تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):هیچ کس روز قیامت در امان نیست، مگر آن که در دنیا خدا ترس باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805161459




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جام جم ایام - پیشینه فرش در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:


قالی ایران در گذر قرنها نه تنها جلوه‏ ای بزرگ از هنر و صنعت این سرزمین بلکه جزیی از زندگی مردم نیز بوده است.

درباره تاریخچه گستردنی در ایران، فردوسی در شاهنامه خود اشاره‏ ای به تهمورث دیوبند، پسر هوشنگ (از سلسله پیشدادیان) دارد که هنگامی که به تخت نشست، گفت: هر آن چیز کاندر جهان سودمند کنم آشکارا، گشایم، ز بند پس، از پشت میش و بره، پشم و موی برید و به رشتن نهادند روی به کوشش ازو کرد پوشش، به رای به گستردنی بود هم او رهنمای براساس نوشته رودنکو دانشمند شوروی و کاشف قالی های پازیرک قرنها پیش از میلاد قالیهای زیبایی در بابل، آشور، پارس و ماد بافته می‌شد. کهن‏ترین نمونه نقش قالی را دانشمندان آشورشناس در نقشهای برجسته کاخ نینوا (پایتخت آشور، سرزمین قدیمی در بخش وسطای رود دجله) یافته ‏اند که گل و حاشیه آن تقلیدی از گلدوزی‏های بابل به نظر می ‏رسد. تاریخ این نقشها را قرن هفتم پیش از میلاد می‏ دانند بهترین نمونه این نقش متعلق به خورس‏آباد در موزه لوور نگهداری می‌شود. کهن‏ترین نمونه قالی، فرشهایی است که در پازیریک (1949م) به دست آمده است. در پازیریک پنج مقبره بزرگ و نه مقبره کوچک کشف شد. در مقبره پنجم آثاری از صنعت بافندگی زمان هخامنشیان پیدا شد که از جمله دو فرش از گونه قالیچه برای زین اسب (فرش غاشیه) است که اندازه یکی از آنها 83/1×2 متر و کلفتی 2 میلیمتر است با رنگ قرمز سیر، آبی، سبز، زرد کمرنگ و نارنجی که به جز بخش کوچکی از آن بقیه سالم مانده است. فرش دوم نیز قالیچه‏ ای است که چند تکه شده است و نقش آن چهار گوشه‏ هایی است به رنگ قهوه ‏ای روشن یا آبی با نقش چند زن هخامنشی در برابر آتشدان که نمونه آن در مهرهای عصر هخامنشی نیز دیده می‏ شود. فرش معروف دوره ساسانیان فرش بهارستان است که گفته می‏ شود برای خسرو انوشیروان بافته شد و تا زمان یزدگرد سوم در موارد خاصی در قصر مدائن از آن استفاده می‏ شد. به کارگیری نخ های عالی و ابریشم و زر و سیم و به نخ کشیدن انواع جواهر رنگارنگ در آن از قابلیت بافت هنرمندان آن عصر نشان دارد. پس از آن زمان تا پیش از قرن نهم هجری نمونه‏ای از فرش بجا نمانده است. جز آنکه در کتاب جهانگردان و تاریخ‏نویسان اشاره ‏هایی به شهرت قالی ایران آمده است. دوره شکفتگی صنعت فرش ایران (و گسترش بازرگانی آن) به قرنهای دهم و یازدهم هجری در زمان صفویه ( 907-1135ه.ق) مربوط می شود. توجه هنرمندان و گسترش امکانات از یک سو و همکاری استادان تذهیب و پیشرفت صنعت رنگرزی از سوی دیگر باعث شد که قالیبافی در این زمان مقامی ویژه در زمینه هنر و صنعت پیدا کند همچنان که معماری و پارچه ‏بافی. کارگاه های بزرگ برای بیشتر هنرها در اصفهان دایر شد و قالی هایی که امروزه به نام فرشهای نفیس ایران در موزه‏ های عمومی و خصوصی جهان نگهداری می‏ شود و نشانی از استادی ایرانیان در نقش و بافت دارد، ثمره تلاش بافندگان، طراحان و زنگرزان این دوره است. در همین زمان است که تبریز به مرکز بزرگ هنر و صنعت ایران تبدیل می‏ شود و فرش ایران به دوره طلایی خود می‌رسد. و از جمله، به عنوان هدیه به پادشاهان و امیران کشورهای دیگر داده می‌شود. موزه‏ هایی که برخی از نمونه های عالی فرش در آن نگهداری می‌شوند عبارتند از: موزه‏ های برلن، پنسیلوانیا، پولدی پزولی در شهر میلان ایتالیا، چیپور در هندوستان، هنر و صنعت وین در اتریش، متروپولیتن در نیویورک، ویکتوریا و آلبرت در لندن، هنرهای تزیینی در پاریس، کلیسای کراکووی در لهستان، موزه فیلادلفیا، مجموعه‏ های مک ایل هنی، و لام، موزه آستان قدس رضوی، موزه ملی ایران و موزه فرش ایران. دوره شکفتگی قالی که در زمان صفویه پیدا شد کوتاه بود. شورش افغان و انقراض سلسله صفویه و هرج و مرجی که به دنبال آن پیدا شد،‌ اقتصاد ایران و در نتیجه صنعت قالیبافی آن از هم پاشید. سرمایه و امنیت برای کار و رفاه عمومی برای تشویق قالیبافان از میان رفت. در آغاز پادشاهی ناصرالدین شاه ترکیه بازاری برای فروش قالی ایران به بازرگانان خارجی شد. و چون قالی های کهنه همه در این بازار به فروش رفت، بازرگانان تبریز برای تامین فرش این بازار، همتی کردند و در اراک، تبریز، کرمان و مشهد کارگاههای قالیبافی دایر کردند و تاریخ جدیدی در قالیبافی ایران آغاز شد. تجارت فرش مهم‌ترین فعالیتهای تجاری ایران شد و فرش که تا چندی پیش از آن، تنها برای رفع نیاز بازارهای داخل بافته می‌شد به عنوان یک کالای صادراتی و در رابطه با تقاضای بازار جهانی در نظر گرفت.
http://www.iichs.org/magazine/bahar/13_azkhak_1.jpg
فرش پازیرک منبع: ماهنامه الکترونیکی بهارستان، شماره 13


جمعه 1 اسفند 1393 ساعت 20:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن