تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا شما را به چيزى با فضيلت‏تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاه نكنم؟ آن چيز اصلا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805545434




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفر گورهای عمیق در مزارع و رودخانه ها/ ایجاد شهرکهای شن و ماسه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: مهر بررسی می کند؛
حفر گورهای عمیق در مزارع و رودخانه ها/ ایجاد شهرکهای شن و ماسه

برداشت شن و ماسه از رودخانه


شناسهٔ خبر: 2513509 یکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۴۸
استانها > مازندران

ساری - برداشتهای بی رویه از بستر رودخانه، معادن و خاکهای کشاورزی مازندران، فاجعه حفره ای، ماندابی و گورهای دسته جمعی را در این عرصه ها ایجاد کرده است. به گزارش خبرنگار مهر، برداشت بی رویه و بی ضابطه شن و ماسه از بستر رودخانه ها و حتی مزارع ، عامل بروز فجایع زیست محیطی جبران ناپذیر است .برخورداری از یک شهرک شن و ماسه تا حد زیادی مشکلات را برطرف می کند، موضوعی که در مازندران مورد توجه و مقابله با برداشتهای غیرمجاز نیز در دستور کار قرار گرفته است .دادستان مرکز مازندران در گفتگو با مهر اعلام کرد: چندسالی است که دستگاه قضایی برای موضوعات مختلف شعباتی ایجاد کرده است و در حوزه منابع طبیعی قضات خاصی وجود دارد. حجت الاسلام اسدالله جعفری با عنوان اینکه  نیاز استان در سال ۹۴ حدود ۱۸ میلیون مترمکعب شن و ماسه و مصالح در بخش های مختلف عمرانی، شهری، مسکن است گفت: حتما باید نیاز، شهرستان به شهرستان مشخص شود زیرا برداشتهای برخی مناطق از خط قرمزها عبور کرده و در برخی مناطق برداشت ها کمتر بوده است. وی با بیان اینکه نیاز ما در سال ۹۳ حدود ۱۵ میلیون متر مکعب بود، گفت: این درحالیست که برای ۵ میلیون مترمکعب مجوز صادر می شود ولی باید با یک اطلاعات وآمار دقیق مجوز صادر شود زیرا برخی آمارها غیرواقعی است.
کارخانه تولید شن و ماسه
وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در حوزه سرمایه گذاری حمایت خوبی دارد گفت: پدیده برداشت غیرمجاز شن و ماسه و تضییع حقوق بیت المال از جمله مشکلات است. حجت الاسلام جعفری تاکید کرد: باید ساز و کارهای لازم برای تامین مصالح مورد نیاز استان صورت گیرد تا جلوی برداشت غیرمجاز گرفته شود. دادستان مرکز مازندران ادامه داد: برداشت رودخانه ای از اهمیت ویژه ای برای ما برخوردار است زیرا زمینهای کشاورزی در حال تبدیل و تغییر کاربری اراضی است و باید همه بر اساس قانون برای برخورد با پدیده برداشت غیرمجاز عمل کنند. شهرکهای شن و ماسه در مازندران ایجاد می شودوی گفت: در شورای حفظ حقوق بیت المال به این نتیجه رسیدیم که در هر شهرستانی به تناسب نیاز منطقه، شهرکهای شن و ماسه ایجاد شود و ۱۱ شهرستان جانمایی شد که در دو شهرستان ساری و نوشهر در سال آینده بصورت پایلوت اجرایی می شود. وی گفت: همه شرکتهای شن و ماسه با مجوز اخذ شده در این شهرکها فعال می شود زیرا اکنون یکی از مشکلات موجود فعالیت دلالهای شن و ماسه است که سبب افزایش کاذب قیمتها می شود. داریوش هندویی رئیس خانه صنعت و معدن مازندران نیز با بیان اینکه بخش معدن مظلوم واقع شده است گفت: در چهار اقلیم مازندران معدن وجود دارد و بزرگترین معادن ما در دریا است و کافی است مواد معدنی از آن استحصال شود. در عین حال محمد محمدپور عمران، مدیرکل سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران، در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام کرد: برداشت ۹.۵ میلیون متر مکعب در حوزه واریزه کوهی و ۱۰ میلیون مترمکعب در حوزه منابع آبرفتی مجوز نیاز است و باید برداشت ها ساماندهی شود.
کارخانه تولید شن و ماسه
جلوی تخریب ۵۰ ساله دماوند را گرفتیموی بیان داشت: با قاطعیتی که دستگاه قضا دارد در حوزه دماوند با توافقی که صورت گرفته، بیش از ۱۰ معدن غیرمجاز را بستیم و با توافقی که با پیمانکار انجام دادیم، جلوی تخریب ۵۰ ساله دماوند را گرفتیم. وی با بیان اینکه از فعالیت همه معادن جلوگیری نمی شود گفت: برداشتهای غیرمجاز توسط هر کسی که باشد، باید جلوگیری شود و کسی نباید جلوی قانون استنباط های خود را اعمال کند. مدیرکل صنعت و معدن مازندران یادآور شد: در اغلب پروژه های عمرانی باید مخلوط مناسبی داشته باشیم و باید از معادن کوهی استفاده شود زیرا میزان خاک موجود در آن کم است. برداشت خاک، گورهای دسته جمعی در مزارع ایجاد کرده استوی یادآور شد: برداشت خاک از زمینهای کشاورزی بلا و فاجعه ای بر سر اراضی ما آورده و گورهای دسته جمعی ایجاد شده است.
کارخانه تولید شن و ماسه
وی گفت: این درحالیست که میزان برداشت از رودخانه نباید از سد تالوگ عبور کند زیرا تبدیل به مانداب و مرداب می شود و علاقمندیم که مردم و سازمانهای مردم نهاد کمک کرده تا از منابع طبیعی حفاظت شود. وی با بیان اینکه در کشور سیرالئون گارد حفاظت رودخانه ها تشکیل شده است گفت: به این امر در کشور ما بی توجهی شده است. همچنین محمدابراهیم یخکشی مدیرعامل آب منطقه ای مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: تامین مصالح عمرانی از مشکلات استان است زیرا رودخانه ها مجرای آب هستند و رفتارشناسی رودخانه باید در قالب علم مهندسی رودخانه بررسی شود. آسیب برداشتهای غیرمجاز به بستر رودخانه هاوی با بیان اینکه اگر دخالت در رژیم رودخانه کنیم، رودخانه سعی می کند مسیر خود را طی کند و به تعادل برسد گفت: برداشت های غیرمجاز آسیب های جدی به بستر رودخانه وارد می کنند. وی تاکید کرد: اینکه رودخانه معدن باشد و بعنوان برداشت مصالح مورد استفاده قرار گیرد درست نیست، مگر آنجاییکه بار اضافی است که با تشخیص مدیر رودخانه باید برداشت انجام شود. یخکشی عنوان کرد: در جاییکه می خواهیم از رودخانه برداشت کنیم به اندازه بار و آورد تجدید پذیر برداشت کنیم و در غیرآنصورت سبب تخریب می شود. وی تخریب پل ها، زمینهای حاشیه و بستر رودخانه را از جمله آثار و پیامدها برشمرد و گفت: سیاستگذاری و ارائه راهکار باید مورد توجه قرار گیرد و در بحث مصالح نگاهی به شرایط مختلف داشته باشیم و لازم است سناریوی دیگری را مورد توجه قرار دهیم و حتی اگر لازم باشد منابع را از خارج از استان تامین کنیم. کمال علیپور دبیر مجمع نمایندگان مازندران نیز گفت: یکی از موضوعاتی که در زمینه مصالح ساختمانی وجود دارد، مصالح ساختمانی مرغوب است زیرا با جان انسان سرو کار دارد. معادن کوهی مرغوبیت ندارندوی بیان داشت: معادن کوهی ما هم مرغوبیت کافی ندارد و هم خاک مصالح که برای پروژه های عمرانی استفاده می شود زیاد است.
کارخانه تولید شن و ماسه
علیپور ادامه داد: نظارت در استان مازندران در زمینه برداشت ها از معادن ضعیف است و وقتی امروز یک تنه معادن رودخانه ای را تعطیل می کنیم، باید فکری برای اشتغال کرد. وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در استان ۲۲ درصد است گفت: وقتی معادن را تعطیل می کنیم آیا فکری برای اشتغال کرده ایم یا برای ساماندهی معادن برنامه ریزی کرده ایم. وی تاکید کرد: برداشت بی رویه از رودخانه باید جلوگیری شود و اگر بخواهیم بهترین مصالح را استفاده کنیم و به حوضچه های آب روان در معادن کوهی باید توجه شود.
کارخانه تولید شن و ماسه
مدیرعامل بنیاد توسعه پایدار ایران نیز گفت: در کشور یک حلقه معیوب و مرگ وجود دارد که ریشه مشکلات را عمیق تر می کند. کوروش برارپور با بیان اینکه در جامعه جهانی تخریب محیط زیست ناشی از رشد جمعیت، فناوری و تغییر الگوی مصرف است گفت: اما در ایران دلیل چهارمی با عنوان سوء مدیریت و قانونگذاری از دیگر عوامل تخریب طبیعت به شمار می رود. به گزارش مهر، در کنار تلاش دستگاههای مختلف برای جلوگیری از برداشت های غیرمجاز شن و ماسه، آیا وقت آن نرسیده که با تشکیل و استفاده از ظرفیت سازمانهای مردم نهاد برای مبارزه با برداشت های غیرمجاز اقدام تا از عمق فاجعه در گوشه و کنار استان جلوگیری شود.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 158]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن