تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):همیشه جاهل یا افراط گر و تجاوزکار و یا کندرو و تفریط کننده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820893768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باغ رضوان اصفهان تا 40 سال آینده برای دفن اموات جا دارد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باغ رضوان اصفهان تا 40 سال آینده برای دفن اموات جا دارد
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان گفت: اگر آمار دفن و فوت در اصفهان همانند ۳۰ سال گذشته باشد، حفره های سه فاز باغ رضوان اصفهان تا ۴۰ سال آينده جوابگو است ، البته اين در صورتي است كه اتفاق خاصي رخ ندهد زيرا كلانشهر اصفهان معين شهر تهران در زمينه بحران ها مي باشد.
محمدعلي خبوشاني در نشست خبری خود با خبرنگاران افزود: پس از گذشت 30 سال از آغاز اولین دفن در باغ رضوان ، بر اساس آمار موجود، تاكنون بيش از ۱۱۷ هزار نفر متوفي در باغ رضوان دفن شده اند كه از اين تعداد بيش از ۶۸ هزار نفر آقا و حدود ۴۹ هزار نفر نيز خانم بوده اند. مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تصريح كرد: فضاي فيزيكي كل آرامستان باغ رضوان نيز كه در طول ۳۰ سال گذشته تملك شده است، در حال حاضر يك هزار و ۲۰۵ هكتار مي باشد كه در حال حاضر در ۲۶۵ هكتار آن عمليات دفن در حال انجام است و ۹۴۰ هكتار باقي مانده اراضي است كه تملك شده و در آينده استفاده مي شود.
خبوشاني ادامه داد: ۲۶۵ هكتار باغ رضوان شامل سه فاز مي باشد كه فاز اول آن از قطعات يك تا ۴۵ به مساحت ۱۸۰ هكتار مي باشد كه بزرگترين فاز باغ رضوان است كه اولين دفن ها دراين فاز انجام شده و ظرفيت اين فاز ۱۵۰ هزار حفره مي باشد و تاكنون در بيش از ۱۰۰ هزار حفره آن دفن انجام شده است. ۴ سال آينده دفني در فاز يك باغ رضوان نخواهيم داشت
وي تصريح كرد: با تعداد محدودي حفره سازماني كه در فاز يك وجود دارد، احتمالا تا سه سال آينده ظرفيت اين فاز به پايان مي رسد و با توجه به فضاي فيزيكي موجود و امكان توسعه و گسترش فاز يك وجود ندارد، از سه تا ۴ سال آينده تقريبا دفني در فاز يك نخواهيم داشت.
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان عنوان كرد: فاز دوم باغ رضوان كه از سال ۸۳ كار خود را آغاز كرده است، ۱۵۰ هزار ظرفيت دفن دارد ولي به خاطر اينكه همه حفره ها در اين فاز دو طبقه مي باشد، در حال حاضر ۱۰ درصد ظرفيت آن تكميل شده يعني حدود ۱۵ هزار متوفي دفن شده است و حدود ۱۳۰ هزار متوفی ظرفيت ديگر دارد كه البته اين آمار با احتساب آمار قبور پيش خريد شده نيز مي باشد.
خبوشاني اظهار داشت: به طور مثال در فاز اول باغ رضوان ۱۰۱ هزار دفني داريم و ۴۴ هزار حفره توسط مردم پيش خريد شده و ديگر متعلق به سازمان نيست.
وي گفت: فاز سوم باغ رضوان ۵۰ هكتار مي باشد كه ۱۵۰ هزار حفره ظرفيت دارد كه باتوجه به اينكه منتظر قيمت گذاري قبور توسط شوراي شهر مي باشيم، عمليات دفن به صورت رسمي از سال ۹۴ در اين فاز شروع خواهد شد.
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان بيان داشت: فاز سوم باغ رضوان در كنار جاده جنوبي از سمت جاده پينارت قرار دارد كه قيمت ارزان تر و مناسبت تري نسبت به دو فاز ديگر دارد لذا پيش بيني ما اين است كه استقبال شهروندان از اين فاز بيشتر باشد به همين خاطر در جهت تجهيز و آماده سازي اين فاز تمام تلاش خود را بكار بسته ايم و در واقع اين پروژه از اصلي ترين پروژه هاي سازمان آرامستان ها مي باشد.
وي بيان داشت: اگر آمار دفن و فوت در اصفهان همانند ۳۰ سال گذشته باشد، اين سه فاز تقريبا تا ۴۰ سال آينده اين حفره ها جوابگو است البته اين در صورتي است كه اتفاق خاصي رخ ندهد زيرا كلانشهر اصفهان معين شهر تهران در زمينه بحران ها مي باشد. خبوشانی اضافه کرد: از ابتداي سال جاري تا روز گذشته حدود۴ هزار و ۵۰۰ نفر متوفي در باغ رضوان دفن شده اند كه علل مرگ و مير آن ها بر اساس آمار موجود بيماري هاي قلبي و عروقي با بيش از ۵۰ درصد آمار فوتي، سرطان ها با ۱۵ درصد، حوادث با ۱۰ درصد وآمار بيماري هاي تنفسي به رتبه سوم نزديك است كه مرگ و مير بر اثر بيماري هاي تنفسي نسبت به سال ۹۲ حدود ۱۰ درصد افزايش يافته است.
وي با بيان اينكه ميانگين سني متوفيان اصفهاني حدود ۶۹ سال بوده است گفت: حوادث عمدتا شامل حوادث ترافيكي است به طوريكه در ايام نوروز و تابستان به خاطر مسافرت ها به صورت چشمگيري افزايش مي يابد كه در ۶ ماهه دوم سال اين آمار به شدت كاهش مي يابد و در فصل زمستان آمار گازگرفتگي افزايش مي يابد.
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان با اشاره به بودجه سازمان‌آرامستان ها در سال جاري افزود: اصلاح بودجه سازمان در سال جاري با عددي حدود ۱۳ ميليارد تومان به شوراي شهر اصفهان ارسال شده و در دست بررسي است كه حدود ۱۰ درصد بيشتر از بودجه پيشنهادي است و اميدواريم تصويب شود.
خبوشاني از اقدامات شاخص سازمان كه در سال ۹۳ انجام شده است بيان داشت: يكي از ورودي هاي اصلي باغ رضوان ورودي از سمت نائين مي باشد كه يكي از ايراداتي كه به باغ رضوان وارد بود اجتماع چندين گلفروشي بود كه علاوه بر ترافيك صحنه نازيبايي ايجاد كرده بود كه سازمان بر اساس تجربه اي كه داشت در ورودي سازمان از سمت جنوب غرفه هايي در قالب يك بازارچه ايجاد نمود و گل فروشي ها و مايحتاج مردم در اين بازارچه هشت بهشت متمركز شد. مديرعامل سازمان‌آرامستان هاي شهرداري اصفهان بيان داشت: روزانه به صورت ميانگين بين ۱۷ تا ۲۰ متوفي در باغ رضوان دفن صورت می گیرد و هركدام حدود ۱۰۰ نفر مشايعت كننده دارند،لذا سالن هاي معراج باغ رضوان روزانه پذيراي حدود ۲ هزار نفر خواهند بود و باتوجه به اينكه هر متوفي به صورت ميانگين حدود ۲۰ دقيقه تا نيم ساعت كار تغسيل، تكفين و نماز دارد كه اين بيست دقيقه، بيست دقيقه طلايي است.
خبوشاني خاطرنشان ساخت: باتوجه به شرايط روحي خانواده ها در اين مواقع، ارتقاي مباحث معنوي سالن معراج در دستور كار قرار گرفت به طوريكه اين اقدام از سالن هاي نماز خواهران آغاز شد و فضايي بسيار معنوي متناسب با معماري ايراني اسلامي و احاديث و روايات معصومين ايجاد شد تا فضاي وداع معنوي مجسم شود كه سالن نماز برادران نيز در مراحل تشريفات قانوني است و تا اواسط فروردين ماه انجام خواهد شد.
وي بيان داشت: بازسازي كل سالن ها و اصلاح آن ها نيز در دستور كار سازمان است تا همراهان متوفي در بيست دقيقه اي كه در اين مكان حضور دارند در رفاه روحي و رواني باشند.
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان افزود: در رابطه با بحث معنويت روحانيوني نيز در سالن هاي معراج مستقر شده اند كه علاوه بر امدادرواني به خانواده هاي سوگوار، مشاوره مذهبي نيزارائه می شود و به سوالات شرعي مردم پاسخ مي دهند كه اين روحانيون آن لاين بوده و مرتب با دفتر مقام معظم رهبري، آيت الله مظاهري و دفتر مراجع ارتباط دارند زيرا وضعيت برخي متوفي ها ويژه است و بايد خود روحاني حاضر بوده و نظارت شرعي مستقيم داشته باشد لذا سعي شده تمام تمركز سازمان به خصوص در سال آينده در بحث معراج گذاشته شود.
وي افزود: مركز اعزام آمبولانس قبلا در ساختمان اداري مستقربودكه ظاهر نازيبايي داشت واز نظر مباحث بهداشت روان و محيط مشكل داشت به بيرون از ساختمان اداري انتقال يافت . افزایش 50 درصدی اعتبار كمك به اشخاص بي بضاعت مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تصريح كرد: بودجه پيشنهادي سازمان براي سال ۹۴ به شوراي شهر، با ۱۸ درصد افزايش نسبت به سال جاري با بودجه ۱۵ ميليارد و ۳۲۰ ميليون تومان به شوراي شهر تقديم شده كه در دست بررسي است.
خبوشاني افزود: در بودجه سال آينده اعتبار كمك به اشخاص بي بضاعت۵۰ درصد افزايش داشته و رقم ۲۵۰ ميليون تومان در سال ۹۴ پيش بيني شده است، طرح ها و برنامه هاي فرهنگي ۳۰۰ ميليون تومان، هزينه هاي ورزشي پرسنل دو برابر افزايش داشته، بودجه مباحث آموزشي ۴ برابر و بودجه مباحث رفاهي تفريحيیک و نيم برابر افزايش داشته است.
وی تاكيد كرد: يكي از اشكالاتي كه در سازمان وجود داشت و در حال حاضر مرتفع شده است بحث شفافيت قيمت ها و تعرفه ها مي باشد به طوريكه در حال حاضر تمام اقداماتي كه در سازمان انجام مي شود تعرفه آن مصوبه شوراي سازمان يا مصوبه شوراي شهر را دارد و همه اين موارد به صورت شفاف به ديوارهاي سازمان و محل مراجعه شهروندان نصب شده است و تمام تعرفه ها شفاف است.
خبوشاني بيان داشت: در حال حاضر حدود ۷۰ درصد شهرونداني كه باغ رضوان مراجعه مي كنند اگر سند پيش خريد نداشته باشد با آدرس مي آيند كه اين كه فساد واسطه گري و دلال بازي را در سازمان به وجود مي آورد كه با شفاف سازي قيمت ها و نصب آن ها در سازمان و آمار قطعات و وضعيت حفره ها اين مسئله ساماندهي شده و نظارت سازمان افزايش يافته است.
وي اذعان داشت: قيمت همه خدمات در باغ رضوان شفاف است و شهروندان هيچگونه هزينه اضافي پرداخت نمي كنند.
ستاد نوروزي آرامستان باغ رضوان در آمادگی کامل است
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: ستاد نوروزي آرامستان باغ رضوان همانند ساير دستگاه ها از دو ماه پيش فعال شده و ارتباط مستمر با دستگاه هاي اجرايي داخل شهرداري داريم و برنامه ريزي هاي خوبي انجام شده به خاطر اينكه وضعيت خاصي در روزهاي آخر سال داريم به جهت اينكه مردم در روزهاي پنجشنبه و جمعه آخر سال در باغ رضوان حضور مي يابند و بر سر مزار اموات خود مي روند كه پيش بيني شده است در روز اول سال جديد حدود يك ميليون نفر به باغ رضوان مراجعه كنند كه آمادگي لازم و تمهيدات لازم در اين زمينه اتخاذ شده است.
وي با بيان اينكه ایجاد و ر اه‌اندازی آرامستان در چهار گوشه شهر سیاست مدیریت شهری اصفهان است، گفت: آرامستان غرب مصوبه كارگروه استانداري را دارد و فرماندار وقت شاهين شهر و نماينده مجلس آن ها در اين كارگروه حضور داشته و امضا نموده اند و فرماندار جديد به لحاظ فشارهاي مردمي اين قضيه را به استانداري واگذار كرده و اين طرح متوقف شده است.
مديرعامل سازمان آرامستان هاي شهرداري اصفهان تصريح كرد: در جلسه اي كه دو ماه پيش با حضور استاندار اصفهان، شهردار اصفهان و اعضاي شوراي شهر برگزار شد، حدود ۲۵ موضوع مطرح شد كه ۶ موضوع مقرر گردید به صورت جدي پيگيري شود كه يكي از آن ها بحث آرامستان غرب بود كه طي جلسه اي كه با معاون عمراني استانداري داشتيم ايشان قول دادند تا پايان سال جاري اين مهم در دستور كار كارگروه تخصصي استانداري قرار گيرد و از شهرداري، فرمانداري و ... دعوت شود تا توافقات لازم صورت گيرد زيرا جانمایی زمین آرامستان غرب انجام شده است و بايد اين اقدام قطعا انجام شود ولي بايد بازتاب هاي مردمي اين اقدام را نيز در نظر گرفت.
خبوشاني در پایان تكميل و سازماندهي نرم افزار متوفيان را از ديگر اقدامات سازمان برشمرد و تاکید کرد: در این نرم افزار سعي شده فعاليت ها از روش دستي به صورت الكترونيكي انجام شود كه همه موارد در اين نرم افزار براي انتخاب قبور ديده شده است و اين نرم افزار همواره در حال تكميل شدن است.



منبع : جوان آنلاين



تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن