تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820228105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پاي ايران به درياي سرخ باز شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پاي ايران به درياي سرخ باز شد
ايران و گروه انصارالله با امضاي چندين توافقنامه در زمينه اقتصاد و انرژي براي توسعه بندر راهبردي «الحديده» همكاري‌هاي دوجانبه را نيز در دستور كار قرار دادند. اين توافقنامه به رغم مشروعيت دادن به انصارالله، پاي ايران را به درياي سرخ باز مي‌كند.


ايران و گروه انصارالله با امضاي چندين توافقنامه در زمينه اقتصاد و انرژي براي توسعه بندر راهبردي «الحديده» همكاري‌هاي دوجانبه را نيز در دستور كار قرار دادند. اين توافقنامه به رغم مشروعيت دادن به انصارالله، پاي ايران را به درياي سرخ باز مي‌كند.
به گزارش «جوان»، در شرايطي كه كشورهاي عربي و مخالفان داخلي انصارالله يمن، تلاش مي‌كنند تا با اعمال فشارهاي بين‌المللي، انقلابيون را تحت فشار قرار دهند اما اين گروه با امضاي قراردادهاي دو جانبه با ايران سعي در جلب حمايت‌هاي بين‌المللي دارد. به همين جهت جنبش انصارالله براي توسعه بندر «الحديده» در ساحل درياي سرخ، توافقنامه‌اي با ايران امضا كردند. انصارالله كه چند ماهي است، كنترل كامل بندر الحديده را به دست گرفته‌ است و مانع سوء استفاده افراطي‌ها و القاعده از موقعيت راهبردي اين بندر شده‌، در راستاي گسترش روابط اقتصادي ميان صنعا (پايتخت يمن) و تهران، اين بندر را فعال كرد. به گزارش فارس، دو هفته پيش يك هيئت از مقامات دولت يمن با نمايندگاني از انصارالله به ايران سفر كرده بودند و به گفته «صالح الصماد» رئيس دفتر سياسي جنبش انصارالله، به موجب توافقنامه‌هاي امضا شده، ايران براي حمايت نفتي از يمن به مدت يكسال اعلام آمادگي كرده و همچنين قرار است يك نيروگاه براي‌ توليد برق 165 مگاوات در يمن با حمايت ايران احداث شود. علاوه بر اين، متخصصان فني ايراني در زمينه برق، آب، حمل و نقل، دارايي، بانك‌ها، بازرگاني و صنايع قرار است به يمن مشاوره بدهند. به نوشته شبكه الجزيره، الصماد اظهار داشت كه توافق‌هاي صورت گرفته با ايران، شامل مدرنيزه كردن و توسعه بندر الحديده و تقويت همكاري‌هاي دوجانبه در زمينه حمل و نقل دريايي نيز مي‌شود. «محمد عبدالسلام» سخنگوي دفتر اطلاع‌رساني رهبر انصارالله يمن درباره جزئيات اين توافقنامه‌ها گفت كه درباره نيازهاي اساسي يمن در زمينه برق و نفت توافق شده است و علاوه بر تبادل تجاري و اقتصادي و تقويت همكاري‌هاي دوجانبه، قرار است از تجارب و امكانات ايران در زمينه‌هاي مختلف استفاده شود. شهر الحديده با 2 ميليون نفر جمعيت، 230 كيلومتر با صنعا فاصله دارد و پس از شهر «تعز» بزرگ‌ترين شهر يمن به شمار مي‌رود و به دليل راه داشتن به درياي سرخ از اهميت اقتصادي زيادي برخوردار است. امضاي اين قراردادها باتوجه به اينكه گروه انصارالله از حمايت سياسي ايران برخوردار است مي‌تواند به اين گروه مشروعيت دهد. همچنين حمايت‌هاي ايران در كنار حمايت‌هاي چين و روسيه مي‌تواند موازنه منطقه‌اي و بين‌المللي را به نفع انصارالله تغيير دهد.

  نگراني رياض
تسلط شيعيان بر يمن و گسترش روابط با ايران باعث شده كه عربستان از نظر سياسي در محاصره قرار گيرد، زيرا مجبور خواهد شد واقعيت جديد اين كشور را بپذيرد. پيشرفت‌هاي اخير حوثي‌ها در يمن مي‌تواند چالشي جدي براي عربستان باشد، چراكه موقعيت استراتژيكي يمن و تسلط كامل بر بندر الحديده و احتمالا تنگه باب‌المندب باعث نفوذ گروه‌هاي شيعي مورد حمايت ايران تا درياي سرخ محسوب مي‌شود. از طرفي، تغيير جغرافياي سياسي منطقه راه را براي متحد ايراني هموار كرده تا جاي پايي در يمن به دست آورد و برگ‌هاي برنده‌اي براي تأثير در منطقه داشته باشد. در شرايط كنوني كه ايران و عربستان در مسائل منطقه‌اي اختلافات اساسي بايكديگر دارند نفوذ ايران در يمن مي‌تواند تهديد بزرگي براي منافع رياض باشد. از سوي ديگر، امريكا و ديگر كشورهاي غربي با استقرار ناوگان دريايي خود در درياي سرخ به‌ دنبال اين هستند كه عرضه بدون وقفه نفت به كشورهاي غربي و امنيت تنگه باب‌المندب در جنوب يمن براي حركت كشتيراني بين‌المللي بدون سلطه حوثي‌ها حفظ شود. اما واقعيت اين است كه در صورت رسيدن گروه حوثي‌ها به تنگه باب‌المندب معادلات تغيير خواهد كرد. به باور برخي ناظران، دسترسي ايران و گروه‌هاي انقلابي به آب‌هاي آزاد، باعث تغيير معادلات دريايي و تأثير بر ناوگان امريكايي مستقر در بحرين و منطقه خليج‌فارس خواهد داشت. همچنين تسلط انصارالله بر تنگه باب المندب، در كنار تسلط ايران بر تنگه هرمز مي‌تواند بر آينده حمل‌ونقل انرژي در منطقه نيز تأثيرگذار باشد و در شرايط بحراني به قطع شاهراه انتقال انرژي منطقه به غرب منجر شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن