واضح آرشیو وب فارسی:فارس: پیام آیتالله العظمی شیخ جعفر سبحانی به اختتامیه مسابقات سراسری قرآن:
قرآن تنها صورت و معنی نیست و مفاهیم آن باید جزو روح ما شود
مرجع عالیقدر جهان تشیع، قرآن را آفتابی دانست که غروب ندارد و تأکید کرد: قرآن تنها لفظ و صورت و معنی نیست و باید از نظر مفاهیم جزو روح و روان ما شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیتالله العظمی شیخ جعفر سبحانی در پیامی به اختتامیه مسابقات سراسری قرآن که توسط سیدشهابالدین حسینی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجانشرقی قرائت شد، آورده است: پیامبران الهی برای هدایت انسانها به سوی خدا برانگیخته شدهاند تا او را از اسارت سنگ و گل رهایی داده و به سوی عالم بالا متوجه سازند. وی تصریح کرده است: تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی نمودهاند؛ حضرت موسی با عصا و حضرت مسیح با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیدهاند زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزههایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه دعوت کنند. آیت الله سبحانی حاطرنشان کرده است: دانشمندان میگویند چون عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ فن رایج آن زمان بود از این جهت پیامبر (ص) به وسیله قرآن تحدی نمود و جهانیان را برای معارضه با آن دعوت کرد و تا کنون بشر با تمام امکاناتش نتوانسته است سورهای مانند سوره های قرآن بیاورد. مرجع عالیقدر جهان تشیع قرآن در ادامه این پیام آورده است: در این مورد برخی از دانشمندان نظر برتر و بالاتری دارند و تحدی پیامبر را با قرآن از راه های دیگری توجیه می کنند و آن این که آیین اسلام آیین جاودان است و آیین جاودان معجزه جاودان لازم دارد که در تمام اعصار به سان آفتابی بدرخشد و برای آن غروبی نباشد و یک چنین آرمانی که تا روز قیامت برای بشر باقی بماند امکانپذیر نیست، بنابراین یکی از اوصاف قرآن هدی للعالمین است؛ هدایت گری جاودان فقط از طریق کتاب مکتوب انجام می گیرد و دیگر معجزه ها در زمان محدود میدرخشند و سپس فراموش میشوند. آیتالله سبحانی میافزاید: قرآن کتاب معارف و اصول عقاید است که مسلمانان پیوسته تمام معارف عقل را از آن اخذ میکنند، این کتاب آسمانی دستورالعملی است که فقه ما در تمام قلمروها از آن بهرهمند میشود و قوانین فردی و اجتماعی آن آنچنان محکم و استوار است که با تمام تمدنها سازگار است زیرا اساس قوانین آن را فطرت تشکیل میدهد. این عالم قرآنی مینویسد: قرآن حاکم و داور آگاه در مسائلی است که امت های پیشین در آن اختلاف دارند و پیروان عهدین در مسائل بیشماری با یکدیگر بحث و جدال دارند و اگر علاقمند هستند در این مورد به حقیقت برسند به خود قرآن مراجعه کنند و اگر بنا است تورات محرف به صورت تورات صحیح و انجیل دستخورده به صورت انجیل واقعی درآید باید معارف و قصص انبیاء را طبق قرآن تنظیم کنند. وی اضافه میکند: قرآن کتابی است که 14 قرن پیش از یک رشته حقائق فلکی و زمینی گزارش داده که بشر امروز با استفاده از ابزار و ادوات به آن رسیده است؛ بنابر این قرآن تنها لفظ و صورت و معنی نیست بلکه باید از نظر مفاهیم جزء روح و روان ما شود. در سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز دوره از مسابقات سراسری قرآن کریم که در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی برگزار شد 470 نفر از نخبگان و چهرههای برتر قرآنی کشور در رشتههای حفظ، قرائت، ترتیل و مفاهیم به رقابت پرداختند. از این تعداد 250 شرکت کننده برادر و 220 شرکت کننده خواهر بودند که پس از انجام یک هزار و 920 مسابقه در 381 شهرستان و 280 مسابقه استانی در 31 استان به این دوره از رقابتهای قرآنی راه یافته بودند. نفرات برتر هر رشته به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مسابقات بینالمللی که اواخر رجب و اوایل شعبان در سال 94 برگزار میشود، شرکت میکنند. سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری بزرگسالان قرآن کریم از ششم تا یازدهم اسفندماه برگزار شد که مسابقات برادران در سالن اجتماعات مصلای اعظم امام خمینی و خواهران در مجتمع فرهنگی پتروشیمی تبریز برگزار شد. این دوره از مسابقات با معرفی رتبههای برتر این رشته، سی و هفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در تبریز به کار خود پایان داد. برای دیدن نخبههای قرآنی این دوره از مسابقات اینجا را کلیک کنید. انتهای پیام/60002/ذ
93/12/11 - 13:12
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]