تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 10 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز كليد همه خوبی هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1847175494




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رئیس حوزه علمیه اصفهان: خودسازی دشوارتر از حضور در جبهه و دفاع و جهاد است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس حوزه علمیه اصفهان:
خودسازی دشوارتر از حضور در جبهه و دفاع و جهاد است
رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: همه ما باید خودسازی کنیم و باید مثل جبهه مبارزه کنیم. مشکل‌تر از جبهه و دفاع و جهاد و امثال این‌ها، جهاد اکبر، یعنی خودسازی است.

خبرگزاری فارس: خودسازی دشوارتر از حضور در جبهه و دفاع و جهاد است



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از دفتر مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله‌العظمی مظاهری، آیت‌الله حسین مظاهری اظهار کرد: اگر در کسی صفت رذیله‌ای رسوخ کرده باشد، درخت تلخی است و هرچه ریشه‌دارتر و شاخ‌دارتر باشد، میوهٔ آن فراوان‌تر، اما تلخ‌تر است و بالاخره یک وجود مضری هم برای خودش و هم برای اطرافیانش و هم برای مردم در اجتماع است، لذا باید شیرین شد. یعنی باید صفت رذیله را از دل کند. اگر بتواند به‌جای آن فضیلتی بکارد و ریشه‌دار کند، که از میوهٔ آن خود و دیگران استفاده کند، خوب و عالی است و اما اگر نشد، لااقل مضر نباشد. یعنی صفت رذیله نداشته باشد. و همین نداشتن صفت رذیله کار بسیار مشکلی است. وی در ادامه گفت: پیغمبر اکرم «صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» فرمودند مشکل‌تر از در مقابل دشمن زدوخورد کردن، این است که بتواند باصفت رذیله جهاد کند و پیغمبر اکرم «صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» اسم آن را جهاد اکبر گذاشته بودند که به ما بفهمانند کار مشکلی است، اما از اوجب واجبات است. مرجع عالی‌قدر جهان تشیع ادامه داد: چنانچه مثلاً دشمن به شهر حمله کرده باشد، اگر بی‌تفاوت باشیم، همه‌چیز ما در مخاطره واقع می‌شود، نه‌تنها جان خودمان و مال خودمان و ناموس خودمان، بلکه همه‌چیز در مخاطره واقع می‌شود. نمی‌شود که بی‌تفاوت باشیم، لذا همهٔ فقها می‌فرمایند: دفاع لازم است و اذن حاکم شرع هم نمی‌خواهد و اگر دشمن هجوم آورد، باید این دشمن را رفع کرد. رئیس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: چطور اگر دشمن هجوم بیاورد، باید رفع کنیم، صفت رذیله هم‌چنین است، اگر در دل رسوخ کند، همه‌چیز در مخاطره واقع می‌شود، بالاتر از همه‌چیز، دین است و دین در مخاطره واقع می‌شود، لذا به قول بزرگان، توحید متوقف بر خودسازی و تهذیب نفس است. اگر تهذیب نفس نباشد، توحید و ولایت هم در مخاطرهٔ عجیب واقع می‌شود. آیت‌الله مظاهری در ادامه گفت: مثالی برای شما بگویم و ببینید که اگر صفت رذیله‌ای داشته باشید، مانند حسادت، خودخواهی، پول‌پرستی، ریاست‌طلبی، شهوت‌پرستی و امثال این‌ها، چه ها با انسان می‌کند؛ کعب‌بن‌سور یکی از زهّاد بصره است. ولایتش هم خیلی بالاست. مردم علاوه بر اینکه می‌دانستند از شیعیان خوب امیرالمؤمنین علی «سلام‌الله‌علیه» است، می‌دانستند که مستجاب‌الدعوه است. آدم زاهد و عابد و مسلمان است. جنگ جمل به پا شد. جنگ جمل را یک زن ریاست‌طلب حسود و دو سه نفر پول‌پرست به پا کردند. این‌ها وقتی به بصره آمدند و می‌خواستند با امیرالمؤمنین بجنگند، در مشورت‌هایشان گفتند: اگر بتوانیم کعب‌بن‌سور را فریب دهیم و در لشکر خودمان بیاوریم، لشکر ازنظر کمیت خوب است و ازنظر کیفیت هم بالا می‌رود. یعنی این‌قدر مُعَنوَن بود که لشکر طلحه و زبیر سی‌هزارنفری را ازنظر کیفیت، شصت هزار نفر می‌کرد. یعنی این‌قدر کعب‌بن‌سور آدم باشخصیتی بود. بالاخره دو سه نفر مثل طلحه و زبیر که خیلی زرنگ بودند، صبح نزد کعب‌بن‌سور آمدند و هنوز در سجاده‌اش نشسته بود. نماز شبش را خوانده بود و راز و نیازها را کرده بود و تعقیبات اول آفتاب و قرآن را خوانده بود و تا بعد از آفتاب هنوز در سجاده‌اش نشسته بود. پیشنهاد خودشان را گفتند و این خیلی عصبانی شد و گفت: مگر می‌شود با امیرالمؤمنینی که سیصد آیه دربارهٔ او نازل‌شده، جنگید؟! مگر می‌شود باآن‌همه سفارش‌ها دربارهٔ امیرالمؤمنین ازنظر قرآن و اخبار و سفارش‌های پیغمبر با او جنگید؟! آن‌ها یک کیسه پول در مقابلش گذاشتند و این تحریک شد و گفت می‌خواهید بچه گول بزنید؟ تاریخ‌نویسان می‌گویند: معنایش این است که گفت پول کم است. کیسهٔ دوّم و سوّم را گذاشتند و آنگاه فریب خورد و گفت راستش من هم بعضی‌اوقات فکر می‌کنم و می‌بینم این علی لیاقت ولایت ندارد. ایستاد، شمشیر را حمایل کرد، قرآن را حمایل کرد و به جبهه آمد. وقتی آمد، لشکر جمل اطراف عایشه را گرفته بودند و او در هودج بود و سی هزار لشکر اطرافش بودند. یک وردی خواند و گفت:«یا مَعْشَرَ الأزُد عَلَیکمْ أُمَّکمْ فَإِنَّهَا صَلَاتُکمْ وَ صَوْمُکم» گفت این مادر شماست و این نماز و روزهٔ شماست و مواظبت از او خیلی داشته باشید. وی اذعان کرد: جنگ جمل به پا شد و اوّل، لشکر طلحه و زبیر، لشکر امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» را تیرباران کردند و امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» فرمودند: صبر کنید. بالاخره منجر به این شد که لشکر امیرالمؤمنین آن‌ها را تیرباران کردند و تیر اول به پیشانی کعب‌بن‌سور خورد. به رو افتاد و به درک رفت، راوی می‌گوید: شب که امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» پیروز در آن جبهه شدند، در میان کشته‌ها می‌گشتند و برخورد کردند به جنازهٔ او که به رو افتاده بود. با عصایی که دستشان بود، او را به پشت انداختند و فرمودند: کعب‌بن‌سور! دیدی تیری که می‌خواستی به پیشانی من بخورد، به پیشانی تو خورد و به درک واصل شدی؟! آیت الله مظاهری بیان کرد: کعب‌بن‌سور یک‌عمر در ولایت و یک‌عمر در عبادت بود؛ اما رذالت داشت و حسادت داشت. از همین جمله فهمیده می‌شود که وقتی امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» به کوفه و بصره آمدند، شخصیتش مقداری ضربه خورد و حسادتش گل کرد و دید شمع در مقابل برق نمی‌تواند عرض‌اندام کند، پس حسادت گل کرد و طلحه و زبیر هم با پول، غریزهٔ پول‌پرستی را تحریک کردند و به او گفتند: ریاست روحانیت لشگر از تو باشد. صفت رذیلهٔ ریاست‌طلبی هم گل کرد و در مقابل ولایت که می‌دانست ولیّ خداست و به‌عبارت‌دیگر در مقابل خدا ایستاد تا بالاخره به دست خودش به جهنّم رفت. این معنای آیه شریفه است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکاها، وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسَّاها» این مرجع عالی‌قدر شیعه ادامه داد: رستگاری فقط از کسی است که دل‌پاک داشته باشد و الا اگر دل‌پاک نداشته باشد، ممکن است در حال عادی مقدس باشد و در حال عادی مضر نباشد، اما این غریزه گل کند، حس حسادت و غریزهٔ ریاست‌طلبی و پول‌پرستی گل کند. در وقتی‌که تحریک شد و گل کرد، جلوی او را نمی‌توان گرفت. مرد می‌خواهد و اگر یوسف درصحنه باشد، می‌تواند و الا نمی‌تواند. وی ادامه داد: در روز قیامت هیچ‌چیز به درد نمی‌خورد به‌جز دل‌پاک. و دل‌پاک است که موجب رستگاری در این دنیا می‌شود. دل منهای رذالت. لذا همهٔ ما باید خودسازی کنیم و باید مثل جبهه مبارزه کنیم. مشکل‌تر از جبهه و دفاع و جهاد و امثال این‌ها، جهاد اکبر، یعنی خودسازی است. آیت‌الله مظاهری خاطرنشان کرد: خیلی‌ها را سراغ داریم که جداً مقدّس و متّقی است؛ اما عاقبت‌به‌خیر نمی‌شود. یعنی صفت رذیله یکجا گل می‌کند. مثل یک‌خانه که یک جای آن آتش بگیرد و ناگهان می‌بینیم که خانه نابود شد. دین ما و تقوا و تقدس ما خوب است و ما باید متدین و شیعه باشیم، ما باید تا سرحد عشق علی را دوست داشته باشیم. ما باید شعار یا علی داشته باشیم. امّا به‌اندازه‌ای که می‌شود متابعت از علی کنیم و ان‌شاءالله خود مولا امیرالمؤمنین «سلام‌الله‌علیه» توفیق عنایت کند و عمل کنیم و متقی و مقدس شویم. همهٔ این‌ها خیلی خوب است، امّا علاوه بر این، آنچه واجب‌تر از همهٔ این‌هاست، تهذیب است. رئیس حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: یک‌دفعه حضرت امام «رضوان‌الله تعالی علیه» با شوخی می‌فرمودند: ملائکه اعتراض کردند که خدایا! اگر مقدس می‌خواهی، ما هستیم و اگر عبادت می‌خواهی ما هستیم، پس چرا آدم را آفریدی؟ خدا جواب داد من مقدّس نمی‌خواهم، بلکه آدم می‌خواهم. ما باید آدم شویم تا خلیفهٔ خدا شویم:«إِنِّی جاعِلٌ فِی الْأَرْضِ خَلیفَة» ادامه دارد... انتهای پیام/2301

93/11/26 - 07:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن