تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى گيرد، در سينه اش بى قرارى مى كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804385653




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمليات آبخيزداري در سطح 14 ميليون هکتار از اراضي در برنامه ششم توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ اسفند ۱۳۹۳ (۱۵:۵۴ب.ظ)
عمليات آبخيزداري در سطح 14 ميليون هکتار از اراضي در برنامه ششم توسعه معاون وزير جهاد کشاورزي و رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور با اشاره به کمبود محافظ در عرصه‌هاي مختلف منابع طبيعي گفت: در کشور به طور ميانگين براي هر 65 هزار هکتار يک محافظ وجود دارد که اين، در عرصه‌هاي جنگلي به ازاي هر 13 هزار هکتار يک محافظ است.
به گزارش خبرگزراي موج،خدا کرم جلالي طي نشستي در يزد افزود: همچنين در عرصه بياباني نيز به ازاي هر 350 هزار هکتار يک محافظ وجود دارد که محافظت ازعرصه ها با اين تعداد نيرو اصلاً امکان پذير نيست.
وي با بيان اينکه حفاظت از عرصه‌هاي منابع با مشارکت مردم امکان پذير است و منابع طبيعي را بايد با معيشت مردم گره زد اضافه کرد: تاکنون 4 هزار هکتار مناطق مختلف کشور با مشارکت مردم جنگل کاري صورت گرفته است.
جلالي با بيان اينکه در کشورهاي اروپايي در همه عرصه‌ها به ازاي هر يکهزار هکتار يک محافظ وجود دارد افزود: ترکيه هم که چند برابر کشور ما جنگل دارد به ازاي هر دو و 900 هکتار يک محافظ دارد.
وي همچنين خشک شدن، شور و قلياني شدن آب‌هاي زير زميني را براي کشور فاجعه دانست و تاکيد کرد که بايد تدابيري انديشده شود.
رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور با بيان اينکه ايران در بين 156 کشور داراي جنگل در جهان، مقام چهارم را دارد وسعت جنگل‌هاي کشور را 14.34 ميليون هکتار بيان کرد و افزود: اين رقم 8.7 درصد مساحت کشور را تشکيل مي‌دهد.
جلالي اظهار کرد: اين جنگل‌ها در پنج منطقه رويشي هيرکاني (شمال کشور) در سطح 1.967 ميليون هکتار، ارسباران در سطح دو دهم ميليون هکتار، زاگرس در سطح شش ميليون هکتار، ايران- توراني در سطح 4.03 ميليون هکتار و خليج فارس و جنوب در سطح 2.11 ميليون هکتار قرار دارند.
وي وسعت کل جنگل‌هاي جهان را چهار ميليارد هکتار عنوان و بيان کرد: اين ميزان 30 درصد مساحت خشکي جهان را شامل مي‌شود.
جلالي همچنين وسعت مراتع جهان و ايران را به ترتيب 5.3 ميليارد هکتار و 84.4 ميليون هکتار بيان کرد و گفت: 53 درصد مساحت کشور را مراتع تشکيل مي‌دهد.
وي در ادامه جامع نگري و هماهنگي در حوزه‌هاي آبخيزداري را مهم خواند و گفت: اين از موضوعات مهم است و استانداران بايد آن را سرلوحه کارهاي خود قرار دهند.
رييس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري کشور توسعه انساني -اقتصادي و حفظ منابع طبيعي را از شاخص‌هاي پايدار توسعه کشور نام برد و گفت: براي رسيدن به زندگي مناسب و متعادل بايد اين شاخص‌ها را دنبال کنيم.
وي حفاظت از منابع طبيعي و پايه، ارتقاي فرهنگ منابع طبيعي، جلب مشارکت مردم و بهره برداري پايدار از منابع و پيشگيري از تخريب سرزمين را از سياست‌هاي سازمان جنگل‌ها بيان کرد.
معاون وزير جهادکشاورزي، تغييرات اقليمي و گرم شدن کره زمين، بيابان زايي، تخريب سرزمين و فرسايش خاک وبه مخاطره افتادن امنيت غذايي، کاهش منابع جنگلي و ذخاير ژنتيکي و تنوع زيستي، تشديد آلودگي منبع آب، هوا و خاک را از مهم‌ترين چالش‌هاي جهان در اين بخش نام برد.
وي در ادامه با بيان اينکه توليد گازهاي گلخانه اي به شدت افزايش يافته و توليد گاز کربنيک نيز 17 برابر شده گفت: تنها راهي که براي ايجاد تعادل در اکوسيستم وجود دارد اين است که بشر به طبيعت بيشتر توجه کند.
جلالي با بيان اينکه جنگل‌ها در حفظ خاک، آب و ترکيب کربن نقشي اساسي دارند، خاطرنشان کرد: اين کارکرد جنگل‌ها 200 برابر ارزش ظاهري جنگل‌ها و مراتع حائز اهميت است که عالي‌ترين مقامات استان‌ها بايد به اين نکته توجه ويژه داشته باشند.
وي گفت: مساله منابع طبيعي مربوط به يک حوزه، وزارتخانه يا سازمان نيست بلکه اساس و پايه توسعه پايدار است.
جلالي ارتقاي فرهنگ منابع طبيعي به ميزان 30 درصد جمعيت کشور، افزايش ضريب حفاظت به ميزان 30 درصد، اجراي عمليات آبخيزداري و آبخوانداري به ميزان 14 ميليون هکتار، اجراي طرح جنگل کاري اقتصادي به ميزان 2.5 ميليون هکتار، اجراي طرح‌هاي مرتعداري به ميزان 10 ميليون هکتار و اجراي طرح توسعه گياهان داروئي درسطح 500 هزار هکتار را از برنامه‌هاي ششم توسعه اين سازمان اعلام کرد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن