تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804256972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عدم توازن منجر به شکاف‌های اقتصادی، طبقاتی و منطقه‌ای در کشور شده است/ ضرورت توجه به سیاست آمایش سرزمینی و اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رحمانی‌فضلی در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای:
عدم توازن منجر به شکاف‌های اقتصادی، طبقاتی و منطقه‌ای در کشور شده است/ ضرورت توجه به سیاست آمایش سرزمینی و اقتصاد مقاومتی
وزیر کشور گفت: عدم توازن منجر به شکاف‌های اقتصادی، طبقاتی و منطقه‌ای در کشور شده و مهاجرت و تراکم جمعیت از آثار آن است.

عدم توازن منجر به شکاف‌های اقتصادی، طبقاتی و منطقه‌ای در کشور شده است/ ضرورت توجه به سیاست آمایش سرزمینی و اقتصاد مقاومتی
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ "عبدالرضا رحمانی‌فضلی" وزیر کشور در همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای که در روز سه شنبه ۱۲ اسفند در محل تالار وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه شاهد هستیم که در صحنه جغرافیایی ایران عدم توازن و تعادل در حوزه‌های فعالیتی، جمعیتی و خدماتی اظهار داشت: دلیل این موضوع را می‌توان در مولفه‌های مختلف جستجو کرد، اصولا در بررسی علل این شرایط در مرحله اول به تفکرات و اعتقادات سیاسی، فلسفی و علمی توجه می‌کنیم.  
 
وی افزود: در مرحله دوم به نظامات حاکم بر کشور در حوزه‌های مختلف و در مرحله سوم به اسناد بالادستی کشور و در مرحله چهارم به اقدامات می‌پردازیم.  
 
رحمانی‌فضلی تصریح کرد: اگر عدم توازن را به این مراحل تبیین کنیم باید بدانیم که اشکالات ما در این ۴ مرحله کجاست، میراثی که رژیم قبل برای ما گذاشته است، از دهه ۳۰ به ویژه از دهه ۴۰ با نظام برنامه ریزی و متمرکز و مدون نتوانستیم آنطور که باید شرایط کشور را در وضعیت مناسب قرار دهیم، همچنین نظام بودجه ریزی و نظام مالی و پولی مبتنی بر آن نظام مالیاتی و اداری منظومه‌ای بودند که عملکرد آن‌ها تصویری را در ذهن ما در جغرافیای ایران به نمایش می‌گذاشت.  
 
وزیر کشور تاکید کرد: بعد از انقلاب اسلامی اعتقادات دینی ما بر اصل کرامت، برابری و برادری انسان‌ها مبنای ارزشی و اعتقادی ما بود که ما این موارد را در بیانات رهبران انقلاب به ویژه مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی رفسنجانی شاهد هستیم. مبنای تفکر دینی و اعتقادی ما عدالت، کرامت، تقوا و ارزش‌های ما را مبنا قرار داده است.  
 
رحمانی‌فضلی با بیان اینکه در حوزه اسناد بالادستی قانون اساسی وجود دارد، اظهار داشت: بند بند این قانون در راستای نص صریح قرآن و از تجربه بزرگان ما در سیاست که داخل بر عدالت توازن و تبادل منطقه‌ای است. در این اسناد سند چشم انداز به روشنی ترسیم شده و در برنامه پنج ساله توسعه آمده است، اما در عمل با شدت عدم توازن در ۴ محور ذکر شده مواجه هستیم.  
 
وی افزود: علت این موضوع را می‌توان در دیوان سالاری حاکم بر نظامات اصلی کشور از جمله نظام بودجه ریزی، سیاست‌های کلی پولی و اداری دانست که باید تلاش کنیم در این نظامات تغییراتی را ایجاد کنیم و در نظام اداری باید قادر باشیم مسئولیت‌ها در راستای توسعه مناطق باشد.  
 
وزیر کشور اظهار داشت: این عدم توازن منجر به این شده که ۲۵ درصد از تولید ناخالص ملی به تهران اختصاص یابد و ۷ درصد تسهیلات به اصفهان و در مجموع می‌توان گفت ۲۰ درصد از این تولیدات به تعداد کمی از استان‌ها متمرکز شده است که در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی خود را نشان می‌دهد.  
 
رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه عدم توازن منجر به شکاف‌های اقتصادی، طبقاتی و منطقه‌ای در کشور شده است خاطرنشان کرد: آثار این عدم توازن را در مهاجرت، تراکم جمعیت، جرم و بزهکاری می‌بینیم، بنابراین کشور باید در تحقق اقتصاد مقاومتی و توجه به مشارکت مردم اراده لازم را داشته باشد و باید به این مسئله جدی توجه کرد.  
 
وزیر کشور با تاکید براینکه باید ۱۴ استان در ظرف یک سال با توجه به منابع داخلی و توانمندی مناطقه‌ای‌اش اداره شود، اظهار داشت: فقط کافی است که اختیارات لازم به ما داده شود تا به این مهم دست پیدا کنیم و در برنامه ۵ ساله توسعه می‌توان کل کشور را به این مسئله سوق داد. سیاست آمایش سرزمینی و اقتصاد مقاومتی در کنار اسناد بالادستی در کنار توجه به قانون اساسی و اعتقادات دینی به این مسئله کمک خواهد کرد.  
 
رحمانی‌فضلی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سیاست‌های کلان آمایش سرزمینی در سال ۹۰ ابلاغ شد، تصریح کرد: سیاست‌های کلان این مولفه بسیار کامل و مدون بود، اما در عمل به آن توجهی نشد و با محوریت مدیریت و نیروی انسانی تا رفع نابرابری‌ها در مناطق و تا موضوع توانمندی ایران در منطقه می‌توانست به عنوان سند مهم در برنامه‌ها ما را هدایت کند.  
 
وی اضافه کرد: روح حاکم بر سیاست اقتصاد کلان مشارکت مردم و توجه به پتانسیل کشور در مناطق مختلف است و اگر بخواهیم مشارکت واقعی مردم را در حوزه‌های توسعه‌ای داشته باشیم، باید به مقوله‌های توازن و تعادل مبتنی بر سیاست‌های کلان توجه جدی کنیم.  
 
رحمانی‌فضلی با برشمردن محورهای اصلی سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه با توجه به پتانسیل مناطق مختلف کشور، اظهار داشت: یکی از این محور‌ها آمایش توسعه منابع انسانی و توجه به یکپارچگی ملی و تقویت هویت ایرانی و اسلامی است.  
 
وی همچنین ارتقای کارآیی، تسهیل روابط درونی و بیرونی اقتصاد کشور، دستیابی به تعادل منطقه‌ای، سامان بخشی فضای مناسب مراکز زیست محیطی در مناطق مرزی با تاکید بر مشارکت موثر مردم و ملاحظه امنیت در استقرار جمعیت و استفاده از موقعیت ممتاز جغرافیایی در جهت کسب جایگاه منطقه‌ای و جهانی را از دیگر محورهای اصلی سیاست‌های کلی آمایش سرزمینی دانست و خاطرنشان کرد: امیدواریم با تغییرات در محتوای نظامات گامهای بلندی در جهت ارتقای توسعه متوازن و متعادل برای تحقق آرمانهای انقلاب به عمل آوریم.  
 
لازم به ذکر است، اصغر افتخاری رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت کشور که دبیر این همایش بود، گزارشی را در راستای اهداف این همایش ارائه کرد و اظهار داشت: وزارت کشور متولی اداره سیاست داخلی در تمام حوزه‌های امنیتی و اجتماعی برای خروج از بن بست تحریم، توسعه ملی و اقتصاد مقاومتی با تاکید بر مشارکت تمام دستگاه‌ها با ایده وزیر کشور است.  
 
وی با بیان اینکه توسعه راهبردی در دستور کار این همایش است، اظهار داشت: هدف اصلی این همایش نقش آفرینی فعال استان‌ها در قالب الگوهای مناطق است، همچنین همکاری و تعامل استانداران برای رسیدن به تعادل و پایداری می‌تواند در تبادل تجارب استان‌ها برای برون رفت از مشکلات کشور استفاده شود.  
 
دبیر این همایش خاطرنشان کرد: حوزه نخبگان نیز را فراخوان عمومی در دبیرخانه وزارت کشور پیگیری می‌شود که امیدواریم در جهت توسعه گسترش فعالیت‌های بومی گامهای موثری برداریم.  

انتهای پیام/



اخبار مرتبط

همایش ملی توسعه پایدار و متوازن منطقه‌ای آغاز شد
ارتباط منسجم 16 استان مرزی کشور با 15 کشور منطقه/ رشد مناسبی در کاهش میزان قاچاق سوخت و کالا داشتیم
روابط خارجی به معنای نادیده گرفتن دولت و ملت نیست/ ضرورت رقابت سازنده استانها در جهت سرمایه‌گذاری در کشور
رشد کشور در گرو توسعه مناسبات خارجی است/ملت ایران از سربازان دیپلماسی در مذاکرات حمایت می‌کند + فیلم




۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن