تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هركس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد سخن خير بگويد يا سكوت نمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798971116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فضاها براي فرار مالياتي بسيار است/ در بخش ماليات باور و اراده اي وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۲ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۵۰ق.ظ)
فضاها براي فرار مالياتي بسيار است/ در بخش ماليات باور و اراده اي وجود ندارد موج - يک استاد دانشگاه با اشاره به نبود شفافيت هاي اطلاعاتي در بخش ماليات، به عدم باور، اراده و فرهنگ مردمي در اين عرصه تاکيد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، دکتر بيژن عبدي استاد دانشگاه و اقتصاددان در نشستي که در خبرگزاري موج برگزاري شد در مورد فرار مالياتي و ظرفيت هاي مالياتي گفت: اهميت ماليات به عنوان منبع درآمد را کسي منکر نمي شود. اما من مي خواهم به کشور خودمان بپردازم. قبل از آنکه وارد بحث فرهنگ بشوم بايد اين سوال را به مطرح کنم که ظرفيت هاي مالياتي در بخش هاي مختلف در کشور ما چقدر است؟ خيلي وقت ها گفته مي شود که مي شود به جاي درآمدهاي ارزي از ماليات استفاده شود.
اين اقتصاد دان ادامه داد: درآمد ارزي ما با توجه به شرايط تحريم، چيزي حدود 30 تا 35 ميليارد دلار از محل فروش نفت است و اگر محصولات پتروشيمي و گازي را هم محاسبه کنيم چيزي حدود 50 ميليارد دلار خواهد شد. آيا بخش هاي مختلف کشور همچنين ظرفيتي در خود نهفته دارند؟ اين نياز به محاسبه دارد. مثلا بخش کشاورزي چقدر ظرفيت مالياتي دارد. کل صادرات کشاورزي در طور سال چقدر است؟ پوست و روده هم در بخش کشاورزي محسوب مي شود. فرش و پسته و ديگر محصولات هم به حساب مي آيد که اينها را با هم حساب نمي کنند. از اين صادرات چقدر مي شود ماليات گرفت؟ چقدر گردش کالاي کشاورزي داريم که آن را از واردات تفکيک کنيم؟ فرض کنيم کل ارزش افزوده آنرا حساب کرديم . ماليات آن را از کي بگيريم؟بخش صنعت چقدر ظرفيت دارد؟ چند صنعت کليدي داريم که مي شود از آن ماليات گرفت؟ نکته جالب اينکه اين بخش نسبت به ساير بخش ها بيشتر ماليات مي دهد چون حساب و کتاب دارد. ليست حقوق دارد. ولي در بخش کشاورزي آن شفافيت هاي نيست. چون اطلاعات آن نيست. بخش خدمات ديگر مصيبت وار تر است. بخش خدمات شامل بانکداري و شبکه هاي توزيع کالا، خدمات پزشکي، آموزشي و ... بيشترين عدم شفافيت را دارند. يک پزشک چقدر درآمد دارد و چقدر ماليات مي دهد. هيچ کس اطلاعات شفافي ندارد؟ شبکه خدمات هم بيشتر توليد کننده نيستند، بلکه توزيع کننده هستند.
عبدي گفت: کارهاي خدماتي معلوم نيست اطلاعاتشان کجا ثبت مي شود. زماني آقاي ميرکاظمي در دوره احمدي نژاد آماري مي داد که تعداد فروشگاه هاي متوسط در کشور تقريبا 5 برابر نرخ بين الملل است. در يک کشور توسعه يافته صنعتي يک پنجم فروشگاه و مغازه دارد. ولي در کشور ما اين همه مغازه است. حالا درآمدش کجا ثبت مي شود؟
عبدي در ادامه خاطرنشان کرد: در مقوله ماليات نيز فضاهايي که مي شود فرار کرد زياد است. شايد بيشترين نقطه اي که مي شود دولت در آن حساب باز کند دستمزد است. در جامعه خيلي ها يک شبه پولدار مي شوند. سيستم پولشويي را بايد بررسي کرد. بايد ثروت ها شفاف سازي شود.
فرار مالياتي حتي در مورد آنهايي که مي ميرند هم هست. ولي خب قانون انحصار وراثت وجود دارد. ولي در جاهايي فرار مالياتي صورت مي گيرد. پس قانون ما هم مشکل دارد. يا خيلي تعدد قوانين داريم. پس قانون بايد پالايش شود.
عبدي در توضيح ادامه داد: يا قانون آن قدر کلي است که تفسير شخصي از آن مي شود. کار يکي دو تا نيست. وقتي مي خواهيم فرهنگ مالياتي را اصلاح کنيم کار زياد است. خيلي ها ثروت شان را به ثروت غير نقدي تبديل مي کنند. اينها وقتي نقد مي شود درصدي به عنوان ماليات از آنها کسر مي شود ولي چند نفر از اين دسته ماليات پرداخت مي کنند؟ مثلا فردي 10 خانه خريده 9 تا از آنها خالي است. آيا براي خانه خالي هم ماليات در نظر گرفته مي شود؟ مقوله فرهنگ ماليات خيلي سخت تر از آن است که با يک جمله به آن پاسخ داد.
عبدي در ادامه بحث خود چند سوال مطرح کرد:
فرار مالياتي چند درصد از فعاليت هاي اقتصادي را شامل مي شود؟ آيا مسئولين رقم شفافي دارند؟
چرا در بخش تجارت کنترلي بر خريد و فروش نيست؟ مشکل چيست؟ قانون يا آدمها.
چه حجم از اقتصاد ما را اقتصاد پنهان يا زير زميني تشکيل مي دهد؟
وي با بيان اينکه در کشور 60 درصد اقتصاد پنهان وجود دارد خاطرنشان کرد: اين يعني ديگر اقتصاد وجود ندارد.
چرا کنترل در اين بخش ها نيست؟ يا بايد بگوييم ضعف ساختاري داريم يا عدم کنترل و يا ضعف مديريت است يا اصلا باور نداريم. نگاه ما به مقوله ماليات اين است که آن را پول زور مي دانيم.
عبدي افزود: در بخش ماليات باور و اراده اي وجود ندارد. البته در بعضي از بخش ها نهادينه شده است و قابل تکان دادن نيست. مقوله ماليات ما را ياد اين موضوع هم مي اندازد که از کالاهايي که صادر مي شوند عوارض گمرگي مي گيريم؟ متاسفانه نگاه ما به درآمدهاي ارزي نگاه به 150 سال پيش است. نگاه ما به عوارض گمرگي هم درآمدزايي براي دولت نيست. نوعا عوارض گمرگي براي کنترل بازار واردات و صادرات است که اشخاصي به صادرتشان لطمه نخورد. در کشور ما هر درآمدي حاصل مي شود در خزانه دولت به دستمزد تبديل خواهد شد. کسي نمي آيد از فلان توليد کننده يا صادرکننده حمايت کند. حساب ها کنترل نمي شود. چون اراده و فرهنگ نيست.
وي در مورد قاچاق هم گفت: آيا واقعا مقاديري که وارد مي شوند قاچاق است و هيچ مرزباني آن را نديده است. به نظر مي رسد که اسمش قاچاق است ولي از مبادي رسمي وارد مي شود.
عبدي در مورد عدالت مالياتي نيز گفت: وقتي مي گوييم ماليات، تن قشر ضعيف مي لرزد. يعني مي دانند که کالا ها گران مي شوند. مفهوم عدالت مالياتي اينجا گم مي شود. در صورتي که بايد آن کس که پولدارتر است ماليات بيشتري دهد.
عبدي اظهارکرد: نوع تفکر اقتصادي در کشور خشن ترين تفکر اقتصاد سرمايه داري است. هر کس هر کاري مي خواهد بکند و دولت هم نظارتي نداشته باشد.
عبدي تاکيد کرد: فرهنگ و ماليات با قانون و باورها و عملکرد مسئولين گره خورده است. من با مقوله اجبار در گرفتن ماليات موافق نيستم. هيچ کس با قضيه اجبار و زور خوشش نمي آيد. ولي همه مکلف هستند که ماليات دهند. و دولت هم مکلف است که بگيرد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن