تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818762310




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سناتورهاي آمريکا نه تنها با حقوق بين الملل بلکه با قانون اساسي خود نيز آشنا نيستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۸ اسفند ۱۳۹۳ (۲۰:۳۸ب.ظ)
ظريف: سناتورهاي آمريکا نه تنها با حقوق بين الملل بلکه با قانون اساسي خود نيز آشنا نيستند ظريف گفت: نامه سناتورهاي مزبور نشان مي‌دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بين‌الملل بيگانه‌اند، بلکه حتي به طور کامل با ريزه کاري‌هاي قانون اساسي خود در مورد اختيارات رئيس جمهور آمريکا در اجراي سياست خارجي نيز آشنا نيستند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالي در خصوص نامه اخير 47 سناتور آمريکايي گفت: به اعتقاد ما اين نامه هيچ ارزش حقوقي ندارد و صرفاً يک ترفند تبليغاتي است. جالب تر اينکه در حالي که مذاکرات هنوز به نتيجه نرسيده و توافقي حاصل نشده، گروه‌هاي فشار در آمريکا آن چنان نگران شده‌اند که با توسل به شيوه‌هاي غيرمتعارف بيش از هر چيز نشان مي‌دهند که همانند نتانياهو با هر نوع توافقي مخالفند.
ظريف با اظهار تعجب از اين که چگونه ممکن است برخي نمايندگان مجلس يک کشور عليه رئيس جمهور و دولت خود به رهبران کشور ديگري نامه بنويسند، اظهار داشت که نامه سناتورهاي مزبور نشان مي‌دهد که آنها نه تنها با مقررات حقوق بين‌الملل بيگانه‌اند، بلکه حتي به طور کامل با ريزه کاري‌هاي قانون اساسي خود در مورد اختيارات رئيس جمهور آمريکا در اجراي سياست خارجي نيز آشنا نيستند.
وي افزود: اين سناتورها بايد بدانند که دنيا معادل آمريکا نيست و روابط بين‌الملل بر اساس موازين حقوق بين‌الملل و تعهدات و تکاليف بين‌المللي دولت‌ها تنظيم مي‌شود، نه بر اساس قوانين داخلي ايالات متحده. ممکن است سناتورهاي امضا کننده نامه فوق الذکر به صورت کامل آگاه نباشند که در حقوق بين‌الملل، دولت‌ها نماينده کل حاکميت و مسئول روابط خارجي کشور خود و ملزم به اجراي تعهداتي هستند که در روابط با ديگر دولت‌ها مي‌پذيرند و نمي‌توانند به بهانه مقررات داخلي از اجراي تعهدات بين‌المللي خود سرباز زنند.
وزير امور خارجه در ادامه گفت: تغيير دولت در هيچ کشوري به معناي منتفي شدن تعهدات بين‌المللي آن کشور نيست و لذا هر دولتي در آمريکا ملزم به اجراي تعهداتي است که دولت فعلي آن کشور در يک توافق احتمالي هسته‌اي پذيرا مي‌شود و اگر رئيس جمهور بعدي به تعبير سناتورهاي مزبور با يک گردش قلم تعهدات بين‌المللي ايالات متحده را منتفي کند، مرتکب نقض آشکار حقوق بين‌الملل شده است. به ويژه آنکه اين تعهدات در قالب يک قطعنامه لازم الاجراي شوراي امنيت و حاصل مذاکره و توافق با حضور پنج کشور ديگر از جمله تمامي اعضاي دائم شوراي امنيت باشد.
وي ادامه داد: خوب است اين سناتورها بدانند که بر اساس حقوق بين‌الملل، کنگره نيز در آينده نمي‌تواند مفاد توافق را تغيير دهد و بديهي است که هر اقدام کنگره در جلوگيري از اجراي توافق احتمالي دولت آمريکا به مثابه نقض تعهدات بين‌المللي آن دولت خواهد بود.
ظريف به سناتورهاي امضا کننده نامه يادآور شد که بيشترين توافقات بين‌المللي ايالات متحده در دهه‌هاي اخير از نوع توافقات اجرايي و نه معاهدات تصويب شده توسط سنا بوده و نامه اين سناتورها به معني بي اعتماد کردن دنيا به اعتبار هزاران توافق اجرايي گذشته، حال و آينده ايالات متحده است.
ظريف در پايان تأکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران با حسن نيت و اراده کامل سياسي وارد اين مذاکرات شده و ضروري است که طرف‌هاي مقابل نيز حسن نيت و اراده سياسي خود را براي رسيدن به توافق و اجراي آن به اثبات برسانند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن