محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830920284
علل گرايش انسان به دين چيست؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
پرسمان دینی؛
علل گرايش انسان به دين چيست؟
در جهان بيني اسلامي اعتقاد به خداوند و اعتماد به روش و برنامه هايي كه پروردگارش براي او ترسيم كرده، يكي از مهمترين اقتضائات ذاتي و سرچشمه گرفته از سرشت انساني دانسته شده است.
به گزارش سرویس دینی جام نیوز، علل گرايش انسان به دين يكي از پرسش هاي مطرح در «فلسفه دين» و «كلام جديد» است و انديشمندان رشته هاي مختلف علمي از قبيل جامعه شناسي، روان شناسي، مردم شناسي و تاريخ اديان در غرب در اين رابطه تحت عنوان «منشأ دين» بحث كرده اند و در پاسخ آن نظريات مختلف ارائه شده است. بنابر نظر آگوست كنت، منشأ دين، جهل علمي بشر است يعني بشر دوست داشت كه حوادث طبيعي را تبيين كند، ولي چون فاقد رشد علمي بوده به تبيين هاي ديني روي آورد(1). و كارل ماركس معتقد است كه دين، گرايش ذاتي سرشت بشري نيست، بلكه محصول مقتضيات خاص اجتماعي است(2). او دين را ساخته دست قدرتمندان در جهت چپاول محرومان مي شناسد و گاه آن را نوعي رفتار دفاعي از ناحيه محرومان جهت توجيه و تحمل وضع موجود و به اميد بهشت موعود ميداند و گاه دين را محصول ناداني انسان در برابر طبيعت محسوب مي كند(3). بنابراين طبق اعتقاد او انسان دين را مي سازد تا وضع موجود نامطلوب را غير واقع بينانه توجيه كند يا در مسير چپاول محرومان از آن مزد بگيرد و يا ناداني را به طور موقت برطرف سازد. البته در اين باره نظريات ديگري هم مطرح گشته كه ما به طولانی نشدن نوشتار فقط به نقل آن دو نظريه اكتفا كرده و به صورت مختصر نيز به نقد و بررسي آنها پرداخته و در ادامه نظريه دين اسلام درباره خاستگاه و منشاء دين را تبيين و بررسي مي نماييم. در نقد ديدگاه آگوست كنت مي توان گفت: دين را نمي توان مولود جهل افراد دانست، زيرا در اين صورت، با آگاه شدن مردم و كشف علل و اسباب پديده ها به موازات پيشرفت علم، دين بايد به طور كلي از بين برود، همان طور كه با آمدن چراغ، ظلمت از بين مي رود و نبايد در ميان طبقات علما و انديشمندان، دينداري وجود داشته باشد. در حالي كه ما مي بينيم، انديشمندان بسياري ديندارند و حتي شايد بتوان گفت كه عالم ترين آنها در هر زماني به ويژه در زمان ما ديندار هستند. به عنوان نمونه، انيشتين يك شخص معتقد به دين و مذهب بود. ماكس پلانك، ويليام جيمز، داروين و امثال اينها جزو دانشمندان بزرگ و ديندار بوده اند. به ويژه داروين عليرغم تكفيرهاي شديدي كه كليسا نسبت به او روا داشت. ولي تا آخر عمر به خداي يگانه، مؤمن و معتقد باقي ماند(4). در نقد ديدگاه ماركس مي توان گفت كه با مطالعه و بررسي متون آسماني به دست مي آيد كه اين اديان در بردارنده مضامين ظلم ستيزانه و انقلابياند و علت اصلي مخالفت جباران و ظالمان با دين، حفظ موقعيت خود بوده است افزون بر آنكه بيشتر پيروان اديان حق، محرومان و مستضعفان بوده اند كه همواره با ستمگران و استثمارگران به مبارزه برخاسته اند. بنابراين احتمال اختراع دين از سوي استثمارگران براي حفظ منابع قدرت و نيز از طرف مستمندان و ضعيفان براي حفظ وضع موجود منتفي است.
افزون بر آنكه نمي توان از ارزيابي و عملكرد رفتار دينداران، نفي و اثبات دين را نتيجه گرفت. او با غفلت از جنبه ها و ويژگي هاي مثبت دينداران، فقط از نظر سياسي و مقاصد ايدئولوژيك به دين نگريسته و حكم منطقه و عصري خاص را بر ديگر زمان ها و مكان ها بار كرده است.(5)
فطري بودن گرايش به دين
در جهان بيني اسلامي اعتقاد به خداوند و اعتماد به روش و برنامه هايي كه پروردگارش براي او ترسيم كرده، يكي از مهمترين اقتضائات ذاتي و سرچشمه گرفته از سرشت انساني دانسته شده است(6). يعني هر فردي از افراد انسان، هرگاه به خود واگذار شود و فطرت او از پيرايه هاي علمي و فشار عوامل خارجي رهايي يابد، متوجه نيرويي توانا و مقتدر و مافوق قدرت هاي مادي و محسوس مي شود و خود را با علم حضوري مقهور و مملوك خدايي مي داند كه مبدأ و سرانجام انسان است. خالقي كه از روح نامتناهي خود در انسان دميده و شخصيت او را به گونه اي ساخته كه جز به پروردگار و مبدأ نامتناهي و غير محدود كه تدبير او را هم در دست دارد، تكيه و اعتماد نداشته باشد، و چنين گرايش دروني، انسان را به تلاش پيگير براي نزديك شدن به خدا و هدف نهايي فرا خوانده، كمال و سعادت خويش را در تقرب به او مي جويد و به اقتضاي همان فطرت و سرشت انساني يگانه راه رسيدن به مقصود و دست يابي به كمال انساني را تبعيت از شريعت و روشي مي داند كه خدا و مدير آفرينش هماهنگ با نيازها و استعدادهاي انسان براي او ابلاغ و ارائه كرده است به تعبير ديگر، فقط گرايش به خدا فطري نيست. بلكه همه دين و از جمله شريعت و احكامي كه خدا براي انسان انشا و ابلاغ كرده نيز فطري است. چرا كه اين احكام و دستورها مبتني بر مصالح و استعدادها و نيازهاي واقعي و خلقتي انسان و ابزاري براي تعالي او است. چنانكه خداوند نيز در قرآن پذيرش دين را فطري و بر طبق مقتضاي آفرينش انسان معرفي ميكند: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا لَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ ؛ پس روى خود را با گرايش تمام به حق به سوى اين دين كن با همان سرشتى كه خدا مردم را بر آن سرشته است آفرينش خداى تغييرپذير نيست اين است همان دين پايدار ولى بيشتر مردم نمى دانند(7). در احاديث نيز گاه دين و گاهي اسلام مصداق فطرت دانسته شده است براي مثال وقتي عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) تفسير آيه فطرت را پرسيده و گفت: «ما تلك الفطرة» مراد از فطرت در آيه چيست؟ حضرت در پاسخ فرمود: «هي الاسلام» مراد اسلام است(8). در حديثي از پيامبر وارد شده است كه مقصود از فطرتي كه در آيه فطرت آمده، دين خدا است(9). در تفسير اين گونه احاديث بايد گفت دين شامل عقايد، اعمال و اخلاق است. بنابراين فطري بودن دين به فطري بودن اين سه بُعد دين باز مي گردد. علامه طباطبايي بعد از آن كه دين را روش زندگي و راه رسيدن انسان به سعادت مي داند، آفرينش انسان را به گونهاي معرفي مي كند كه زمينه ها و ابزار سلوك به سوي اين سعادت در وجود او هست(10). و در جايي ديگر مي فرمايد: روشن شد كه لازم است دين (اصولي علمي و قوانين و روش هايي كه سعادت انسان را تضمين مي كند) با اقتضاها و آفرينش انسان هماهنگي داشته باشد و تشريع بر فطرت و تكوين انطباق دشته باشد و معناي آيه شريفه همين است(11). بنابراين بر خلاف همه نظريات ساختگي، عامل گرايش به دين و خدا به درون آفرينش و اقتضاهاي وجودي و تكويني او بر مي گردد. انسان ها همگي ذاتا و به حسب سرشت، دل در گرو خدا و شريعت و راهنمايي و هدايت او دارند. در ايشان جذبه و عامل مهمي است كه آنان را به پرستش معبود و تكيه بر او مي خواند و نسخهی هدايت بخش و شريعت را يگانه راه هماهنگ با استعدادها و نيازهاي خود مي يابد و سعادت و رسيدن به سرانجام نيكو را در تبعيت او معرفي مي كند. البته افزون بر مبناي خلقتي انسان و توجه و بازشناسي بعد روحاني و مجرد او كه نامحدود بودن بينش ها و گرايش ها را اثبات و ميل و كشش او به سوي خداي نامتناهي و هدايتگر و تدبير كننده انسان را اقتضا ميكند راه ها و ادله اي ديگر براي فطري بودن دين وجود دارد كه به خاطر رعايت اختصار از ذكر آنها خودداري مي كنيم.
پی نوشت ها:
1. عليرضا قائمي نيا، درآمدي بر منشأ دين.
2. ملكم هميلتون، جامعه شناسي دين، ترجمه محسن ثلاثي، تهران: انتشارات تبيان، ص 23، چاپ اول، 1377، ص 145.
3. همان، ص 142.
4. ر.ك: مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 2، تهران: صدرا 13720، ص 556 ـ 567 و محمدتقي مصباح يزدي، آموزش عقايد، ج 1 ـ 2، تهران: مركز چاپ و نشر سازمان تبليغات، 1370، ص 128 ـ 120.
5. ملكم هميلتون، همان ص 147 ـ 148.
6. ر.ك: مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 6، تهران انتشارات صدرا، 1375، ص 935.
7. روم : 30.
8. محمد كليني، اصول كافي، ج 4، تهران: دارالكتب الاسلاميه، چاپ دوم، 1389 ق، ص 12.
9. جلال الدين سيوطي، الدرالمنثور في التفسيرالماثور، ج 5، بيروت: دارالفكر، 1414 ق، ص 155.
10. محمدحسين طباطبايي، تفسيرالميزان، ج 16، قم: اسماعيليان، بيتا، ص 178.
11. همان، ص 193.
۱۴/۱۲/۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]
صفحات پیشنهادی
فیلم دینی فیلمی است كه انسانیت را ترویج دهد
بازیگر فیلم محمد رسول الله فیلم دینی فیلمی است كه انسانیت را ترویج دهد علیرضا شجاع نوری معتقد است كه اگر فیلم ساز فیلمی بسازد كه انسانیت را ترویج دهد و اخلاقیات را زیر پا نگذارد و تاثیر خوبی روی بیننده بگذارد حتما شاهد یك فیلم دینی هستیم به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگ- مفتی اعظم الازهر خواستار آشتی میان گرایش های مختلف دین اسلام شد
مفتی اعظم الازهر خواستار آشتی میان گرایش های مختلف دین اسلام شد تهران - ایرنا – مفتی اعظم دانشگاه الازهر مصر خواستار برگزاری نشستی در راستای آشتی و تقریب گرایش ها و مذاهب مختلف دین مبین اسلام شد به گزارش پایگاه خبری ورلد بولتن شیخ احمد الطیب روز گذشته یکشنبه در نشستی که بدرخواست مفتی اعظم الازهر از گرایش های مختلف دین اسلام
درخواست مفتی اعظم الازهر از گرایش های مختلف دین اسلام بین الملل > خاورمیانه - ایرنا نوشت مفتی اعظم دانشگاه الازهر مصر خواستار برگزاری نشستی در راستای آشتی و تقریب گرایش ها و مذاهب مختلف دین مبین اسلام شد به گزارش پایگاه خبری ورلد بولتن شیخ احمد الطیب روز گذشتهتفاوت روانشناسی دینی و غربی در چیست؟
چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۳۷ یک کارشناس امور دینی جایگاه روانشناسی دینی را در مقابل روانشناسی غربی در جامعه مهم دانست وی گفت تکیه اصلی روانشناسی دینی بر مبانی اسلام است که افراد به روانشناس دینی به دلیل محور بودن دین بر موضوعات مراجعه میکنند و پاسخ درستی از روانشناس دریا- توجه به فرایض دینی و مذهبی زمینه رشد و کمال انسان را فراهم می کند
امام جمعه نایین توجه به فرایض دینی و مذهبی زمینه رشد و کمال انسان را فراهم می کند نایین اصفهان-ایرنا-امام جمعه نایین گفت توجه به فرایض دینی و مذهبی بویژه نماز زمینه رشد و کمال انسان را فراهم می کند به گزارش ایرنا سید علی سجادی روز چهار شنبه درجلسه ستاد قامه نماز نایین گفت اقنقش والدین هلی کوپتری چیست؟
اصطلاح والدین هل کوپتری نقش والدین هلی کوپتری چیست باید به فرزندان مان اجازه دهیم تا با برخی از پیامدهای طبیعی و معمول در زندگی مواجه شوند بنابراین در موقعیتها و شرایطی که والدین مداخله نمی کنند بچه ها با پیامدهای طبیعی و معمول مواجه و رو به رو می شوند رسول اكرم صلى اللهفیلمی كه انسانیت را ترویج دهد، فیلم دینی است
بازیگر فیلم محمد رسول الله فیلمی كه انسانیت را ترویج دهد فیلم دینی است علیرضا شجاع نوری معتقد است كه اگر فیلم ساز فیلمی بسازد كه انسانیت را ترویج دهد و اخلاقیات را زیر پا نگذارد و تاثیر خوبی روی بیننده بگذارد حتما شاهد یك فیلم دینی هستیم به گزارش سرویس فرهنگی جام نیورئيس کارگروه ويژه فلسفه دين و کلام شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني مشخص شد
۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ۱۰ ۲۱ق ظ رئيس کارگروه ويژه فلسفه دين و کلام شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني مشخص شد طي حکمي که به امضاي دکتر حداد عادل رئيس شوراي تخصصي تحول و ارتقاي علوم انساني دکتر فرهادي وزير علوم تحقيقات و فناوري رسيده است دکتر محمد محمدرضايي به سمت رئيس کارگروه ويفائزه هاشمی: بهایی ها و طرفداران مجاهدین انسان های بزرگی هستند!
فائزه هاشمی بهایی ها و طرفداران مجاهدین انسان های بزرگی هستند تاریخ انتشار چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۷ ۳۴ «زمانی که زندانی بودم کسانی را دیدم که از آنها به عنوان مردان و زنانی بزرگ یاد می کنم بهایی ها طرفداران مجاهدین اصلاح طلبان و در یک کلام تمامی کسانی که در اینماینده ولی فقیه در کردستان: دین مبنای اصلی حرکت انسان در سبک زندگی اسلامی است
نماینده ولی فقیه در کردستان دین مبنای اصلی حرکت انسان در سبک زندگی اسلامی استنماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت سبک زندگی اسلامی دین مبنای اصلی حرکت انسان قرار میگیرد و تکیه بر همین مبنا مسیر سعادت انسان و رفع مشکلات آنها را تحقق میبخشد به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج حجتمهمترین علل افزایش ناباروری مردان و زنان ایرانی چیست؟
دبیر انجمن علمی مامایی ایران مهمترین علل افزایش ناباروری مردان و زنان ایرانی چیست زوجهای جوان با توجه به افزایش آمار ناباروری در کشور بارداری را به تعویق نیندازند و با تشخیص و درمان به موقع و مناسب زمینه فرزندآوری خود را فراهم کنند به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از همشهبرشی از کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» آسیبهای علوم انسانی غربی چیست
برشی از کتاب مبانی علوم انسانی اسلامیآسیبهای علوم انسانی غربی چیستدر پاسخ به کسانی که مدعیاند تأسیس علوم انسانی اسلامی تنها در صورتی ضرورت دارد که در علوم انسانی موجود نقصهایی باشد باید گفت که رفع بسیاری از مشکلات امروز با یک جهانبینی معقول و الهی صورت میگیرد نه علوم نزدیکاستاندار قزوین عنوان کرد گرایش جامعه به سمت ورزش با نهادینه کردن ورزش همگانی در ادارات
استاندار قزوین عنوان کردگرایش جامعه به سمت ورزش با نهادینه کردن ورزش همگانی در اداراتاستاندار قزوین گفت نهادینه کردن ورزش همگانی در دستگاههای اجرایی موجب میشود کارکنان آن دستگاه اجرایی به صورت مستقیم خانواده آنان و دیگر افراد جامعه به صورت غیرمستقیم متوجه ورزش شده و به این سمچیستی روانشناسی،چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی
یادداشت چیستی روانشناسی چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی شناسهٔ خبر 2510160 چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹ ۵۰ دین و اندیشه > سایر مقاله چیستی روانشناسی چرایی و چگونگی پرداختن به آن در بستر انسانشناسی به رابطه روانشناسی و انسان شناسی می پردازد به گزارش خبرگدختر ناصرالدین شاه درحال خیاطی
دختر ناصرالدین شاه درحال خیاطی تاریخ انتشار ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳ ۴۳دخترناصرالدین شاه درحال خیاطی/عکس
دخترناصرالدین شاه درحال خیاطی عکس به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران اخبار مرتبط اینجا میخواهند رسم قدیم را زیر پا بگذارند کد خبر ۵۱۴۲۳۳۵جامعه اسلامی باید عزتمند باشد/ انسان برابر جامعه مسئول است
آیت الله نوری همدانی جامعه اسلامی باید عزتمند باشد انسان برابر جامعه مسئول است شناسهٔ خبر 2505616 سهشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵ ۰۲ استانها > قم قم - یکی از مراجع تقلید با اشاره به شرایط جامعه اسلامی گفت جامعه اسلامی باید قدرتمند و دارای عزت باشد به گزارش خبرنگار مهر آیت الل-
گوناگون
پربازدیدترینها