرزا سید محمد صادق فرزند آقا سید محمد طباطبایی رئیس مدرسه اسلام در انجمن سری 1322 ق و منزل سید محمد طباطبایی است که: «چیزی که مانع ایجاد و احداث مکاتب دخترهاست نبودن اداره نظمیه و نداشتن پلیس مرتب و مصادف شدن دخترها با اشرار در هنگام ایاب و ذهاب و ممانعت معاندین و تهیه نکردن زنان معلمه با اخلاق و ترتیبات صحیحه، کتب کلاسی و اجرای مجازات الواط است.» اما سرانجام خانم کولیور رایس در زمان احمدشاه می نویسد که: «از مجموع چهل دبستان رایگان تهران، ده دبستان مختص دختران است. این امتیاز و پیشرفت بزرگی برای 1200 دختر ایرانی محسوب می شود که از تعلیم و تربیت رایگان برخوردار می شوند. دست کم 50 آموزشگاه دولتی دخترانه در تهران واقع است و چندین مدرسه در ولایات وجود دارد.» منابع: 1-لیدی شیل، خاطرات، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران: نشرنو، 1362. 2-عضدالدوله، تاریخ عضدی، تهران: مظاهری، 1328. 3-معیرالممالک، یادداشت هایی از زندگانی خصوصی ناصرالدین شاه، تهران: تاریخ ایرن، 1361. 4-دیالافوا، سفرنامه، ترجمه فره وشی، تهران: خیام، 1361. 5-مارکام، تاریخ ایران در دوره قاجار، ترجمه رحیم فرزانه، تهران: فرهنگ ایران، 1367. 6-کارلاسرنا، سفرنامه، ترجمه علی اصغر سعیدی، تهران: زوار، 1362. 7-مرتضی سیفی قمی تفرشی، نظم و نظمیه در دوره قاجار، تهران: یساولی، 1362. 8-میترا مهرآبادی، زن ایرانی به روایت سفرنامه نویسان فرنگی، تهران: آفرینش، 1379 منبع: حجازی، بنفشه، تاریخ خانمها، تهران: قصیده سرا، 1388.
یکشنبه 24 اسفند 1393 ساعت 22:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - شکلک درآوردن زنان دربار ناصری/ عکس
عصمتالملوک دختر دوست محمدخان معیرالممالک و نوه ناصرالدین شاه قاجار در میان خویشان عکسی ویژه از خود به یادگار می گذارند شنبه 9 اسفند 1393 ساعت 16 22جام جم ایام - زمانی که غیرت زنانه به جوش میآید
در جریان حوادث روزگار مشروطهخواهی انجمنهای ایالتی سرسختانه به دنبال امضای قانون اساسی و متمم آن بودند و این اقدام را آخرین قدم برای اجرای قانون میدانستند اجتماعات بسیاری در پی این خواهش ملی تشکیل شد چه در تهران چه در آذربایجان و گیلان انجمنهای ایالتی در این میانجام جم ایام - دستور شاه سلطان حسین برای نگارش کتابی در فقه زنان
عقد الکساء فی فقه النساء اثری است که یکی از علمای اصفهان بدستور شاه سلطان حسین اختصاصا برای فقه زنان نوشته و با تتبعی جامع در کتب فقهی و نیز ملاحظات روز به نگارش درآمده است یک ستون اصلی برای بررسی تاریخ فرهنگ و اندیشه در یک جامعه شناخت درست کتابهای تالیف شده است البته نه کتاجام جم ایام - اسامی و القاب جالب زنان قجری
لقب در ایران پیشینه دور و درازی دارد چنانکه می توان تا دوره هخامنشیان و ساسانیان پیش رفت و از اردشیر درازدست و یزدگرد بزهکار و خسرو نوشیروان یاد کرد در دوره قاجار به تدریج رسم گرفتن القاب رو به افراط نهاد و گروهی نیز به مخالفت برخاستند چرا که هم حکومت در دادن لقب بذل و بخشش داجام جم ایام - جایگاه سیاسی زنان در عصر رسول اعظم (ص)
با نگاهی گذرا به کسانی که در ابتدا به اسلام گرویدند متوجه می شویم که زنان علیرغم شرایط سخت و محدود کننده و سنتگرا در آن عصر حضور چشمگیر در واقعیت جامعه داشتند و با جان و دل و حال از حوزه معارف دین عاشقانه دفاع میکردند و انواع شکنجهها را تحمل میکردند و از سرمایه مادی و جایجام جم ایام - زن و خانواده در مسیر تاریخ منتشر شد
زن و خانواده در مسیر تاریخ نگاشته اسماعیل جسیم در 780 صفحه از سوی نشر علمی در سال 93 منتشر شده است در این کتاب به تغییرات نقش زن و خانواده در طول تاریخ پرداخته شده است و از ماقبل تاریخ این نقش بررسی شده است در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار محمدحسن خان اعتمادالسلطنه که تحصیلجام جم ایام - انتشار کتاب تاریخ ایران از آغاز اسلام تا پایان صفویان
هدف از نگارشِ کتاب حاضر گذری بر تاریخ ایران اسلامی از پیدایشِ اسلام تا پایان روزگار صفوی است از نظرِ صوری بنای نویسنده بر آن بوده است تا مطالب بدون زیاده گویی و دشواری و با زبانی نسبتاً ساده و بیپیرایه ارائه شود این روال از آن روست که نگارشِ کتاب برای مخاطبان جوانی استجام جم ایام - رونق توتون و تنباکو در دربار عثمانی
مصطفی نعیما د ۱۱۲۹ق در کتاب روضه الحسین فی خلاصه اخبار الخافقین یا تاریخ نعیما تاریخ ورود توتون به استانبول را سال ۱۰۱۵ق بیان کرده است پچوی د ۱۰۶۱ در «پچوی تاریخی» این تاریخ را شش سال به عقب رانده ۱۰۰۹ و تجارت توتون را به فرنگیان نسبت داده و گفته است کهجام جم ایام - قبرستان لهستانی ها در تهران، یادگار جنگ جهانی دوم
بعد از جنگ جهانی دوم برخی از اتباع اروپایی که خانه آنان ویران شده بود ابتدا به اتحاد جماهیر شوروی رفتند و بعد از حمله نازی ها به شوروی بخشی از این گروه مهاجر به ایران آمدند بازماندگان لهستانی این جنگ که در ایران توطن اختیار کرده بودند سالها در کشورمان ماندند و زندگی کردند لهستاجام جم ایام - شب گلگشت در وطن با ایرج افشار
شب گلگشت در وطن با ایرج افشار و نمایش فیلم آخرین سفر ایرج افشار برگزار میشود هجده اسفند ماه یادآور سوگ از دست دادن مردی است که وجب به وجب ایران را می شناخت و بیراه نبود که به وی لقب ایرانشناس داده شده بود این شب با سخنرانی عبدالرحمان عمادی محمدحسین اسلام پناه محمد اسلاجام جم ایام - اولین کارخانه موتورسیکلت جهان / عکس
سابقه موتور سیکلتهای هارلی دیویدسون به سال ۱۹۰۳ برمیگردد این شرکت تا سال ۱۹۶۰ تمام رقبای امریکایی خود در بازار را کنار زد و ۷۰ درصد بازار را در اختیار خود گرفت در سال ۱۹۶۰ حدود ۴۰۰ هزار موتور سیکلت در ایالات متحده تولید کرد و در طول ۱۵ سال بعد از جنگ جهانی دوم ۲۰۰ هزار دستگاهجام جم ایام - پیمان برادری در روزگار پیامبر
پیامبر با ارتقای بینش اخوانی - نسبی جامعه عرب به سطح اخوت دینی و فاصله گرفتن از تعصبات خونی و نژادی و تبلیغات و تشویقهای ایشان برای ایجاد پیوند برادری میان مسلمانان زمینه را برای فاصله گرفتن مسلمانان از سنت های جاهلی فراهم کرده است اسلام منادی توحید است و توحید در اسلام نه تنهاجام جم ایام - مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف منتشر شد
کتاب مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف تاریخ اسلامی تألیف سیدمحمود سامانی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف اسلامی یکی از موضوعهای قابل اعتنا برای بررسی و تحقیق است که هر دورهای از آن بجام جم ایام - 23 اسفند، آغاز عملیات والفجر 10
امروز 23 اسفند 1393 هجری شمسی 23 جمادی الاول 1436 هجری قمری 14 مارس 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی که در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 23 اسفند 1328 دولت ایران طی اعلامیه ای رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت 23 اسفند 1335 لایحه تاسیس سازمان اطلاعاجام جم ایام - تعامل مذهبی ایران و عراق در دو قرن اخیر
دو کشور ایران و عراق هر دو با اکثریت شیعه در کنار یکدیگر واقع شده و طی قرنها صرف نظر از اقتصاد و نژاد و سیاست به لحاظ مذهبی با یکدیگر تعامل داشته اند تشیع در عراق برآمد و از آنجا به ایران منتقل شد کوفه مرکز تشیع در قرن اول و دوم هفتم و هشتم بود و از آنجا به دیگر مناطق ازجام جم ایام - حرم مطهر امام رضا (ع) در گذر تاریخ
باغ حمید بن قحطبه حاکم و والی خراسان در روستای سناباد در سال 203 هجری قمری درست همانطور که امام رضا ع پیشبینی کرده بودند مأمن همیشگی این امام شد و از آن پس بود که این روستا به مشهدالرضا معروف گشت حضرت امام علی بن موسی الرضا ع در سال 148 هجری قمری در شهر مدینه دیدهجام جم ایام - آلبانی، نگین اسلام در اروپا
این کشور کوهستانی که در کنار دریای آدریاتیک و جنوب غربی شبه جزیره بالکان قرار دارد سال های مدیدی سیاست انزواگرایی را پیشه کرده بود آلبانی با 28748 کیلومتر مربع وسعت و 5 3 میلیون نفر جمعیت منسجم ترین کشور اسلامی در اروپا می باشد و ببیش از 70 درصد مردم کشور مسلمان با اکثریت بکتاشی-
گوناگون
پربازدیدترینها