تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بسم اللّه‏، شفاى هر دردى و يارى كننده هر دارويى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820294059




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نرخ ارز در سال 94 تغییر نمی‌کند


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اینکه نرخ ارز در سال آینده قیمت 2850 تومانی آن در بودجه کاهش پیدا کند، اجرایی نیست و نرخ ارز از آنچه در بودجه پیش بینی شده کمتر نخواهد بود، اما از نرخ فعلی در بازار آزاد هم بالاتر نخواهد رفت و نباید برود و دولت باید بین این دو نرخ، ارز را مدیریت کند.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: حیدر مستخدمین حسینی کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تراز، در خصوص آینده نرخ ارز، اظهار کرد: در دو سه سال اخیر اقتصاد کشور تحت تحریم شدید قرار گرفت و این باعث کاهش ارزش پول ملی شد که در زمان نرخ ارز در یک شرایطی قرار گرفت که امروز شاهد آن هستیم.
وی ادامه داد: از سال 81 بحث تثبت و یکسان سازی نرخ ارز انجام شد که به مدت 10 سال این قیمت ارز مدیریت شناور شده بود و با یک شیب ملایمی هر ساله افزایش پیدا می کرد که تثبیت نرخ ارز - که قبل از آن در سال چند نرخ داشت- جلوی رانت و سو استفاده‌هایی را گرفت، اما از سال 90 وقتی تحریم شدت گرفت، که دچار نوسان و  موجب کاهش ارزش پول ملی شد.
کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر در این مدت نرخ ارز را با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی در واقع در معادلاتمان قرار می دادیم، شاید امروز به این مسئله بغرنج نمی رسیدیم و امیداورم که از این به بعد بانک مرکزی و دولت حساس باشند که با مابه‌تفاوت تورم داخلی و بین المللی بتوانند بحث افزایش نرخ ارز را مدیریت کنند.
وی با بیان اینکه امروز ارز  شرایط آرامی به خود گرفته است، گفت: فشاری که برای ماه اسفند و تقاضای ارز برای سفرهای خارجی وجود دارد، آنچنان نیست که بتوان روی نرخ ارز تاثیر گذار باشد، مگر اینکه دولت  و بانک مرکزی راغب باشند که این نرخ افزایش پیدا کند.
مستخدمین حسینی ادامه داد: بانک مرکزی باید اعتبارسازی اش را برای اسفند ما به عمل بیاورد تا بتوانیم نرخ ارز را در همین حدودی قیمتی که است نگه داریم.  
فعال بازار بورس و سرمایه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: در سال بعد با دو وضعیت مواجه خواهیم شد یا بحث هسته ای نتیجه خواهد که با وافق تکلیف نرخ ارز روشن و بخشی از مشکلات مرتفع خواهد شد. و  آن چیز که مهم است و وجود دارد، این است که تورم را در تعیین نرخ ارز دخالت دهیم.
وی گفت: با این وجود نرخ ارز در همین وضعیتی که در حدود 2850 تومان مبادله‌ای وجود دارد، خواهد ماند و البته با یک اختلاف  جزئی که فعالین اقتصادی بتوانند از این نرخ بهره بگیرند. بانک مرکزی اینجا است که می تواند نقش خودش را به خوبی ایفا و از افزایش بی رویه آن جلوگیری کند.
اگر مذاکرات به نتیجه برسد تفاضا برای ارز بالا خواهد رفت به خاطر اینکه در این چند سال اخیر، سرمایه گذاری ها و تشکیل سرمایه ثابت کشور از رشد بالایی که نیاز اقتصاد ما است، برخوردار نبوده است و برای اینکه رشد اقتصادی شکل بگیرد، نیاز به سرمایه گذاری داریم و سرمایه گذاری هم نیاز به تامین منابع ارزی دارد.
تصریح کرد: بنابراین اگر مذاکرات به نتیجه برسد در واقع نرخ ازر نباید تحولات چشمگیری را دنبال کرده و  فرض کنیم بلافاصله نرخ ارز به شدت سقوط خواهد کرد زیرا این انتظار در شرایط فعلی  اقتصاد با نیاز های  سرمایه گذاری  و جدید همخوانی نخواهد داشت.
با اشاره به به افزایش نرخ سال آینده در بودجه، گفت: نرخ ارز  2450 تومان در سال سال گذشته به 2650 تومان برای امسال و برای سال آینده هم 2850 تومان تعیین شده است. یعنی نرخ ارز برابر هزار ریال برای سال بعد افزایش یافته و دولت، مجلس و بانک مرکزی این را پذیرفته‌اند.
افزود: این به معنای  این است از یک جهت اقتصادی  بحث تورم را در جامعه و تامین آن را به نرخ ارز، در واقع به دولتی مبادلاتی را در تصمیم گیری نرخ ارز هر 3 عقلای عمل کردند تورم را در این رساتا دیده اند و قبول کرده اند.
خب قطعاً در این نرخ، نرخ مبادله ای در سال بعد 2850 تومان خواهد شد، به هر حال به بنگاه های اقتصادی که برای مواد اولیه برای واردات مفهومش اینست که آن افزایش پیدا می کند  قیمت تمام شده محصول افزایش پیدا می کند  و بخش اصلی اقتصاد را تحت تاثیر خواهد گذاشت و تورم از این ناحیه کم افزایش پیدا خواهد کرد و آن وقت  و این با مفاهیم اقتصادی هم خوانی دارد
حسینی با اشاره به قیمت ارز در سال آینده گفت: اینکه نرخ ارز در سال آینده قیمت 2850 تومانی آن در  بودجه کاهش پیدا کند، اجرایی نیست و نرخ ارز از نرخی که در بودجه پیش بینی شده کمتر نخواهد بود، اما از نرخ فعلی در بازار آزاد هم بالاتر نخواهد رفت و نباید برود و دولت باید بین این دو نرخ، نرخ ارز را مدیریت کند.




چهارشنبه 6 اسفند 1393 ساعت 08:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن