محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827387581
جام جم ایام - مردان قدیم چه می پوشیدند؟
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
بعد از ظهور اسلام ،ایرانیان به دلایلی استفاده از عمامه را به کلاه هایی که تا آخر زمان در بینشان مرسوم بود ترجیح می دادند واین موضوع تا زمان سلطه عثمانی ها بر ایران دوام داشت وعثمانیان علیرغم اینکه کوشیدند تا تغییراتی در پوشاک مردم تهران بوجود آورند،معهذا توفیق کسب نکردند.
در زمان صفویه که شاهان آن اصرار داشتند تا خود را از طبقه ی سادات ومعتقد به مذهب شیعه معرفی کنند ، استفاده از عمامه ی سبز در میان عده ی زیادی از مردم رواج یافت . در این دوره شاهان وسایر منسوبان نزدیک به آن ها از عمامه سبز با تاج یا جقه ای از جواهر که در قسمت جلوی بر سر می گذاشتند وعده ای از مردم کماکان عمامه های سابق خود را مورد استفاده قرار می دادند. در دوره افشاریه و زندیه، عمامه های سبز رنگ جای خود را به شال های ترمه ای داد که در اطراف کلاه پیچیده می شد واین روش بعدها مورد تائید آغا محمد خان قاجار قرار گرفت وپس از وی فتحعلی شاه وناصرالدین شاه نیز مخالفتی به آن نشان ندادند وبه این ترتیب «شال کلاه »به صورت بخش لایتجزای پوشاک مردان ایرانی درآمد.
در آن زمان کلاه برای مرد به منزله چادر و پوشش مثل زنان بود و به همان نسبت که ممکن نبود زنی بدون چادر در ملاءعام ظاهر شود،مردی هم که کلاه بر سرنداشت در کوچه وبازار دیده نمی شد.
در آن زمان ،سربرهنگی مرد،علاوه بر آنکه نشانه بی ادبی وبی وقاری بود،مطابق روایات (مجهول یا معلوم )موجب ننگ ،فقر،بی آبرویی،اختلال حواس و دیوانگی محسوب می شد . چنانکه جز دیوانگان سایر مردم عادی بدون کلاه دیده نمی شدند وحتی کسانی که استطاعت خرید کلاه نداشتند،سر خود را با دستمال ،شال یا نظایر آن می بستند ودر مجموع ،ضمن آنکه کلاه را نشانه ی مردی و مردانگی می دانستند،نداشتن آن را موجب اهانت به خود محسوب می داشتند وبه همین سبب هم بود که شاًن هرمردی در اجتماع نسبت مستقیم با کلاهی که بر سر می نهاد داشت وضرب المثلی هم ورد زبان مردم بود که می گفتند :کلاه را به خاطر سردی وگرمی بر سر نمی گذارند واز دشنام های غلیظشان به هنگام خودستایی این بود که :اگر نتوانم چنین وچنان کنم ،کلاهم را برمی دارم ولچک .....را به سرم می بندم !
گذشتگان ،کلاه را از آن جهت ضروری می دانستند که «سر»را سلطان وفرمانده ی بدن به حساب می آوردند ومعتقد به رعایت حرمتی هرچه بیشتر برای این عضو بودند وبه این ترتیب بود که استفاده از کلاه از حالت یک عادت خارج شد وبه صورت ضرورتی اجتناب ناپذیر در آمد . تا جایی که حتی هنگام خواب عرق چین هایی بر سر می گذاشتند تا سرشان برهنه نماند وبرای روزها نیز معمولاً در زیر کلاه عرق چینی بر سر می گذاشتند تا چنانچه بنابر ضرورتی ناچار به برداشتن کلاه خود شدند،چیزی بر سر داشته باشند.
در رابطه با همین امر ،کلاه دوزها وکلاه مال ها در آن زمان بازار بسیار پر رونقی داشتند واز روی چشم وهم چشمی هم که شده بود،مردم سعی میکردند وضع کلاهشان بهتر از همدیگر باشد وکار این رقابت ها به جایی رسید که در دوره محمد علیشاه ،از یک سو به منظور صرفه جوئی در هزینه ها واز سویی دیگر به دلیل آنکه طول کلاه ها بی رویه زیاد شده وحتی در مواردی مایه ی مسخره گی واستهزا می شد،مقرر گردید کلاه هایی که گاه طولشان به نیم ذرع یعنی در حدود 52سانتی متر یا سه چارک (نزدیک به ،75سانتی متر)می رسید کوتاه شود وصد البته این امر وسیله ای گردید تا آن زمانی که عده ای جزمداحی شاه هنر دیگری نداشتند،فی الفور دست به قلم ببرند وآن را با مدیحه ای بیامیزند که معروفترین اینگونه اشعار ،شعری است که فکر کنم ازمیرزا عباس فروغی باشد که البته مطمئن نیستم که در جائی از آن آمده بود:
کلاه سروقدان بسکه سربلندی کرد
به حکم شاه جهان کرده اند کوتاهش
معروف ترین کلاه هایی که مردم آن زمان بر سر می گذاشتند کلاه های نمدی با کیفیت های مختلف بود ونوع مرغوب این گونه کلاه ها ،کلاهی بود که از کرک شتر تهیه می شد ونوع دیگری از آن « فینه »نام داشت که در انتها متصل به یک منگوله بود وبه انظمام شالی که دور آن می بستند ،مورد استفاده مداحان قرار میگرفت و معمولا تجار وبازرگانان ودیگر کسانی که میخواستند تمول ومکنت خود را به رخ یکدیگر بکشند«فینه» هایی با عمامه شیر وشکری بر سرمیگذاشتند.
کلاه پوستی به اشکال مختلف نیز خواستاران وحریداران متعددی داشت ومعمولاً قیمت کلاه آنطوریکه حقیر شنیده ام در آزمان بین سه قران تا سه چهار تومان بود وبا توجه به اینکه در سال های اخر سلطنت ناصرالدین شاه قیمت یک من نان از یک قرآن تجاوز نمی کرد .این را بخاطر آن خدمت مخاطبین ودوستان عزیز عرض کردم که به خوبی می توان دریافت که مردم تهران چه هزینه ای را صرف خرید کلاه برای خود میکردند.
تنپوش مردان
در تهران قدیم تن پوش بسیاری از مردان «جبه » بود .شاید برای بعضی ازدوستان بزرگوار جای سوال باشد ویا با نام جبه آشنائی نداشته باشند .خدمت سروران عارضم که جبه لباسی بلند وگشاد که قبل از عمومیت یافتن دین اسلام فقط در میان اعراب متداول بود.با اینهمه ،گروهی از محققان به حدس وگمان نوشته اند که جبه لباسی ترکمنی است وشواهد وقراین نشان می دهد طرز برش ودوخت آن از افغانستان به خراسان آمده وچون تن پوش راحتی بود ودوام خوبی هم داشته به تدریج مردم دیگر نقاط کشو واز جمله تهران به آن روی خوش نشان داده ومصرف کننده اش شده اند وهمین امرباعث شده تا جبه به صورت لباس رسمی مردان در آید.
جبه های طبقات مرفه معمولاً از جنس ماهوت اعلا دوخته می شد وطبقات متوسط وفقیر که استطاعت وتوانایی خرید ماهوت نداشتند از پارچه های دستباف ایرانی نظیر برک وچوخا برای خود جبه می دوختند وهریک از مردان در زیر جبه یا در مواردی بر روی آن ،شالی به کمر می بستند که کار جیب را انجام می داد وکیف پول ،کیسه توتون ،چپق ،قوطی سیگار ،انفیه دان و ...... خود را لای آن می گذاشتند.
پیراهن مردان بیشتر عبارت از پارچه ای نخی بود که بدون یقه دوخته می شاد و ندرتاً افرادی از پارچه های ابریشمی برای دوختن پیراهن استفاده میکردند وپای افزار مردان به تناسب توان مالی هریک عبارت از گیوه ،چاروق ،نعلین یا کفش های چرمی بود.
بعداز کودتا سوم اسفند 1299 وبه موازات سایر دخالت هایی که در شئون مختلف به مرحله ی اجرا گذاشته شد ومامورین دولتی ملزم شدند کلاه ها را از سر مردم بردارند وکلاه «پهلوی »را که هیاتی کاملا غیر ایرانی ونامتناسب داشت جانشین آن سازند وکت وشلوار را جایگزین قبا ،عبا وجبه های رایج در بین مردم نمایند.
این دستور شتابزاده که در شهرها اداره نظمیه (نیروی انتظامی فعلی) ودر روستاها اداره امنیه (پاسگاه فعلی )عامل اجرائی آن بودند، از همان نخستین روزهای صدورش وسیله ای برای اعمال قدرت،خودسری وتسویه حساب های خصوصی مامورین دولت با مردم شد وکار این ابزار سلیقه ها به جایی رسید که به گفته معمران :قبائی بر اندام کسی نمی دیدید که دامن آن را با قیچی وچاقو نبریده باشند وشال وعبایی بر دوش کسی نمی دیدید که آن را ازهم ندریده یا مصادره ننمایند وبدین ترتیب بود که شال وقبا پوشان وعبا ولباده دارهای پیشین در ردیف مرتجعین قرار گرفتند وچه کلاه ها که از سر محترمین برداشته شد وبه زیر پا لگدمال گردید ودر گل ولای لجن افتاد وچه شبکلاه ها ودیگر سرپوش ها که آغشته به کثافت ونجاست گردید وبر سر صاحبش گذاشته شد وکار چنین جسارت هایی تا آنجابا لا گرفت که ابتدا عمامه های شیر وشکری تجار،بعدا عمامه های سبز مداحان ودر نهایت عمامه های سیاه وسفید علما واهل منبر را در کوی وبرزن از سرشان برمی داشتند واز جملاتی که همزمان با تغییر بر سر زبان ها افتاده بود ،به این جمله می توان اشاره کرد که مردم می گفتند،هم کلاهمان را برداشتند وهم کلاه سرمان گذاشتند. منبع: وبلاگ قدیم قدیما 150
سه شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 10:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - مردان تهران قدیم چه می پوشیدند؟
لباس رسمی و معمول طهرانی های دوره قاجار برای همه طبقات شال و کلاه و جبه برای مردان و پیراهن کوتاه برای پوشاندن بالاتنه و دامنی بلند که تا پشت قدم های پا را بپوشاند برای زنان بود و اگر زنان هرگاه به دلایلی از خانه خارج می شدند از چادر چارقد و روبنده استفاده می کردند در طهران قدیجام جم ایام - کشف قدیمیترین شلوار جهان/ عکس
قدیمیترین شلوار جهان با قدمتی 3400 ساله شناسایی شد این شلوار چند دهه قبل در مقبرهای در چین کشف شد و حالا محققان با بررسی دقیق علمی قدمتش را بین 3300 تا 3400 برآورد کردهاند شلوار کشف شده به احتمال فراوان به یک سوارکار حرفهای بادیهنشین تعلق دارد و سال&zwnجام جم ایام - قدیمیترین عینک آفتابی جهان/ عکس
قدیمی ترین عینک آفتابی جهان در جزیره بافین در کانادا کشف شد این عینک ها برای کاهش تابش خیره کننده نور خورشید منعکس شده از برف ها ساخته شده بودند قدمت این عینک به 800 سال پیش میرسد منبع سایت جوان و تاریخ 142 سه شنبه 12 اسفند 1393 ساعت 09 11جام جم ایام - چشمه آبگرم سرعین در قدیم/ عکس
سرعین شهری کوچک در ۳۰ کیلومتری غرب اردبیل است این شهر به علت چشمههای آبگرم فراوان شهرت جهانی دارد و یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است عکس که در زیر می آید وضعیت این چشمه در دوره ناصرالدین شاه را نشان میدهد منبع سایت جوان و تاریخ سه شنبه 28 بهمن 1393 ساعت 17 50جام جم ایام - قدیمیترین تقویم جیبی باستان/ عکس
باستانشناسان قدمت این تقویم را حدود هشت هزار سال پیش برآورد کردهاند سیستم مزبور از دندان خرس وحشی ساخته شده و ۲۸ دندانههای مثلثی مینیاتوری و حکاکیشده بر روی آن از چرخه ۲۸ روزه ماه و همچنین چهار فاز آن حکایت دارند این تقویم در ناحیهای نزدیک شهر Smederevska Palجام جم ایام - محله ثروتمندان در تهران قدیم/ عکس
محله ای که امروزه تحت عنوان محله سنگلج شناخته می شود از شمال به خیابان امام خمینی ازشرق به خیابان خیام از جنوب به خیابان مولوی واز غرب به خیابان وحدت اسلامی محدود می شود در نقشههای بجا مانده از روزگار قاجار- برزین 1258- چهار محله عودلاجان چالمیدان بازار و سنگلج قید شده اجام جم ایام - قدیمیترین بندر جهان در مصر/ عکس
قدیمی ترین بنادر تاریخ در منطقه "وادی الجرف" در سواحل دریای سرخ قرار دارد در این بندر که در 180کیلومتری جنوب کانال سوئز قرار دارد 40 کتیبه به خط هیروکلیف که در آن زندگی روزانه مصری های باستان که برخی از آنها به زمان پادشاهی خوفو برمیگردد کشف شده است منبع فرهنگجام جم ایام - تصویری قدیمی از حرم حضرت معصومه(1313)/ عکس
حضرت معصومه س دختر گرامی امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر ع است مادر مکرمه ایشان حضرت نجمه خاتون س است ولادت آن حضرت در روز اول ذیقعده سال ١٧٣ هجری قمری در مدینه منوره واقع شده است 415 شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 10 22مجری قدیمی تلویزیون مدیر مسئول روزنامه جام جم شد
مجری قدیمی تلویزیون مدیر مسئول روزنامه جام جم شد فرهنگ > رسانه - مراد عنادی که یکی از سردبیران و مجریان قدیمی صدا و سیماست مدیرمسئول روزنامه جام جم شده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین قرار است مراسم معارفه عنادی و تودیع بیژن مقدم مدیر مسئول پیشین جام جم روز چهارجام جم ایام - آرزوی قدرتمندترین امپراطور روم چه بود؟
مهمترین آرزوی سزار قدرتمندترین قیصر روم شکست سپاهیان اشکانی بود سزار طی سالهای 44 تا 70 قبل ازمیلاد در عرصه سیاسی و نظامی روم ظاهرشد و توانست طی این سالها امپراطوری روم را در شمال آفریقا و جنوب غرب اروپا تثبیت کند و در شمال سنگین ترین ضربات را به گلها بزند و حتی در انگلستان نیروجام جم ایام - قیام 29 بهمن 1356 تبریز/ عکس
روز 29 بهمن 1356 که مصادف با چهلم فاجعه 19 دی قم بود در بسیاری از شهرها و نقاط کشور مجلس ختم و سوگواری برگزار شد در روز نوزدهم دی قیام مردم قم در اعتراض به چاپ مقاله اهانت آمیز با امضای مستعار احمدی رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات توسط عوامل رژیم پهلوی به خاک و خون کشیده شد وجام جم ایام - پیشینه فرش در ایران
قالی ایران در گذر قرنها نه تنها جلوه ای بزرگ از هنر و صنعت این سرزمین بلکه جزیی از زندگی مردم نیز بوده است درباره تاریخچه گستردنی در ایران فردوسی در شاهنامه خود اشاره ای به تهمورث دیوبند پسر هوشنگ از سلسله پیشدادیان دارد که هنگامی که به تخت نشست گفت هر آن چیز کاندر ججام جم ایام - اولین بمب اتمی کجا آزمایش شد؟
ایالات متحده اولین بمب اتمی جهان را آزمایش کرد آزمایش این بمب به صورت بسیار محرمانه در منطقه آلاموگوردو در بیابان نیومکزیکو در 350 کیلومتری لس آلاموس انجام شد بزرگترین دانشمندان هسته ای اوپنهایمر چادویک فریش لاورنس در یک پناهگاه بتنی در فاصله 8 کیلومتری «نقطه صفر&جام جم ایام - روایت صادق طباطبایی از فعالیت پس از انقلاب گروهکها
سید صادق طباطبایی علاوه بر سابقه طولانی در جنبش دانشجویی خارج از کشور و مبارزات آن از نزدیکان سببی امام خمینی ره نیز به شمار میرفت و مزید بر آن با دولت موقت نیز همکاری وثیق داشت و مدتها سخنگویی آن را بر عهده داشت آنچه پیش روی دارید بازخوانی و تحلیل شمهای از روایات ویجام جم ایام - ایوان مدائن را آیینه عبرت دان
طاق کسری تاق خسرو یا ایوان مدائن کاخ پادشاهان ساسانی در شهر اسبانبار در ساحل خاوری رود دجله و از مهم ترین سازه های دوران ساسانیان است این اثر مهم تاریخی در شهر مدائن در 35 کیلومتری جنوب بغداد کنونی در استان دیاله که از استانهای مرزی و شرقی عراق است قرار گرفته است بجام جم ایام - بزرگداشت هشتصدمین سال تولد نجمالدین کبری
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همایش بزرگداشت هشتصدمین سال تولد نجمالدین کبری را با همکاری کمیسیون ملی یونسکو مؤسسه فرهنگی اکو و موزه ملک برگزار میکند به مناسبت ثبت جهانی دانشمند ایرانی نجمالدین کبری در تقویم مشاهیر ۱۵-۲۰۱۴ یونسکو مراسم بزرگداشتی از سوی اداره کل ساجام جم ایام - معرفی «خواب آشفته نفت» در شهر کتاب
آخرین کتاب از مجموعه ۴ جلدی خواب آشفته نفت سه شنبه ۱۲ اسفند در فروشگاه مرکزی شهر کتاب معرفی میشود این مجموعه ۴ جلدی که توسط نشر کارنامه در قطع وزیری گالینگور و با همت محمد علی موحد منتشر شده به زندگی دکتر محمد مصدق در جریان ملی شدن صنعت نفت می پردازد و در حجمی بیش از هزار-
گوناگون
پربازدیدترینها