تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820234616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مرگ بسیار سخت برای همسایه کم فروش مالک!


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: مالك می ‌گويد: از بستگان او پرسيدم: اين آقا چه گناه آشكاری داشته است؟ جواب دادند: دو پيمانه براي خريد داشت كه با هم تفاوت داشتند و به وسيله آنها در خريد و فروش كالا، كم و زياد می كرد.

پایگاه خبری تحلیلی تراز: در یادداشت گذشته به سه عمل مستحب در معاملات اشاره نمودیم که عبارت بودند از:
1- میانه روی در معامله.
2- اگر مشتری خواست فسخ کند معامله را فسخ کند.
3- به همه با یک قیمت بفروش.
یکی دیگر از مستحبات معاملات این است که وقتی جنس را تحویل می گیرد، کم بگیرد و موقعی که جنس را به کسی می دهد، بیشتر تحویل دهد و یا به تعبیر دیگر، جنس را کامل تر تحویل دهد.
هرچند خود این کار مستحب است اما نباید از یاد ببریم که عکس اینکار در بین کاسبان امروزی گاهی مشاهده می شود یعنی پیمانه فروششان کم و پیمانه خریدشان بزرگتر و این کار که همان کم فروشی است قطعاً حرام است.
سه نکته کوتاه:
* هشدار حضرت شعیب(ع) به قومش
کم فروشی از حرص و طمع انسان سرچشمه می گیرد و مختص امروز و دیروز نیست و در میان امت های گذشته نیز وجود داشته است. در قرآن آمده است که حضرت شعیب علیه السلام، قوم خود را از کم فروشی برحذر داشته و فرموده است:
«حق پیمانه را ادا کنید و دیگران را به خسارت میفکنید. با ترازوی صحیح وزن کنید و حق مردم را کم نگذارید و در زمین فساد نکنید.»
** مرگ بسیار سخت برای همسایه کم فروش مالک!
مالك بن دينار -يكی از وارستگان معروف تاريح اسلام- می گويد: «يكی از همسايه های ما، در بستر مرگ افتاد، به بالينش رفتم، او را در حال احتضار ديدم، احوال پرسيدم و خود را معرفی كردم، پس از لحظه ای گفت: ای مالك! دو كوه از آتش در جلوی من قرار گرفته كه بالا رفتن از آن و عبور از اين مانع، بسيار سخت است.
مالك می ‌گويد: از بستگان او پرسيدم: اين آقا چه گناه آشكاری داشته است؟ جواب دادند: دو پيمانه براي خريد داشت كه با هم تفاوت داشتند و به وسيله آنها در خريد و فروش كالا، كم و زياد می كرد. گفتم: آن دو پيمانه را بياوريد، آوردند و آنها را شكستم. سپس از محتضر پرسيدم: حالت چطور است؟ در پاسخ گفت: مرتباً كار من دشوارتر می گردد.» ( داستان دوستان، ج2، ص135)
*** روزی كه از كم و بيش خبر می دهند!
کم فروش شاید مقدار کمی در این دنیا سود ببرد اما چه فکری برای بعد از مرگ خود می کند، آن روزی که وعده داده شده حتی به اندازه دانه خردلی واگذار نمی شود.
آری به قول شاعر:
تو، كم دهی و بيش ستانی به كيل و وزن
روزی بود كه از كم و بيشت خبر دهند!




شنبه 2 اسفند 1393 ساعت 06:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن