تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):حق را بگو اگر چه نابودى تو در آن باشد، زيرا كه نجات تو در آن است... تقواى ال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804257505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لزوم ساماندهي وضعيت مالکيت زمين‌هاي کشاورزي در لرستان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۰ اسفند ۱۳۹۳ (۱۰:۳۸ق.ظ)
رئيس سازمان امور اراضي کشور: لزوم ساماندهي وضعيت مالکيت زمين‌هاي کشاورزي در لرستان رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت: با توجه به اين‌که دولت از اعطاي تسهيلات به زمين‌هاي فاقد سند خودداري مي‌کند، اين امر به يک مانع براي سرمايه‌گذاري در استان تبديل شده است، لذا جذب سرمايه‌گذار در بخش کشاورزي مستلزم ساماندهي وضعيت زمين‌هاي کشاورزي است.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم‌آباد، قباد افشار در نشست خبري با اصحاب رسانه که در سالن جلسات جهادکشاورزي لرستان برگزار شد، اظهار داشت: زمين کشاورزي يک سرمايه و ثروت ملي است که بايد حفظ شود زيرا اگر خاک تخريب شود امکان جايگزيني و احياي مجدد آن وجود ندارد.
وي افزود: آب يک منبع تجديد پذير است که با روش‌هاي نوين و ابتکاري، امکان توليد مجدد و قرارگيري آن در چرخه حيات وجود دارد؛ اما شکل‌گيري يک سانتي‌متر خاک مستلزم گذشت هزاران سال است بنابراين حفاظت از خاک يک ضرورت اجتناب ناپذير است.
رئيس سازمان امور اراضي کشور عنوان کرد: ميزان بارش سالانه کشور، نزديک به 300 ميليارد متر مکعب است که از اين مقدار، 200 ميليارد مترمکعب آن به طور روان‌آب در سطح زمين جاري مي‌شود؛ برخي معتقدند که 90 درصد آب‌هاي جاري به مصرف کشاورزي مي‌رسد در حالي‌که در بسياري از موارد به ويژه در کلان‌شهرها بخش عمده آب به مصرف شرب و صنعت مي‌رسد و سهم بخش کشاورزي فقط 30 درصد است.
افشار عنوان کرد: مسئله امنيت غذايي کشور تعارف‌بردار نيست، امروز ضريب تأمين کالري براي امنيت غذايي 60درصد است يعني کشور از لحاظ امنيت غذايي مستقل نيست، به همين دليل بايد در راستاي حفظ هرچه بيشتر خاک بکوشيم؛ وقتي زمين کشاورزي به کارخانه تبديل مي‌شود و کشت‌ها جاي خود را به خشت مي‌دهند، آن زمين کشاورزي عملاً از دست رفته محسوب مي‌شود.
وي بيان کرد: در لرستان 800 هزار هکتار زمين کشاورزي وجود دارد که از اين ميزان 200 هزار هکتار زمين آبي و نزديک به 600 هزار هکتار زمين، ديم است پس بايد بر روي زمين‌هاي ديم برنامه ريزي جديدي انجام شود.
افشار با بيان اينکه متوسط بارندگي لرستان 350 ميلي‌متر است، تصريح کرد: در مناطقي با بارندگي بيش از 300 ميلي‌متر، مي‌توان با فعاليت‌هاي آبخيزداري، آبخوان‌داري و استفاده از زمين‌هاي شيب‌دار به ذخيره‌سازي آب پرداخت و با تلفيق فعاليت‌هاي باغباني با فعاليت‌هاي آبخيزداري، امکان توليد آب در استان فراهم مي‌شود.
رئيس سازمان امور اراضي کشور خاطرنشان کرد: آبي شدن حتي يک سوم از زمين‌هاي ديمي استان مي‌تواند نقش مهمي در افزايش توليد داشته باشد، در کل کشور با وجود 18 ميليون هکتار زمين کشاورزي، متوسط توليد محصولات کشاورزي پنج تن است، پس در لرستان با برخورداري از سطح قابل توجهي از زمين‌هاي کشاورزي، قابليت توليد چهار ميليون تن محصول کشاورزي را دارد ولي در حال حاضر اين رقم کمتر از دو ميليون تن است.
وي گفت: وجود دو ميليارد متر مکعب آب در استان، مي‌تواند به آبي شدن 300 هزار هکتار اراضي لرستان منجر شود و به‌تبع ميزان توليدات کشاورزي استان به دو برابر افزايش يابد؛ از طرفي منفعت آبي شدن مزارع به‌طور مستقيم به مردم برمي‌گردد زيرا درپي افزايش محصول هزينه‌هاي اوليه راه‌اندازي سيستم‌هاي نوين آبياري جبران مي‌شود.
افشار با بيان اينکه 70 درصد زمين‌هاي کشاورزي کشور سنددار نيست، تصريح کرد: با توجه به اين‌که دولت از اعطاي تسهيلات به زمين‌هاي فاقد سند خودداري مي‌کند، اين امر به يک مانع براي سرمايه‌گذاري در استان تبديل شده است، بنابراين به‌ منظور جذب سرمايه‌گذار در بخش کشاورزي بايد به سمت ساماندهي وضعيت مالکيت مردم پيش برويم.
رئيس سازمان امور اراضي کشور عنوان کرد: به دنبال اين هستيم که لايه‌هاي آب و خاک را بر مبناي عکس‌هاي دقيق هوايي و توپوگرافي منطقه بررسي کنيم تا شناخت کافي از وضعيت زمين‌ها حاصل شود.
وي خاطرنشان کرد: در استان لرستان بيش از 130 هزار کشاورز وجود دارد که اين سرمايه را بايد قدر دانست زيرا با وجود نيروهاي انساني فعال بايد لرستان، بيش از پنج ميليون تن توليد در زمينه کشاورزي داشته باشد.
افشار بيان کرد: در سال 94 به دنبال اين هستيم که در مرحله اول طرح کاداستر براي هفت ميليون هکتار زمين کشاورزي انجام شود سپس در مراحل بعد براي 10 ميليون اراضي کشاورزي نظام کاداستر و پايش و برنامه‌ريزي دقيق لحاظ شود.
وي عنوان کرد: بيش از 30 هزار هکتار از اراضي استان مورد مطالعه قرار گرفته و استعداديابي شده‌اند که امکان توسعه باغ‌هاي ديم در آن‌ها وجود دارد، اين اراضي نياز به تأمين آب ندارند فقط بايد با اقدامات آبخيزداري براي عشاير، بهره‌برداران اراضي ملي و روستائيان شبکه‌هاي منظمي تشکيل شود.
رئيس سازمان امور اراضي کشور خاطرنشان کرد: در سال 93، هشت هزار پرونده براي کاربري‌هاي غيرمجاز در محاکم قضايي تشکيل شد که سطحي معادل هفت هزار از اراضي کشاورزي را دربرگرفته بود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن