تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):بر خداوند است كه هيچ گرفتارى به زيارت من نيايد مگر آن كه او را شادمان بازگردانم و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805319637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آيا صنعت خودروي ايران در زمين خودي از چين شکست مي خورد؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳:۱۵ب.ظ)
آيا صنعت خودروي ايران در زمين خودي از چين شکست مي خورد؟ چشم‌ بادامي‌هاي فرصت‌طلب مانند هميشه با استفاده از شرايط ثبات، کاهش نرخ ارز و انجام تحقيقات بازار توانسته‌اند برنامه‌ريزي بيشتري براي توليد اين خودروها در ايران انجام دهند، تا جايي که پيش بيني مي شود در آينده اي نزديک چين حدود 70 تا 80 درصد بازار خودرو ايران را در برگيرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، به نظر برخي کارشناسان، با ادامه روند فعلي سهم خودروسازان داخلي در بازار کمتر خواهد شد، تا جايي که در آينده نزديک اين موضوع به بزرگ‌ترين چالش خودروسازي کشور تبديل مي شود.
بر اساس آمار منتشره از سوي "انجمن جهاني خودروسازان (OICA)"، چين توانسته در سال 2013 ميلادي با توليد 22 ميليون ‌و ‌166 هزار و 825 دستگاه انواع خودرو، رتبه اول توليد خودرو جهان را به خود اختصاص دهد.
ارزش اين ميزان توليد زماني مشخص خواهد شد که به آمارها توجه شود. بر اساس آمار بعد از چين، کشور ايالات‌متحده با توليد 11 ميليون رتبه دوم و ژاپن با توليد 9 ميليون ‌و600 هزار دستگاه رتبه سوم جهان را به خود اختصاص داده‌اند.
بر اساس همين آمار؛ مجموع توليد خودرو در کل جهان معادل 83 ميليون دستگاه بوده و به اين ترتيب، سهم چين از کل توليد جهان، بيش از يک ‌چهارم بوده است.
مهم اينکه؛ بيش از 44 درصد توليد خودرو در چين توسط 12 شرکت پرتيراژ چيني توليد مي‌شود که عبارتند از: بي ‌واي ‌دي، دانگ فنگ، گروه فاو، بايک، ليفان، چانگان، جيلي، چري، هافي موتور، گريت وال، جيانگ هواي و رووي.
در اين ارتباط؛ وزارت صنعت و اطلاعات چين اذعان مي‌کند که برخي از خودروسازان چيني طي دو سال فقط هزار دستگاه خودرو توليد کرده‌اند.
نگاهي به بازار خودروي ايران نشان مي دهد، چيني‌ها بازار مونتاژ خودرو در ايران را در دست گرفته‌اند، به اين ترتيب خودروهاي سواري مونتاژي چشم‌بادامي‌ها رکورددار افزايش توليد خودروهاي سواري در ايران شده اند.
گفتني است؛ چيني ها با استفاده از شرايط ثبات و کاهش نرخ ارز توانسته‌اند برنامه‌ريزي بيشتري براي توليد خودرو در ايران انجام دهند.
زماني که چيني‌ها پا به عرصه توليد خودرو در ايران گذاشتند، وعده توليد خودرو ارزان را دادند، اما؛ بازار ايران هم‌اکنون شاهد توليد خودروهايي است که نه‌تنها ارزان نيستند، بلکه؛ در مقايسه با ساير خودروهاي توليدي ايراني با وجود کيفيت پايين خود گران هم محسوب مي‌شوند.
به نظر برخي خودروهاي چيني در قياس با داخلي‌ها از آپشن‌هاي بيشتر و قيمت پايين‌تري برخوردارند و مشتريان زيادي را نيز به خود جذب مي‌کنند.
گفتني است؛ به نظر اين افراد مزيت هاي خودروهاي چيني نسبت به خودروهاي ايراني، موضوعي است که خودروسازان را با نگراني‌هاي جدي مواجه کرده است.
جالب توجه است که در نقطه مقابل، برخي معتقدند که کيفيت خودروهاي چيني که با قيمت‌هاي بالايي در بازار ايران به فروش مي‌رسند به مراتب پايين‌تر از کيفيت خودروهاي ايراني است که با قيمت‌هايي کمتر از خودروهاي چيني عرضه مي‌شوند.
در اين ارتباط برخي به مقايسه خودروهاي چيني و ايراني مي پردازند. مثلاً؛ به گفته اين افراد در شرايطي که ميزان نمره منفي خودروي تندر 90 برابر با 21.1 و قيمت آن در بازار ايران حدود 30 ميليون تومان است، ميزان نمره منفي توجوي تقريبا سه برابر تندر 90 (57.5) است که اين به معناي سه برابر بودن کيفيت تندر 90 نسبت به توجوي است با اين حال توجوي به قيمتي بالاتر از تندر 90 عرضه مي‌شود.
ليفان 620 (توليدي کرمان خودرو)، نيز در رتبه هشتم رده‌بندي کيفي قرار داشته و با نمره منفي 59 به قيمت حدود 46 ميليون تومان عرضه مي‌شود.
اين در حالي است که تندر 90 توليدي در ايران در رتبه چهارم رده‌بندي قرار داشته و با 21.1 نمره منفي به قيمت حدود 30 ميليون تومان به فروش مي رسد.
اما؛ شاه بيت اين وضعيت خودروي ام.وي.ام X33 توليدي مديران خودرو است. اين خودرو در حالي در رتبه سيزدهم رده‌بندي قرار داشته و با نمره منفي 65 به قيمت حدود 60 ميليون تومان در بازار به فروش مي‌رسد که کيفيت آن به مراتب کمتر از تندر 90 اي است که در رتبه چهارم رده‌بندي قرار داشته و به قيمت 30 ميليون تومان به فروش مي رسد.
کيفيت ام.وي.ام X33 با قيمت 63 ميليون تومان حتي کمتر از پژو پارس، سمند و پژو 405 است که به طور ميانگين با قيمت حدود 30 ميليون تومان در بازار ايران عرضه مي‌شوند.
همچنين، ام.وي.ام 530 توليدي مديران خودرو نيز در حالي در رتبه پانزدهم رده‌بندي قرار داشته و با نمره منفي 70 به قيمت 40 ميليون تومان در بازار ايران عرضه مي‌شود که کيفيت آن در جدول رده‌بندي کيفي حتي از تيباي 18 ميليون توماني نيز کمتر است.
به اين ترتيب، با وجود نظرات متفاوت کارشناسان در مورد کيفيت خودروهاي چيني، نگاهي به نتايج رده‌بندي کيفي خودروهاي توليدي در کشور و مقايسه آن با گزارش ميزان رضايتمندي مشتريان از کيفيت خودروها، اين حقيقت را نشان مي‌دهد که ميزان رضايت مصرف‌کنندگان ايراني از خودروهايي که براساس جدول رده‌بندي کيفي داراي کيفيت پايين‌تري هستند (عموما چيني)، بيشتر از ميزان رضايت آنها از خودروهاي با کيفيت بالاتر است.
علي عالي نهاري، مدير مهندسي بازرسي خودرو شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران، درباره علل اين موضوع مي‌گويد: رضايتمندي يک احساس و رده‌بندي کيفي يک کار فني است.
بنابراين ممکن است مواردي در ارزيابي کيفي وجود داشته باشد که براي ما بسيار مهم است، اما؛ مشتريان در مرحله خريد خودرو به آن توجه نکرده و بعدا به آن پي مي‌برند.
وي با بيان اينکه نمي‌توان به طور صد در صدي ميزان رضايتمندي مشتريان را به رده‌بندي کيفي خودروها ارتباط داد، خاطرنشان مي‌کند: به عنوان مثال يک خودروي شاسي بلند چيني به قيمت نسبتاً مناسبي عرضه شده و خريدار با خود مي‌گويد با 60 ميليون تومان خودروي شاسي بلند سوار مي‌شوم، به همين دليل احساس خوبي نسبت به آن خودرو به او دست مي‌دهد.
مدير مهندسي بازرسي خودرو شرکت بازرسي کيفيت و استاندارد ايران ادامه مي‌دهد: شکل و شمايل خودروهاي چيني جديد است.
مشتريان پس از مدتي از لحاظ احساسي و بصري با خودروهاي قديمي دچار مشکل مي‌شوند، به ‌گونه‌اي که اگر خودرو، بهترين و با کيفيت‌ترين خودرو نيز باشد بعد از مدتي دوست دارند آن‌ را تعويض کنند.
وي اضافه مي‌کند: تنوع مدل، شکل و تنوع ظاهر در خودروهاي چيني اتفاق افتاده که دقيقا همسو با نگاه مشتريان به مقوله خريد خودرو است.
اما؛ ما در ارزيابي کيفي اين نگاه را نداريم که شکل و ظاهر خودرو چگونه است؟ بلکه نگاه فني داريم، به‌گونه‌اي که ممکن است آن خودرويي که شکل و شمايل به‌روزتري دارد، در بازرسي‌ها 10 ايراد در آن پيدا شود و طبيعتاً نمره کيفي کمتري را کسب کند، اما؛ به هر حال مشتري از ظاهر آن خوشش مي‌آيد.
در مورد ناکامي صنعت خودرو ايران در جذب مشتريان نيز بايد گفت، در صنعت خودروسازي ايران، افزايش توليد و تامين سود سهامداران نسبت به افزايش توان تکنولوژي ارجحيت داشته که همين عامل به پيشرفت نکردن اين صنعت منجر شده است.
به همين دليل برخي مانند شهرام آزادي، کارشناس صنعت خودرو در ايران معتقدند که برنامه ششم درباره صنعت خودرو بايد اولويت خود را بر ارتقاي توان تکنولوژي، تحقيق و توسعه بر مبناي توليدات مدرن قرار دهد.
وي، عدم تحقق برنامه‌هاي توسعه درباره صنعت خودرو را به دو عامل خارجي و داخلي مربوط مي داند و اشاره مي کند که بحث تحريم‌ها عامل بازدارنده خارجي است.
عوامل داخلي هم به سرمايه‌گذاري نکردن در پژوهش و توليدات مدرن و هم‌چنين نگاه کوتاه مدت توليد با هدف تامين سود سهامداران مربوط مي شود.
اين کارشناس صنعت خودرو با بيان اينکه اخذ عوارض گمرکي سنگين از خودروهاي وارداتي به فضاي غير رقابتي در صنعت خودرو انجاميد، مي گويد: شرايط محيطي، اجباري در صنعت خودرو براي ارتقاي سطح کيفي محصولات متناسب با استانداردهاي روز ايجاد نکرد.
وي ادامه مي دهد که فروش در تيراژ بالا و اختلاف قيمت خودروهاي داخلي با خودروهاي وارداتي باعث شد تا نگرش افزايش توليد، جاي نگرش مبتني بر توليدات مدرن را بگيرد.
آزادي، نگاه مديران صنعت خودرو را کوتاه مدت دانسته و تصريح مي کند: نگاه کوتاه مدت تامين سود سهامداران، اولويت اصلي مديران صنعت خودرو بوده، در حالي که پيشرفت صنعت خودرو تنها با توليد محصولات جديد محقق مي‌شود که نيازمند نگاه آينده‌نگرانه است.
به گفته وي، در ايران سرمايه‌گذاري چنداني در ابزار توليد و بحث قالب‌ها صورت نگرفته است و براي پيشرفت در اين زمينه بايد با کشورهاي داراي تکنولوژي بالا مانند فرانسه، آلمان، کره جنوبي و ديگر کشورها تعامل داشته باشيم.
بايد توجه کنيم که ما نمي‌توانيم همه چيز را از ابتدا به وجود آوريم بلکه بايد با تعامل با کشورهاي صاحب تکنولوژي، اين ظرفيت‌ها را ايجاد کنيم.
آزادي ادامه مي دهد، اعتقاد من اين است که هنوز راه تعامل با کشورهاي پيشرو در صنعت خودرو بسته نشده و مي‌توان از اين تعامل براي پيشرفت استفاده کرد.
در پايان بايد به منبع آگاهي که در اين گزارش از وي سوال شده است اشاره کرد، وي در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج، دليل استقبال شديد مردم ايران از خودروهاي چيني را توجه چيني ها به توقعات مشتريان عنوان کرد.
وي تصريح کرد، تحقيق و توسعه در ايران در بخش صنعت از اهميت زيادي ندارد و برخي کشورهاي اندک به تحقيقات بازار بها مي دهند.
به همين دليل شرکت هاي توليدکننده خودرو در ايران از سليقه مشتريان مطلع نيستند به همين دليل خريداران ايراني از خودروهاي چيني بيشتر استقبال مي کنند.

شهربانو علي جمعه پور













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن