محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832135388
شاعرانه مجید مجیدی با نام متبرک محمد(ص)
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شاعرانه مجید مجیدی با نام متبرک محمد(ص)
مجیدی در واقع شعری بلند سروده است با همان مولفه های آشنای فیلم های خاص خودش...در یکی از دیالوگ های ماندگار آمنه به کودک خود می گوید: «این دنیا یک روز تمام می شود اما مهربانی باقی می ماند. مثل بوی خوش دست تو که از یثرب تا اینجا هنوز همراه توست.»
آفتاب: سرانجام روز 23 بهمن، توفیق تماشای فیلم «محمد رسول الله» برای اهل رسانه فراهم آمد؛ پایان هشت سال انتظار.
از همان روزی که خبر شروع پروژه سینمایی «محمد رسول الله» به کارگردانی ، هدایت و مدیریت «مجید مجیدی» - کارگردان پرافتخار و نجیب سینمای ایران - منتشر شد، این کنجکاوی درگرفت که این امر چگونه ممکن خواهد بود در حالی که درسال 1975 میلادی (نیمه دهه 50 خورشیدی) مصطفی عقاد فیلمی درباره پیامبر اسلام ساخت که کمتر کسی آن را ندیده و درایران نیز با همین نام «محمد رسول الله» شناخته می شود.
مجیدی و دیگران البته بارها توضیح داده اند که نام واقعی و رسمی آن فیلم مشهور «الرساله» است و نام «محمد رسول الله» برگرفته از آن نیست.
تصور دیگر این بود که چون آن فیلم را مسلمانی غیر شیعه و با معیارهای سینمای هالیوود ساخته این بار قرار است از نگاه یک مسلمان شیعه روایت شود اما مجیدی بر این انگاره هم مهر بطلان زد و گفت فیلم او از دوران جاهلیت شروع می شود و تا نوجوانی پیامبر را در بر می گیرد؛ دورانی که شیعه و سنی هیچ اختلافی درباره این بخش ندارند. (هر چند دو صحنه آغازین و فرجام فیلم - شعب ابو طالب - مربوط به بعد از پیامبری و در میان سالی است). با این حال و با این که سیمای بازیگران نقش کودکی پیامبر حتی در نوزادی و خردسالی هم نمایش داده نمی شود اما الازهر مصر از همین تصویرها هم راضی نیست. به لحاظ تاریخی اما هیچ موضوع محل مناقشه ای درباره این مقطع – تا 14 سالگی پیامبر – وجود ندارد.
این فیلم با هزینه 33 میلیون دلار پر خرج ترین فیلم تاریخ سینمای ایران به حساب می آید و آشکار است که با گیشه داخلی به نقطه سر به سر نمی رسد و چه بسا با فروش خارجی هم این اتفاق نیفتد هر چند بخشی ازسرمایه گذاری قطعا به طرق مختلف جبران خواهد شد.
با این حال و با این که یک پروژه ملی و به نام پیامبر است اما یک کار سفارشی نیست که چون سرمایه گذاری آن از طریق برخی نهادها تامین شده مجید مجیدی کار و نگاه خود را ارایه نکند که همه جا امضای او و هست و چه پررنگ هم و ما را به یاد «بچه های آسمان» و «به رنگ خدا» می اندازد و تاکید مستمر مجیدی بر «معنویت» به جای اکتفا به ظواهر در جای جای آن مشهود است. هزینه هم به خاطر ساخت و ساز ها و جلوه های ویژه و از همه زیباتر سکانس دریا و ماهی هایی که به ساحل فرو می ریزند قابل توجیه به نظر می رسد.
این انتظار که فیلم مانند «آخرین امپراتور» برناردو برتولوچی حماسی یا مانند فیلم مصطفی عقاد، کلاسیک باشد البته هرگز برآورده نمی شود اما این نه به خاطر ضعف پلان ها و کاستی در بازیگری هاست که شاید چون فیلمنامه آن، ساختار مناسبی ندارد و فیلم به شکلی آشکار در میانه خود اصطلاحا از ریتم می افتد و انگار تنها راهکار و ترفند برای این که فیلمنامه جلو برود ساموئل یهودی است که در صحنه های مختلف در جست و جوی کودک است و پیداست که این کافی نیست.
بلافاصله اما باید توضیح داد که انبوه پلان های چشم نواز- ولو بعضا کارت پستالی - خیره کننده است. «ویتوریو استورارو» تصویر بردار ایتالیایی با مهارت تمام بر چهره بازیگران نقش محمد نور پاشیده و «کرکا کلژا کویچ» طراح صحنه نیز دکورهای عظیمی خلق کرده و فیلم در لابراتوارهای مونیخ آلمان به نیکوترین وجه نهایی شده است.
انصاف این است که گفته شود بازی ها هم در حد اعلاست. علیرضا شجاع نوری (در نقش عبدالمطلب)، مهدی پاکدل (ابوطالب)، پانته آ مهدی نیا (فاطمه بنت اسد)، مینا ساداتی (آمنه)، ساره بیات (حلیمه)، داریوش فرهنگ (ابوسفیان) و البته محسن تنابنده در نقش تاجر یهودی (ساموئل) بازی های بی نقصی ارایه داده اند اما تمرکز و تاکید کارگردان بر خود کودک (محمد) و ماهیت غیر داستانی فیلم و فقدان نقاط عطف دراماتیک اجازه نمی دهد این بازی های درخشان چندان که باید به چشم بیاید یا زیر تاثیر موسیقی و دکورها قرار می گیرد.تنها وجه دراماتیک رابطه عاطفی مادر و پسرک است و دل تنگی های کودک.
مجید مجیدی پیش تر گفته بود پروژه او با مصطفی عقاد کاملا متفاوت است. اول به این خاطر که مربوط به دوران کودکی پیامبر است و دوم این که در آن فیلم تصویر جنگ و خشونت می چربد حال آن که از زندگی 63 ساله حضرت محمد ص تنها 60 روز در جنگ می گذرد.
دراین فیلم اما تنها لطافت به چشم می آید. مجیدی در واقع شعری بلند سروده است با همان اِلمان های آشنای فیلم های خاص خودش: آب، ماهی، گل، پروانه و البته باران...
در یکی از دیالوگ های ماندگار آمنه به کودک خود می گوید:«این دنیا یک روز تمام می شود اما مهربانی باقی می ماند. مثل بوی خوش دست تو که از یثرب تا اینجا هنوز همراه توست.»
و مجیدی می خواهد این بو را ما هم استشمام کنیم. فیلمی که بر خرق عادت بودن تولد او به سبب نورافشان شدن آسمان و دستان شفابخش و دعای برآورنده معجزات در همان کودکی تاکید می ورزد.
کم نیست صحنه هایی که اشک بر چشم بیننده می نشاند اما جدای هزینه 100 میلیارد تومانی و امکانات فراوان مالی و فنی نمی توان از محدودیت های کارگردان نگفت چون حساسیت های بسیاری را باید لحاظ می کرده است.
با این همه در جاهایی احساس می شود که مخاطب اصلی او بیننده غربی است. زیرا تاکید بسیار بر این که محمدص در آیین مسیح بشارت داده شده بود و تلاش برای پیوند میان اسلام و مسیحیت بخش قابل توجهی از مضمون را به خود اختصاص داده است. حال آن که دو آیین اسلام و مسیحیت در موارد متعددی اختلاف دارند و روایت راهب مسیحی نیز تا این اندازه در تاریخ اسلام پررنگ نیست.
فیلم با تصویر شعب ابوطالب شروع می شود و با آن نیز به پایان می رسد (تنها صحنه های بعد از پیامبری) و بقیه صحنه ها فلاش بک اند و مربوط به دوران کودکی ولی چون از زبان ابوطالب روایت می شود قاعدتا در جاهایی که خود او حاضر نبوده نمی تواند راوی باشد و این در تکنیک های فیلمنامه نویسی یک ضعف به حساب می آید. جدای این بیننده غیر مسلمان از کجا باید بداند ماجرای تحریم مسلمانان و حصر آنان در شعب ابوطالب از چه قرار بوده و شاید تنها برچیدن حصار و دیوار تحریم را دریابد. این تلقی هم شاید درگیرد که که با مشکلات امروز ایران به خاطر تحریم ها مرتبط است و باید امید داشت که لطف الهی موریانه هایی نیز به جان توافقات علیه ما بیندازد.
هر جا که شاعرانه تر است اما فیلم حال و هوای دیگر آثار مجیدی را به کمال دارد و هر جا که می خواهد از این فضا فاصله بگیرد از ریتم می افتد با این حال همچنان می توان آن را شاعرانه ای دیدنی و شنیدنی توصیف کرد که به نام محمد متبرک شده است.
بگذارید نکته ای دیگر را هم اضافه کنم تا این تصور شکل نگیرد که در مقام یک منتقد سینمایی این نوشته منتشر می شود.
آن نکته هم این است که اگرچه چند سال پیش که تفسیر خاص چهره شاخص روشنفکری دینی بحث انگیز شد مجید مجیدی در زمره نخستین کسان بود که بر وحیانی بودن همه رفتارها و گفتارهای محمد ص از بدو تولد تا پایان تاکید ورزید و به تندی بر او تاخت که سخن پیامبر نه محصول تجربه و مشاهده او که تنها کلام الهی را بازمی تابانده اما تاکید این اثر مجیدی بر نور و شفا اتفاقا انگار تصویری از سروده همان چهره فکری است که:
چون توان در تو رسیدن؟ به دویدن؟ به پریدن؟
نورپایی که چنین با دگران فاصله داری
لیله القدرِ وصالِ تو چه فرخنده شبی بود
تا چه دیدی که چنین مستی و پر شور و شراری
شعله در خرمنِ تاریکیِ تاریخ، فکندی
چشمِ بیدارِ زمان بودی و خسبیده به غاری
از اشاراتِ تو روشن شده چشمانِ بشارت
طرفه فانوسی و آویخته بر طرفه مناری
به شفا خانه ی قانون تو افتاد نجاتم
کیمیایی است سعادت ز فتوحات تو جاری...
آری، دنیای همه ما یک روز تمام می شود و تنها مهربانی بر جای می ماند و بوی خوش دست های مهربانی...
منبع: عصرایران
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]
صفحات پیشنهادی
بازیگر نقش ابرهه در فیلم«محمد(ص)»: کار با مجیدی برایم تجربهای ماندگار است/ قرار نبود نقش «ابره
بازیگر نقش ابرهه در فیلممحمد ص کار با مجیدی برایم تجربهای ماندگار است قرار نبود نقش ابرهه را بازی کنمفلاحتپیشه گفت بازی در فیلم حضرت محمد ص تجربه عجیب و حیرت انگیزی بود حضور در کنار عواملی که هرکدام از آنها بهترینهای سینمای ایران و جهان بودند بسیار حیرت آور بود شبستان نفیلم «محمد (ص)» بالاخره اکران میشود / رونمایی از فیلم مجیدی در تهران
فیلم محمد ص بالاخره اکران میشود رونمایی از فیلم مجیدی در تهران فرهنگ > سینما - فیلم محمد ص آخرین ساخته مجید مجیدی برای منتقدان اهالی رسانه و سینماگران به نمایش درخواهد آمد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین مجید مجیدی کارگردان فیلم محمد ص اظهار کرد طبق برنااظهارات مجیدی بعد از تماشای «محمد (ص)»
اظهارات مجیدی بعد از تماشای محمد ص تاریخ انتشار سه شنبه 21 بهمن 1393 ساعت 17 18 | شماره خبر 1827071301401003192 تعداد بازدید 0 پ پ کارگردان فیلم سینمایی محمد رسول الله ص بیان کرد که امیدوار است توفیقات این فیلم هم در دنیا و هم در جهان اسلام بتواند زیباییها و مهربانیهحضور فرهاد مجیدی در جلسه بررسی برنامه های کی روش
محصص خبر داد حضور فرهاد مجیدی در جلسه بررسی برنامه های کی روش رییس کمیته فنی فدراسیون فوتبال گفت جلسه کمیته فنی در هفته جاری برگزار می شود اما زمان دقیق آن مشخص نیست به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز مرتضی محصص درباره حضور فرهاد مجیدی در کمیته فنی و اینکه او در جلسه بررسی برناممجید مجیدی از سفر آمده است/ تکلیف اکران فیلم محمد رسول الله همین روزها مشخص میشود
حجتالله ایوبی در حاشیه بازدید از کاخ جشنواره در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مجید مجیدی از سفر آمده است تکلیف اکران فیلم محمد رسول الله همین روزها مشخص میشود رئیس سازمان سینمایی گفت مجید مجیدی از سفر آمده و طی جلساتی تکلیف فیلم محمد رسول الله مشخص میشود حجت الله ایوبی رئیساظهارات مجید مجیدی بعد از تماشای «محمد (ص)»
اظهارات مجید مجیدی بعد از تماشای محمد ص کارگردان فیلم سینمایی محمد رسول الله ص بیان کرد که امیدوار است توفیقات این فیلم هم در دنیا و هم در جهان اسلام بتواند زیباییها و مهربانیهای حضرت پیامبر ص را به مردم نشان دهد کارگردان فیلم سینمایی محمد رسول الله ص بیان کرد که امیلطیفی در گفتوگو با فارس: لحظات ناب فیلم «محمد ص» باعث لذت شد/ کنترل هنروران داخلی و خارجی توسط مجید
لطیفی در گفتوگو با فارس لحظات ناب فیلم محمد ص باعث لذت شد کنترل هنروران داخلی و خارجی توسط مجیدی کاملا مشهود استمحمدحسین لطیفی پس از نمایش فیلم محمد گفت من از دیدن این فیلم لذت بردم چرا که لحظات ناب و لطیفی در فیلم بود که بخشی از آن مربوط به داستان فیلم و بخشی از آن از روح پاکمجید مجیدی: «محمد(ص)» بلوغ سینمای من است /همان مجیدی «آواز گنجشکها» هستم
مجید مجیدی محمد ص بلوغ سینمای من است همان مجیدی آواز گنجشکها هستم امسال سال مجیدی است مجیدی فیلمی در جشنواره ندارد اما مهمترین آدم امسال سینمای ایران است با ساخت شاید مهمترین فیلم تاریخ سینمای ایران با مجیدی گریزان از رسانهها گفتگوی کوتاهی داشتیم درباره دو ماجرای اصلکار تازه مجیدی در سینمای ایران
ایوبی در جمع خبرنگاران اعلام کرد کار تازه مجیدی در سینمای ایران ایوبی در پایان جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران حاضر شد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی بعد از پایان اختتامیه جشنواره فیلم فجر در جمع خبرنگاران از تشکیل مدرسه ملی سینما خبر دمعاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور خبرداد تسهیلات سازمان ثبت احوال برای تغییر نام به محمد و روحالله
معاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور خبردادتسهیلات سازمان ثبت احوال برای تغییر نام به محمد و روحاللهمعاون امور اسناد هویتی سازمان ثبت احوال کشور گفت در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی و به دنبال اساء ادب به ساحت قدس پیامبر اسلام ص تغییر نام به اسامی مبارک محمد و روح ادر دیداری دوستانه و با شعار پیشگیری از سرطان/پا به توپ شدن علی کریمی و فرهاد مجیدی مقابل هنرمندان
در دیداری دوستانه و با شعار پیشگیری از سرطان پا به توپ شدن علی کریمی و فرهاد مجیدی مقابل هنرمندان ورزش > لیگ برتر - علی کریمی و فرهاد مجیدی با هدف فرهنگ سازی و ایجاد آگاهی جامعه پیرامون بیماری سرطان و پیشگیری از آن روز یکشنبه در مصاف با تیم هنرمندان پا به توپ می شوواکنش فرهاد مجیدی به شرایط سخت مردم اهواز + عکس
در اینستاگرام منتشر شد واکنش فرهاد مجیدی به شرایط سخت مردم اهواز عکس مرد محبوب استقلالیها به شرایط سخت زندگی در شهر اهواز که چند روزیست گرفتار گرد و غبار شدید شده واکنش نشان داد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز فرهاد مجیدی با انتشار تصویر زیر در صفحه اجتماعی خود نوشت «مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام خبر داد اجرای برنامه نورافشانی بقاع متبرکه ایلام
مدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام خبر داداجرای برنامه نورافشانی بقاع متبرکه ایلاممدیرکل اوقاف و امور خیریه ایلام از اجرای برنامه نورافشانی بقاع متبرکه ایلام خبر داد حجتالاسلام محمد کاروند امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ایلام اظهار داشت این برنامه با همکاری اداره کواکنش کریمی و مجیدی به گردوغبار اهواز |تصاویر|
واکنش کریمی و مجیدی به گردوغبار اهواز |تصاویر| علی کریمی و فرهاد مجیدی دو ستاره سابق فوتبال ایران در صفحات اینستاگرام خود نسبت به گردوغبار اهواز واکنش نشان دادند پنج شنبه 23 بهمن 1393 ساعت 13 15غرب از اسلامهراسی نتیجه معکوس میگیرد/اقبال بیشتر برای برگزیدن نام محمد برای مردان در دنیا
حجت الاسلام کلانتری در گفتگو با باشگاه خبرنگاران غرب از اسلامهراسی نتیجه معکوس میگیرد اقبال بیشتر برای برگزیدن نام محمد برای مردان در دنیا رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت تحقیقات نشان میدهد که توهین به مقدسات از سوی غرب اثری عکس داشته است چرا که بواکنش علی کریمی و فرهاد مجیدی به گرد وغبار اهواز +تصاویر
واکنش علی کریمی و فرهاد مجیدی به گرد وغبار اهواز تصاویر گرد و غبار اهواز علی کریمی و فرهاد مجیدی دو ستاره سابق فوتبال ایران در صفحات اینستاگرام خود نسبت به گرد و غبار اهواز واکنش نشان دادند شبکه اجتماعی علی کریمی و فرهاد مجیدی پنجشنبه 23آیتالله اراکی در جمع علمای اهلسنت: محبت رسولالله(ص) هویتساز است/ روز قیامت نام هر مسلمانی «محمد»
آیتالله اراکی در جمع علمای اهلسنت محبت رسولالله ص هویتساز است روز قیامت نام هر مسلمانی محمد استدبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت هویت جمعی ما مسلمانان هویت محمدی است در روز قیامت که روز حقیقت است و حقیقت همه انسانها جلوهگر میشود نام هر مسلمانی محمد است یعنی مس-
گوناگون
پربازدیدترینها