تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):راستى عزّت است و نادانى ذلّت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826214968




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شورای افتاء رهبر انقلاب به روایت آیت‌الله شاهرودی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: شورای افتاء رهبر انقلاب به روایت آیت‌الله شاهرودی روشن است كه بحث در اين‌گونه موضوعات، تلاش جدّى میطلبد و از مواردى است كه توانايى مجتهد و فقيه را به آزمايش میگذارد و گرنه بحث در مسائلى تكرارى و موضوعاتى كه مفصّل پيشينيان بدان‌ها پرداخته‏اند، نشان‌دهنده قدرت و هنر يك فقيه نيست. پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب اشاره«در حوزه‌هاى علمیه، باید طاقت شنیدن حرف‌هاى جدید زیاد باشد، هرچند كه به حدى نرسد كه یك فقیه فتوا دهد؛ ممكن است دیگرى چیزى بیافزاید و فتوا بدهد. لذا بنده به فضلاى محترم و بزرگانى از قم، توصیه كردم یك مجله فقهى، تهیه و منتشر كنید.» (سخنان رهبر انقلاب در آغاز درس خارج فقه؛ 73/6/20) تنها چندماه پس از این توصیه، آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی كه ریاست دائرة‌المعارف فقه اسلامی بر مذهب اهل بیت را بر عهده داشت، اولین شماره فصلنامه فقه اهل بیت را با صاحب‌امتیازی و مدیرمسئولی خویش تقدیم جامعه علمی ایران و جهان اسلام كرد. این فصلنامه بعدها دو مقاله برآمده از دروس خارج فقه آیت‌الله خامنه‌ای را با عناوین مهــآدنه و كاوشى در حكم ‏فقهى‏ صابئان به ترتیب در شماره‌های 8 و 9 (پاییز و زمستان 1376) و نیز 12-11 (زمستان 1375 و بهار 1376) خود منتشر ساخت. آیت‌الله هاشمی شاهرودی در شماره دوم این فصلنامه كه در تابستان 1374 روانه بازار نشر شد، در گفت‌وگویی كوتاه، به بیان نكاتی درباره جلسه شورای افتاء رهبر معظم انقلاب پرداخت. وی كه در آن زمان هنوز عهده‌دار سكان قضای كشور نشده بود، در ابتدا به این نكته اشاره نموده كه حدود سه سال است در جلسه شوراى افتاء رهبر معظم انقلاب شركت میكند و از اعضای شورا تا در آن هنگام چنین یاد می‌كند: رهبر معظم انقلاب، رئیس قوه قضائیه، فقهاى شوراى نگهبان، ریاست دیوان عالى قضایى، آیت‌اللّه مهدوى كنى و آیت‌اللّه محمدى گیلانى. با گذشت حدود 15سال از زمان انجام این گفت‌وگو، متن آن هنوز هم در روشن ساختن برخی ابعاد علمی شخصیت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای بسیاری از خوانندگان تازگی دارد. از این رو «دیگران» با اندكی تصرف و حفظ محتوای سخنان آیت‌الله هاشمی شاهرودی، آن را تبدیل به نوشتار كرده و در دسترس كاربران پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir قرار می‌دهد. هدف و موضوعهمان‌گونه كه از نام جلسه پيداست، هدف آن، بررسى دقيق فقهى مسائل مبتلا به جامعه اسلامى است؛ اعم از مسايل مربوط به مشكلات نظام جمهورى اسلامى، يا مسايل مستحدثه و نوپيدا و يا مسائلى كه كمتر مورد بحث قرار گرفته و جهت تطبيق با نيازهاى امروز جامعه اسلامى، نياز به بحث و بررسى و نگرشى دوباره دارند. اين موضوعات، گاه از سرى مسائلى است كه از رهبر معظم انقلاب، استفتاء می‌شود و ايشان دستور میدهند كه به بحث و بررسى گذارده شود و يا از سرى مشكلاتى است كه از طريق ديگر اعضاى جلسه- به‌ويژه آنان كه مسؤوليت‌هاى قضايى و اجرايى و يا قانونگذارى دارند- مطرح میشود. به هر حال، در اين جلسه، بحث از موضوعات مستحدثه و زنده است كه جاى بحث و بررسى آن‌ها در مباحث فقهى، خالى است و مورد نياز جامعه میباشد. روشن است كه بحث در اين‌گونه موضوعات، تلاش جدّى میطلبد و از مواردى است كه توانايى مجتهد و فقيه را به آزمايش میگذارد و گرنه بحث در مسائلى تكرارى و موضوعاتى كه مفصّل پيشينيان بدان‌ها پرداخته‏اند، نشان‌دهنده قدرت و هنر يك فقيه نيست. شیوه كارشيوه كار اين‌گونه است كه افراد- به تناسب علاقه، فراغت و آمادگى كه دارند- موضوعى را به انتخاب خود يا پيشنهاد ديگر اعضاء، براى تحقيق برمیگزينند. پس از گزينش، به دنبال تتبع و تحقيق میروند و آن را با مبانى فقهى و استدلالى و اجتهادى، به نگارش درمیآورند؛ آن‌گاه براى بررسى و اظهار نظر ديگر اعضاء، نوشته را در اختيار آنان قرار میدهند. سپس طى جلسه يا جلساتى، موضوع تحقيق شده توسط نويسنده در جمع مطرح میگردد و انتقادات و پيشنهادهای ديگران را میشنود و پس از بحث و بررسى، آنچه را پذيرفت، در نوشته خود اعمال میكند. اين مباحث، نوعاً موضوعات نوپيدايند و يا كمتر بحث‏ شده‏اند. از اين روى، مدت زيادى میطلبد تا شخص مبانى فقهى و اجتهادى مسأله را بيابد و آن‌ها را به تقرير در آورد. گاه در ضمن تحقيق، دامنه بحث گسترده میشود و فروعات مختلفى پيدا میكند. گاه انتقادات و پيشنهادهایی كه میشود و نويسنده بايد پاسخ‏گوى آن‌ها باشد، موجب میگردد كه كامل كردن آن زمان بيشترى ببرد. هرچه موضوع جديدتر و يا انتقادات به آن بيشتر باشد، مدت زمانى بيشترى را به خود اختصاص میدهد. اين است كه براى اين‌گونه بحث‌ها، نمیتوان سقف زمانى مشخصى را در نظر گرفت. افزون بر اين، تدوين آن، وقت فراوان می‌خواهد. ثمره بحثقانون اين جلسه اين نيست كه حتماً، نتايج تحقيقاتش مورد استفاده دستگاه‌هاى اجرايى، قضايى و قانونگذارى قرار گيرد، ولى از آن جايى كه موضوع‌هايى كه طرح می‌شوند، بيشتر مشكلات محل ابتلايى نظامى جمهورى اسلامى بوده و اعضاى جلسه هم، افراد تصميم‌گيرنده در نهادهاى قضايى، اجرايى و قانونگذارى هستند، طبعاً نتايج اين جلسه میتواند براى آن آقايان در اين زمينه، كارگشا باشد؛ به‌ويژه آن دسته از مسائلى كه پاسخ‏گوى آن‌ها، شخص رهبر معظم انقلاب است كه تحقيقات انجام شده با توجه به حضور فعال ايشان در جلسه، میتواند مورد استفاده در پاسخ به استفتائات قرار بگيرد. به عنوان مثال، موضوعى كه اخيراً در جلسه شورا مطرح گرديد و مورد استفاده دستگاه قضايى قرار گرفت، ديه بود كه پرداخت ديه بايد به چه صورت باشد. آيا به صورت اجناس، يا خير؟ حضور فعالآنچه در اين جلسه مهم است، حضور جدّى با مطالعه و ارائه نظرات دقيق و پيشنهادها و انتقادات حساب شده است و در اين جهت، رهبر معظم انقلاب با وجود اشتغالات و مسؤوليت‌هاى سنگين ديگرشان، حضور فعّال داشته، بلكه ركن و بانى اصل جلسه‏‌اند كه بدون حضور ايشان جلسه منعقد نمیشود. بارها مشاهده شده كه ايشان، بيش از ديگران اصرار بر برقرارى جلسه داشته‏اند و در داخل جلسات نيز، در بحث و انتقاد و جمع‌بندى مطالب، فعّال بوده و نتايج نهايى بحث‌ها را جمع‌بندى كرده و نقاط ضعف و قوت آن را اعلام میكردند و همواره، به هنگام طرح مباحث، با ايراد انتقاد نقض و ابرام، حل و جواب و دفاع و... شركت فعالى دارند؛ به‌ويژه در مسائل نوظهور و مربوط به مسائل اقتصادى و حقوقى. به نظر من انتقادها و پيشنهادهاى ايشان، بسيار جالب و مبتنى بر مبانى صحيح اجتهادى و استدلالى است. در عين اين‌كه بسيار مقيدند كه از مبانى فقه جواهرى تجاوز نشود، بر پاسخ‏گويى به مسايل نوظهور اجتماعى و به روز بودن مسايل و موضوعات فقهى مورد بحث نيز، تاكيد دارند و مبانى كه ايشان برمیگزينند، به نتايج‏ خوب و مطلوبى میرسد كه پاسخ‏گوى مسايل روز و مشكلات جامعه اسلامى است. ویژگی‌های دیگرمزايايى كه اين شورا دارد، يكى در شكل كار است و ديگرى در نوع كار. در جلسات استفتاء مراجع تقليد، معمولاً كار به اين شكل است كه: مرجع تقليد، در مقام پاسخ‏گويى به مقلدان خود، نظريه خود را به اعضاى جلسه ارائه میدهد؛ ديگران اگر مطلبى در تكميل آن فتوا و نظريه داشته باشند، ارائه میدهند. بنابراين تنظيم و تبيين و جمع كردن مطالب براى فتوا، به عهده خود آن مرجع است و در محدوده سؤالات استفتاء شده. ولى در اين جلسه، يكى از اعضاى جلسه، موضوعى را از مسائلى كه بدان‌ها اشاره شد، براى تحقيق و اجتهاد و استنباط برمیگزيند و آن را پس از تحقيق و تكميل، به ديگر اعضاى جلسه كه نوعاً از مجتهدين و صاحب‌نظر بوده و از سطح علمى بالايى برخوردارند، ارائه میدهد و طى ساعت‌ها، بحث و بررسى میگردد. شخص محقق، بايد پاسخ‏گوى انتقادات و مدافع نظريه خويش باشد. در حقيقت، روى هر موضوع، دو بار كار تحقيقى و اجتهادى میشود: يك‌بار شخص محقق و يك‌بار، جمع آقايان شركت‌كننده. از نظر نوع كار هم، چنان‌كه اشاره كردم، موضوعات و مسائلى كه در اين جلسه به بحث گذاشته میشود، نوعاً مسايل جديد و مشكلاتى است كه نظام اسلامى و جامعه امروز ما با آن درگيرند. اين‌كه معتقديم، باب اجتهاد مفتوح است و از افتخارات فقه پوياى ما و مشخصه باز بودن باب اجتهاد، اين است كه بتواند مسايل زنده روز را پاسخ‏گو باشد؛ به‌ويژه مسائلى كه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و الگو شدن حكومت اسلامى به وجود آمده است. امروز، مجتهد بايد بتواند بر مبناى فقه جواهرى در اين مسائل جديد اجتهاد كرده، پاسخ گويد. هم‌اكنون، خلاهاى زيادى در بحث‌هاى فقهى وجود دارد كه علما و فقهاى حوزه، بايد آن‌ها را به داخل حوزه‏هاى درسى بياورند و با مبانى اجتهادى فقه جواهرى و مبانى اصولى قوى، پاسخ‌گو باشند. به نظر من این هم، یكى دیگر از ویژگی‌هاى این جلسه است كه اعضاى این جلسه افرادى هستند كه هم میتوانند مبانى فقه جواهرى را به طور كامل و دقیق و عمیق بفهمند و هم چون درگیر مسایل و مشكلات نظام و جامعه‏اند، در تشخیص موضوع و توجه به ابعاد مختلف مساله، از توانایى خوبى برخوردارند. در نتیجه، بررسی‌هایى كه انجام میشود، از هر دو بعد، كامل‏تر و دقیق‏تر از بحث‌هایى است كه اتفاقاً و احیاناً در حوزه انجام میگیرد. وجود چنین اعضایى در جلسه، به‌ویژه رهبر معظم انقلاب كه از بهترین افراد جلسه هستند، مباحث را از هر دو بعد كامل میكند. به نظر من، موضوع‌شناسى در این جلسه، بسیار غنى است؛ همان چیزى كه در استنباط مسایل مستحدثه، بسیار لازم و ضرورى است. به هر حال، اعضاى این جلسه، با توجه به سطح بالاى علمى و فقاهتى كه دارند، موضوع مورد تحقیق و تتبع را از هر جهت، مورد ارزیابى و تحقیق قرار میدهند و همان‌گونه كه گفته شد، پیوندى بین فقه سنتى و مسایل روز انجام میدهند. این امتیاز مهم جلسه است. همچنین شخص محقق، در صورتى كه نیاز ببیند از نظر كارشناسان استفاده كند و تحقیق خود را با توجه به نظر كارشناسى به جلسه ارائه دهد، این كار را انجام میدهد. انتشار تحقیقاتمتأسفانه بحث‌ها و گفت‌و‌گوهایى كه در جلسه انجام ‏میگیرد، ثبت و ضبط نمی‌شود ولى انتقادات و اشكالاتى را كه محقق بپذیرد، در نوشته درج میشود و این نوشته‏ها موجود است. بحمد اللّه این توفیق پیدا شد كه برخى از آن‌ها، در مجله وزین فقه اهل بیت(ع) منتشر گردد. هرچند امكان دارد تمامى اعضا، یا بیشتر آنان با نظر نویسنده موافق باشند، با این حال، آنچه ارائه میشود نظر نویسنده است. زیرا چه بسا، برخى افراد جلسه انتقاداتى داشته‏اند كه از نظر نویسنده، چون قبول نیفتاده، در نوشته اعمال نشده است. آنچه ارائه میشود، یا خود نویسنده تحقیق و استنباط كرده یا اگر دیگران پیشنهادها و یا انتقاداتى داشته‏اند، پس از قبول آن‌ها نوشته خود را اصلاح كرده كه در نتیجه، آنچه ارائه میدهد، نظرخود اوست.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 313]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن