تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 19 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814649365




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دريافت عوارض براي واردات برنج به ازاي هرکيلو 100 تا 150 تومان


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ بهمن ۱۳۹۳ (۱۰:۵۸ق.ظ)
دريافت عوارض براي واردات برنج به ازاي هرکيلو 100 تا 150 تومان رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران گفت: محققان نوآوري‌هاي جديدتري براي تحقيقات برنج به کشاورزان ارائه کنند.
به گزارش روابط عمومي سازمان جهاد کشاورزي مازندران، دلاور حيدرپور در شانزدهمين همايش ملي برنج کشور که در دانشگاه علوم کشاورزي و منابع طبيعي ساري برگزار شد اظهار کرد: با توجه به فرمايش مقام معظم رهبري مبني بر اقتصاد مقاومتي وزارت جهاد کشاورزي خود را مکلف به اجراي اين پيام دانسته و طرح‌هاي خود اتکايي محصولات استراتژيک از جمله برنج را در دستور کار خود قرار داد و معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزي تدوين اين طرح را به جهاد کشاورزي مازندران محول کرد و طرح افزايش ضريب خوداتکايي برنج از سوي جهاد کشاورزي مازندران تهيه و به وزارت جهاد کشاورزي ارائه شد که مورد تصويب قرار گرفته است.
وي ادامه داد: در راستاي اجراي اين طرح‌ها در سال زراعي 93-94 اجراي طرح محصولات پاييزه شامل گندم و جو آغاز شده و اجراي عمليات طرح برنج از اسفندماه امسال آغاز خواهد شد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران افزود: تجارت برنج نزديک به 6 تا 6.5 درصد برنج توليدي دنياست که نشان دهنده اين است که توليد و مصرف به هم نزديک‌اند.
حيدرپور خاطرنشان کرد: با توجه به اينکه در کشت محصول برنج متکي به آب هستيم و صد درصد برنج آبياري مي‌شود روند کم و زياد سطح زير کشت و توليد به دليل نوسانات بارش سالانه است که متاسفانه اين روند به صورت کاهشي است.
وي تصريح کرد: ميزان واردات برنج از سال 80 تا 92 شتاب بالايي داشته است که بخشي از آن توجيه پذير و بخشي هم غير قابل توجيه است.
رييس سازمان جهادکشاورزي مازندران به ضريب خوداتکايي برنج در کشور طي سالهاي 79 تا 92 اشاره کرد و افزود: بالاترين رقم خوداتکايي در سال 83 با 76 درصد بوده که پس از آن سير نزولي داشته و در سال گذشته به 50 درصد رسيده است که جاي سؤال است با توجه به پيشرفت‌هاي علمي و تکنولوژي چرا کاهش صورت گرفته است.
حيدرپور در خصوص طرح خوداتکايي برنج کشور گفت: تدوين اين طرح در سال 92 انجام شد که تا افق 1404 ديده شده است.
وي به رفع چالش‌هاي پيش روي برنج و رسيدن به اهداف پيش بيني شده اشاره کرد و افزود: فاصله زياد عملکرد قابل حصول و عملکرد موجود، بهره وري پايين در مصرف نهاده‌هاي توليد شامل آب، کود و سموم، بالا بودن هزينه توليد، پايين بودن دانش مهارتي بهره برداران، سنتي بودن روش توليد و صعوبت کار، آماده نبودن زير ساخت توليد، ضايعات بالا در مراحل مختلف توليد، فراوري و مصرف، استقبال پايين کشاورزان از ارقام پرمحصول، محدوديت حفظ سطح زير کشت برنج در کشور، تغيير کاربري زمين‌هاي شاليزاري از جمله اين چالش‌هاست.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران ناکافي بودن سياست حمايتي دولت، پايين بودن نقدينگي کشاورزان و ناکافي بودن نتايج تحقيقاتي را از ديگر چالش‌هاي پيش روي برنج کاري برشمرد.
حيدرپور اظهار کرد: متاسفانه 7 درصد آب‌هاي سطحي مهار شده و مابقي متکي به جريان بهنگام رودخانه اي است که براي فصول کم بارش مشکل ساز خواهد بود.
وي در خصوص ناکافي بودن سياست حمايتي دولت گفت: براي حفظ زمين‌ها و قابل رقابت بودن توليدات با واردات بايد حمايت‌هاي لازم صورت گيرد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران تصريح کرد: علي رغم تلاش‌هايي که مراکز تحقيقاتي وزارت جهاد کشاورزي در راستاي تحقيقات برنج انجام داده‌اند اما براي استفاده از اين ظرفيت کافي نيست و نيازمند تلاش‌ها و نوآوري‌هاي جديد براي ارائه به کشاورزان است.
حيدرپور يادآور شد: افزايش و پايداري توليد برنج، ارتقاء بهره وري، کاهش وابستگي به واردات و ارتقاء امنيت غذايي در برنج مورد نياز کشور از اهداف طرح خوداتکايي برنج است.
وي، توسعه سطح تجهيز و نوسازي شاليزارها و احداث شبکه‌هاي آبياري و زهکشي، افزايش ضريب مکانيزاسيون، اصلاح و نوسازي و تکنولوژي کارخانجات شاليکوبي، افزايش سطح زير کشت ارقام پرمحصول و پرپتانسيل، توسعه سطح پرورش رتون و کشت مجدد ارقام مناسب برنج در زمين‌هاي مستعد، انتقال تکنولوژي از کشورهاي موفق در افزايش توليد برنج را از الزامات تحقق طرح خوداتکايي برنج عنوان کرد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران ادامه داد: سيستم مکانيزم وام دهي بانک‌ها به گونه اي است که کشاورزان به راحتي قادر به استفاده از آن نيستند.
حيدرپور در خصوص افزايش ضريب مکانيزاسيون گفت: در طرح خوداتکايي برنج 200 هزار هکتار در استان‌هاي شمالي پيش بيني شده که طي يکسال اخير براي توسعه مکانيزاسيون 70 ميليارد تومان به مازندران تخصيص داده شده که توانسته‌ايم تمامي تقاضاي خريد کماين هاي مخصوص برنج را به صفر برسانيم.
وي افزود: مصرف آب مهم‌ترين فاکتور در توليد محصولات کشاورزي به خصوص برنج است که مصرف بالايي را به دنبال دارد و بايد مديريت مصرف صورت گيرد.
رييس سازمان جهاد کشاورزي مازندران اظهار کرد: انتظارمان با اجراي طرح خوداتکايي برنج بر اين است که سطح زيرکشت به 550 هزار هکتار برسد، ميزان واردات از يک هزار و 365 هزار تن به 630 هزار تن معادل 45 درصد کاهش برسد، ميزان برداشت مستقيم با کمباين ويژه برنج از 122 هزار هکتار در سال پايه به 495 هزار هکتار در سال هدف برسد، در پايان سال هدف 61 درصد بهره برداران تحت پوشش برنامه‌هاي ترويجي- آموزشي سايت‌هاي الگويي قرار گيرند و ضريب خوداتکايي از 50 درصد در سال پايه به 80 درصد در سال هدف برسد.
حيدرپور تصريح کرد:در قانون بودجه سال 94 لحاظ شود که به ازاي واردات هر کيلو برنج 100 تا 150 تومان عوارض گرفته شود و در اين صورت با يک ميليون تن واردات 100 ميليارد تومان درامد حاصل خواهد شد که با موافقت آن، اين مبلغ براي خواتکايي برنج هزينه خواهد شد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن