تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819799970




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌ زیست: سدهای مخزنی به جای تنظیم آب آن را مصرف می‌کنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: مدیرکل دفتر آموزش سازمان حفاظت محیط‌ زیست:
سدهای مخزنی به جای تنظیم آب آن را مصرف می‌کنند
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌ زیست، بحران دریاچه ارومیه را حاصل بی‌درایتی و نگاه آزمندانه به طبیعت دانست.

خبرگزاری فارس: سدهای مخزنی به جای تنظیم آب آن را مصرف می‌کنند



ه گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمد درویش صبح امروز در همایش «آب، نبض زندگی» در تبریز اظهار داشت: روند سدسازی در این کشور، قصه غم‌انگیزی است که در مورد بسیاری از سدها می‌توان شرح داد.
وی اضافه کرد: متاسفانه برخی‌ها، زمانی دریاچه ارومیه را یک غده سرطانی می‌دانستند و چشم خود را بر احداث سدهای مختلف بستند.
مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، افزود: امروز مسئولان وزارت نیرو اذعان می‌کنند که سدهای مخزنی به جای تنظیم آب، آب را مصرف می‌کنند.
 وی تصریح کرد: متاسفانه در سال‌های نه چندان دور، فشارها برای احداث سد در سرشاخه‌ها، مسیرها و آبروهای این دریاچه به سازمان‌های آب منطقه‌ای در شرایطی وارد می‌شد که نهادهای متولی آب، نه تنها در برابر این درخواست‌ها مقاومت نمی‌کردند؛ بلکه آن را همراهی نیز می‌کردند.
 درویش برخی تحلیل‌های گذشته را در روند بحران دریاچه ارومیه تاثیرگذار خواند و افزود: در یکی از چکیده مقالات اولین همایش دریاچه ارومیه در سال 1379، افزایش سطح زیرکشت آبی از 381 هزار هکتار به 559 هزار هکتار از عوامل مهم در طرح‌های توسعه‌ای حوزه آبخیز ارومیه مطرح شده است.
  وی ادامه داد: همچنین در این مقاله اشاره شده که با کاهش وسعت دریاچه از 530 هزار هکتار به حدود 330 هزار هکتار،  200 هزار هکتار از اراضی شور دریاچه ارومیه احیا شده است؛ و جالب این که از این موضوع به عنوان یک نکته مثبت یاد شده‌ است.  
 مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، متذکر شد: برخی از نخبگان، در گذشته به چنین جمع‌بندی دست یافته‌اند؛ این، حاصل نگاه آزمندانه ما به طبیعت بوده‌است. دشمنی از آن سوی مرزها این بلا را بر ما مستولی نکرده‌ است.
 وی در بخش دیگی از سخنان خود گفت: بر اساس مطالعات رسوب‌شناسی سازمان زمین‌شناسی، با بررسی لایه‌های رسوبی کف بستر دریاچه مشخص شده که شرایطی که امروز در دریاچه حاکم است بین 12 هزار تا 20 هزار سال پیش تکرار نشده است؛ بنابراین ادعایی که عنوان می‌شود دریاچه، هر 500 سال یک بار به چنین وضعی دچار می‌شود، توسط این پژوهش رد شده است.
 درویش در عین حال، تاکید کرد: بر خلاف باور گروهی که فکر می‌کنند دریاچه ارومیه مرده‌ است، اعتقاد راسخ به احیای دریاچه ارومیه دارم؛ هر چند که تحقق این فرآیند، نیازمند یک روند طولانی است.
 وی تصریح کرد: بازگشت حیات به دریاچه ارومیه، مستلزم شرایطی است که برخی از آن‌ها فقط مختص حوزه آبخیز دریاچه ارومیه نیست و حتی قابل تعمیم به سایر بحران‌های مشابه در کشور است.
 مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست، اظهار داشت: این دریاچه، بر اثر یک سری نادرایتی‌ها به چنین وضعیتی دچار شده است و حل آن طبیعتاً نیازمند درایت است.
 انتهای پیام/60013/س40

93/12/01 - 14:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن