تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):معناى گفته كسى كه بسم اللّه‏ مى‏گويد، يعنى نشانى از نشانه‏هاى خداوند را بر خود مى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818927699




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صادرات شيرني وشکلات درسال جديد 10 درصد رشد داشته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۰ق.ظ)
دبير انجمن صنفي شيريني وشکلات کشور درگفت وگو با موج: صادرات شيرني وشکلات درسال جديد 10 درصد رشد داشته است گروه صنعت و تجارت
به گزارش خبرنگارخبرگزاري موج، صنعت شيريني و شکلات يکي از صنايع فعال در ايران است که به تازگي توانسته جايگاه خوبي در بازارهاي جهاني پيدا کند به گونه‌اي که صادرات قابل‌توجهي به کشورهاي اروپايي و امريکايي داشته است.
اين صنعت در ايران قدمت چند صد ساله دارد و با توجه به اينکه ظرفيت توليد دو ميليون و ۱۰۰ هزار تن شيريني و شکلات در کشور وجود دارد حمايت از اين صنعت مي‌تواند آثار مثبتي در افزايش صادرات غيرنفتي و ارزآوري براي کشور داشته باشد.
به منظور بررسي بيشتر وضعيت ومشکلات صنعت شيريني وشکلات در گفت وگويي با جمشيد مغازه اي دبير انجمن صنفي شيريني وشکلات کشورنظر وي را در اين زمينه جويا شده ايم.

آيا بسته بندي شيريني وشکلات در کشور ما درحد رقابت با بازارهاي بين المللي است؟
نوع بسته بندي در صنعت شيريني و شکلات نقش بسيارمهمي را ايفا مي کند و از وابستگي هاي شديد خارجي در اين حوزه رها شده ايم وهم اکنون شاهد پيشرفت ودگرگوني عظيمي درصنعت چاپ وبسته بندي کشور هستيم.
بسته بندي در صنعت ما نقش بسيار مهمي بازي مي‌کند، هم از نظر بهداشتي وهم از نظرجذابيت و مي‌توان گفت بسته بندي حدود 50 درصد مسائل صنعت شيريني و شکلات را در بر مي‌گيرد خصوصا براي قشرعظيمي از مصرف کنندگان که جوانان و يا کودکان کم سن و سال هستند.

به نظر شما در شرايط فعلي مهمترين مشکل فعالان صنعت شيريني وشکلات کشور چيست؟
مهمترين مشکل صنايع غذايي کشور در شرايط کنوني کمبود نقدينگي است که به شدت صنعت شيريني وشکلات کشور را آزار مي دهد. نبود سرمايه در گردش کافي در اختيار توليد کنندگان اين بخش از يک طرف ونوسانات قيمتي به منظور تهيه مواد اوليه از سوي ديگر سبب شده است تا صنعت شيريني وشکلات هم مانند بقيه صنايع دچار رکود شود که البته دولتمردان به منظور حل مشکلات اين صنعت قول هايي به انجمن وفعالان بخش شيريني وشکلات کشور داده اند که منتظر تحقق آن هستيم.

ميزان صادرات و واردات شيريني وشکلات کشور نسبت به سال هاي قبل چه تغييراتي داشته است وآيا برنامه اي به منظور حمايت از صادرات در اين بخش داريد؟
براساس آمارهاي جهاني ارزش بازار محصولات شيريني و شکلات در منطقه خاورميانه، و آسياي ميانه 10 ميليارد دلار برآورد شده است که سهم ايران از اين بازار 5 درصد است و باتوجه به ظرفيت هاي خالي حتي مي تواند تا 20 درصد افزايش يابد.
براساس آمارهاي انجمن توليد کنندگان شکلات و شيريني ميزان توليد شکلات و شيريني در سال 1392 حدود يک ميليون و 500 هزار تن بوده است که از اين ميزان توليد حدود 200 هزار تن آن به ارزش 475 ميليون دلار به حدود 60 کشور صادر شده و مابقي آن در بازار داخلي مصرف شده است.
ايران در سال هاي گذشته حتي به بالاترين ميزان سقف توليد شکلات و شيريني در کشور هم نرسيده است زيرا در حال حاضر ظرفيت اسمي توليد شکلات در کشور حدود 2 ميليون تن است در شرايطي که بيشترين سقف توليد رسمي کشور يک ميليون و 500 هزار تن بوده است و اين نشان مي دهد که همچنان 500 هزار تن ظرفيت خالي در کشور وجود دارد ظرفيتي که با سرمايه گذاري و افزايش بهره وري مي تواند حداقل سهم ايران از صادرات اين محصول پر سود و مشتري را از 12 درصد به حدود 20 درصد افزايش دهد.
خوشبختانه با وجود مشکلات فراوان وتحريم ها صنعت شيريني وشکلات کشور نسبت به سال گذشته شش درصد افزايش صادرات داشته است اما ازنظر وزني کاهش صادرات داشته ايم که اين خود يک فاکتورمثبت است ودليل آن هم اين است که کالاي کمتري با قيمت بالاتري صادر کرده ايم.
آمار توليد شيريني وشکلات در کشور نسبت به سال گذشته چهار درصد رشد داشته است وطبق پيش بيني اينجانب با توجه به اينکه در سال 1393 بالغ بر485 ميليون دلارصادرات درصنعت شيريني وشکلات داشته ايم درسال جديد ميزان صادرات در اين صنعت از رشد 10 درصدي برخوردارخواهد شد.

با توجه به نزديکي به روزهاي پاياني سال آيا برنامه اي به منظور عرضه شيريني وشکلات با قيمت مناسب را در دستورکارداريد؟
نزديک به دوسال است که سازمان حمايت قيمت گذاري انواع شيريني وشکلات در کشور را دراختيار انجمن صنف شيريني وشکلات قرار داده است و به همين منظور انجمن نقش مهمي درافزايش و يا اصلاح قيمت با توجه به مستندات براي توليد کنندگان اين صنعت در کشور دارد.
هم اکنون با توجه به شرايط نامساعد بازار فعالان بخش شيريني وشکلات محصولات خود را با کمترين سود عرضه مي کنند زيرا شيريني وشکلات يک کالاي لوکس است ودرصورت افزايش ناگهاني قيمت به راحتي از سبد مصرفي خانواده ها حذف خواهد شد.
البته براي سال 1394 افزايش قيمت را در دستور کارخود داريم وشب عيد براي قنادان و فعالان صنعت شيريني وشکلات بسيارمهم وشلوغ است هرچند مهم ترين زمان کاري براي قنادان از مهرماه هرسال شروع مي شود وتا شب عيد ادامه دارد.

ميزان قاچاق آدامس وشکلات از مرزهاي غربي وشرقي کشور سال به سال درحال افزايش است آيا شما راهکاري به منظور توقف ويا کاهش آن درسالهاي آينده داريد؟
مسئله قاچاق موادغذايي در کشور به يک معضل بزرگ تبديل شده است وکالاهاي انبوهي به خصوص انواع آدامس که درصدرليست قاچاق است درقالب برند ومارک هاي مختلف به کشور وارد مي شود ورقم آن هم روز به روز در حال افزايش است وبا قيمت هاي باور نکردني در نقاط مختلف کشورعرضه مي شود.
به طورمثال کشور ما از صادرکنندگان آدامس درمنطقه خاورميانه است وبه طور معمول هرکيلو آدامس ايراني به قيمت 9 تا11دلار در بازارهاي بين المللي مبادله مي شود و اين درحالي است که هرکيلو آدامس وارد شده به کشور بين يک تا دودلار فروخته مي شود و اين اختلاف زياد موجب شده است تا مردم از لحاظ قيمتي به سوي خريدن آدامس هاي قاچاق و وارداتي بروند. در حالي که اين محصولات هم به اقتصاد وهم به سلامت جامعه ضربه مي زند.
کنترل قاچاق در اختيار فعالان بخش شيريني وشکلات نيست و دولت که خود بر نحوه عرضه وقيمت گذاري شيريني وشکلات در کشور نظارت مي کند بايد نسبت به فروش آدامس وشکلات قاچاق در کشور با قيمتي بسيار پايين تر از محصولات داخلي نظارت داشته باشد.

هنگامي مي‌توانيم ادعاي صادرات موفق داشته باشيم که محصولاتمان را به کشورهاي تراز اول جهان بتوانيم صادر کنيم آيا اين اتفاق در صنعت شيريني و شکلات کشورمان افتاده است؟
بله درحال حاضر به کشورهاي اروپايي و خصوصا آمريکا صادرات داريم و مي‌دانيد که آمريکا براي واردات قوانين و استانداردهاي سختگيرانه و بالايي دارد که صنعت ما توانسته آن‌ها را رعايت و لحاظ کند پس اينکه من مي‌گويم صنعت شيريني و شکلات ما رشد قابل توجهي نسبت به دهه‌هاي گذشته کرده است سخني بيهوده نگفته ام.
به هر حال اين اتفاق طبيعي است و در تمام دنيا هم مرسوم است که در کنار برندهايي که براي کيفيت کالاي خود تلاش کرده اند افراد سودجويي هم پيدا مي‌شوند که دست به تقلب بزنند اما در نهايت آن فرمولاسيون خاص است که در بازار موفق خواهد بود.

در زمينه برند سازي در محصولات داخلي در صنعت شيريني و شکلات از همان ابتدا برندهاي مطرح و معتبري بودند چرا امروز برندسازي در صنعت شيريني وشکلات کشور که از صنايع بزرگ است به شدت کاهش يافته است؟
صنعت شيريني و شکلات در تمام دنيا صنعت بزرگي است اما متاسفانه در کشور ما درشيريني جات صنعتي مصرف سرانه ما حدود 20 کيلوگرم و مصرف سرانه کشورهاي اروپايي 40 کيلوگرم در سال است که بايد فرهنگ سازي بيشتري در اين زمينه صورت بگيرد.
البته بايد بگويم منظور من از شيريني‌هاي صنعتي انواع شکلات،‌اسنک و کيک است که زماني به عنوان تنقلات ميان مردم شناخته مي‌شد ولي اکنون درواقع غذا محسوب مي‌شود به خصوص در زمينه کالاهاي آردي که اين کالاها ديگر از حالت تنقلات خارج شده اند و بسياري از اقشار در جامعه يکي از وعده‌هاي غذايي خود را به اين نوع از شيريني جات اختصاص مي‌دهند.
کارخانه‌هاي زيادي با برندهاي جديد شروع به فعاليت کرده اند و يا همان برندهاي سابقه دار فعاليت خود را گسترش داده اند وبه ميزان صادرات بسيار خوبي رسيده اند به طوري که صنعت شيريني وشکلات نسبت به خودرو يک و نيم برابر ونسبت به صنعت فرش که به نوعي هويت ما را در جهان به يدک مي کشد ميزان صادرات بالاتري داشته ايم.

جايگاه کشورمان درتوليد شيريني وشکلات در منطقه کجاست؟
به جرات بايد بگويم که درمنطقه خاورميانه صنعت شيريني وشکلات کشورمان رتبه نخست را دراختيار دارد البته ترکيه يکي از مهم ترين رقباي ما درتوليد شيريني وشکلات درمنطقه است ولي اين صنعت دربين سالهاي 1380 تا1390 در کشوررشد چشمگيري داشته است واين رشد ازافزايش ميزان صادرات در طول اين10 سال مشخص است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن