محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842131120
- بازی های رایانه یی؛ چالش فرهنگی- اجتماعی یا سرگرمی درآمدساز؟
واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بازی های رایانه یی؛ چالش فرهنگی- اجتماعی یا سرگرمی درآمدساز؟ تهران- ایرنا- گرایش یا به عبارت بهتر هجوم کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان به سمت بازی های رایانه یی نگرانی های زیادی را میان مسوولان برانگیخته و این در حالی است که می توان به جای نگاه چالشی صرف، از این مساله به عنوان فرصت سود جست.
در سال های گذشته گفته می شد در بیشتر خانه ها رایانه هایی است که روی هر کدام بازی های متنوعی نصب شده و ساعت ها کاربران را به خود مشغول می دارد اما امروز رایانه ها روی گوشی های تلفن همراه جا گرفته و بازی های گوناگون، رفیق جدایی ناپذیر بسیاری از کاربران شده است.
رواج بازی های رایانه یی و افزایش چشمگیر کاربران آن به دلیل برخی پیامدهای نامطلوب، نگرانی شماری از مسوولان را برانگیخته و آنان را به واکنش دربرابر سیل گرایش به سمت این بازی ها واداشته است.
به گزارش شماری از رسانه ها، روز شنبه دوم اسفندماه مراسم «کارگاه آموزشی شناسایی و کشف بازی های غیرمجاز و مخرب رایانه یی» با حضور شماری از مسوولان مربوط برگزار شد.
در این مراسم «ذبیح الله فیض آبادی» مدیرعامل «بنیاد ملی بازی های رایانه یی» اعلام کرد در ایران نزدیک به 20 میلیون نفر کاربر، روزانه حدود 50 میلیون ساعت را به این بازی ها اختصاص می دهند.
فیض آبادی تصریح کرد صنعت بازی های رایانه یی که اکنون «هنر هشتم» خوانده می شود از صنعتی چون سینما پیشی گرفته و به رغم رکود اقتصادی سال های گذشته ضرب آهنگ شتابنده ی رشد را به خود دیده است.
در این کارگاه، «محمود صادقی» جانشین رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا با توجه به مخاطبان پرشمار بازی های رایانه یی خواستار نظارت جدی بر این حوزه شد. وی با برشمردن برخی پیامدهای منفی و آسیب های جسمی، رفتاری، اجتماعی و نیز فرهنگی گسترش شتابنده ی بازی های رایانه یی، بر لزوم مقابله با ورود و توزیع زیرزمینی و غیر مجاز این بازی ها در کشور تاکید کرد.
جانشین رییس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا توان نازل رقابت تولیدکنندگان داخلی با همتایان خارجی، نبود ناشران قوی برای تولید و ارایه ی بازی های رایانه یی و تبلیغات نامناسب در این زمینه و همچنین نبود قوانین بازدارنده ی مناسب را از جمله مهم ترین چالش هایی دانست که زمینه های آسیب های یاد شده را فراهم می آورد.
***کارشناسان از مشکلات صنعت بازی های رایانه یی می گویند
بسیاری از مسوولان بر این باورند مهمترین دلایل گرایش به سمت بازی های رایانه یی خارجی که دربردارنده طیفی از پیام های ناهمخوان با هنجارهای پذیرفته شده در کشور ما است به کیفیت پایین و غیرجذاب محصولات داخلی در این زمینه برمی گردد.
شماری از کارشناسان با این نظر موافقند اما بر این باورند کشور از ظرفیت های فراوانی برای رشد صنعت بازی های رایانه یی برخوردار است.
در این ارتباط، «حمیدرضا باقری» کارشناس و طراح بازی های رایانه یی در گفت و گو با پژوهشگر خبرگزاری جمهوری اسلامی وضعیت نامناسب کشور در صنعت بازی های رایانه یی را ناشی از دیر وارد شدن به این عرصه دانست و تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 70 کشور در زمینه ی تولید بازی های رایانه یی فعال هستند و به همین دلیل شاهد هستیم به ازای هزاران بازی خارجی در بازار داخلی، شمار ناچیزی بازی های ایرانی وجود دارد که این بازی ها نیز توان رقابت با محصولات خارجی را ندارد.
این کارشناس و طراح بازی های رایانه یی گفت: صنعت بازی های رایانه یی در حالی در وضعیت کنونی به سر می برد که ما مهارت، دانش و توانایی بسیاری در تولید محصولات رایانه یی داریم. من، هم با متخصصان داخلی و هم با متخصصان خارجی در زمینه ی بازی های رایانه یی همکاری داشته ام و به این واقعیت رسیده ام که در ایران بهترین گرافیست ها، برنامه نویسان و طراحان برای گسترش و رشد صنعت بازی های رایانه یی وجود دارد اما از توان آنان استفاده نمی شود.
باقری ادامه داد: در شرایط کنونی درآمد جهانی ناشی از تولید و عرضه ی بازی های رایانه یی بیشتر از ورزش پولسازی چون فوتبال است و سالانه میلیاردها دلار به حساب صاحبان این صنعت واریز می شود. در کشور ما، بسیاری برای خرید بازی های رایانه یی و خدمات آن پول انبوهی پرداخت می کنند که این پول به شکل ارز از کشور خارج می شود. این در حالی است که با توجه به ظرفیت های واقعی کشور می توان این جریان را به داخل کشور بازگرداند و حتی با حضور قدرتمند در بازارهای جهانی برای کشور درآمدزایی کرد ضمن اینکه این صنعت می تواند در میان شمار زیادی از متخصصان داخلی اشتغال ایجاد کند.
به گفته ی این کارشناس، نهادِ مسوول در این زمینه یعنی بنیاد ملی بازی های رایانه یی بجای حمایت از تولیدکنندگان داخلی بیشتر به دنبال نظارت و جلوگیری از ورود بازی های غیرمجاز خارجی بوده و این در حالی است که رویکرد یادشده کارایی نداشته و نخواهد داشت.
باقری تصریح کرد: این واقعیتی گریزناپذیر است که برای جلوگیری از پیامدهای نامطلوب، سانسور یا جلوگیری از رسوخ بازی های غیرمجاز چاره ی کار نیست زیرا کاربران در فضای ارتباطی کنونی به این بازی ها دست می یابند. در برابر، باید به افزایش کیفیت محصولات داخلی اندیشید و توان رقابت را در این زمینه بالا برد زیرا کاربران بازی های رایانه یی مانند مشتریان یک رستوران به دنبال غذای خوب هستند و فرقی نمی کند چه کسی آن را تولید کرده باشد.
***فرصت های افزایش توجه به صنعت بازی های رایانه یی و چالش های گسترش این بازی ها
باقری در پاسخ به پرسشی در مورد پیامدهای نامطلوب گسترش بازی های رایانه یی از جمله اعتیاد به این نوع بازی ها گفت: خوشبختانه و متاسفانه این بازی ها به شدت جذاب هستند و کاربران را به سوی خود می کشانند. نکته ی مهم در این زمینه برنامه ریزی والدین برای زمانی است که کودکان و نوجوانان به بازی رایانه یی اختصاص می دهند. برخی از والدین برای سرگرم کردن یا در واقع از سرباز کردن فرزندانشان اجازه می دهند که آنان زمان زیادی را به این دست بازی های اختصاص دهند این در حالی است که حتی پیش از ورود فرزندان به این عرصه باید برنامه ریزی آگاهانه و لازم از سوی والدین صورت گیرد.
کارشناس بازی های یارانه یی در مورد کارکردهای فرهنگی این بازی ها گفت: چالش های فرهنگی از مهمترین دغدغه های مسوولان در زمینه ی بازی های رایانه یی است. بازی های غربی بر بسترهای فرهنگی متفاوت با کشور ما شکل می گیرد. کارکرد فرهنگی این بازی ها سبب شده از شرق دور تا آمریکا همه شخصیتی چون «هرکولس» را بشناسند این در حالی است که ما با همین ابزار می توانستیم اسطوره ها و چهره های ملی خود را معرفی کنیم. البته در این زمینه تلاش هایی صورت گرفته ولی به دلایل مختلف این تلاش ها نتیجه بخش نبوده است. یکی از این دلایل به انتظار مسوولان از کارکرد بازی های رایانه یی باز می گردد. نهادهایی که روی برخی نرم افزارها و بازی ها سرمایه گذاری می کنند به این واقعیت توجه نمی کنند که کارویژه ی نخست یک بازی، سرگرم کنندگی است و از این رو فقط به دنبال انتقال پیام با این ابزار هستند. این در حالی است که اگر یک بازی در درجه ی اول از عنصر جذابیت و سرگرم کنندگی خالی باشد مشتری نخواهد داشت تا پیام های فرهنگی به او منتقل شود.
در این زمینه، «کیوان قیصری» مدیر بخش بازی ها رایانه یی شرکت پارس آنلاین نیز با باقری هم عقیده است. به گفته ی وی، ما موضوع ها و سوژه های بسیار جذابی برای طراحی بازی های رایانه یی داریم.
قیصری اظهار داشت: زمانی که رخدادی چون دفاع مقدس در کشور ما اتفاق افتاده، طراحی یک بازی با این موضوع که در درجه ی نخست از ویژگی سرگرم کنندگی با جاذبه های بالای بصری و کیفیت قابل قبول برخوردار باشد و به صورت غیرمستقیم و نامحسوس ارزش های جنگ را انتقال دهد سبب می شود تا کاربران از واقعیت های این رخداد آگاه شوند. در این صورت در ذهن یک کاربر نوجوان ارزش های فرهنگی ما و نه هنجارهای بیگانه نقش می بندد.
این فعال عرصه ی بازی های رایانه یی تاکید کرد: به رغم بسیاری از مشکلات داخلی و ناکافی بودن حمایت نهادهایی چون بنیادملی بازی های رایانه یی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از توسعه ی صنعت داخلی بازی های رایانه یی، اقدام هایی نیز صورت گرفت که امیدواری هایی را در این زمینه برانگیخت از جمله برگزاری جشنواره ی سالانه بازی های رایانه یی که البته از عنصر مداومت بی بهره بوده است. همین حمایت اندک و ناکافی سبب شده شرکت ها و تولیدکنندگان ایرانی در برابر هجوم غول های جهانی عرصه ی بازی های رایانه یی بی دفاع بمانند و حتی در برابر مشکل آفرینی خارجی ها بر سر ارتباطات و داد و ستدهای بین المللیِ خدمات رایانه یی نقطه ی اتکایی نداشته باشند.
همچنان که گفته شد مسوولان حوزه ی نظارت بر گسترش بازی های رایانه یی از شرایط موجود احساس نگرانی بر آسیب های آن تاکید می کنند. این مسوولان، نبود امکان رقابت با محصولات خارجی را از دلایل مهم آسیب های یاد شده قلمداد می کنند. این در حالی است که برخی از فعالان عرصه ی بازی های رایانه یی، کشور را صاحب ظرفیت های بالایی برای گسترش صنعتی می دانند که از آن زیر عنوان هنر هشتم یاد می شود.
این فعالان بر این باورند گسترش صنعت بازی های رایانه یی زیر چتر حمایت نهادهای مربوطه می تواند ضمن جلوگیری از آسیب های رفتاری، فرهنگی و اجتماعی، حتی به فرصتی برای انتقال نامحسوس ارزش های فرهنگی کشور در سطح جهانی تبدیل شود و از نظر اقتصادی مزایای فراوانی را به بار آورد.
*گروه پژوهش و تحلیل خبری
**پژوهشم**9275**9279**2054
04/12/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]
صفحات پیشنهادی
یک رایانه مناسب برای بازی و سرگرمی بخرید + آموزش
راهنمای خرید یک رایانه مناسب برای بازی و سرگرمی بخرید آموزش اگر به بازیهای رایانهای علاقه دارید و میخواهید سیستم مناسب برای سرگرمی خریداری کنید با اورژانس IT همراه شوید به گزارش اورژانس IT باشگاه خبرنگاران رایانهها از گذشته تا امروز جزء جداییناپذیر صنعت بازیهای ویطراحی بازی رایانهای «کابوس مرگ» پایان یافت/ توزیع بازی از سال تحصیلی آینده
طراحی بازی رایانهای کابوس مرگ پایان یافت توزیع بازی از سال تحصیلی آینده دبیر کل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان از پایان یافتن مرحله طراحی بازی رایانهای کابوس مرگ با موضوع هلاکت سلمان رشدی خبر داد و گفت مصمم هستیم این بازی سال تحصیلی آینده به دست دانشآموزان برسد بهتصویب برنامه ملی بازیهای رایانهای
سهشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰ ۳۵ کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی برنامه ملی بازیهای رایانه ای را برای طرح در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رساند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا مرکز ملی فضای مجازی برنامه ملی بازیهای رایانهبازیهای رایانهای در ایران باید به صنعت بدل شود
مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای بازیهای رایانهای در ایران باید به صنعت بدل شود مدیرعامل بنیاد بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه بخش حاکمیتی در این حوزه باید حمایت راهبردی داشته باشد گفت بازیهای رایانهای در کشور ما باید به صنعت تبدیل شوند به گزارش سرویس فرهنگی جام نیبرنامه ملی بازیهای رایانهای تصویب شد
در مرکز ملی فضای مجازی کشور برنامه ملی بازیهای رایانهای تصویب شد شناسهٔ خبر 2500428 چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴ ۵۸ دانش و فناوری > فناوری اطلاعات و ارتباطات کمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی برنامه ملی بازیهای رایانهای را برای طرح در شورای عالی فضای مجازی بهنقش بازيهاي رايانهاي در درمان بيماريهاي حرکتي
۲۰ بهمن ۱۳۹۳ ۱۱ ۴۲ق ظ روان شناس و نور وسايکولوژيست تاکيد کرد نقش بازيهاي رايانهاي در درمان بيماريهاي حرکتي روانشناس و نوروسايکولوژيست با بيان اين که انجام بازي رايانهاي سبب هماهنگي بين چشم و دست ميشود گفت با بهرهگيري از بازيهاي رايانهاي ميتوان بر بيماريهاي حرکتي کونياز به قوانين کافي و حمايتکننده براي بازيهاي رايانهاي داريم
۳ اسفند ۱۳۹۳ ۹ ۱۹ق ظ مديرعامل بنياد ملي بازيهاي رايانهاي نياز به قوانين کافي و حمايتکننده براي بازيهاي رايانهاي داريم مديرعامل بنياد بازيهاي رايانهاي بر ضرورت نظارت و پاکسازي بازار بازيهاي رايانهاي تأکيد کرد و گفت برگزاري کارگاه آموزشي شناسايي و کشف بازيهاي غيرمجاز20 میلیون کاربر بازی های رایانهای در کشور
20 میلیون کاربر بازی های رایانهای در کشور شناسهٔ خبر 2502792 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۵ جامعه > انتظامی و حوادث مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای بر ضرورت نظارت و پاکسازی بازار بازی های رایانه ای تاکید کرد و گفت از منظر صادرات بازیهای رایانهای یک فرصت استثنایی برای کشورفروش صفحات بازیگران معروف در شبکه های اجتماعی
فروش صفحات بازیگران معروف در شبکه های اجتماعی در سالهای گذشته با رونق شبکه های اجتماعی صفحات تقلبی با نام های آشنا از بازیگران و هنرمندان گرفته تا ورزشکاران و سیاستمداران شکل گرفته که خب با بی خبری هواداران طرفداران خاص خود را هم دارد و جالبتر از همه اینکه این صفحات خرید و فروشامام جمعه موقت مهاباد: خانوادهها بر سرگرمیهای رایانهای فرزندان خود نظارت کنند
امام جمعه موقت مهاباد خانوادهها بر سرگرمیهای رایانهای فرزندان خود نظارت کنندامام جمعه موقت مهاباد گفت خانوادهها باید بر سرگرمیهای رایانهای فرزندان خود بیشتر نظارت کنند به گزارش خبرگزاری فارس از مهاباد ماموستا ملا یحیی اسماعیلی ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این شهرسبسته گزارشی روزانه فارس/ حجاریان: مثل ماجرای به خیابان آمدن برای پاشایی؛ فشار اجتماعی ایجاد کنید/ «عاشقان
بسته گزارشی روزانه فارس حجاریان مثل ماجرای به خیابان آمدن برای پاشایی فشار اجتماعی ایجاد کنید عاشقانههای دختران و پسران نوجوان را در ادبیات ترویج کنید معترضسازی از مردم به بهانه دلسوزی برای انقلاب عبرتهای حوادث اوکراین برای ما و عاشقانههای دختران و پسران نوجوان را در ادبیتصویب برنامه ملی بازیهای رایانه ای در مرکز ملی فضای مجازی کشور
تصویب برنامه ملی بازیهای رایانه ای در مرکز ملی فضای مجازی کشورکمیسیون عالی ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی برنامه ملی بازی های رایانهای را برای طرح در شورای عالی فضای مجازی به تصویب رساند به گزارش خبرگزاری فارس کمیسیون عالی ارتقای تولید محتوا مرکز ملی فضای مجازی برنامه ملیجانشین پلیس امنیت ناجا: ایران ۲۰میلیون گیمر رایانهای دارد/ خوزستان آلودهترین بازار بازی
جانشین پلیس امنیت ناجا ایران ۲۰میلیون گیمر رایانهای دارد خوزستان آلودهترین بازار بازی فناوری اطلاعات > بازی - مهر نوشت جانشین پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا از حضور تقریبی ۲۰ میلیون گیمر در ایران خبر داد و گفت اگر بازیهایی که مورد استفاده قرار میگیتفاهمنامه بین آموزش وپرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانهای امضا شد - اخبار ایران و جهان |
تفاهمنامه بین آموزش وپرورش و بنیاد ملی بازیهای رایانهای امضا شد شناسهٔ خبر 2493092 سهشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۹ فرهنگ > صنایع فرهنگی تفاهم نامه بین معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و بنیاد ملی بازی های رایانه ای در جهت هم افزایی تولید معرفی و استفاده صحیح از بازیایران به انجمن بینالمللی بازیسازان رایانهای پیوست
به گزارش جام جم کلیک میرحسین حسینیان در نشست خبری نخستین جشنواره بازیسازان مستقل رایانهای که در محل بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد اظهار داشت جشنواره با شعار آموزش ارتباط و پیشرفت از فردا به مدت سه روز در فرهنگسرای اندیشه برگزار میشود وی ادمرحله انتخابی جام جهانی بازیهای رایانهای ESWC برگزار میشود
مرحله انتخابی جام جهانی بازیهای رایانهای ESWC برگزار میشود شناسهٔ خبر 2502753 یکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۳ فرهنگ > صنایع فرهنگی نماینده جام جهانی بازیهای رایانهای در ایران از برگزاری مرحله انتخابی جام جهانی بازیهای رایانهای ESWC برای بازی ندای وظیفه در قاره اروپا خبرتصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۵ ۲۰ب ظ در مرکز ملي فضاي مجازي کشور انجام ميشود تصويب برنامه ملي بازيهاي رايانهاي کميسيون عالي ارتقاي محتواي مرکز ملي فضاي مجازي برنامه ملي بازي هاي رايانهاي را براي طرح در شوراي عالي فضاي مجازي به تصويب رساند به گزارش خبرگزاري موج از مرکز ملي فضاي مجازي-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها