تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819690258




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تراژدی غفلت از میراث تاریخی کرمانشاه ادامه دارد علف‌های هرز، تهدیدی جدی برای استواری «پل کهنه»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تراژدی غفلت از میراث تاریخی کرمانشاه ادامه دارد
علف‌های هرز، تهدیدی جدی برای استواری «پل کهنه»
تراژدی غفلت از میراث تاریخی استان کرمانشاه همچنان ادامه دارد و علف‌های هرز و جلبک‌های روییده در کنار پایه‌های پل کهنه بیستون تهدیدی جدی برای استواری آن محسوب می‌شود.

خبرگزاری فارس: علف‌های هرز، تهدیدی جدی برای استواری «پل کهنه»



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، بیستون این شهر زیبا و کهن، استواری شکوه تاریخی است که هزاران سال بر پهنه دشتی آرمیده است. دشتی مملو از صدای تمدن نیاکانمان، کوهی به استواری تاریخ، جاده‌ای به لطافت ابریشم، آثار دیدنی پیشینیانمان در اوج اقتدار ایرانیان بر گستره هستی و مردمانی که میراث‌دار این تاریخ هستند. ثبت جهانی کتیبه بیستون تنها گوشه‌ای از عظمت این شهر باستانی است و شکوه این منطقه سالانه شمار زیادی گردشگر و مسافر را به سوی خود جلب می‌کند. پس از سرقت از معبد تاریخی آناهیتا و اثر معماری ارزشمند واقع در اطراف ریجاب، موضوع به نم زدن دیوارهای تکیه معاون‌الملک رسید و اما این‌بار موضوعی غم‌انگیزتر از همه این ماجراها در بیستون رخ داده است. برای رخ دادن این موضوع نمی‌توان مقصری متصور شد، اما برای کوتاهی مسئولان مربوطه در زمینه مقابله با این رخداد تلخ باید از مسئولان خواست پاسخ‌گو باشند.

اخیرا خبرنگار فارس در کرمانشاه مطلع شده که پل تاریخی واقع در شهر بیستون به‌دلیل رشد گیاه در داخل این بنای تاریخی در حال تخریب است. رشد گیاه و جلبک در این بنای تاریخی بی‌شک موجب تخریب آن می‌شود و مسئولان امر نباید در مقابل این موضوع کوتاهی به‌خرج می‌‎دادند، چراکه حداقل کار مبارزه با رشد این گیاهان و جلوگیری از این بافت ارزشمند و معماری زیبای مربوط به دوران صفویه شد. ریختن زباله‌های شهری در اطراف این پل قطعا بی‌احترامی به تاریخ و آثار ارزشمند تاریخی است و باید مسئولان این شهر با عاملان آن برخورد کنند. این بنای تاریخی باید محلی برای جذب توریست و گردشگر باشد نه اینکه به زباله‌دانی تبدیل شود و واقعا یک مسافر و بیننده با دیدن این منظره چه قضاوتی خواهد کرد؟

  *وجود علف‌های هرز تهدیدی برای ایستایی پل صفوی شهردار بیستون در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: در دوره فرهنگی صفوی شاهد یک جهش ویژه در ساختار معماری هستیم. احسان احمدی‌نصر بیان داشت: تعداد زیادی از کاروانسراها و پل‌های تاریخی در این دوره خاص قرار دارد که در معماری اسلامی با عنوان سبک معماری اصفهان معرف حضور معماران و متخصصان امر است. وی بیستون را یکی از شهرهای ویژه در مباحث تاریخی دانست و افزود: این شهر به لحاظ گاه‌نگاری ادوار تاریخی، آثار مختلفی از ادوار پیش از تاریخ ماد، هخامنش، پارس، سلوکی، اشکانی و ساسانی و همچنین دوره اسلامی را در خود جای داده است. این کارشناس باستان شناسی با بیان اینکه در دوره اسلامی نیز آثار منحصر به‌فردی در شهر بیستون بنا شده است، گفت: کاروانسرای شاه عباسی و پل صفوی از جمله این آثار محسوب می‌شود. احمدی‌نصر افزود: پل صفوی در خارج از محدوده محصور شده سایت جهانی بیستون و تولیت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهر بیستون قرار گرفته است. وی خاطرنشان کرد: در مجموع این اثر دارای قابلیت‌های ویژه و دوره فرهنگی است و مطالعات باستان شناسی از سوی سازمان میراث فرهنگی بر روی آن انجام شده که نشان از این دارد که تنها در دوره صفویه جایگاه نداشته و پایه‌های پل مربوط به دوره ساسانی است که بر روی رودخانه دینورآب بنا شده است.

شهردار بیستون گفت: امروز وظیفه همه ماست که با دقت‌نظر ویژه نسبت به این هدیه پیشینیان امانت‌داران خوبی برای آینده این آثار باشیم. احمدی‌نصر یادآور شد: به‌عنوان شهردار بیستون اعتقاد دارم که علاوه بر مراقبت از این اثر برای جذب گردشگر، آن را نباید رها شده انگاشت و در مورد آن دقت نظر کافی به خرج داد. وی با اشاره به بازدیدهای انجام شده طی چند وقت اخیر از پل صفوی بیستون، گفت: این اثر تاریخی منحصر به‌فرد در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلاتی است. این کارشناس باستان شناسی با بیان اینکه این اثر را باید نسبت به گیاه‌زدایی که در بافت آجر می‌تواند آسیب ایجاد کند حفاظت کرد، گفت: وجود این جلبک‌ها موجب پوسیدگی و از هم گسیختگی ایستایی و مسائل ایستادگی پل می‌شود. احمدی‌نصر ادامه داد: با توجه به همین نگاه تا کنون دو مکاتبه با پایگاه میراث جهانی بیستون داشته و رونوشت آن به اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ارسال شده که این پل در شرایط مساعدی نیست و حتی این انتقاد را از خود شهرداری هم به لحاظ  عدم پاکسازی و وجود زباله‌ها اطراف این پل دارم که امروز مشکلاتی را برای آن ایجاد کرده است. وی گفت: برای احترام به قوانین میراث فرهنگی دفاتر فنی شهرداری و پایگاه جهانی میراث بیستون جلساتی را برگزار کرده و قرار بر این شده که طرحی را برای محوطه‌سازی این پل داشته باشیم که تا کنون نیز هیچ پاسخی به این مکاتبات توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان داده نشده است. شهردار بیستون بیان داشت: اعتقاد دارم که برای حفاظت از این اثر تاریخی باید نگاه ویژه‌ای صورت بگیرد و میراث فرهنگی با ارائه برنامه و تمهیدات لازم ما را راهنمایی کند تا در نگهداری از این پل کمک حال میراث فرهنگی باشیم.

انتهای پیام/2700/

93/11/29 - 09:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن