تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):برای انسان عیب نیست که حقش تاخیر افتد، عیب آن است که چیزی را که حقش نیست بگیرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804060952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آمریکا برای مبارزه علیه داعش نیازمند کمک ایران است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: آمریکا برای مبارزه علیه داعش نیازمند کمک ایران است
روزنامه نیویورک تایمز با تحلیل عملکرد و همکاری دو کشور قدرتمند ایران و آمریکا برای مقابله با گروه داعش، مدعی شده است که اوباما بیشتر از همیشه بر نیروی نظامی و اطلاعاتی ایران حساب باز کرده و در جنگ علیه داعش، وابستگی خود را بر روی این کشور افزایش داده است.
آفتاب- سرویس بین‌الملل: طی روزهای اخیر، اوباما بیشتر از هر زمان دیگری تحت فشار کنگره آمریکا با اکثریت جمهوری‌خواه قرار گرفته است. پس از ناکامی که سخنرانی نتانیاهو در کنگره برای جمهوری‌خواهان به ارمغان آورد، آنها درتلاشند با افزایش فشار سیاسی بر دولت این کشور، بتوانند بر چند و چون توافق با ایران تسلط داشته باشند و مطالبات خود را در مفاد توافقنامه‌ای که کنترل ضریب احتمالش دیگر از کنترل آنها خارج است، بگنجانند.


به گزارش «آفتاب»، خرداد ماه سال جاری، برخی مقامات ایران همزمان با رشد قدرت داعش در منطقه صریحا اعلام کرد که برای مبارزه با این گروه تروریستی حاضر است با آمریکا همکاری کند و حالا یک سال پس از آن روزنامه نیویورک تایمز با تحلیل عملکرد و همکاری دو کشور قدرتمند ایران و آمریکا برای مقابله با گروه داعش، مدعی شده است که اوباما بیشتر از همیشه بر نیروی نظامی  و اطلاعاتی ایران حساب باز کرده و در جنگ علیه داعش، وابستگی خود را بر روی این کشور افزایش داده است.


البته پیش از این روزنامه گاردین، طی گزاری مدعی شد که حمله آمریکا به سوریه برای مقابله با گروه داعش با مانع شکاف اطلاعاتی روبروست و واشنگتن نمی‌تواند برای حمله به داعش در سوریه به ناوگان هواپیماهای بدون سرنشین خود تکیه کند.


مقام‌های آمریکایی در شرایطی طرح حمله به مواضع داعش در سوریه را مورد بررسی قرار داده‌اند که به نظر می‌رسد حمله آمریکا به سوریه برای مقابله با داعش با شکاف اطلاعاتی روبه‌رو بوده و دولت باراک اوباما قادر نیست تنها به ناوگان پهپادهای نظامی خود برای حمله به داعش تکیه کند.


ایران به سبب اتحاد نظامی و اطلاعاتی با سوریه و حضور مستقیم متحدینش همانند حزب‌الله لبنان، در دو سال اخیر در تحولات امنیتی سوریه اطلاعات امنیتی و نظامی بسیار گسترده‌ای درباره داعش دارد. به تعبییر دیگر ایران پس از خود سوریه مهمترین کشور قابل اتکا در حوزه اطلاعاتی و شناسایی مواضع داعش در سوریه می‌باشد. با این وجود امریکا برای به دست آوردن اطلاعات و شناسایی دقیق مواضع داعش در سوریه به ایران نیازمند هست. ضمن آنکه آمریکایی‌ها برای هماهنگ شدن با دولت سوریه برای حمله نظامی به مواضع داعش در خاک این کشور نیازمند وساطت و جلب نظر ایران خواهند بود.


فاعلیت ایران بر مواضع ضد داعش در نتیجه، بسیاری از کار شناسان امنیت ملی آمریکایی بر این باورند که حضور ایران در عراق به عراقی‌ها کمک کرده تا خطوط خود را در مقابل پیشروی داعش محافظت کنند، تا زمانی که کار آموزش نیروهای ارتش عراق ـ که آمریکا مشغول آن است ـ به پایان برسد.


ولی نصر، مشاور ویژه سابق اوباما و رئیس فعلی دانشکده مطالعات عالی بین‌المللی در دانشگاه جانز هاپکینز در این رابطه می‌گوید: «تنها راهی که دولت اوباما بر اساس آن می‌تواند استراتژی خود را پیش ببرد، پذیرش ضمنی این موضوع است که ایرانی ها بیشتر وزن کار را به دوش بگیرند و در نبردهای زمینی به پیروزی دست یابند... موفقیت استراتژی نظامی آمریکا در عراق تاکنون تا حد زیادی مرهون ایران بوده است.»


این ایران بود که در ماه اوت گذشته، با بسیج کردن گروه‌های نظامی شیعه،  توانست محاصره شهر «آمرلی» را بشکند. در جریان آن عملیات، جنگنده‌های آمریکایی با بمباران هوایی مواضع داعش به حمایت از نیروهای زمینی پرداختند.


در همان زمان، مقامات دولت آمریکا اشاره کردند که در عملیات آزادسازی آمرلی، هماهنگی و همکاری واشنگتن با متحدان خود، یعنی واحدهای ارتش عراق و نیروهای کرد بوده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید: «از سوی ما هیچ گونه هماهنگی با گروه های نظامی شیعه انجام نشد. این کار توسط نیروهای امنیتی عراق انجام گرفت.»


در ماه نوامبر نیز این نیروهای ایرانی سپاه قدس بودند که در عملیات آزادسازی شهر «بیجی» از دست داعش و شکستن محاصره یک پالایشگاه نفت در نزدیکی این شهر، از نیروهای نظامی شیعه و نیروهای امنیتی عراق پشتیبانی کردند.


افزون بر این، باید اشاره کرد که به گفته دیپلمات‌های آمریکایی و نیز برخی دیپلمات‌های کشورهای منطقه، تابستان امسال و زمانی که نیروهای داعش موصل را به تصرف درآورده و قصد خود را حمله به اربیل قرار داده بودند، سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس با دو هواپیما پر از تسلیحات و تدارکات نظامی به اربیل رفت تا به نیروهای کرد کمک برساند. به گفته این دیپلمات‌ها، همین کمک‌های ایران سبب تقویت خط دفاعی اربیل شد.


اکنون نیز در جریان عملیات آزادسازی تکریت، دو سوم از مجموع ۳۰ هزار نیروی حاضر در عملیات را گروه های مسلح شیعه تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود که فرماندهی این عملیات را نیز فرمانده نیروهای قدس سپاه پاسداران بر عهده دارد.


موافقان و مخالفان حضور نیروهای شیعه برای مقابله با داعش به هر حال، حتی اگر آمریکا مستقیم در عملیات تکریت حضور و مداخله نداشته باشد، باز هم از تلاش‌های ایران برای بازپس‌گیری این شهر از داعش نفع می برد. ژنرال مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، روز سه شنبه در جریان جلسه‌ای در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت، حضور نیروهای شیعه تحت حمایت ایران در تکریت، می تواند امری مثبت به شمار رود. با وجود این، نمایندگان جمهوری خواه کنگره هشدار می دهند در پی عملیات تکریت، نفوذ ایران در عراق می‌تواند بیش از پیش افزایش یابد. سناتور جان مک کین در این زمینه می‌گوید: «ما نیز در هدف اوباما برای شکست دادن داعش شریکیم؛ اما موفقیت در این مأموریت از طریق تسلیم شدن در مقابل جاه‌طلبی‌های ایران برای دستیابی به برتری منطقه‌ای حاصل نخواهد شد.»


لاندون شرودر، تحلیلگر اطلاعاتی که در زمان سقوط موصل در عراق حضور داشت، اشاره می‌کند که ایران هم اکنون نیز از طریق دولت عراق ـ که متحد نزدیکش به شمار می‌‌رود ـ در این کشور نفوذ دارد. وی می‌گوید: «تا این مقطع، هر که تحولات عراق را رصد می‌کند، باید بداند که ایران، پرنفوذترین کشور در عراق است؛ هرچند این امر برای آمریکایی که پول و نیروی انسانی زیادی در عراق از دست داده ناخوشایند است، واقعیت دارد.»


شرودر می‌گوید در حال حاضر، تنها نیرویی که قادر است نیروهای مسلح کرد، ارتش عراق و نیروهای مسلح شیعه را علیه داعش با یکدیگر متحد کند، ایران است.




تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 91]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن