تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819247093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چه خبر از مذاکرات ژنو؟/ زورآزمایی هسته‌ای میان ایران و آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


مروری بر گفتگوهای هسته‌ای؛
چه خبر از مذاکرات ژنو؟/ زورآزمایی هسته‌ای میان ایران و آمریکا
ژنو به صحنه‌ای برای زورآزمایی ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای تبدیل شده است و طرفین مذاکرات می‌کوشند با سخنان خود بر طرف مقابل تأثیر بگذارند.



    به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، مذاکرات هسته‌ای با گفتگوهای دوجانبه و چندجانبه و اظهارات چالشی و دیپلماتیک طرفین در ژنو دنبال می شود.     حضور علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ژنو و مذاکراتش با وزیر انرژی آمریکا و همچنین شرکت حسین فریدون، برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور نیز حساسیت این دور از مذاکرات را بیش از پیش کرده است.     در کنار سطح شرکت کنندگان در مذاکرات، اظهارات مقامات ایرانی و غربی نیز بر حساسیت ها افزوده است. طرفین برای تأثیرگذاری بر طرف مقابل هر از گاهی از جملات چالشی استفاده می نمایند. جان کری می گوید اگر ایران شرایط را نپذیرد آمریکا مذاکرات را "متوقف می کند" از سوی دیگر وزیر خارجه ایران از عدم دستیابی به "پیشرفت های فوق العاده" سخن گفته است و عراقچی می گوید ایران فقط توافق "یک مرحله ای" را می پذیرد.     این دور از مذاکرات هسته ای را که از روز جمعه آغاز شده و تا روز سه شنبه ادامه خواهد یافت، مرور می نماییم:    

    *** دیدار دوجانبه ایران و آمریکا

دور جدید گفتگوهای دو جانبه‌ هیات‌های مذاکره کننده‌ آمریکا و ایران به سرپرستی وندی شرمن و عباس عراقچی معاونان وزرای خارجه دو کشور از روز جمعه در شهر ژنو سوییس آغاز شد و تا روز شنبه ادامه یافت. هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این مذاکرات حضور داشت.     به نوشته صدای آمریکا (VOA) پس از آخرین دور از گفتگوهای هسته‌ای در حاشیه‌ اجلاس امنیتی مونیخ و دیدار‌های دوجانبه‌ وزیر امور خارجه‌ ایران با وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و روسیه، خبرهایی از سوی برخی رسانه‌ها منبی بر پیشرفت‌هایی در مذاکرات و نزدیک شدن ایران و غرب به چارچوب توافق جامع، منتشر شد.     خبرهایی تایید نشده‌ای که حاکی از این بود که آمریکا ممکن است با تعداد سانتریفوژهای فعال بیشتری برای ایران موافقت کند به شرط آن که ایران با محدود کردن کارایی آنها ظرفیتشان را برای غنی سازی کاهش دهد.     جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمدجواد ظریف همتای ایرانی او در روزهای یکشنبه و دوشنبه بار دیگر دیدار و درباره جزییات توافق جامع احتمالی گفتگو خواهند کرد. جان کری پیش از ژنو به لندن رفت تا با همتای انگلیسی اش رایزنی نماید. وزیر خارجه ایران نیز روز گذشته به همراه علی اکبر صالحی و حسین فریدون وارد ژنو شد.    

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا   *** علی اکبر صالحی و حسین فریدون در ژنو     آقای صالحی ساعاتی پیش از آغاز دیدار با وزیر انرژی آمریکا و همزمان با دومین روز مذاکرات اتمی ایران و آمریکا، همراه حسین فریدون دستیار ارشد و برادر رئیس جمهور ایران برای پیوستن به مذاکرات، وارد سوئیس شده بود.     وزارت خارجه ایران دلیل حضور آقای فریدون  را "مشورت و ایجاد هماهنگی لازم در مذاکرات" اعلام کرده است.     بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) با اشاره به حضور صالحی و فریدون در ژنو نوشته است: این نخستین بار است که در طول مدت مذاکرات اتمی ایران و آمریکا، یک مقام بلندپایه به غیر از وزیران امور خارجه طرفین در این گفت و گوها حاضر می شدند.     مقام هایی از وزارت انرژی آمریکا و سازمان انرژی اتمی ایران همواره در مذاکرات اتمی حضور داشته اند اما این اولین بار است که سطح گفت و گوها در این بخش هم افزایش یافته است.     ایرنا، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی می گوید مذاکرات مربوط به موضوعات فنی بوده اما به جزئیات مباحث مطرح شده، اشاره ای نکرده است.     وزير امور خارجه ايران درباره حضور علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی در مذاکرات هسته‌ای که برای اولين بار است صورت می‌گيرد نيز عنوان کرد: «ما به مراحلی رسيديم که نياز است فردی با اشراف کامل به موضوعات هسته‌ای ايران در سطح آقای صالحی اين کار را انجام دهد.»     آقای ظريف همچنين حضور حسين فريدون دستيار ويژه رئيس جمهور در اين رايزنی‌ها را نيز در راستای هماهنگی بيشتر با رييس جمهوری ايران دانسته است.     "بلومبرگ"  به نقل از یک کارشناس مسایل بین المللی گزارش داده است که حضور علی اکبر صالحی و ارنست مونز در مذاکرات جاری بین ایران و آمریکا در ژنو می تواند نشان از  آماده شدن «طرف های حاضر در مذاکره برای توافق» باشد.     "علی واعظ" از گروه بین المللی بحران به سایت رادیو فردای آمریکا گفته است: «حضور صالحی و همتای آمریکایش در این مذاکرات نشانه نزدیک شدن به پایان مذاکرات فنی است.»    

  *** مواضع ایران     بی بی سی فارسی:  آیت الله خامنه ای گفته است "بنده عقیده‌ام این است اگر مساله هسته‌ای همانطور که آنها دیکته می‌کنند هم پیش برود باز هم تحریم‌ها برداشته نخواهد شد."     عباس عراقچی در خصوص جريان مذاکرات روز های جمعه و شنبه گفته است: «پس از يک سال مذاکره در همه ابعاد و موضوعات در شرايطی هستيم که بايد وارد جزئيات شويم به ويژه اينکه قصد ما اين است که در توافق نهايی کليات و جزئيات يکپارچه باشد، به همين دليل مجبور هستيم که وارد همه جزئيات در همه موضوعات و مراحل شويم.»     بی بی سی نوشته است: آقای خامنه‌ای حدود یک هفته پیش نیز با توافق سیاسی درباره کلیات و سپس ادامه مذاکره بر سر جزئیات فنی مخالفت کرد و گفت که توافق باید در یک مرحله انجام بگیرد.     عباس عراقچی معاون امور بین الملل وزارت خارجه ایران روز اول گفت و گو با مقام های آمریکایی را مثبت توصیف کرده و گفته "به دنبال نوآوری و تحول در نحوه مذاکرات هستیم تا کارها سرعت گیرد."     آقای عراقچی گفته "قصد ما این است که در توافق نهایی کلیات و جزئیات یکپارچه باشد، به همین دلیل مجبور هستیم که وارد همه جزئیات در همه موضوعات و مراحل شویم."     دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تأکید کرد: «یک اصل در مذاکرات داریم و آن نیز این است که بر روی هیچ چیز توافق نشده، مگر اینکه بر روی همه چیز توافق شود.»     ظریف همچنین در مخالفت با تمدید با دومرحله ای شدن مذاکرات گفت: «از نظر من باید حتما تا تیرماه به همه جزئیات برسیم و نمی‌شود که در تیر ماه یک اعلامیه سیاسی داد و بعد منتظر باشیم تا بر روی جزئیات توافق شود؛ این‌طور یک روند بی‌انتها شروع می‌شود که به منفعت هیچ کسی نیست.»     محمد جواد ظريف  روز شنبه در بدو ورود به ژنو نیز گفت که ايران "توافق مبهم و ناقص را نمی‌پذيرد."     به گزارش واحد مرکزی خبر، وزير امورخارجه ايران گفته است: «لازم است برای رسيدن به توافق هر زمان که راجع به موضوعی بحث می‌شود، اين مسئله را مدنظر داشته باشيم که تا رسيدن به توافق کامل، هيچ توافقی وجود نخواهد داشت.»    

  *** مواضع آمریکا     جان کری، وزير خارجه آمريکا، روز شنبه دوم اسفندماه پیش از سفر به ژنو  گفته است، کشورهای عضو گروه ۱+۵ برای دستيابی به توافقی با ايران بر سر برنامه هسته ای اين کشور اختلافی ندارند و متحد هستند.     به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری که در کنفرانس خبری پيش از ديدار با فيليپ هاموند، وزير امور خارجه بريتانيا صحبت می کرد، گفته است: مطلقا هيچ اختلافی در خصوص اين که ايران بايد ثابت کند که برنامه هسته ايش صلح آميز است، نداريم.     وزير امور خارجه آمريکا تصريح کرده است:« اعضای گروه ۱+۵ همچنان بر سر مساله ايران متحدند.»     جان کری روز یکشنبه در آخرین موضع‌گیری خود نیز به تندی سخن گفت و با تهدید کرد اگر تهران با شرایط لازم برای جلوگیری از دستیابی این کشور به سلاح اتمی موافقت نکند آمریکا حاضر است مذاکرات را ترک کند.     کری که قرار است روز یکشنبه در ژنو با جواد ظریف وزیر خارجه ایران به گفتگو بپردازد افزوده است که "اختلافات جدی" در این مذاکرات همچنان وجود دارند.     وزیر خارجه آمریکا با هشدار به خوش‌بینی‌های مفرطی که بعد از این ملاقات به وجود آمده گفته است حضور آقایان صالحی و مونیز در ژنو، "به هیچ عنوان به معنای نزدیک شدن به تصمیم‌گیری نیست و هنوز اختلافات اساسی وجود دارند."     وزیر خارجه آمریکا در آستانه ملاقات با همتای ایرانی‌اش در ژنو و درباره جدی بودن آقای اوباما در مذاکرات گفته است: «اگر او احساس کند که با تصمیم‌گیری سازنده و ضروری طرف مقابل برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه اتمی ایران مواجه نیست کاملا آمادگی دارد که مذاکرات را متوقف کند.»    

  *** نظرات دیگران؛ سازمان بین المللی انرژی اتمی، اسرائیل، کنگره و اعراب     به گزارش بی بی سی، در حال حاضر بدبینی درباره این مذاکرات در میان تندروهای کنگره، متحدان عرب آمریکا، و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل وجود دارد.     نتانیاهو قرار است اوایل ماه آینده میلادی با حضور در کنگره آمریکا، اقدام دولت اوباما در مذاکره اتمی با ایران را به باد انتقاد بگیرد.     آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود به شورای امنیت سازمان ملل مطابق معمول موضعی دوپهلو و مبهم را در پیش گرفت و از "پیشرفت ناچیز" در روند بازرسی و تحقیقات درباره برنامه هسته‌ای ایران خبرداد. با این حال آژانس در گزارش آخر خود به این نکته اشاره کرده که ایران به تعهداتش برای کاهش موقت فعالیت های هسته‌ای خود پایبند مانده است.     خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات هایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، خبر داده که احتمالا این گزارش "محرمانه" امروز (پنج شنبه ۳۰ بهمن، نوزدهم فوریه) در اختیار اعضای شورای امنیت و ۳۵ عضو آژانس انرژی اتمی قرار گرفته است.     در گزارش آژانس عنوان شده که ایران به تمامی موارد شک برانگیز در مورد برنامه هسته ایش پاسخ نداده از جمله در باره "دو مورد" که ایران قرار بوده در تابستان گذشته اطلاعات لازم را در اختیار آزانس قرار دهد.     رضا نجفی سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی به گزارش جدید واکنش نشان داده و گفته است: «گزارش جدید آژانس بار دیگر تایید می کند که تمام برنامه هسته ای ایران از فعالیتهای غنی سازی در نطنز و فردو تا راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و تاسیسات مختلف در اصفهان، تهران، بوشهر و جاهای دیگر همگی تحت نظارت آژانس برای مقاصد صلح آمیز در حال انجام است و هیچ انحرافی نداشته اند.»     سایت صدای آمریکا نوشته است که یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اواسط بهمن ماه و در حاشیه‌ اجلاس امنیتی مونیخ به آن ها گفته بود: «ایران به تمام تعهداتش در اجرای برنامه‌ی اقدام مشترک پاینبد بوده است و در این زمینه با آژانس همکاری لازم را دارد.»     تیترهای هسته ای سایت های فارسی زبان غربی در دو روز گذشته:  

   

   

   

   

   

   

     

   

   

   

   

   

   

444  



۰۳/۱۲/۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن