محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832580352
بررسی عوامل تضعیفکنندهی اعتمادبهنفس ملی؛ کدام عوامل «ما میتوانیم» را «ما نمیتوانیم» میکند؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: بررسی عوامل تضعیفکنندهی اعتمادبهنفس ملی؛
کدام عوامل «ما میتوانیم» را «ما نمیتوانیم» میکند؟
تقابل تمامعیار دو جبههی تاریخی «ما میتوانیم» و «ما نمیتوانیم»، یک بار در تاریخ مشروطه و با رویارویی دو تئوری مشروطهی شرطی غربی و وارداتی و مشروعهی شرعی اسلامی، اتفاق افتاد که نتیجهی آن در نهایت، انحراف انقلاب مشروطه و به دار آویخته شدن شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری بود.
سخن گفتن از مفهوم «اعتماد به نفس ملی» به لحاظ نظری و تئوریک و مداقه در چیستی و ماهیت آن کار آسانی به نظر نمیرسد. چرا که «اعتماد به نفس ملی اساساً مفهومی نیست که آن را بتوان براحتی تعریف و ابعاد آن را تحدید کرد زیرا اولاً امری درونی، ذهنی یا روحی و روانی است ثانیاً امری روحی در سطح ملی است و لذا از ابعاد گوناگونی باید مورد توجه قرار گیرد و همین دو ابعاد بودن اظهار نظر علمی درباره آن را دچار مشکل میکند.» (1) بنابراین با توجه به این امر میتوان چنین گفت که سخن گفتن از متعلقات این بحث هم کار آسانی نخواهد بود. یکی از دلایل این امر هم این نکته است که اساساً این موضوع در مدار توجه نخبگان علوم انسانی ما در جامعه قرار نگرفته است و تنها پس از مطرح شدن توسط مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان دانشگاههای یزد در سال 86 تلاشهایی جهت پرداختن به این مفهوم صورت گرفته است.
این وضعیت البته به معنای نفی این گزاره نیست که ما باید به وجوه مختلف مبحث مهم اعتماد به نفس ملی توجه کرده و پیرامون آن به جست و جو و پژوهش بپردازیم. در این راستا یکی از مهمترین مباحث پرداختن به عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس ملی و آثار از دست رفتن آن است. ضرورت سخن گفتن از عوامل تضعیف کننده توجه به این نکته است که دستیابی به این عوامل از یک سو ما را در شناخت این عوامل و راههای رفع و از میان برداشتن آن کمک میکند و از سوی دیگر میتواند به عنوان آگاهیهایی در راستای پیشگیری از ایجاد چنین عواملی و همچنین رشد و ریشه دوانی انها در جامعه یاری رساند. بنابراین وقتی از عوامل تضعیف کننده اعتماد به نفس ملی سخن به میان میآوریم نباید چنین تلقی کرد که به تلاشی بی فرجام و پژوهشی بی سرانجام و بدون فایده دست زدهایم. بلکه باید بر این باور بود که نقطه عزیمت استدلال درباره چرایی پرداختن به مباحث ظاهراً تئوریک و نظری درباره مسائل جامعه، مانند مفهوم اعتماد به نفس ملی، دقیقاً کاری نظریه پردازانه و در عین حال معطوف به عمل است. چه آنکه بسیاری از مشکلات فراروی ما در جامعه به دلیل سطحی نگری و عدم تعمق در کنه مسائل حاصل شده است. بنابراین سخن گفتن از مفهوم اعتماد به نفس ملی و همچنین عوامل تضعیف آن در جامعه و آثار آن صرفاً یک بحث تئوریک و نظریه پردازی صرف و منقطع از مسائل جامعه نیست.
همانطور که ذکر شد در بحث از مقوله اعتماد به نفس ملی، پرداختن به عوامل تضعیف کننده آن یکی از ضروریترین و کاربردیترین مباحث در این زمینه است که میتواند از جهات گوناگونی راهگشا و مثمر ثمر باشد. در ذیل به بررسی برخی از مهمترین دلائل تضعیف کننده این مقوله میپردازیم.
1. عدم درک ضرورت بحث و غفلت از عواقب آن؛
متاسفانه متأثر از فضای کلی محافل علمی و دانشگاهی، در جامعه ما نوعی از نگرش نسبت به بحثهای نظری و تئوریک به صورت عام و علوم انسانی به صورت خاص وجود دارد. این نگرش نسبت به موضوعاتی از این دست علوم انسانی را چه به لحاظ ارزشی و چه به لحاظ جاگیری عینی-مادی در جامعه، در سطح نازلتری نسبت به علوم تجربی، ریاضی، مهندسی و فنی قرار داده است. نتیجه چنین وضعیتی این شده است که بحث درباره مباحث متعلق به چنین اموری نیز بی ارزش تلقی شده و صرفاً به دنیای تئوری پردازی تعلق یافته است.
وضعیتی که میتوان از ان با عنوان «انقطاع نظریه و عمل» یا «عین و ذهن» در جامعه یاد کرد. این مقوله البته خود حاصل وضعیت تاریخی کشور ما در مواجهه با جهان جدید نیز بوده است. علوم انسانی موجود در دانشگاههای ما نسبتی با دنیای واقعی ما ندارد و متعلق به جهان زیست دیگری است که صرفاً توسط فرآیند ترجمه خام و بدون پشت سر گذاشتن پروژه بومی سازی، از جهانی دیگر به جهان ما انتقال یافته است. بنابراین این اشکال فرآیندی دو سویه است؛ هم ارزش و جایگاه علوم انسانی و بحثهای نظری در جامعه در سطحی نیست که سیاستگذاران و مدیران اجرایی به آن احساس نیاز کنند و در پی بررسی عمیق و نظری مباحث و مشکلات فراروی جامعه باشند و هم علوم انسانی فعلی نیز از چنین قابلیتی برخوردار نبوده است.
این وضعیت اما به این معنا نیست که ما از توجه نظری به مسائل جامعه خویش غافل بمانیم. خوشبختانه اندیشمندانی هستند که هم اکنون نیز به مشکلات و مباحث جامعه خویش میپردازند و درباره جامعه خود نظریه پردازی میکنند. متاسفانه تاکنون از این اندیشمندان نیز کمکی گرفته نشده است. ما دچار نوعی انقطاع و بریدگی در میان نخبگان اجرایی و فکری در جامعه شدهایم. نخبگان علمی پای خویش را از چهارچوب دانشگاههای خود فراتر نگذاشتهاند و هیچ گاه دغدغه چنین اموری نداشتهاند و نخبگان اجرایی هم، گویی پیرو مکتب عمل گرایی و تکنوکراسی بودهاند و نیازی به برسی نظری و فکری سیاستها و برنامه عملی خود نمیدیدهاند. چنان که در مقوله اعتماد به نفس ملی نیز که یکی از مهمترین موضوعات کلان و سرنوشت ساز کشور میباشد تا قبل از مطرح شدن این موضوع توسط مقام معظم رهبری هیچ کار تئوریک و نظری درباره این امر صورت نگرفته بود و تنها پس از گوشزد ایشان بود که کتابهایی تخصصی و علمی در این زمینه تألیف شد و یا همایشهایی برگزار گردید.
بنابراین میتوان چنین استدلال کرد که عدم درک ضرورت بحث توسط نخبگان علمی و دانشگاهی از یک سو و نخبگان اجرایی و مدیران از سوی دیگر، در درجه اول نخبگان را از پرداختن به چنین مباحثی غافل کرده است و از سوی دیگر نخبگان اجرایی هیچ گاه چنین مطالبه ای از دانشگاه و نخبگان فکری کشور نداشتهاند؛ نتیجه چنین وضعیتی انقطاع کامل نهادهای اجرایی از نهادهای علمی تخصصی بوده است. در پرتو این انقطاع، واکاوی نظری و تئوریک مسائل جامعه و مسائلی نظیر آینده پژوهی، برنامه ریزی کلی، سیاستگذاری های کلان و پیوستهای علمی برای برنامههای اجرایی و... مود توجه نبوده است. مقوله اعتماد به نفس ملی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود. برای رفع چنین معضلی باید به فکر تقریب اذهان نخبگان فکری و اجرایی بود و نتایج و پیامدهای این رویکرد را پیوسته به آنها هشدار داد.
2. جنگ روانی دشمن بر علیه اعتماد به نفس موجود در کشور؛
اعتماد به نفس ملی یکی از داراییها و نعمتهای یک کشور است که در مسیر پیشرفت آن کشور و ملت را یاری میرساند. بنابراین انتظار هجوم دشمن به چنین ثروت درونی و گرانبها در یک ملت، طبیعی است. امروزه ما در ابعاد مختلف مورد هجوم تبلیغاتی و رسانه ای دشمن قرار داریم. رسانه در جهانی که ما زندگی میکنیم کار ویژه ذهنیت پردازی را برعهده دارد و این ذهنیت است که به مقوله عینیات در جامعه جهت میدهد و سرنوشت یک ملت در گرو ذهنیت آن جامعه درباره حقایق است. این حقایق و واقعیتها امروزه مورد شدیدترین حملات قرار گرفته است. چنان که در مقوله جنگ نرم گفته میشود که جنگ بر سر تصرف ذهنها و قلبها است. مقام معظم رهبری درباره این موضوع چنین میفرمایند:
«چرا من مسئلهی اعتماد به نفس را اصلاً مطرح میکنم؟ مگر در کشور چه اتفاقی افتاده که بنده اصرار دارم روی اعتماد به نفس ملتمان یا جوانانمان تکیه کنم؟ توضیحی وجود دارد. ملت ما بر اثر انقلاب، بر اثر دفاع مقدس، بر اثر تأثیر شخصیت ویژهی امام - که حالا بعد اگر انشاء اللَّه یادم ماند، اشاره میکنم که در ایجاد اعتماد به نفس ملی، شخص امام و عناصر تشکیل دهندهی شخصیت او، یکی از بیشترین تأثیرها را داشت - و بر اثر پیشرفتهای گوناگون، امروز به یک نصاب قابل قبولی از اعتماد به نفس دست یافته است. بیم آن هست که در عرصهی جنگهای روانی و تبلیغاتی و به اصطلاح جنگ نرم بین ما و دشمنانی که بسیار اصرار بر ادامهی این نبرد دارند، این اعتماد به نفس یا خدشه پیدا کند، تضعیف بشود، متزلزل بشود یا لااقل در حدی که ملت ما به آن احتیاج دارد، پیش نرود. ما در نیمهی راهیم. من به عیان میبینم که در ذهن و زبان و عمل بسیاری از برجستگان کشورمان این اعتماد به نفس هنوز به حد نصاب لازم نرسیده.»(2)
بنابراین یکی از عوامل تضعیف اعتماد به نفس ملی جنگ تبلیغاتی دشمن برای مخدوش کردن ذهنیت اعتماد به نفس ملی در بین مردم و نخبگان ما است و میباید متناسب با اقدامات انجام گرفته دشمن به ارائه پاسخهای مناسب به این تحرکات بپردازیم.
3. تقابل دو جبهه تاریخی «ما میتوانیم» و «ما نمیتوانیم»
ما در زمینهی بحث اعتماد به نفس ملی مانند سایر مسائل جامعه خود دارای رویکردهای مختلفی هستیم. در این زمینه باید به وجود قشری از نخبگان در کشور اشاره کرد که شعار اصلی و اساسی آنها ما نمیتوانیم میباشد. به این معنا که هیچ اصالتی برای کشور، تاریخ و داراییهای اساسی ملت خود قائل نیستند و صرفاً راه پیشرفت و کسب قدرت را در پیروی از جهان دیگر (غرب) میدانند. در دیدگاه این قشر کشور ما نمیتواند با اتکا به داراییهای فکری و مادی خود به موفقیت برسد.
این جبهه عقبه تاریخی دارد چنان که به صورت کاملاً محسوس و ملموس میتوان نشانههای ان را در تاریخ مشروطه به نظاره نشست؛ تجویزات میرزا ملکم خان و تقی زاده نمونه ای از این دست مباحث است که میتوان به ان ها اشاره کرد. مثلاً میرزا ملکم خان چنین اظهار نظر میکند که؛ «بنابه اصل ترقی، هرچیزی که متعلق به گذشته باشد از اعتبار ساقط است و به کار نمیآید و اگر اصالتی هم در گذشته باشد، در گذشته غرب است نه در گذشته ما»(3) یا برای مثال نسخه ای که حسن تقی زاده برای الگوی توسعه کشور میپیچد؛ «وظیفهی اول همه وطن پرستان ایران، قبول و ترویج تمدن اروپا بلاشرط و قید و تسلیم مطلق شدن به اروپا و اخذ آداب و عادات و کلاً اوضاع فرنگستان است ... ایران باید ظاهراً ًو باطناً و جسماً و روحا ًفرنگی مآب شود»(4) جالب این جاست که تقی زاده سخن از وطن پرستی میآورد و محتوایان را گذار از داشتههای وطن و تقلید از فرهنگ بیگانه میداند.
تقابل تمام عیار دو جبهه تاریخی ما میتوانیم و ما نمیتوانیم، یک بار در تاریخ مشروطه و با رویارویی دو تئوری مشروطه شرطی غربی و وارداتی و مشروعه شرعی اسلامی اتفاق افتاد که نتیجه آن در نهایت انحراف انقلاب مشروطه و به دار آویخته شدن شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری شد. جلال آل احمد که خود در سالهای پایینی عمرش به مقابله تمام عیار با جبهه غرب زدگی و به تعبیر خودش روشنفکران خائن پرداخت با عبور از ظاهر ماجرای بر دار رفتن شیخ شهید، تفسیر تاریخی و تئوریک خود را چنین اظهار کرد: «من نعش آن شهید شیخ فضل الله نوری را بر بالای دار همچون پرچمی می دانم که پس از دویست سال کشمکش، به نشانهی استیلای غرب زدگی بر بام این مملکت افراشته شد.»(5)
استمرار این تفکر در تاریخ معاصر ایران را میتوان در جریانهای امروزین لیبرال-سکولار و جریان مدرنیته اسلامی در کشور دانست که پروژه فکری انها در نهایت به استحاله محتوای انقلاب در نظم جهانی میانجامد و ما را تابعی از تفکر مدرن و تاریخ مدرنیته میخواهد. جبهه ما نمیتوانیم از دو پشتوانه برخوردار بوده است: اول خود جبهه جهانی لیبرالیسم و سکولاریسم و دوم افراد، نهادها و جریانهای طرفدار این تفکر؛ «غربیها، اروپائیها یکی از شیرینکار ترین کارهایشان که به نفع خودشان تمام شد، این بود که آمدند نخبگان کشورهای دیگر را در مشت گرفتند، افکار خودشان را به اینها تلقین کردند؛ بعد اینها را رها کردند توی کشورهای خودشان، گفتند بروید. کشورهای غربی - یعنی انگلیس، فرانسه و بقیهی کشورها - به جای اینکه پول خرج کنند تا افکار سیاسی خودشان را در آن کشورها پیاده کنند، تربیتشدههای آنها رفتند بدون مزد و منت، کارهای آنها را برایشان انجام دادند. جزو بلاهای کشورهای عقبمانده و توسعه نیافته، یکی این بود. هنوز هم دنبالههایشان هستند و دارند کار خودشان را میکنند.»(6)
4. عدم مستند سازی و شناساندن موفقیتها به مردم کشور توسط رسانهها؛
وقتی از اعتماد به نفس ملی سخن می گوییم در حقیقت درباره یک امر ذهنی و روانی صحبت میکنیم. اما چنین نیست که مقولههای روانی مستقل از عینیات و واقعیتها شکل بگیرند. برای مثال در ماجرای اسید پاشان چیزی که مورد هجوم قرار گرفته بود مفهوم ذهنی احساس امنیت بود. اما دو حلقهی به هم پیوسته، میتوانستند چنین کار ویژه ای را به سرانجام برسانند. اول وجود یک عامل عینی یعنی 4 اسیدپاشی انجام شده و دوم عامل رسانه که بر روی این عامل عینی، رسانه پردازی کرده و با اتکا به یک عینی، مقوله ای ماهیتاً ذهنی یعنی «احساس امنیت» را مورد هجوم قرار دهد. در ماجرای اسیدپاشی ما عملاً شاهد بودیم که چگونه برخی رسانههای خارجی و همچنین رسانههای وابسته به یک جریان سیاسی در داخل، دو اسیدپاشی موفق و دو اسیدپاشی ناموفق را چگونه پایگاهی برای درهم کوبیدن یک مفهوم ذهنی در نزد ایرانیان قرار دارند.
با توجه به این مثال باید توضیح داد که امروزه ذهنیتها تحت تأثیر رسانهاند و رسانهها کار ویژه ذهنیت پردازی را بر عهده دارند. همچنین رسانهها نقطه مبدأ و عزیمت خود را عوامل عینی موجود قرار میدهند و سپس برای ساختن ذهنیتها بر روی آن عوامل مادی سرمایه گذاری میکنند. به مانند انتخاب 4 اسیدپاشی به عنوان نقطه اول برای درهم کوبیدن احساس امنیت در ذهنیت ایرانی.
گفته شد که اعتماد به نفس ملی یک مفهوم ذهنی است؛ پس باید توسط رسانهها ایجاد شود و رسانهها هم باید بر روی عوامل عینی موید اعتماد به نفس ملی کار کنند. این پروسه در دراز مدت ذهنیت جامعه ما را به نقطه مطلوب و مورد انتظار در زمینه اعتماد به نفس ملی خواهد رساند. پس رسانهها نقش مستند سازی و انتشار پیشرفتها و موفقیتهای کشور را در زمینههای گوناگون بر عهده دارند. متاسفانه به جهت قرار داشتن برخی از رسانههای داخلی در پازل دشمن و کم کاری برخی دیگر بسیاری از موفقیتهای کسب شده توسط دانشمندان ایرانی به اطلاع عموم نمیرسد؛ برای مثال چرا نباید موفقیت ایران در ساخت لباس فضانوردی، قرار گرفتن در مقام اول رشد سرعت تولید علمی در جهان، قرار گرفتن در مقام دوم ارتش سایبری در جهان، وارد شدن به جمع 8 کشور فرستنده ماهواره به فضا، ورود به جمع ده کشور سازنده زیردریایی یا قرار گرفتن در جمع ده کشور برتر دنیا در پزشکی و... مورد تبلیغ و رسانه پردازی قرار نگیرد؟ رسانههای یک جامعه میباید به کار ویژه های تخصصی خود در جامعه آگاه باشند و به انها جامه عمل بپوشانند.
پی نوشت ها؛
1. رحیمی، علیرضا، سیاستهای افزایش اعتماد به نفس ملی، تهران، پژوهشکده هنر و رسانه، 1392، چاپ اول
2. بیاناتدردیداردانشجویاندانشگاههایاستانیزد، سایت Khamenei.ir، 13/10/1386
3. گفتمان سوخته؛ جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، 1389
4. همان
5. آل احمد، جلال، غربزدگی، زیر نظر شمس آل احمد، چاپ سوم، 1375، انتشارات فردوس، تهران
6. بیانات دردیداردانشجویان دانشگاههای استان یزد، سایت Khamenei.ir، 13/10/1386
7. همان
8. همان
* سعید طلوعیان؛ دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس
منبع: برهان انتهای متن/
93/12/06 - 00:30
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]
صفحات پیشنهادی
پالایش «ما نمیتوانیم» از دولت
پالایش ما نمیتوانیم از دولتبه فرض دور از واقع که تحریمها یکجا لغو شود یا مثلاً نفت به بالای صد دلار صعود کند آیا قرار است به همان خوشنشینی معتاد به درآمدهای نفتی بازگردیم که هر وقت پول هنگفت فراهم بود ولخرجی کنیم و هر وقت نبود رعشه بگیریم به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فخضریان در مناظره با زیباکلام: ادعای زیباکلام در مورد رویکردهای صنعتی انقلاب شوخی است/گفتمان شما بر «ما نم
خضریان در مناظره با زیباکلام ادعای زیباکلام در مورد رویکردهای صنعتی انقلاب شوخی است گفتمان شما بر ما نمیتوانیم استدبیر اسبق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان مستقل با تأکید بر اینکه گفتمان آقای زیباکلام بر ما نمیتوانیم است گفت شما امروز در دانشگاه که محل آزمایشگاه تحقیق و تمسئول عقیدتی سیاسی ناحیه مقاومت شاهرود: جوانان ایرانی شعار «ما میتوانیم» را باور دارند
مسئول عقیدتی سیاسی ناحیه مقاومت شاهرود جوانان ایرانی شعار ما میتوانیم را باور دارندمسئول عقیدتی سیاسی نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان شاهرود گفت جوانان ایرانی شعار ما میتوانیم را باور دارند و آن را به عمل رساندهاند به گزارش خبرگزاری فارس از شاهرود به نقل از ررهبر انقلاب در دیدار اعضاى ستاد بزرگداشت روز ملى مهندس: «ما میتوانیم» را در عمل به مردم نشان دهید/
رهبر انقلاب در دیدار اعضاى ستاد بزرگداشت روز ملى مهندس ما میتوانیم را در عمل به مردم نشان دهید کاری کنید که تولیدات جوانهای مؤمن و با استعداد مقهور واردات نشود با تکرار زبانی اقتصاد مقاومتی هیچ اتفاقی نمیافتدبیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد بزرگداشت روز ملیدر محل یادمان شیهد «مازح» در مازندران بزرگترین پرچم یا رسولالله در مازندران برافراشته میشود
در محل یادمان شیهد مازح در مازندرانبزرگترین پرچم یا رسولالله در مازندران برافراشته میشوددبیر همایش بینالمللی بررسی پیامهای انقلاب اسلامی گفت در محل یادمان شهید مازح در مازندران و با حضور اساتید بینالمللی بزرگترین پرچم یا رسولالله در مازندران برافراشته میشود به گزارش خبویژه نامه فجر 37/ مظفر در گفتوگوی تفصیلی با فارس: اظهار ندامت از گذشته انقلابی ارتجاع خطرناکی است/ نهضت آزادی
ویژه نامه فجر 37 مظفر در گفتوگوی تفصیلی با فارس اظهار ندامت از گذشته انقلابی ارتجاع خطرناکی است نهضت آزادی اصلاً به انقلاب اسلامی اعتقادی نداشت بنی صدر دچار کیش شخصیت شد نقش عوامل دولتی غائله 18 تیر در فتنه 88حسین مظفر معتقد است فضای سیاست زده جامعه ما باعث شده است برخی افتخگزارش فارس از برگزاری نمایشگاه مد اسلامی ـ ایرانی در همدان قصه این روزهای «مد اسلامی ـ ایرانی» در
گزارش فارس از برگزاری نمایشگاه مد اسلامی ـ ایرانی در همدانقصه این روزهای مد اسلامی ـ ایرانی در مادستانواژه لباس اسلامی ایرانی برای نخستین بار توسط مقام معظم رهبری و در سفر ایشان به همدان استفاده شد و از این رو انتظار میرود با توجه به قدمت چندهزار ساله همدان این منطقه به پایلوتدر اعتراض به عملکرد نامناسب دستگاههای دولتی درباره ریزگردها نمایندگان خوزستانی با «ماسک» به صحن علن
در اعتراض به عملکرد نامناسب دستگاههای دولتی درباره ریزگردهانمایندگان خوزستانی با ماسک به صحن علنی آمدندنمایندگان مردم خوزستان در مجلس با زدن ماسک در صحن علنی پارلمان حضور یافتند به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی اعوامل و روشهای پیشگیری از خشونت علیه زنان در کابل بررسی شد
عوامل و روشهای پیشگیری از خشونت علیه زنان در کابل بررسی شد عوامل خشونت علیه زنان و روشهای پیشگیری از آن در سمینار یک روزه راهکارهای جلوگیری از خشونت جنسی علیه زنان از دیدگاه اسلام در کابل مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران براساس آمار وزخوش چهره مهمان این هفته برنامه «ما ایرانیها»
خوش چهره مهمان این هفته برنامه ما ایرانیهابرنامه ما ایرانیها امشب با موضوع بینظمی و بیبرنامگی و مسئولیت ناپذیری و حضور محمد خوش چهره روی آنتن شبکه 2 سیما میرود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس پنجمین قسمت از برنامه «ما ایرانیها» به بررسی وگفتوگو با بازیگر «ماهی و گربه» / کریمی: نخواستم نقش تکراری پلیس و قاضی را بازی کنم
گفتوگو با بازیگر ماهی و گربه کریمی نخواستم نقش تکراری پلیس و قاضی را بازی کنم فرهنگ > سینما - بابک کریمی که با بازی در چهار فیلم در سی و سومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت یافتن فضای تازه را یکی از ملاکهای خود برای گزینش نقش اعلام کرد امیر خسروی یگانه کدر مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر صورت گرفت تقدیر از عوامل فیلمهای «رخ دیوانه» و «م
در مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر صورت گرفتتقدیر از عوامل فیلمهای رخ دیوانه و مزار شریف در مشهددر مراسم اختتامیه دوازدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد از هنرمندان فیلمهای سینمایی رخ دیوانه و مزار شریف تقدیر شد به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد امشب در مراسم اختتامیه دوازدهم«ماجرای یک شب بارانی» در هالیوود آمریکا
ماجرای یک شب بارانی در هالیوود آمریکافیلم کوتاه ماجرای یک شب بارانی به کارگردانی مهدی فرد قادری به بخش مسابقه جشنواره سینمای جدید هالیوود آمریکا راه پیدا کرد به گزارش خبرگزاری فارس این جشنواره هر سال پذیرایی فیلمهایی است که راه های جدیدی برای بیان سینمایی ارائه می دهند و ااز دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهری کتاب «تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی» منتشر میشود
از دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهریکتاب تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی منتشر میشودمدیر تدوین و چاپ انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره از انتشار کتاب تاثیر عوامل غیرمعرفتی بر باور دینی از دیدگاه ویلیام جیمز و استاد مطهری در آیندهای نزدیک خبر داد محمد روحانی امروز«ماجراهای بهادر» از شبکه پویا پخش میشود
ماجراهای بهادر از شبکه پویا پخش میشودمجموعه انیمیشن ماجراهای بهادر در ۵۲ قسمت از شبکه تلویزیونی پویا پخش میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس انیمیشن «ماجراهای بهادر» به کارگردانی مهدی خرمیان و تهیهکنندگی مرکز پویانمایی با تکنیک عروسکیتصویب حقوق «مالکیت اقتصادی» بزودی در دولت/ ارسال لایحه «مالکیت فکری» به مجلس
تصویب حقوق مالکیت اقتصادی بزودی در دولت ارسال لایحه مالکیت فکری به مجلس جامعه > قضایی - ایسنا نوشت وزیر دادگستری گفت حقوق مالکیت اقتصادی طی روزهای آینده در دولت تصویب و به مجلس ارسال میشود حجتالاسلام و المسلمین پورمحمدی روز یکشنبه در مراسم افتتاحیفجر 37، ضربه متقابل ملت/۸ پیام ایرانیها به غرب درباره گزینههای روی میز/ «ما تا آخر ایستادهایم»
فجر 37 ضربه متقابل ملت ۸پیام ایرانیها به غرب درباره گزینههای روی میز ما تا آخر ایستادهایمراهپیمایان تهرانی پرچمهایی را در طول مسیرهای منتهی به میدان آزادی حمل میکنند که بر روی آن نوشته شده ما تا آخر ایستادهایم به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس مراسم راهپیمایی یوم&zwn-
گوناگون
پربازدیدترینها