تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس درصدد عيب جويى برادر مؤمنش برآيد، تا با آن روزى او را سرزنش كند، مشمول اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820454250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ظرفيت بالاي تشکل‌هاي بخش خصوصي را به کار گرفته‌ايم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ اسفند ۱۳۹۳ (۱۶:۵۹ب.ظ)
ظرفيت بالاي تشکل‌هاي بخش خصوصي را به کار گرفته‌ايم اعضاي گروه ائتلاف براي فردا نشست خبري خود را با رونمايي از رنگ فيروزه‌اي به عنوان نماد انتخاباتي خود برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاري موج، صبح امروز 8 نامزد انتخابات اتاق تهران که عضو گروه "ائتلاف براي فردا" هستند، در نشستي خبري حاضر شدند تا به سوال خبرنگاران پاسخ دهند.
مسعود خوانساري و محمدرضا انصاري به عنوان کانديداهاي بخش بازرگاني، پدرام سلطاني و فريال مستوفي به عنوان نامزدهاي بخش معدن؛ مهدي پورقاضي و مهدي جهانگيري به عنوان کانديداهاي بخش صنعت و حامد واحدي و کاوه زرگران به عنوان کانديداهاي بخش کشاورزي، در اين نشست خبري به عنوان نماينده 40 کانديداي حضور در اتاق تهران از ائتلاف براي فردا در اين نشست خبري حاضر شدند.
مسعود خوانساري در نشست خبري ائتلاف براي فردا دلايل شکل گيري اين ائتلاف را اينچنين برشمرد: در سال هاي اخير شرايط خاصي در اقتصاد داشته ايم. نرخ تورم 40 درصدي که با رکود همراه شده بود، کاهش ارزش پول ملي و بيکاري را نيز دامن زده است. در دوره جديد گسترش روابط بين المللي مورد توجه قرار گرفته است و نياز به نقش آفريني بخش خصوصي بيشتر احساس مي شود.
رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق تهران ادامه داد: کاهش قيمت نفت دولت را بيشتر نيازمند بخش خصوصي کرده است از طرفي بخش خصوصي نيازمند تکيه به توان خودش است و بايد هوشمندتر، پخته تر و جامع تر از گذشته به فعاليت بپردازد. با اين درک از شرايط اقتصادي ائتلاف براي فردا شکل گرفت و پا به انتخابات گذاشت.
خوانساري تاکيد کرد: ائتلاف براي فردا اعتقاد دارد که تشکل هاي اقتصادي ظرفيت بالايي دارند که هنوز از آن به خوبي استفاده نشده است. به همين دليل نامزدهاي اين ائتلاف با مشارکت تشکل ها و نمايندگان آن ها کنار هم قرار گرفته اند. اين افراد از اعضاي تاثيرگذار تشکل تخصصي خود به شمار مي‌روند و هر کدام برندي معتبر محسوب مي‌شوند.
اين فعال اقتصادي گفت: سال هاي پيش رو براي اقتصاد پر چالش است و عبور از آن نيازمند کار و تلاش همراه با تدبير و تجربه است. به همين دليل سعي کرده ايم با دانش مديريتي بر محور اخلاق وارد اين ميدان در دوره 4 سال آينده شويم.
رئيس کميسيون حمل و نقل اتاق تهران افزود: اتاق به عنوان سخنگوي بخش خصوي نقش مهمي در اين دوره به دور از افراط و تفريط و هيجانات سياسي خواهد داشت. اتاق بايد با پشتوانه تشکلي محکم، همه صداها را از تشکل هاي اقتصادي در خود جاي دهد و در نهايت يک صداي واحد را به عنوان نمايندگان بخش خصوصي براي تعامل با دولت منتقل سازد.

اصلاح واگذاري‌ها
پدرام سلطاني ديگر عضو ائتلاف براي فردا در اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در مورد حضور افرادي از بخش‌هاي خصولتي در اتاق بازرگاني گفت: در اتاق بازرگاني مدعي اصلاح سياست واگذاري‌ها و خواستار بازگشت آن به ريل اصلي هستيم اما اتاق محل ستيز با هيچ بخشي ازجمله دولت و مجلس نيست. اتاق محل تعامل و مذاکره و هم‌انديشي است کساني که امروز از بازيگران اقتصاد هستند و در چارچوب قانون فعاليت مي‌کنند، بايد با يکديگر گفتمان برقرار سازند. نمي‌توان با نگاه سلبي حضور افرادي از بدنه بخش هاي عمومي غير دولتي را کتمان کرد اما مي توان با نگاه ايجابي اين فرايند را نقد کرد و اين از طريق گفتگو ميسر خواهد شد.
نايب رئيس اتاق ايران تاکيد کرد: هيچ خط و مرزي را در اقتصاد قائل نيستيم و براي ايجاد فضاي تعامل تلاش مي‌کنيم. در مجموعه پارلمان بخش خصوصي که 400 عضو خواهد داشتف حضور چند نماينده از بخش عمومي غير دولتي، اتاق را دولتي نمي کند. دولت در ايران بيش از 50 درصد اقتصاد را در اختيار دارد اما با احتساب حضور 20 نماينده دولتي در اتاق تنها 5 درصد کل نمايندگان دولتي هستند. مشکل شبه دولتي‌ها در اقتصاد ايران نيز بايد از راه گفتگو و از مسير هم‌انديشي و تعامل حل شود.

تضاد منافع
‍مهدي پورقاضي ديگر کانديداي حاضر در ائتلاف براي فردا در اين نشست خبري گفت: تضاد منافع ميان بخش‌هاي مختلف اقتصادي وجود دارد که نمونه آن را در امضاي توافقنامه ترجيحي با ترکيه شاهد بوديم. به طوري که در يک مورد خاص يک سنديکا خواستار لغو تعرفه ترجيحي شده بود و سنديکاي ديگر از آن حمايت کرده بود. اين تضاد منافع موجب مي‌شود نظرات متفاوتي مطرح شود اما هيچ کدام از صاحبان اين ديدگاه‌ها را نمي توان ناديده گرفت بلکه بايد در اتاق اين ديدگاه‌ها شنيده شود و بهترين مشورت به دولت داده شود.
عضو هيات نمايندگان اتاق تهران ادامه داد: حضور شبه‌دولتي‌ها در اقتصاد ايران براي بخش‌خصوصي خوشايند نيست اما نمي توان اين بخش را ناديده گرفت چراکه در حال حاضر بخشي از اقتصاد ايران را در اختيار دارند به همين دليل بايد با وجود تضادها، با اين بخش وارد تعامل شد که اتاق مي‌تواند اين فضا را ايجاد کند.

عمل به برنامه‌ها
در ادامه خبرنگاري از پدرام سلطاني در مورد عملکرد او در هيت رئيسه اتاق ايران طي چهارسال گذشته پرسيد. ناسب رئيس اتاق ايران پاسخ داد: گزارش عملکرد خود را به طور منظم براي اعضاي هيات نمايندگان اتاق ايران ارسال کرده‌ام. خوشحالم که توانسه‌ام هيات رئيسه اتاق ايران را نيز براي ارسال گزارش جلسات هيات رئيسه به اعضا مجاب کنم. بيش از 50 درصد برنامه‌هايي که در روز اخذ راي اعتماد از هيات نمايندگان اتاق ايران ارائه کردم، عملياتي شده است و اين کارنامه قابل قبولي محسوب مي‌شود.

نهضت ملي گردشگري
در ادامه اين نشست خبري خبرنگاري در مورد برنامه‌هاي اين ائتلاف در شرايط فعلي اقتصاد پرسيد. مهدي جهانگيري کانديداي بخش صنعت در اين مورد پاسخ داد: در حال حاضر پيش‌بيني‌ها ميانگين قيمت نفت را براي سال 2015 حدود 50 دلار برآورد کرده‌اند. با اين حساب درآمد 27 ميليارد دلاري براي ايران پيش‌بيني مي شود که با پرداخت سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملي حدود 16 ميليارد دلار براي دولت باقي مي‌ماند که اين پول هم براي هزينه‌هاي جاري مورد نياز دولت است. با اين حساب دولت از توسعه گرايي خارج مي‌شود و به پرداخت هزينه‌هاي جاري خواهد پرداخت.
جهانگيري افزود: بزرگترين هنري که بخش خصوصي مي‌تواند در آن زمينه تصميم‌سازي را براي دولت دنبال کند، توجه مزيت‌هاي موجد کشور براي جداي از اقتصاد نفتي است. در اين شرايط نمي‌توانيم به دنبال خلق مزيت جديد باشيم چراکه که زمان‌بر است و در شرايط رقابتي مي‌تواند ما را به انتهاي جدول برساند. با اين حساب استفاده از مزيت‌هايي که در حوزه صنعت، معدن و گردشگري وجود دارد، مي‌توان از اقتصاد نفتي فاصله گرفت.
به گفته مديرعامل هلدينگ گردشگري، صنعت گردشگري در دنيا پيشرو است و طبق آمارها سازمان جهاني جهانگردي يک ميليارد و 100 ميليون گردشگر در دنيا داريم. به همين دليل اين صنعت مي تواند به عنوان يک مزيت پولساز جايگرين نفت شود.
جهانگيري گفت: اگر روي نهضت ملي شدن نفت اتفاق افتاد، امروز بايد نهضت ملي گردشگري اتفاق بيفتد. اين صنعت مي‌تواند به اشتغال پايدار بيانجامد به طوري که با ورود هر گردشگر به کشور، چندين شغل ايجاد مي‌شود که مزيتي براي برون رفت از شرايط فعلي محسوب مي‌شود.
اين عضو ائتلاف براي فردا با اشاره به اينکه اقتصاد ايران نمي‌تواند يک نسخه واحد براي خود تعريف کند، گفت: بايد خود را با اقتصاد جهاني تنظيم کنيم و نمي‌توانيم نسخه‌هاي صرفا داخلي را دنبال کنيم. بايد در چرخه اقتصاد جهاني قرار بگيريم که براي اين کار بايد هزينه‌هاي توليد را کاهش دهيم و کيفيت محصولات را بالا ببريم تا در فضاي رقابتي بتوانيم به حيات ادامه دهيم. چالش جدي براي رسيدن به اين اهداف در داخل هزينه بالاي پول در کشور است. بالا بودن اين هزينه نيز به دليل عدم اتصال به شريان اقتصاد دنيا است. با کاهش هزينه پول، کاهش جدي در هزينه‌هاي توليد ايجاد مي شود و رونق را به همراه خواهد داشت.
وي تاکيد کرد:‌اتاق بايد به نهاد تصميم‌ساز براي قواي سه گانه به ويژه دولت تبديل شود و با جايگاهي که به عنوان رصدخانه و مرکز آمايش کلان اقتصاد دارد مي تواند زمينه را براي تصميم گيري دولتمردان فراهم کند.

چالش آب
در اين نشست خبري حامد واحدي که براي کرسي کشاورزي اتاق تهران کانديدا شده اينگونه به اظهار نظر پرداخت: در حال حاضر کشور با چالش جدي در زمينه منابع آب مواجه است. بالاي 90 درصد از مصرف آب کشور مربوط به بخش کشاورزي است که بايد براي حل اين چالش‌ها برنامه‌ريزي مدوني داشت.
رئيس کميسيون انرژي اتاق تهران گفت: براي اولين بار 6 کرسي در اتاق تهران براي بخش کشاورزي در نظر گرفته شده است که اين موضوع مي‌تواند زمينه‌ساز تصميم‌سازي بخش خصوي براي دولت باشد.
واحدي ادامه داد: در حال حاضر برخي عدم هماهنگي‌ها موجب مي‌شود که قيمت برخي محصولات در بازار نوسانات قابل توجهي داشته باشد. به عنوان مثال گاهي قيمت گوجه فرنگي افزايشي قابل توجه پيدا مي کند و گاهي با قيمت کيليويي 100 تومان از کشاورز خريداري مي‌شود. اين موضوع بايد در برنامه‌ريزي و تعامل ميان فعالان بخش خصوصي و دولت حل و فصل شود.
در پايان اين نشست خبري فريال مستوفي از خبرنگاران سوال پرسيد که چرا در اين نشست به بخش صنعت و معدن و همچنين بخش کشاورزي توجه چنداني نداشتند و سوالات خود را در بخش‌هاي ديگر مطرح کردند.
کاوه زرگران نيز در توضيح کوتاهي به شرايط بخش کشاورزي و صنايع کشاورزي پرداخت.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن