واضح آرشیو وب فارسی:فارس: آیتالله ری شهری در جلسه تفسیر قرآن تبیین کرد
سرنوشت کسانی که بعد از ایمان، کافر میشوند
آیتالله محمدیریشهری در جلسه تفسیر قرآن به بیان نکاتی راجع به عوامل غضب الهی، نتیجه کفر بعد از ایمان، دنیاداری بعد از دینداری و ... پرداخت.
به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران بهنقل از روابطعمومی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع)، آیتالله محمد محمدیریشهری در جلسه تفسیر قرآن به بیان نکاتی راجع به عوامل غضب الهی، نتیجه کفر بعد از ایمان، دنیاداری بعد از دینداری و ... پرداخت. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) با اشاره به عوامل غضب الهی، اظهار کرد: کفر، افترای به خدا، کشتن پیامبران و ارتداد از عوامل غضب الهی هستند. ارتداد یعنی بازگشت به کفر بعد از ایمان. آیاتی که دلالت بر این معنا میکند آیات 106 و 107 سوره مبارکه نحل است. وی گفت: «مَن کَفَرَ بِاللّهِ مِن بَعْدِ إیمَانِهِ إِلاَّ مَنْ أُکْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِیمَانِ وَلَکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ ﴿106﴾ ذَلِکَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّواْ الْحَیَاةَ الْدُّنْیَا عَلَى الآخِرَةِ وَأَنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ ﴿107﴾» در این آیه موضوع اعلام جدا شدن از اسلام به دو موضوع تقسیم شده است. یا تحت فشار است که اظهار میکند که دست از مذهبش کشیده است، یا اینکه با آغوش باز کفر را میپذیرد. آیتالله محمدیریشهری با اشاره به شأن نزول این آیات، گفت: عمار و پدر و مادرش از شکنجه شدههای صدر اسلام هستند. به آنها گفتند باید از اسلام دست بردارید و به پیامبر(ص) اهانت کنید. پدر و مادر عمار حتی حاضر نشدند به زبان کفر بگویند و زیر شکنجه شهید شدند. ولی عمار پسرشان، هر چه گفتند را گفت تا رهایش کردند. عدهای به پیغمبر(ص) گفتند عمار از دینش برگشت و کافر شد. وی ادامه داد: پیامبر(ص) فرمود: از نوک سر تا نوک پایش مملو از ایمان است، ایمان با گوشت و خونش مخلوط شده است. در همین حال عمار در حالی که چشمانش پر از گریه بود وارد شد. حضرت با دست مبارکش اشک از چشم عمار پاک کرد و گفت اگر باز هم این اتفاق افتاد اشکالی ندارد همان حرفها را بزنی. بعد آیات 106 و 107 نحل نازل شد. این مفسر قرآن در ارتباط با کسانی که با آغوش باز کفر را پذیرفتند، اظهار کرد: این انسانها مورد خشم خداوند هستند و عذاب بزرگی در انتظارشان است. اینهایی که از دین دست بر میدارند به خاطر یک مبنای فکری و عقیدتی نیست؛ بلکه از راههای دنیایی آنها را منحرف میکنند. اسلام محکمترین پایهها را دارد و امکان ندارد کسی بتواند این پایهها را متزلزل کند. اینکه مورد خشم قرار میگیرند به خاطر این است که به خاطر دنیا از دینشان دست بر میدارند. رئیس دانشگاه قرآن و حدیث عنوان کرد: بسیاری از مردم بنده دنیا هستند. تا زمانی که دین کاری به دنیایشان نداشته باشد آن را قبول دارند، اما وقتی با بلا امتحان شوند آن وقت معلوم میشود که چه کسی دین دارد و چه کسی ندارد. بعضی از مردم، عبادتشان حرفی است. یعنی عبادت و دینداریشان لقلقه زبانشان است و یا اینکه عبادت آنها تک بعدی و در یک فرض خاص زندگی است. وی ادامه داد: اگر مشکلی برای دنیایش ایجاد نشد، همه چیز را قبول دارد؛ اما اگر دین با هوسرانی اش در تضاد قرار گرفت از دین دست بر میدارد. آنها که اینگونه هستند نه دنیا دارند و نه آخرت. عاقبت اینطور آدمها را خداوند در آیات 25 تا 28 سوره محمد بیان فرموده است: اینهایی که روی از دین بر میگردانند. دیندار بودند و دینشان را رها میکنند، خداوند میفرماید اینها فریب شیطان را خورده اند. موقع مرگشان فرشته های مأمور قبض روح با کتک آنها را از دنیا میبرند. به صورت و پشت آنها میزنند. وی با اشاره به آیه 93 سوره انعام گفت: اینهایی که دست از خدا بر میدارند، در گرداب مرگ فرشته ها دست هایشان را باز کردهاند و با خفت و خواری از دنیا میروند. آیتالله محمدیریشهری در همین ارتباط به ذکر خاطره ای پرداخت و اظهار کرد: خداوند آقا سیدجمال گلپایگانی یکی از مراجع تقلید بزرگوار را رحمت کند، آقا سید محمدحسین تهرانی در کتاب معادش نقل میکند که خودش این داستان را از آقای گلپایگانی شنیده بوده است که مصداق این آیه است. آقای گلپایگانی میگوید استاد ما آقا جمال خوانساری میگفت در دوران جوانی در اصفهان دو استاد بزرگ داشتم، یکی مرحوم آخوند کاشی و یکی هم جهانگیرخان، که هر دو از علمای بزرگ و اهل سیر و سلوک بودند. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) عنوان کرد: به من دستور داده بودند که شبهای پنجشنبه و جمعه به تخت فولاد بروم در عالم ارواح کمی تفکر کنم، مقداری هم عبادت کنم و صبح برگردم. این اوایل طلبگی ام بود. یکی از این شبها که شب سردی بود و برف هم آمده بود بعد از اینکه یک مقداری آن جا بودم به یکی از حجرهها رفتم که درونش مقبرهها قرار دارند. وی افزود: دستمالم را باز کردم که لقمه نانی بخورم، دیدم درب مقبره باز شد و یک جنازه ای را نزدیکانش وارد مقبره کردند. یک نفر را بالای سرش گذاشتند که تا صبح مشغول قرآن خواندن بالای سر جنازه شود، تا قاری مشغول شد، دیدم ملائکه های عذاب آمدند و گرزهای آتشین دستشان بود. دیدم گرزها را میزنند که آتش به آسمان زبانه میکشد و از فریادهایی که او میزد گویی همه این قبرستان عظیم متزلزل شده بود. آیتالله ریشهری عنوان کرد: نقل میکند که نمیدانم به خاطر چه معصیتی بود. میگوید تا این صحنه را دیدم بدنم شروع به لرزیدن کرد و رنگم پرید. به صاحب مقبره اشاره میکردم که در را باز کن من بروم. او نمیفهمید زبانم هم کار نمیکرد و قفل شده بود. بالاخره خودم را تا دم در رساندم و به زحمت خودم را به اصفهان رساندم و از صحنه ای که دیده بودم تا یک هفته حالم مناسب نبود. عذاب عظیم یعنی این، این موقع مردنشان است. تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با بیان آیه 106 سوره آل عمران؛ [در آن] روزى که چهرههایى سپید و چهرههایى سیاه گردد اما سیاهرویان [به آنان گویند] آیا بعد از ایمانتان کفر ورزیدید پس به سزاى آنکه کفر مىورزیدید [این] عذاب را بچشید» راجع به روز قیامت این افراد گفت: با چهره سیاه روز قیامت محشور میشوند و خداوند انشاءالله به ما توفیق دهد از این خطر عظیم مصون بمانیم. انتهای پیام/2462/گ
93/12/11 - 21:19
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]