تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خداوند عزوجل کسی را که در میان جمع ، بدون ناسزاگویی شوخی کند، دوست دارد .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816529467




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روياي مصر براي فرماندهي ناتوي عرب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۰ اسفند ۱۳۹۳ (۱۵:۳۷ب.ظ)
روياي مصر براي فرماندهي " ناتوي عرب" گروه بين الملل خبرگزاري موج،
به گزارش خبرگزاري موج، عبدالفتاح السيسي، رئيس جمهور مصر پس از آن که قدرت را از دست محمد مرسي بيرون کشيد، تلاش کرد به اشکال مختلفي از جمله خريد تجهيزات نظامي ، برگزاري دادگاه هايي عليه طرفداران اخوان و برخورد قهري با مخالفان، امنيت و ثبات را به کشور بازگرداند. اين پروژه نه تنها شکست خورد که ناامني ها زمينه ساز حضور داعش در مصر شد. در اين شرايط السيسي به فکر اتحاد نظامي عرب افتاد تا بتواند با کمک ساير کشورهاي منطقه، خطر شبه نظاميان داعش را از بين ببرد.
البته اين طرح مي تواند به روياي رهبري مصر نيز عينيت بخشد. رويايي که با آغاز زمامداري جمال عبد الناصر در دوران پس از جنگ جهاني دوم در ميان نخبگان نظامي اين کشور پديدار شد و امروز السيسي با تکيه بر قدرت ميليتاريستي و غرور ناشي از غصب قدرت از دست تنها رئيس جمهور طول تاريخ مصر، درصدد تحقق آن است.
در اين راستا فهد کيتان، يک روزنامه نگار اردني در مطلبي طرح "ناتوي عرب" السيسي را بررسي کرده است:
مصري ها در نظر دارند با همکاري نيروهاي عرب ها در قالب طرح " ناتو عرب" با تهديدات تروريسم مبارزه کنند. السيسي، رئيس جمهور مصر اين پيشنهاد را در ملاقاتي که با ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن پنجشنبه قبل در قاهره داشت، مطرح کرد. اين طرح قرار است امروز نيز در رياض به بحث گذاشته شود. نبيل العربي، دبير کل اتحاديه عرب موضوع را براي رهبران عرب و کشورهاي خليج فارس در طول سفر خود در اين هفته شرح خواهد داد.
برنامه مصري شامل شکل دهي به يک نيروي نظامي که ساختار اصليش ارتش مصر است، به اضافه شرکت سمبليک کشورهاي عربي مي شود. نيروي نظامي مذکور در قاهره مستقر خواهد بود و ماموريت آن حفاظت از کشورهاي شرکت کننده در ائتلاف در برابر حوادث داخلي يا تهديدات خارجي است.
السيسي در مورد اين پيشنهاد چندين بار پس از تحولات اخير ليبي و کشته شدن 21 مصري به دست داعش سخن گفته است. وي در اين سخنان از يک مرجع سريع براي توافق دو کشور در تشکيل يک گروه کاري مشترک براي هماهنگ هاي نظامي خبر داد.
تمرکز اصلي در اين طرح چگونگي مقابله با خطر گروه هاي تروريستي که تمام کشورهاي منطقه را محاصره کرده و ثباتشان را تهديد مي کند.
مصر اميدوار است از طريق قطعنامه اتحاديه عرب در اين ماه ائتلاف عرب شکل بگيرد. با اين حال موانع قابل تاملي براي رسيدن اعراب به اجماع نظر در اين طرح وجود دارد. ممکن است در اين اتحاديه عرب بيان شود که اين شوراي مشترک نظامي خارج از چتر اتحاديه عرب است. چنانکه يک کارشناس نظامي مصر نيز اين مسئله را بيان کرد.
مصر هم اکنون با خطر حضور داعش در برخي از شهرهايش و ساير گروههاي تروريستي در صحراي سينا و مرز ليبي روبرو است. خطر داعش از عراق، سوريه و يمن دامن کشورهاي اردن و خليج فارس را گرفته است.
از اين رو هدف از پيشنهاد مصر در پرده ابهام است. اگر قاهره مرکز قدرت نظامي شود و قدرت اصلي اين گروه، ارتش مصر باشد، در اين صورت ائتلاف عربي در وهله نخست در کنار مصر خواهد ايستاد.
در اين ميان اين مسئله مطرح است، اردن که از پيشنهاد مصر پشتيباني مي کند، ديدگاه خود را از چنين نيرويي، محدوده کارش و ميزان مشارکت در ان را اعلام نکرده است. در ميان کشورهاي خليج فارس، عربستان سعودي و امارات متحده عربي نيز هنوز اظهار نظري در اين باره نکرده اند. اين در حالي است که موضع اين دو کشور به طرح مصر حياتي است. در واقع بدون حمايت کشورهاي خليج فارس، پينشهاد مذکور عملياتي نخواهد شد.
تجربه اتحادهاي نظامي عرب و بين المللي عليه گروه هاي تروريستي ثابت کرده است که بدون برنامه اي سياسي براي حل و فصل اختلافات در کشورهاي که در آن سازمان هاي افراطي حضور دارند، راه حل نظامي قادر به دستيابي به اهداف مورد نظر نخواهند بود.
در ليبي، عراق، سوريه، يمن و حتي مصر از طريق حملات هوايي نمي توان بر تروريسم غلبه کرد. در آنجا نياز به يک رويکرد سياسي است و در صورت لزوم از نيروي نظامي بايد استفاده کرد. اين اينجا همچنين اين سوال مطرح است جايگاه اردن در پينشهاد مصر کجاست و محدوديت هاي مشارکت اين کشور در اين نيروي پيشنهادي چه چيزهايي هستند؟













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن