تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):یک ساعت اندیشیدن در خیر و صلاح از هزار سال عبادت بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820316639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرف‌های‌مان درباره ادبیات انقلاب تناقض دارد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: حرف‌های‌مان درباره ادبیات انقلاب تناقض دارد
در مراسم پایانی جشنواره داستان انقلاب، حسین فتاحی گفت: لازم است در جشنواره داستان انقلاب از نظر شکلی و محتوایی تنوع ایجاد شود. علیرضا قزوه نیز در این مراسم گفت: در حرف‌های‌مان درباره ادبیات و شعر انقلاب تناقض داریم.
به گزارش نامه نیوز، مراسم پایانی هفتمین جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) امروز (یکشنبه، 17 اسفند) در تالار مهر حوزه هنری برگزار شد.


در ابتدای این مراسم، حسین فتاحی - دبیر هنری جشنواره - با تشکر از نویسندگانی که آثارشان را به این جشنواره ارسال کرده‌اند، گفت: 270 نویسنده از سراسر کشور داستان و رمان به جشنواره فرستادند که بدون حضور تک تک آن‌ها جشنواره برگزار نمی‌شد.

او با بیان این که هر داور بیش از 20 رمان را مطالعه کرد، گفت: هر سال حدود 300 اثر به دبیرخانه این جشنواره می‌رسد و آثاری که به مرحله نهایی راه پیدا کردند بیش‌تر از 100 اثر بودند که تقدیر یا برگزیده شدند. بنابراین حاصل این جشنواره تاکنون این بوده که بیش از 100 اثر داستانی در قالب‌های متفاوت در حوزه انقلاب نوشته شده‌اند.

فتاحی درباره جایزه داستان انقلاب توضیح داد: پایه‌گذاری جشنواره داستان انقلاب با این هدف شکل گرفت که داستان‌هایی با نگاه امروزی نسبت به انقلاب و حوادثش نوشته شود؛ با این اوصاف به این هدف اولیه رسیده‌ایم اما این پایان کار نیست و هنوز باید در این مسیر حرکت کنیم.

این نویسنده با بیان این‌که وقتش رسیده مضامین تازه‌تر و متنوع‌تری را به داستان‌ها وارد کنیم، ادامه داد: باید دقت کنیم که درجا نزنیم و روی یک پله نایستیم. حالا که به این هدف اولیه رسیده‌ایم، باید حرکت‌های جدیدی را رقم بزنیم. نویسندگان باید توجه کنند که انقلاب، فضاها و مضامین گسترده‌ای دارد؛ تاثیر انقلاب بر خانواده ها، تاثیر انقلاب بر کشورهای دیگر، فضاهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی پس از انقلاب و بسیاری مضامین دیگر هستند که تاکنون کم‌تر در داستان‌ها به آن‌ها پرداخته شده و می‌توانند سوژه نگارش شوند.

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب با تاکید بر این‌که پتانسیل ادبیات ما بیش‌تر از چیزی است که تاکنون در این زمینه دیده‌ایم، افزود: از سوی دیگر، مسئولان برگزاری جشنواره نیز باید این فضا را از یکنواختی خارج کرده و در روند اجرایی آن تنوع ایجاد کنند. از مهم‌ترین بحث‌های داوری این بود که بعد از گذشت هفت دوره، حالا لازم است اتفاق جدیدی در آن بیفتد. یکی از این کارها می‌تواند این باشد که جشنواره به سالی یک بار متمرکز نباشد بلکه در طول سال نیز همکاری و همفکری با نویسندگان وجود داشته باشد.

علیرضا قزوه – مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری - نیز در این مراسم با یادکردی از امیرحسین فردی و محمود گلابدره‌ای که در حوزه ادبیات داستانی انقلاب فعالیت داشته‌اند گفت: وقتی انقلاب‌مان را با مصر مقایسه می‌کنیم می‌فهمیم که باید قدر آن را بدانیم زیرا که امروز اخوانی‌هایی که انقلاب کردند در زندان هستند و کسی که جلو انقلاب مصر ایستاد آزاد است.

او در ادامه با بیان این‌که هنوز خیلی از اسناد انقلاب وجود دارد که روایت نشده به نویسندگان و کارکنان حوزه ادبیات حوزه هنری توصیه کرد از این اسناد برای نگارش داستان و رمان استفاده کنند.

قزوه همچنین با بیان این‌که در مسیر حرکت ادبیات انقلاب باید تعریف‌ها را بر مبنای علمی بنا نهاد اظهار کرد: متاسفانه در فضای امروز جامعه جهانی طوری شده است که برای اثبات یک نظریه باید مهر اسامی بزرگ غربی پای آن باشد. بنابراین ما هم باید در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی نظریه‌پردازی کنیم که متاسفانه فعلا کسی را نداریم.

او با بیان این‌که در حوزه ادبیات داستانی و شعر انقلاب در بین فعالان این حوزه تناقض وجود دارد گفت: هنوز در این حوزه‌ها به یک نظر مشخص نرسیده‌ایم و در حرف‌های‌مان درباره ادبیات و شعر انقلاب تناقض داریم. مثلا من می‌گویم وضع شعر انقلاب خوب است اما دوست دیگری که شاید 10 سال است هیچ اتفاقی در شعر او نیفتاده است می‌گوید وضع شعر انقلاب بد است؛ در حالی که نباید این‌گونه باشد و ما باید به حرف واحدی در این زمینه برسیم. باید دانشگاه‌ها را به عنوان پشتوانه ادبیات انقلاب جدی بگیریم و فعالیت‌های استانی را رصد کنیم.

قزوه همچنین در انتقاد به برخی از کارکنان و فعالان ادبیات و هنر در حوزه هنری اظهار کرد: در گذشته افرادی مثل سیدحسن حسینی و قیصر امین‌پور در این‌جا فعالیت داشتند اما کسانی که جای این بزرگان را در حوزه گرفته‌اند بیشتر وقت تلف می‌کنند و کار نمی‌کنند.

در بخش دیگری از این مراسم حجت‌الاسلام فخرزاده - مدیر دفتر منابع انقلاب حوزه هنری - اعلام آمادگی کرد که این دفتر می‌تواند در حد توان اطلاعات موجود را در زمینه انقلاب و افراد مرتبط با آن در اختیار هنرمندان و محققان قرار دهد.

او با تاکید بر این‌که باید برای فعالیت در حوزه ادبیات داستانی و رشد آن منابع و اسناد در اختیار نویسندگان قرار گیرد اظهار کرد: زمانی که از مرحوم نادر ابراهیمی خواسته شد رمانی درباره زندگی امام (ره) بنویسد او تا یک سال از ما منابع تحقیقاتی می خواست که پس از آن توانست کتاب «سه دیدار» را بنویسد.

***

برگزیدگان جشنواره داستان انقلاب (جایزه امیرحسین فردی) به شرح زیر معرفی شد:

بخش رمان بزرگسال

در این بخش هیات داوران هیچ اثری را حائز رتبه اول ندانست.

رمان «انگ تی لم» نوشته میثم امیری حائز رتبه دوم شد و لوح تقدیر و مبلغ 7 میلیون تومان به نویسنده آن اهدا شد. همچنین رمان «دخیل هفتم» نوشته محمد رودگر در این بخش حائز رتبه سوم شد و علاوه بر لوح تقدیر، 5 میلیون تومان به نویسنده آن اهدا شد.

بخش رمان نوجوان

در این بخش رمان «ظلمت سپید» نوشته سجاد خالقی اثر برگزیده شد و علاوه بر لوح تقدیر، 5 میلیون تومان به نویسنده آن اهدا شد.

رتبه دوم به رمان «به هم رسیدن میانسی» نوشته مهدی کرد فیروزجایی رسید که به نویسنده این کتاب نیز مبلغ 4 میلیون تومان اهدا شد و رمان «زمستان بی‌شازده» نوشته فاطمه نفری به عنوان رتبه سوم، لوح تقدیر و 3 میلیون تومان دریافت کرد.

بخش داستان کوتاه بزرگسال

در این بخش کتاب‌های «موشرابی» نوشته معصومه حسینی، «هارباد» نوشته احسان غدیری و «اسد» نوشته محمدسعید احمدزاده تقدیر شدند و به هرکدام یک میلیون تومان جایزه اهدا شد.

در این بخش هیچ داستانی حائز رتبه برگزیده معرفی نشد.

بخش داستان کوتاه نوجوان

در این بخش داستان «رضا بدلی» نوشته رفیع افتخار، «دختر شاه پریون» نوشته رقیه سادات صفری و داستان «هنوز بی قرار نگاهت هستم» نوشته زینب امامی تقدیر شدند و به نویسندگان هرکدام از این داستان‌ها یک میلیون تومان اهدا شد. در این بخش نیز اثری به عنوان برگزیده معرفی نشد.



منبع: ایسنا


۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن