تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819802462




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واردات برنج باسماتی ممنوع است |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: واردات برنج باسماتی ممنوع است
کد خبر: ۴۷۵۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۵ - 14 February 2015


نماینده مردم نوشهر وچالوس در مجلس با تاکید بر اینکه اجازه واردات برنج را نخواهیم داد،گفت: در حالی که محصولات کشاورزان داخلی در انبارها دپو شده واردات برنج خیانت در حق کشاورزان و به طور کلی حوزه کشاورزی است و مسئولان باید در این خصوص پاسخگو باشند.

به گزارش خانه ملت در حالی که نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت به صراحت اعلام کرده واردات برنج ممنوع است، رسانه‌های هندی به نقل از وزارت بازرگانی این کشور،خبر می دهند ممنوعیت وارداتی ایران احتمالا در ماه مارس برداشته می‌شود و صادرکنندگان برنج هندی می‌توانند صادرات باسماتی به ایران را ازسربگیرند.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت ثبت سفارش واردات برنج از آخر مردادماه امسال ممنوع شده اما وارداتی که پیش از آن ثبت سفارش شده است، اجازه ورود دارد.

نعمت زاده درباره 830 هزار تن واردات برنج در 9 ماه گذشته با وجود ممنوعیت واردات نیز می گوید: این میزان واردات نیاز کشور بوده است که توسط بخش خصوصی وارد شده و سال گذشته واردات دو برابر این میزان بوده است.

اعلام قاطعانه ممنوعیت واردات برنج از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی است که رسانه‌های هندی به نقل از وزارت بازرگانی این کشور خبر دادند ممنوعیت وارداتی ایران احتمالا در ماه مارس برداشته می‌شود و صادرکنندگان برنج هندی می‌توانند صادرات باسماتی به ایران را ازسربگیرند.

بنابراعلام پایگاه اینترنتی هندی بیزنس لاین مقامات ایرانی به هند اعلام کرده‌اند ممنوعیتی که اواخر سال گذشته وضع شد بزودی برداشته می‌شود و پروسه ثبت عرضه صادرکنندگان آغاز خواهد شد.

بر اساس این گزارش هیاتی از وزارت بازرگانی هند اخیر به ایران سفر کردند و در مورد صادرات محصولات مختلف از جمله برنج با همتایان ایرانی خود مذاکره کردند.

یک مقام وزارت بازرگانی هند به بیزنس لاین  گفته است: به ما اطمینان داده شده که ایران آماده ازسرگیری واردات برنج است زیرا اشباع عرضه بازار داخلی این کشور کاهش یافته اما کسب و کار صادرکنندگان برنج به رونق گذشته نخواهد بود زیرا ایران همچنان ذخایر قابل توجهی دارد.

وزارت بازرگانی هند انتظار دارد ایران حدود 800 هزار تا یک میلیون تن برنج باسماتی در سال مالی 2015-2014 وارد کند. طبق اعلام سازمان توسعه صادرات محصولات کشاورزی و غذایی فرآوری شده هند، صادرات برنج هندی به ایران در سال مالی 2014-2013 به 1.44 میلیون تن بالغ شد که حدود 33 درصد نسبت به 1.08 میلیون تن در سال مالی 2013-2012 افزایش داشت.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به خبر احتمال از سرگیری واردات برنج هندی به ایران گفت:متاسفانه موضوع واردات برنج و بی مهری نسبت به برنج کاران و تولیدکنندگان داخلی که با رنج و مشقت بسیار کشاورزی می کنند یک قصه پرغصه و تکراری است و به علت همین بی توجهی ها و تصمیمات نادرست،نمی توان برای بخش تولید در حوزه کشاورزی آینده خوشی را  تصور کرد.

انتقاد از واردات برنج؛آن هم با کیفیت نامعلوم/کشاورزان از داشتن حداقل­ها محرومند

احمدی لاشکی با انتقاد از نادیده انگاشتن قشر شریف و زحمت کش کشاورز توسط مسئولان،افزود:عدم توجه به وضعیت کشاورزان و شالیکاران و واردات برنج که معلوم نیست چه کیفیتی هم داشته باشند،آسیب های فراوانی را برای اقتصاد و تولید کشور تا کنون در پی داشته است بنابراین امیدواریم خبر از سرگیری واردات برنج هندی به ایران از ماه های آتی صحت نداشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش،تحقیقات و فناوری مجلس تصریح کرد: نباید به روند روبه توسعه ساخت و ساز ویلاها در مازندرانی که قطب اول تولید برنج در داخل کشور  بوده است خرده گرفت چرا که اول باید از خود بپرسیم برای بهبود وضعیت کشاورزان چه اقدامی کرده ایم؟وقتی کشاورز ما از حداقل داشته ها محروم است و نمی توان آب را به مزرعه اش برساند،دیگر چه انتظاری می توان داشت؟

احمدی لاشکی با اظهارتاسف از اینکه امروزه امرکشاورزی با مشقت و سختی های آشکارش هیچ سوددهی ندارد،ادامه داد:نتیجه این وضعیت این است که برنج مورد نیاز کشور با واردات از کشورهای دیگر که در مورد کیفیت و سلامت آنها تضمینی وجود ندارد،باید تامین شود.

نماینده مردم نوشهر وچالوس در مجلس اضافه کرد: متاسفانه در مورد کیفیت و سلامت برنج های وارداتی به صورت جدی مدیریت و نظارتی وجود ندارد و به همین علت موضوع واردات برنج زیر سوال می رود.

احمدی لاشکی تاکید کرد: چنین اقدامات و اتفاقات تلخ انگیزه کشاورزان را گرفته و اگر خبر از سری گیری واردات برنج هندی صحت داشته باشد و به گوش شالیکاران برسد،طبیعتا کشاورزان با این استدلال که زحمت و تلاش ما بی حاصل است و فردا سود آن نصیب دلالان و افراد خاص می شود و پول ما هم باید به پول خارجی تبدیل و به کشور دیگر منتقل شود،انگیزه ای برای کشت و تولید نخواهند داشت و این روند در حال حاضر آغاز شده است.

سلب انگیزه کشاورزان از ادامه تولید و افزایش توده مصرف کننده تهدیدی برای کشور

وی گفت: متاسفانه تا کنون هیچ معیار و اقدام تشویقی در جهت حمایت از کشاورزان که در اصل حمایت از تولید ملی و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی مد نظر مقام معظم رهبری است صورت نگرفته و فقط شعار داده شده است.

نماینده مردم نوشهروچالوس در مجلس افزود: با ادامه این روند کسانی که روزگاری تولیدکننده بودند به خیل مصرف کنندگان می پیوندند و ادامه این روند برای کشور خطرناک است چرا که امروز اگر بحث تولید و صنعت را جدی نگیریم،وابستگی ما بیشتر خواهد شد،بنابراین انقلابی که بر محور استقلال و بی نیازی از بیگانه شکل گرفت،مورد تهدید قرار می گیرد.

حفظ و گسترش تولید در بخش کشاورزی محور استقلال کشور/اجازه واردات برنج را نخواهیم داد

احمدی لاشکی تاکید کرد: استقلال به معنای این است که در عین حال که باید با کشورهای دیگر جهان ارتباط داشته باشیم  باید در صورت وقوع بحران و مشکلاتی مانند تحریم ها بتوانیم روی پای خودمان بایستیم و مهمترین نکته در این باره حفظ و گسترش تولید در بخش کشاورزی است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس گفت: موضوع واردات بی رویه برنج یک نکته تلخ است که قطع و به یقین ما این موضوع را پیگیری می کنیم و چنین اجازه ای نخواهیم داد، ما با مسببین این اتفاق از جمله وزرای صنعت،معدن و تجارت و جهادکشاورزی برخورد خواهیم کرد و همه مسئولان مربوطه دراین رابطه باید پاسخگو باشند.

احمدی لاشکی با یادآوری اینکه سال گذشته موضوع استفاده از برنج ایرانی به خصوص برنج مازندران در سبد کالا را الزام کردیم،تاکید کرد: اگر کشاورزان نتوانند محصولات خود را که در انبارها دپو شده است به فروش برسانند و از سوی دیگر واردات برنج از کشورهای دیگر صورت گیرد،این نوع عمل خیانت در حق کشاورزان و به طور کلی حوزه کشاورزی به عنوان محور استقلال و خودکفایی کشور است.











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن