تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):هر كس برادر (دينى) خود را پنهانى نصيحت كند، او را آراسته و اگر آشكارا نصيحتش نماي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803125015




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد گنجینه زیبای سرای وکیل‌الدوله کرمانشاه در فراموشی تاریخی+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
گنجینه زیبای سرای وکیل‌الدوله کرمانشاه در فراموشی تاریخی+تصاویر
سرای وکیل‌الدوله در شهر کرمانشاه با یک معماری زیبا در مرکز شهر مورد غفلت قرار گرفته و این در حالی است که قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز توریستی را دارد.

خبرگزاری فارس: گنجینه زیبای سرای وکیل‌الدوله کرمانشاه در فراموشی تاریخی+تصاویر



گروه استان‌ها/ماندانا مالمیر: به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، سرای وکیل‌الدوله در شهر کرمانشاه در محله راسته بازار قرار دارد و از شرق به بازار زرگرها و از شمال به محله جوانشیر می‌رسد. این سرای تاریخی توسط حاج آقا حسن حدودا در سال 1300 هجری ساخته شده که نظم معماری و طراحی هندسی آن بسیار زیبا و کم‌نظیر است. در حجم اصلی سرای وکیل‌الدوله ابتدا حیاط و بعد سایر جزئیات بنا دیده می‌شود که در این بنا احجام پیچیده از ترکیب و تجزیه احجام ساده به‌وجود آمده و سازمان حجمی بنا از سازمان کلی فضا تبعیت می‌کند. سرای وکیل‌الدوله مربوط به دوره قاجار است که در تاریخ 12 دی ماه سال 1386 با شماره ثبت 20491 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. از ابتدای در ورودی این سرا یک دهلیز وجود دارد و شکل خاص طاق سالن ورودی نخستین منظره‌ای است که هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. براساس گزارش فارس، حیاط فراخ و بنای اطراف آن حال و هوای سنتی به دیده هر فردی منتقل می‌کند و نمایان‌گر یک معماری دیدنی است.





*ترسیم خط آسمان و خط افق ویژه در معماری سرای وکیل‌الدوله یک کارشناس باستان‌شناسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه اظهار کرد: سراها مجموعه‌هایی متشکل از ریز فضاهای معماری هستند. وی ادامه داد: سراها در مجموعه بازارهای سنتی قرار گرفته و این در حالی است که بازارها در کنار مساجد آدینه قرار گرفته و حمام و کاروان‌سرا نیز در کنار این مجموعه قرار می‌گرفته است. این کارشناس باستان‌شناسی با بیان اینکه سرای وکیل‌الدوله در شهر کرمانشاه از طریق راسته بازار به بازار مسگرها و راسته بازار سراج‌ها دسترسی دارد، تصریح کرد: این سرا دارای معماری زیبایی است. احمدی‌نصر خاطرنشان کرد: معمار این سرا در عین حال خط آسمان و خط افق ویژه را ترسیم کرده و در بخش جنوبی قرار گرفته است.



*سرای وکیل‌الدوله قابلیت تبدیل شدن به یک مرکز توریستی را دارد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: سرای وکیل‌الدوله با همان نام قدیمی برای مردم کرمانشاه شناخته شده است. علیرضا قاسمی با اشاره به اینکه این مکان می‌تواند مورد استفاده شهروندان و مسافران قرار بگیرد، بیان داشت: این بنا بخشی از تاریخ این شهر محسوب می‌شود و باید متولیان امر در حفظ و مرمت آن کوشا باشند. به گفته این استاد دانشگاه، شرایط تاریخی این معماری زیبا این قابلیت را ایجاد می‌کند که این مکان به‌عنوان یک مرکز تفریحی، تاریخی و توریستی مورد استفاده قرار بگیرد. وی با بیان اینکه این بنا از لحاظ تعلقات فرهنگی یک امتیاز خوب برای شهر کرمانشاه است، ادامه داد: این سرا مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد. این جامعه‌شناس سرای وکیل‌الدوله را معرف بخشی از تاریخ کرمانشاه برشمرد و متذکر شد: اگر این بنا به‌عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی معرفی شود، قطعا بازدهی اقتصادی نیز دارد. قاسمی تاکید کرد: این محوطه می‌تواند به‌عنوان مرکز فروش محصولات سنتی، سوغات و صنایع دستی کرمانشاه مطرح شود و محلی برای پذیرایی از مسافران، گردشگران و میهمانان باشد. وی با تاکید بر اینکه مراکز تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرد، عنوان کرد: نسل جدید در بازدید از این مراکز با هویت خویش آشنا می‌شوند. این استاد دانشگاه سرای وکیل‌الدوله را مدرک زنده و گویا برای پیوند با تاریخ و فرهنگ پیشینیان بیان کرد و گفت: این مکان یک سرمایه فرهنگی، تاریخی و اقتصادی است که غفلت از آن نشان از بی‌تدبیری است.





*رونق بخش میراث فرهنگی موجب ایجاد اشتغال می‌شود عضو شورای اسلامی شهر کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه توجه به هویت گذشته و اماکن تاریخی را مورد تاکید قرار داد و افزود: رونق این بخش در ایجاد اشتغال و افزایش شمار گردشگران موثر است. جواد جعفری استفاده از سرای وکیل‌الدوله به‌عنوان یک محل برای پذیرایی از گردشگران را فرصتی برای ایجاد اشتغال و جذب گردشگر عنوان کرد. این مسئول با بیان اینکه مردم همواره به اماکن تاریخی و قدیمی علاقه‌مند هستند، گفت: متاسفانه برخی اماکن تاریخی مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.



*سرای وکیل‌الدوله گنجینه‌ای زیبا برای جذب گردشگر یک شهروند کرمانشاهی نیز به خبرنگار فارس در کرمانشاه گفت: سرای وکیل‌الدوله از اماکن قدیمی شهر کرمانشاه محسوب می‌شود. رضا محمدی با بیان اینکه معماری سنتی این بنا بسیار دلنشین است، افزود: بی‌شک هر بیننده‌ای از دیدن این مکان لذت خواهد برد. وی بی‌توجهی به چنین اماکنی را نادیده گرفتن هویت تاریخی و غفلت از یک فرصت فوق‌العاده جذب مسافر و گردشگر برشمرد و یادآور شد: متولیان امر نباید چنین گنجینه‌ای را به حال خود رها کنند. قطعا توجه به این بنا و مرمت و احیای آن موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه مسئولان امر قرار بگیرد و استفاده از آن به‌عنوان بازار فروش صنایع دستی و سوغات کرمانشاه یا پذیرایی از گردشگران در ایجاد اشتغال و جذب توریست و گردشگر موثر است.



انتهای پیام/2700/و40

93/11/25 - 12:54





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 200]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن