تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819841198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیروزی مردم یمن، نشانه ضعف دولت عربستان است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با پانا: پیروزی مردم یمن، نشانه ضعف دولت عربستان است خبرگزاری پانا: قنادباشی ضمن تشریح انقلاب مردمی یمن به بررسی آثار تحولات این کشور بر منطقه، کشورهای عربی خاورمیانه و ایران پرداخت.
۱۳۹۳ شنبه ۲۵ بهمن ساعت 12:21

خبرگزاری پانا+

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه پیرامون شرایط حساس یمن و ناآرامی ها و تحولات در این کشور به خبرنگار سیاسی پانا گفت: انقلاب مردمی یمن اکنون به جایی رسیده که می توان گفت وقت فروپاشی نظام سابق این کشور فرا رسیده و آخرین پایه های آن طی همین روزها فرو خواهد ریخت. وی ادامه داد: از طرفی شاهد تحرکات گروه هایی هستیم که در صدد احیای مجدد نظام سابق هستند و این مساله از آن جهت حساس است که نهادهای رژیم سابق مانند پارلمان، نهاد ریاست جمهوری و نخست وزیری کاملا از میان رفته و اعتباری ندارند. اما الان برنامه غربی ها و گروه های مرتجع منطقه آن است که نظامی که مشروعیت، مقبولیت و محبوبیتی ندارد را احیا کنند که قطعا بر این امر موفق نخواهند بود و از اینرو به اقدامات مسلحانه رو خواهند آورد تا نگذارند نظام جدیدی در یمن شکل بگیرد. کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص دلایل تاثیرگذاری یمن در منطقه به تاثیرات این کشور بر ایران و عربستان اشاره کرد و افزود: یمن یک کشور عربی است و با توجه به آنکه هر تحولی در قالب یک زبان و یا تمدن، بر سایر بخش های آن تمدن و یا فرهنگ اثر می گذارد، جهان عرب متاثر از تغییرات آ خواهد بود. این امر مساله ای بدیهی است و نمونه آن را در اروپا شاهد هستیم که تغییر در اروپای شرقی بر سایر بخش های روپا اثرگذار بود و می بینیم که تغییر و تحول در یک کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بر سایر کشورها اثرگذار است. انقلاب مردمی یمن همسو با حزب الله لبنان و گروه های مقاومت فلسطینی قنادباشی ادامه داد: اما نکته دوم آن است که پیروزی مردم یمن از نشانه های ضعف دولت عربستان است و نشان می دهد که عربستان دیگر توانایی سابق برای دفاع و حمایت از نظام دیکتاتوری یمن را ندارد. از این رو کشورهایی از جمله بحرین که حکومتی مشابه با نظام دیکتاتوری یمن دارند، متاثر از انقلاب مردمی در این کشور خواهند بود. وی از دیگر تاثیرات انقلاب مردمی یمن را افزایش قوای نیروهای ضد صهیونیستی دانست و خاطرنشان کرد: انقلاب مردمی یمن همسو با حزب الله لبنان و گروه های مقاومت فلسطینی است که از جمله جبهه های ضد صهیونیستی تلقی می شوند. تحلیلگر مسائل بین الملل متذکر شد: در مجموع در خاوریانه دو صف روبروی هم هستند؛ یک صف ضد استعماری و ضد استکباری و ضد صهیونیستی است، و صف دیگر متعلق به سازشکاران و محافظه کاران است. اگر تحول اخیر یمن رسمیت پیدا کند که تقریبا می توان به آن اذعان داشت، طبیعتا صف کشورها ضد صهیونیستی هم تقویت خواهد شد و جبهه مقاومت اسلامی به نفع ایران با افزایش قوا روبرو خواهد شد.
یمن حیات خلوتی برای عربستان قنادباشی با اشاره به نزاع غیر مستقیم ایران و عربستان در مساله یمن، تبدیل این کشمکش های بین المللی به نزاع مستقیم را بعید دانست و تصریح کرد: کشمکش ها در یمن تا الان به نوعی غیرمستقیم بوده است؛ یعنی ما موافق و عربستان مخالف حرکتی که در یمن صورت گرفته بودیم و عربستان تمام تلاش خود را برای آنکه چنین اتفاقی صورت نگیرد، به کار برد و ما نیز همه آنچه می شد در عرصه تبلیغات برای به ثمر نشستن این تحولات به کار برد استفاده کردیم، اما آنچه اتفاق افتاد نتیجه کار ما نیست. ما و عربستان اختلاف های زیادی داریم و اگر قرار بود نزاعی میان ایران و عربستان رخ دهد باید بر سر عراق و سوریه به وقوع می پیوست. همچنین مصر نیز از جمله نقاط اختلاف ایران و عربستان بود. مبارک از حمایت عربستان برخوردار بود و این کشور تمام تلاش خود را برای حفظ وی به کار گرفت، در حالی که ما با رفتن وی موافق بودیم. وی ادامه داد: موضوع های مختلفی وجود دارد که مورد اختلاف دو طرف است و مساله هسته ای یکی از آنها است. عربستان صراحتا از امریکا درخواست کرد تا با هسته ای شدن ایران مخالفت کند. دیدار وزیر امور خارجه عربستان با همتای امریکایی خود نیز بر همین اساس صورت گرفت. قنادباشی با بیان اینکه امروز شاهد آن هستیم که عربستان توان خود را در کشورهای منطقه از دست داده است عنوان کرد: حرم مطهر حضرت زینب (س)، جایگاه سوریه در کنار لبنان و پیمان دفاعی مشترک با سوریه از جمله مواردی بود که سبب حمایت ایران از این کشور شد، اما ما با یمن چنین پیمانی نداریم، مگر آنکه حکومتی تشکیل شود و پیمانی با ما ببندد و ما نیز احساس کنیم که نیروهای ما آنجا تحلیل می روند.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن