تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس وصيت ميت را در كار حج بر عهده بگيرد، نبايد در آن كوتاهى كند، زيرا عقوبت آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803097551




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تشویق برای برخورد با رسانه‌های اصلاح‌طلب تا اعتراض به احکام قضایی روزنامه‌های اصولگرا


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: از تشویق برای برخورد با رسانه‌های اصلاح‌طلب تا اعتراض به احکام قضایی روزنامه‌های اصولگرا
اصولگرایان برای فرار از بار تخلفات خود وارد فاز جدیدی شدند؛ فازی که هر چند خیلی پررنگ و فراگیر نشده اما در همین قدم‏های نخست بار دیگر تناقض‌های رفتاری آنها در قبال احکام قضایی را به رخ می‌‏کشد.
آفتاب: خرداد نوشت: اصولگرایان برای فرار از بار تخلفات خود وارد فاز جدیدی شدند؛ زیر سوال بردن احکام قوه قضائیه. فازی که هر چند خیلی پررنگ و فراگیر نشده اما در همین قدم‏های نخست بار دیگر تناقض‌های رفتاری آنها در قبال احکام قضایی را به رخ می‌‏کشد. پیشتر اما این احمدی‌‏نژاد بود که در این اردوگاه با چنین سیاستی سعی کرد تا دولت خود را «پاک‌دست‏ترین» دولت تاریخ معرفی کند.
 
 این بار سخن از تخلفات محمدرضا رحیمی و یا دادگاه سعید مرتضوی نیست. در اردوگاه اصولگرایان نوبت به حمیدرسایی رسیده است. نه بر سر حکم محرومیت از منصب دولتی بلکه محکومیت برای پرونده نشریه نه دی. جایی که رسایی ابتدا با حکم یک و سال و نیم حبس مواجه شد که گفته می‏‌شود به جزای نقدی کاهش پیدا کرده است. برخورد او و همفکران سیاسی‏‌اش با این حکم جالب توجه است.
 
رسایی خود درباره این حکم چنین اظهارنظر کرده است: «در ادامه دادگاه به اتفاق آرای هیات منصفه من را تبرئه کرد اما قاضی پرونده به دلیل غرض‌ورزی‌هایی که داشت، حکمی بی‌سابقه مبنی بر توقیف نشریه 9 دی و یک و نیم سال حبس برای من تعیین کرد.» شاید تا چندی قبل کسی نمی‌‏توانست فکرش را هم بکند که یک عضو جبهه پایداری به این صراحت قاضی دستگاه قضا را به «غرض‌‏ورزی» متهم کند.
 
جالب‏تر اما واکنش علیرضا زاکانی به این حکم است که همواره خود را مدعی عدالت معرفی کرده است؛ «به نظر می‏‌رسد تناسب جرم و مجازات در این حکم رعایت نشده و قوه قضائیه باید با توجه به ضرورت حفظ آرامش و لزوم حمایت از رسانه‏‌های تحکیم‌کننده جبهه انقلاب، برخورد صورت گرفته در این پرونده را مجددا بررسی نماید. اساسا در حوزه کار مطبوعاتی احتمال بروز خطا و لغزش همواره وجود دارد ولی دستگاه قضایی باید این نکته را در نظر داشته باشد که برخورد مناسب با اصحاب مطبوعات با مصالح انقلاب و ضرورت‏‌های امروز سازگاری بیشتری دارد.»
 
اصولگرایان و از جمله طیف‏‌های تندرویی که امثال علیرضا زاکانی و حمیدرسایی زیر چتر آنها تعریف می‏‌شوند تا پیش از این مهمترین تشویق‏‌کنندگان قوه قضائیه برای برخورد با مطبوعات و رسانه‌‏های اصلاح‏طلب بودند و بارها از دستگاه قضایی درخواست کرده‏اند بدون هیچ اغماضی با رسانه‏‌های رقیب آنها مواجه شود. حالا اما یک حکم نقض شده باعث شده است تا موضع آنها تا حد 180 درجه نسبت به برخورد قضایی با مطبوعات عوض شود.
 
این روزها با صدور حکم محکومیت محمدرضا رحیمی خاطره خط قرمزی که محمود احمدی‏‌نژاد در دولت دهم برای کابینه‏‌اش رسم کرد، پر‌رنگ و پر‌نگ‏تر می‌‏شود. خط قرمزی که البته مشخص شد هم به لحاظ قضایی و هم به لحاظ سیاسی بسیار بی‌اعتبارتر از آن چیزی بوده که تصور می‌‏شد.
 
نکته ظریف در واکنش رسایی و زاکانی به محکومیت هفته‏‌نامه 9 دی این است که به نظر می‌‏رسد آنها هم در حد بضاعت و نفوذ خود بی‌‏تمایل نیستند تا در مواقعی که دامنه برخوردهای قضایی آنها و همفکرانشان را در برمی‏‌گیرد، همان رفتار احمدی‏‌نژاد را بروز دهند.
 
اینکه حمید رسایی در قبال حکمی که بعدا نقض‌شده قاضی دستگاه قضایی را «غرض‌‏ورز» می‏‌داند و در پی او نیز علیرضا زاکانی به قوه قضائیه درس رعایت تناسب جرم و مجازات در صدور احکام را می‌‏دهد، نوع تلطیف شده همان خط قرمزی است که احمدی‏‌نژاد دور اطرافیانش کشید. معنی همه این حرف‏‌ها این است که لطفا با هر کسی می‏خ‌واهید برخورد کنید به جز ما و همفکرانمان.
 
حالا که زاکانی از طبیعی بودن احتمال بروز خطا و لغزش در کار مطبوعاتی سخن گفته باید به این سوال هم پاسخ دهد آیا این لغزش‏‌ها فقط برای همفکران و رفقای سیاسی او طبیعی است؟ آیا تناسب جرم و مجازات تنها باید در قبال رسانه‏‌هایی چون 9 دی رعایت شود؟ یا حمید رسایی که قاضی پرونده‌‏اش را به غرض‌ورزی متهم کرده باید پاسخ دهد که آیا امکان ندارد چنین غرض‏‌ورزی که مد‌نظر اوست در پرونده‏‌های مشابه دیگری در قبال رقبای سیاسی‏‌اش هم وجود داشته باشد؟
 
این وضعیت بار دیگر نمایی از وجوه سیاسی برخورد اصولگرایان با فساد را روشن می‏‌سازد. وجوهی که قبلا در جریان پرونده‏‌های فساد رحیمی، مرتضوی، پول‌‏های گم شده نفت و موارد بسیار دیگری آشکار شده بود. سخن از «غرض‌‏ورزی» قاضی و یا عدم رعایت تناسب جرم و مجازات در قبال حکم نقض شده حمید رسایی در حالی است که تا دیروز اصولگرایان با چشم بسته احکام دادگاه‏‌ها را می‏‌پذیرفتند.
 
نکته اساسی‏‌تر اما این است که سیاست اصولگرایان در قبال مسایلی از این دست از جنس سیاست همان احمدی‏‌نژاد است، هرچند شاید در ظاهر و با ادبیاتی که قدری متفاوت جلوه می‏‌کند، بروز پیدا کرده باشد. روزی احمدی‏‌نژاد در قد و قامت رئیس دولت برای کابینه‌‏اش خط قرمز تعیین کرد و حالا هم امثال زاکانی در حد و اندازه یکی از 290 نماینده مجلس برای همفکرانشان خط قرمز تعیین می‌‏کنند و حکم دادگاه را زیر سوال می‌‏برند.




تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 72]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن